carl Posted 18 juli 2010 Report Share Posted 18 juli 2010 Iemand (Spido?) ervaring met deze breedbandspeakers http://www.esotericaudiodevices.com/ Ik kwam er eigenlijk op na lezing van een test van deze speakers http://www.acousticinsight.co.uk/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 18 juli 2010 Members Report Share Posted 18 juli 2010 Ja hoor, ik heb ooit eens een systeem laten bouwen met 8 van die JXR6-en per kant ondersteund door een subwoofer. Klonk best goed, maar niet overtuigend. Die krengen waren toen ik geloof al iets van 250 gulden het stuk, dat was dus geen goedkoop experiment! Vroeger zat er een zelfbouwwinkel in Amsterdam die er bij zwoor (AudioDome of zoiets?). Audiostatic heeft ze geloof ik ooit nog eens gebruikt (of anders leken die er sterk op) als line array met iets van 16 stuks per kant. Had je geloof ik ook geen sub meer nodig. Geinige units, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 juli 2010 Report Share Posted 18 juli 2010 Vroeger zat er een zelfbouwwinkel in Amsterdam die er bij zwoor (AudioDome of zoiets?). Jah, in de Witte De Withstraat in A'dam West. Die man was ook helemaal weg van Bandor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 19 juli 2010 Report Share Posted 19 juli 2010 Iemand (Spido?) ervaring met deze breedbandspeakers De JX92S in een kleine luisterdriehoek is erg fraai, er zijn meerdere goede ontwerpen voor deze driver te vinden. De JXR6HD in een array kun je vergeten, de hart op hart afstand is veel te groot waardoor het hoog enorm wordt verstoord door combfilter effecten. Breedband arrays werken nu eenmaal niet (helaas). Mooie speakers voor een beperkt toepassingsgebied, Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 19 juli 2010 Report Share Posted 19 juli 2010 idd "helaas" Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 juli 2010 Report Share Posted 19 juli 2010 Beste Carl, Nee, met deze units heb ik geen ervaring. W Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 juli 2010 Report Share Posted 19 juli 2010 Vroeger zat er een zelfbouwwinkel in Amsterdam die er bij zwoor (AudioDome of zoiets?). Jah, in de Witte De Withstraat in A'dam West. Die man was ook helemaal weg van Bandor én Audax mylar tweeterjes weet ik nog. Ze zijn bedoeld als full range en hebben zo gebruikt hun eigen charmes die bij een full range horen. Dat metalige, of beter wat harde hoog sprak mij ook niet zo aan. Ik heb ze wel heel mooi gehoord i.c.m. een alu bandtweeter gecrossed op 5 KHz. Ik ben daar heeeeel lang geleden ook wel eens binnen gelopen en het klonk nest relaxed (de aanduiding metalig kan ik me wel voorstellen. toch niet "lelijk metalig". Beetje zoals een spinet best mooi kan klinken). Maar voor iets anders dan kamermuziek zou ik ze niet gebruiken Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 juli 2010 Author Report Share Posted 19 juli 2010 Ik las een vergelijkende test in de Hifi News en ik dacht dat dit misschien wel het ei van Columbus was. Die Acoustic Iinsight die getest werd gebruikt twee units plus een tweeter die instelbaar is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 juli 2010 Report Share Posted 19 juli 2010 Maar voor iets anders dan kamermuziek zou ik ze niet gebruiken Waarschijnlijk waren dat nog de oude (vierkante) Jordan Watts modules waar Spido het ook over heeft? Deze heb ik een jaar of 4 geleden bij een (allang vertrokken) forumlid gehoord: (Heb even een plaatje van een ander geleend, de zijne staan niet op internet) Dat klonk heel lekker en miste dat harde hoog van de oudere Jordans. Het kon niet echt hard en veel bas kwam er ook niet uit maar kamermuziek en Jazz gaf het heel fraai weer op normaal luister niveau. Aan de andere kant komen er tegenwoordig uit China veel fraaiere vergelijkbare breedbanders (Tangband) en voor een fractie van de prijs dan de Jordans. P.s. Carl, dit is zelfbouw, al is er ook een commerciële kant en klaar uitvoering van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 19 juli 2010 Report Share Posted 19 juli 2010 Deze speakers zijn alleen geschikt voor Jazz, Strijkkwartet, en avant-garde en dan is het op, een kennis van mij heeft die. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 19 juli 2010 Report Share Posted 19 juli 2010 Aan de andere kant komen er tegenwoordig uit China veel fraaiere vergelijkbare breedbanders (Tangband) en voor een fractie van de prijs dan de Jordans.Of Markaudio; ook een van Ted Jordans erfgenamen. Bandor is van Doreen Bance, de ex-echtgenote van dhr. Jordan. Haar breedbandertjes hebben een vergelijkbare techniek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 juli 2010 Report Share Posted 20 juli 2010 Iemand (Spido?) ervaring met deze breedbandspeakers http://www.esotericaudiodevices.com/ Ik kwam er eigenlijk op na lezing van een test van deze speakers http://www.acousticinsight.co.uk/ Wanneer ik die foto zo aankijk, lijkt deze unit wel errug veel op de breedbandunit welke in de Lentus Solo zit. Deze hebben we de voorlaatste keer met Array op onze audioclub mogen beluisteren. Ik vond de Duo een beter klinkend systeem. De Solo bleef een beetje achte in het hoog en laag. En klonk wat saaier. Meer een boekleesluidspreker zeg maar. En hier het hele verslag: LINK Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 juli 2010 Report Share Posted 20 juli 2010 Wanneer ik die foto zo aankijk, lijkt deze unit wel errug veel op de breedbandunit welke in de Lentus Solo zit. Deze hebben we de voorlaatste keer met Array op onze audioclub mogen beluisteren. Ik vond de Duo een beter klinkend systeem. De Solo bleef een beetje achte in het hoog en laag. En klonk wat saaier. Meer een boekleesluidspreker zet maar. En hier het hele verslag: LINK In die duo's zitten dan zo te zien geen Jordans. Lijkt erg op een Visaton AL130, een erg verdienstelijk speakertje. Zijn dus wel twee heel andere systemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 september 2011 Report Share Posted 15 september 2011 (...) Sterker nog, ik kan mijn eigen inbox helemaal niet meer vinden! Leek-ie op een Janis woofer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 september 2011 Author Report Share Posted 15 september 2011 (...) Sterker nog, ik kan mijn eigen inbox helemaal niet meer vinden! Leek-ie op een Janis woofer? Voorzover de mensen het subtiele grapje van Spido niet begrepen: http://www.audioheritage.org/vbulletin/attachment.php?attachmentid=14694&stc=1&d=1144515598 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 september 2011 Report Share Posted 16 september 2011 (...) Sterker nog, ik kan mijn eigen inbox helemaal niet meer vinden! Leek-ie op een Janis woofer? Voorzover de mensen het subtiele grapje van Spido niet begrepen: http://www.audioheritage.org/vbulletin/attachment.php?attachmentid=14694&stc=1&d=1144515598 Beste Carl, Jawel, het uiterlijk... dat óók... maar vooral: (...) Ik heb 2 Janissen gehad, flink wat jaren terug. In combi met ESL57.Het was meen ik 1 van de eerste commercieel verkrijgbare subwoofers. Ik heb ze verkocht, was er absoluut niet van onder de indruk. 1 van de weinige investeringen waar ik winst op heb gemaakt bij verkoop! De hype rond die dingen begreep en begrijp ik niet. Sowieso heb ik weinig op met subwoofers. (KT88, #38 in topic "Vintage...? Trend...? of crisis...??") Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 september 2011 Author Report Share Posted 16 september 2011 Ik heb altijd nog eens iets willen bouwen Spido, een subwoofer lijkt me wel wat, maar ik heb verder geen enkele ervaring ermee.Ik heb nooit zo'n ding kunnen uitproberen. Misschien is het wel inderdaad niks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 16 september 2011 Report Share Posted 16 september 2011 Carl,ik heb in 1979 bij een zekere Ab, Janis woofer met dap 2 kleine jorden speakers met Ionophone gehoord het geluid was klasse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 16 september 2011 Report Share Posted 16 september 2011 Carl,ik heb in 1979 bij een zekere Ab, Janis woofer met dap 2 kleine jorden speakers met Ionophone gehoord het geluid was klasse Knap. Hadden ze het looptijdverschil tussen de woofer en jorden speakers gecompenseerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 16 september 2011 Report Share Posted 16 september 2011 Miracle, ik weet alleen dat die voor het laag een regelkastje had,dat is mij wel bij gebleven Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 16 september 2011 Report Share Posted 16 september 2011 Miracle, ik weet