mumsoft Posted 29 juli 2010 Report Share Posted 29 juli 2010 Gisteren een fijn fiel dagje nabij Zaltbommel, waar forumlid Hansko domicilie houdt. Ik had maar wát graag over de beroemde Martinus Nijhoff-brug diens kant op gefietst, maar een klein pechje met de vouwfiets zorgde ervoor dat Hans mij vanaf station Zaltbommel moest ophalen, en dat het voitureus over het beroemde kunstwerk ging. De oude brug bij zaltbommel Het gedicht van Martinus Nijhoff is zeker wel toepasselijk genoeg om hier te citeren... De Moeder de Vrouw Ik ging naar Bommel om de brug te zien. Ik zag de nieuwe brug. Twee overzijden die elkaar vroeger schenen te vermijden, worden weer buren. Een minuut of tien dat ik daar lag, in 't gras, mijn thee gedronken, mijn hoofd vol van het landschap wijd en zijd - laat mij daar midden uit de oneindigheid een stem vernemen dat mijn oren klonken. Het was een vrouw. Het schip dat zij bevoer kwam langzaam stroomaf door de brug gevaren. Zij was alleen aan dek, zij stond bij 't roer, en wat zij zong hoorde ik dat psalmen waren. O, dacht ik, o, dat daar mijn moeder voer. Prijs God, zong zij, Zijn hand zal u bewaren. Martinus Nijhoff Uit: Verzamelde gedichten Amsterdam, Bert Bakker, 1978 ------------------------------------------------------ Zo, éven wat cultuur erbij, dan zijn we weer onder ons. Dat waren Hans en ik ook, bij de koffie in de tuin, waarbij wij, niet gestoord door egaa's en kroost, het forum over de hekel konden halen, en na dat noodzakelijke geroddel vertelde Hans van zijn audiofiel wedervaren. Ik weet niet of ik het mag vertellen, maar ook hij heeft op een kwade dag al zijn platen weggedaan, kwam later in de gelegenheid er een heel aantal over te nemen, kocht een FAT Bob, en ja, toen begon het, hè. Wat er nu staat is na te lezen in zijn profiel, maar die kale woorden maken verdicht tot apparatuur een fantastische indruk voor wie de kleine luisterruimte betreedt. In het midden voor de luisterstoel het audiorek, met onderin de Astin Trew cd-speler, gemodificeerd door Sander, daarboven de buizen-voorversterker, daarboven de Array phonotrap, en daarboven... boven alles uit torend, aja, het topstuk, de platenspeler. Aan weerszijden van het audio-altaar twee enorme monoblokken met een paar knotsen van buizen, elk goed voor 70 Watt. Deze eindversterkers maken in de winter bijstoken onnodig, maar helaas verhindert de enorme hitte ook fijn een plaatje draaien in de zomerhitte van een paar weken geleden. (Elk voordeel heb...) Met een paar polsdikke kabels van Kimber zijn twee op monitor luidsprekers gelijkende transmissiesystemen vastgeklonken. De ruimte hieromheen is akoestisch flink aangepast, met her en der diffusers, panelen en achterin de ruimte een paar bas-traps. Zo, dit was een gemakkelijk beginnetje. Lekker feitelijk, zonder mezelf te hoeven blootgeven. Maar nu komt de hamvraag, hoe klinkt dit dan? We weten allemaal dat al die poepie-dure sets op de diverse audioshows allemaal een stuk minder klinken dan we thuis gewend zijn, dus dan zal het nu toch niet zo zijn dat...? Nou, dat zit nog. Eerst zette Hans iets op uit de cd-verzameling, om mij voorzichtig te laten wennen. De eerste indruk was duidelijk: deze spiekertjes 'doen' meer bas dan mijn zuilen, er is méér fundament, en het klinkt ook nog eens behoorlijk beheerst. En het hoog, waar ik bij cd's vaak de kriebels van krijg, bleek hier ook zeer lekker te klinken. Had Sander die Astin Trew niet gemodificeerd? Ah, juist ja. Het stereobeeld kwam weliswaar niet ver buiten de speakers, maar over wenselijkheid daarvan kun je redetwisten, en hoe dan ook zette de speler een mooi evenwichtig beeld neer. We draaiden wat jazz, wat