alleen dat die voor het laag een regelkastje had,dat is mij wel bij gebleven Met zo'n regelkastje ga je nooit de achterstand in looptijd inhalen die die Jordan woofers hadden. Ik heb dat princiepe ooit eens in de auto toegepast en moest zo'n 0.0017 seconden compenseren met de voorspeakers, waar dit normaal slechts 0.0004 seconden is met een gesloten of gepoorte woofer. Dit in verband met het verschil in luisterafstand tussen composet en woofer. Doordat de woofer in het jordan principe zijn geluid eerst uit die voorkamer moet persen word het vertraagd, en substancieel meer dan wanneer de woofer een paar meter verder weg staat dan de monitoren/composet. Daarbij krijg je ook nog te maken met faseverdraaing, wat volgens mij een voordeel in de auto zou kunnen geven (vandaar dat ik dat uitgeprobeerd heb), maar in een woonkamer volledig ongewenst is. In de auto woog dat voordeel bij langerna niet op tegen de nadelen. Daarom die woofers ook eens in de woonkamer uitgeprobeerd, waar ze in de haard (uiteraard zonder de units) het uitstekend deden. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 16 september 2011 Report Share Posted 16 september 2011 Miracle, ik weet alleen dat die voor het laag een regelkastje had,dat is mij wel bij gebleven Met zo'n regelkastje ga je nooit de achterstand in looptijd inhalen die die Jordan woofers hadden. Ik heb dat princiepe ooit eens in de auto toegepast en moest zo'n 0.0017 seconden compenseren met de voorspeakers, waar dit normaal slechts 0.0004 seconden is met een gesloten of gepoorte woofer. Dit in verband met het verschil in luisterafstand tussen composet en woofer. Doordat de woofer in het jordan principe zijn geluid eerst uit die voorkamer moet persen word het vertraagd, en substancieel meer dan wanneer de woofer een paar meter verder weg staat dan de monitoren/composet. Daarbij krijg je ook nog te maken met faseverdraaing, wat volgens mij een voordeel in de auto zou kunnen geven (vandaar dat ik dat uitgeprobeerd heb), maar in een woonkamer volledig ongewenst is. In de auto woog dat voordeel bij langerna niet op tegen de nadelen. Daarom die woofers ook eens in de woonkamer uitgeprobeerd, waar ze in de haard (uiteraard zonder de units) uitstekend deden. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 september 2011 Report Share Posted 17 september 2011 Beste Miracle, Als je die onzin één keer plaatst, is het al meer dan genoeg, hoor. In het (sub)laag kan fasetegenstelling tussen (sub)woofer en hoofdluidsprekers alleen maar leiden tot (gedeeltelijke) uitdoving: tot frequentie-afhankelijke vermindering van het rendement van de (sub)woofer, dus. De meeste subwoofers hebben een eenvoudige fase-omschakelaar (+ wordt - en - wordt +), om eventuele akoestische fasetegenstelling met de hoofdspeakers te verhelpen. Maar er zijn ook (sub)woofer versterkermodules met een traploos regelbare faseregeling (0º - 180º), zodat (sub)woofer en hoofdluidsprekers precies samen in de pas kunnen worden gebracht. Vooral in combinatie met breedband electrostaten (nou ja, "breedband"...?) en maggie-achtigen is dat van belang. Bovendien kunnen bij die versterkermodules het inzet-/kantelpunt (frequentie), de filterhelling (dB/oct.) en de versterkingsfactor (volume) worden geregeld. (Wat zou een mens nog meer willen? O ja, ground-lift!) Overigens is een luidspreker slechts zo goed als zijn behuizing. (TransTec zelfbouw credo, in de Mooie, de Echte Jaren). Dat geldt ook - en zeker niet in het minst - voor een subwoofer! SAM 2 EUR 259,00 Technical data: output: 200/250 Watt into 4 Ohm output: 125/180 Watt into 8 Ohm with ground lift Subwoofer module with ground lift switch for hum suppression. 