kamermuziek, piano, en tot mijn vreugde ook het derde deel van Shostakitsch 8e. U vergeeft het mij hopelijk dat ik zowat alle titels vergeten ben en luiigheid mij weerhield van het maken van aantekingen. Gelukkig heb ik een beter geheugen voor geluid. Laat ik het zo zeggen: als ik thuis dit geluid uit mijn cd's had gekregen zou ik niet snel zijn overgestapt op streaming. Daarbij moet ik aantekenen dat Hans geen flut-cd'tjes opzette, want naar eigen zeggen klinken die helemaal niet. Veel jaren 60 jazz heeft dat euvel. Nu was het aan de beurt voor het betere werk, en daar was ik ook voor gekomen. Mijn eigen platenspeler kan wel een oppepper gebruiken, en dan is het interessant om te zien wat collega-audiofielen op dat vlak voor elkaar hebben gekregen. Awel... Prachtig! Keith Jarret, Strawinsky's Vuurvogel, de onvermijdelijke Hope van Hugh Masekela, en Mahler's 5e, nou ja, nog meer, en niet allemaal helemaal, maar duidelijk is dat een toppie-woppie platendraaier zoals Hans heeft geen enkele moeite heeft met complexe muziek, en alles met het grootste gemak naar buiten brengt. Vervorming aan het eind van de plaat, vervorming door (kei)harde piano-aanslagen, niets van dat al. Mijn eigen oude ervaring, met vooral klassiek, is duidelijk anders. Voor mij was indertijd de cd een welkome vervanging van de LP, maar met de nodige zorg en aandacht gaat die LP nog wel een stukje verder dan de cd, blijkt hier. De klank t.o.v. de cd-speler, hoewel geen wereld van verschil, is afgeronder, soepeler, fijner. Niet per se meer details, maar completer. Ach, hoe zeg je dat toch? En, o ja, daar was ik ook voor gekomen, 3D was hier duidelijk aanwezig, vooral bij orkestmuziek. Samenvattend was dit een zéér audiofiel bezoekje, en heb ik Hans leren kennen als een compaan waar het muzieksmaak betreft. En, trouwens ook als een uitstekend gastheer! Terug ging het, weer over die mooie Martinus Nijhoff-brug. Hans, bedankt. M rc Commentaar van KT88: Kleine correctie Marc: De modificatie aan de AT3500-Plus is een officiele vanuit Astin Trew, maar uitgevoerd door ondergetekende, met behoud van de fabrieksgarantie. Van mijzelf zitten er slechts 2 foefjes extra bij in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 29 juli 2010 Report Share Posted 29 juli 2010 Prachtig stukje prosa Marc! Je hebt duidelijk je roeping gemist De klank t.o.v. de cd-speler, hoewel geen wereld van verschil, is afgeronder, soepeler, fijner. Niet per se meer details, maar completer. Ach, hoe zeg je dat toch? "Organischer" noem ik dat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 juli 2010 Report Share Posted 29 juli 2010 flauw he Grappig dat je de kwaliteiten van de luidsprekers aan de cd speler toewijd. Ik zou toch meer denekn aan de JMR icm buizen versterking (en een fatsoenlijke akoestiek). Nu is de Astin Trew een hele prettige cd speler, dat zeker.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 juli 2010 Author Report Share Posted 29 juli 2010 flauw he Grappig dat je de kwaliteiten van de luidsprekers aan de cd speler toewijd. Ik zou toch meer denekn aan de JMR icm buizen versterking (en een fatsoenlijke akoestiek). Nu is de Astin Trew een hele prettige cd speler, dat zeker.. Foto's maken vind ik zo opdringerig. Als Hansko ze heeft wil ik ze er wel bijzetten. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 29 juli 2010 Report Share Posted 29 juli 2010 Mooi verslag Marc. Het lijkt dan ook een mooie set van Hasko. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 juli 2010 Report Share Posted 29 juli 2010 (edited) flauw he Grappig dat je de kwaliteiten van de luidsprekers aan de cd speler toewijd. Ik zou toch meer denken aan de JMR icm buizen versterking (en een fatsoenlijke akoestiek). Nu is de Astin Trew een hele prettige cd speler, dat zeker.. Foto's maken vind ik zo opdringerig. Als Hansko ze heeft wil ik ze er wel bijzetten. M rc Ja het kan nautuur;ijk alleen met toestemming Er zijn tijden dat ik ook geen foto's van mn hok op t internet zou plaatsen> En ik had net opgeruimd... Heb je nog wat van je eigen "referentie cd's" beluisterd? Edited 30 juli 2010 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 29 juli 2010 Report Share Posted 29 juli 2010 Mooi verslag mumsoft prettig om te lezen en een beetje cultuur erbij kan nooit kwaad. Hele mooie set[buizen] van Hansko zo te lezen. gr henkes Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 31 juli 2010 Report Share Posted 31 juli 2010 Daar sluit ik me helemaal bij aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 31 juli 2010 Report Share Posted 31 juli 2010 Heel mooi verslag en zeer aangenaam geschreven! Recht uit de buik lijkt mij ... Heb al eens het genoegen gehad Hans zn set en luisterruimte te bewonderen maar niet te beluisteren. Toen stond de Hawk set er nog komt wel goed in het najaar !! Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 31 juli 2010 Author Report Share Posted 31 juli 2010 Heb je nog wat van je eigen "referentie cd's" beluisterd? Nee, ik had niets meegenomen. Achteraf een beetje jammer, maar ik heb toch erg genoten van zijn muziek. De aanleiding was dat ik had gezegd 3D te horen thuis, en Hansko had gereageerd door te zeggen dat-ie ook 3D had. Nou ja, dat moest even gecheckt... Mijn 3D is evenwel anders Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 2 augustus 2010 Report Share Posted 2 augustus 2010 De gastheer moet natuurlijk ook nog even reageren op dit topic. Had een paar dagen geen internet en email etc. omdat de KPN Experia Box (Internetplusbellen)het had begeven. Voordat je daar achter bent Dit omdat er sprake zou zijn van een grote regionale storing van internetplusbellen. Maar nu werkt het weer allemaal. Ben gelijk overgestapt van draadloos naar een verbinding via het lichtnet. Dat scheelt een stuk Marc, bedankt voor je leuke en lovende recensie. Heb je bezoek zeer gewaardeerd. Sander heeft al gereageerd, het was een officiele Astin Trew modificatie. Dat vinyl beter klinkt dan cd is niet vreemd. Vinyl, mits natuurlijk op een goede combinatie gespeeld klinkt altijd beter Het 3D plaatje wordt mi ook veroorzaakt door de akoestische aanpassingen op basis van het advies van Toine Dingemans. In een dergelijke kleine ruimte (4x3,5 meter) zo iets voor elkaar krijgen lukt alleen maar als het akoestisch helemaal klopt. Ben nu natuurlijk erg benieuwd naar jouw gehakte set. Een nog mooier 3D plaatje is niet te versmaden, zeker met Mahler 1 Heb trouwens ook een beetje gehakt, mijn vloer is van kurk......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 augustus 2010 Author Report Share Posted 2 augustus 2010 [...] Ben gelijk overgestapt van draadloos naar een verbinding via het lichtnet. Dat scheelt een stuk Het is dat je een eigen netgroep hebt voor de audio, anders was dit een soort van doodzonde. Marc, bedankt voor je leuke en lovende recensie. Heb je bezoek zeer gewaardeerd. Sander heeft al gereageerd, het was een officiele Astin Trew modificatie. Dat vinyl beter klinkt dan cd is niet vreemd. Vinyl, mits natuurlijk op een goede combinatie gespeeld klinkt altijd beter Dat is zo bij jou, maar nog niet bij mij. Het 3D plaatje wordt mi ook veroorzaakt door de akoestische aanpassingen op basis van het advies van Toine Dingemans. In een dergelijke kleine ruimte (4x3,5 meter) zo iets voor elkaar krijgen lukt alleen