24dB subsonic filter for loudspeaker protection. Controls: variable low-pass filter 50-150 Hz, bass boost at 30-50 Hz (adjustable) by 0-6 dB (adjustable), infinitely adjustable phase control, variable high-pass filter for bass relief, when he subwoofer module switches between pre and main amp. Inputs are RCA and banana; the module switches to energy saving standby mode, if there is no signal for a few minutes; outside dimensions (height x width x depth): 370 x 185 x 90 mm. http://www.lautsprechershop.de/hifi/verst_mo_en.htm Ik hoorde de Janis subwoofer rond 1980 ten huize van de roemruchte hifi-pionier Jan Endenburg ("Enga Sound") in Haarlem, die het product destijds importeerde. Hij demonstreerde mij zijn huiskamersysteem, dat verder ondermeer een paar Harbeth monitors en Hegeman versterking omvatte. Op mijn verzoek draaide hij ook zwaar klassiek werk, waarin de grote trom niet werd gespaard. Nou, ik was ècht wel wat bas gewend, met mijn grote transmissielijnen. Maar dìt was... overdonderend. Aardschokkend. Tè veel van het goede, eigenlijk. De ruiten van zijn fraaie vitrinekast met glas en porselein gingen er zelfs van rammelen. (P.S. Die meneer "Ab" van Wollie moet wel een echte discipel van Jan Endenburg zijn geweest, want Jan importeerde ook ondermeer Fane / Ionofane, Decca (ribbon luidsprekers, maar ook de unieke Decca "London" unipivot pick-up armen en FFSS p.u. elementen), Jordan Watts (speaker-modules en complete luidsprekersystemen), Tannoy (dito). Onvergetelijk waren ook zijn eigen 3KF luidsprekers, met Fane laag en midden, en met Ionofane of Decca Kelly ribbons voor het hoog.) Spido houdt de nagedachtenis aan Jan Endenburg in hoge ere! Ja, in zéér hoge ere! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 17 september 2011 Report Share Posted 17 september 2011 Spido, ik ben nooit bij Endenburg geweest maar de hifi vrienden die ik gesproken hebt hoorde je aleen maar lof over die man. De Decca,s ,Lon,Kel en Rib heb ik gehad de enigste die ik bewaard heb is de Ribbon. Ionofane en ook de Magnat Ionen,beide vond ik super, had wel voor en nadelen beide ,wat een lucht van geluid. Alleen ik heb ze nooit gekocht, omdat er geleerde mensen waren die het schadelijk vonden voor de gezondheid en de andere geleerde was er weer niet mee eens ,dus vroeger hadden we ook nietes welles spelletjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 september 2011 Report Share Posted 19 september 2011 Beste Wol, Ja, er was zelfs een oplossing bedacht voor de ozonvorming van de ionofane: je moest een bak bruinkool neerzetten. Die zou de ozon dan wel binden. Die massaloze tweeters waren ongelooflijk snel: ze "gingen" wel tot boven 50 kHz. (Hoger kon men ook niet meten!) Maar de fase-aansluiting op middentoners of "sub-tweeters" was niet gemakkelijk. En er was veel compressie-vervorming in de hoorns van de ionofonen. (Trouwens: ook in de keelgaten van de Decca's, in het laagste deel van hun resp. bereik. Daarom adviseerde Hans Baan (toen: RAF Zelfbouw) destijds om in combinatie met Jordan Watts (of met Celestion HF1300 bijv.) de Decca London of Kelly hoog te wisselen (bij 8 à 10 kHz), en de hoorn te verwijderen. Die Hans wìst het wel! (Tóen nog wel...) Op aanraden van Hans Baan en diens leermeester George Vermeulen (SoloSound) bouwde ik in de jaren '70 TL-systemen met 30 cm Leak "Sandwich" woofers, Jordan Watts modules voor het hele vocale bereik, en Decca "London" ribbons voor het hogetonen gebied. Van die luidsprekers heb ik vele jaren plezier gehad. Maar ook problemen... Ze klonken fantastisch, als alles in orde was: vooral de natuurlijke, glanzende boventonenrijkdom bij glissandi van strijkerskoren, het stralend karakter van fortissimo koperblazers en de precieze articulatie van sprekers en zangers (m/v) frappeerden telkens weer. Helaas bleken die dure units echter niet bestand te zijn tegen realistische belasting. (Ik bedoel: nèt zo luid als "live".) De aan de achterzijde van de aluminium conusjes gepuntlaste beryllium spiderstaafjes van de Jordan Watts modules schoten soms los, wat een raar twangy effect opleverde. Zoiets als een mondharpje, weet je wel? En de geribbelde aluminium bandjes van de Decca's scheurden soms zomaar dóór. Die losbandigheid leverde dan alleen maar stilte op. De goedkope opvolgers van deze kostbare units - respectievelijk Philips 5 cm textieldomes en Multicel foiltweeters - waren veel zwaarder belastbaar, veel duurzamer, en klonken minder "opgepept", minder "hysterisch", minder "spectaculair": eigenlijk veel beter, veel neutraler, dus. (Want laten we wel zijn: de Jordan Watts braken nogal ongedisciplineerd op en resoneerden als metalen klankschaaltjes. En de hoorns van de Ionofane's en Decca's kleurden als verfdozen. Maar... wel heel móói, heel spectaculair en zo! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now