maar als het akoestisch helemaal klopt. Ben nu natuurlijk erg benieuwd naar jouw gehakte set. Een nog mooier 3D plaatje is niet te versmaden, zeker met Mahler 1 Heb trouwens ook een beetje gehakt, mijn vloer is van kurk......... Hier is Toine nog niet langsgeweest, maar over een goede akoestiek heb ik geloof ik niet te klagen. Hij heeft overigens beloofd eens een keertje te komen, en wat in het vat zit verzuurt niet. Voor ik nu 'luistervinken' ontvang, wil ik de speakers aanpakken, en het is nu een beetje wachten op B.Gehakt, die met een verbouwing zit. Gelukkig klinkt het nu al uit de kunst, maar ik ga wel tot het gaatje. Mijn vloer is vinyl... maar ik heb de kurken onderzetters er weer vanaf gehaald. Ik vond het geen gezicht, en noodzakelijk bleek het niet. Ik heb Mahler onder Eliahu Inbal met het RSO Frankfurt. Maar de 3D van de Baka People is onovertroffen. Die zal ik je zeker laten horen. Maar het duurt dus nog even. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 augustus 2010 Report Share Posted 5 augustus 2010 Nog steeds geen 2D plaatjes... Mijn nieuwe vloer is van kunstof (watervast) laminaat. Wellicht niet de beste keuze voor de akoestiek, maar naast plavuizen en novilon een van de weinig vloeren bestand tegen een niet zindelijk te krijgen franse buldog.. Sinds ik in de markt ben (was) voor een nieuwe vloer (8700 euro) en nieuwe keuken (>11000 euro) vind ik audio toch een relatief goedkope hobby. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 augustus 2010 Author Report Share Posted 5 augustus 2010 Beste Hansko, Kun en wil jij onze forumeend aan zijn gerief helpen? Dat gekwak houdt maar niet op, omdat ik geen foto's dorst te maken van jouw dure set, en prachtige luisterruimte. Maar als je dat niet wilt, begrijp ik dat best. Alleen hoe krijgen we die eend dan weer stil? NB Ik zou maar oppassen, want heb je dat filmpje al eens bekeken dat onze kwak in zijn profiel aanbeveelt? Dus niet over Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 augustus 2010 Report Share Posted 5 augustus 2010 Ach, hoeveel mensen kunnen er wonen rond ZaltBommel (mooie naam, als je begrijpt wat ik bedoel) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 augustus 2010 Author Report Share Posted 5 augustus 2010 Ach, hoeveel mensen kunnen er wonen rond ZaltBommel (mooie naam, als je begrijpt wat ik bedoel) Tom Poes op zijn minst, en poesjes zitten wel eens eendjes na. Dus wegwezen jij! M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 5 augustus 2010 Report Share Posted 5 augustus 2010 Beste Hansko, Kun en wil jij onze forumeend aan zijn gerief helpen? Dat gekwak houdt maar niet op, omdat ik geen foto's dorst te maken van jouw dure set, en prachtige luisterruimte. Maar als je dat niet wilt, begrijp ik dat best. Alleen hoe krijgen we die eend dan weer stil? NB Ik zou maar oppassen, want heb je dat filmpje al eens bekeken dat onze kwak in zijn profiel aanbeveelt? Dus niet over Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 augustus 2010 Report Share Posted 5 augustus 2010 Ach, hoeveel mensen kunnen er wonen rond ZaltBommel (mooie naam, als je begrijpt wat ik bedoel) Tom Poes op zijn minst, en poesjes zitten wel eens eendjes na. Dus wegwezen jij! M rc ReneN heeft op zijn site mijn set (en die van vele anderen) al eens gefotografeerd. Nog wel met mijn Hawk Audio eindversterkers en niet met de Tube Elysium L'Apotheose 845. Met deze twee links komt die eend er wel uit. Ben geen held met fotograferen. ReneN tube elysium Thanks Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 6 augustus 2010 Report Share Posted 6 augustus 2010 Ach, hoeveel mensen kunnen er wonen rond ZaltBommel (mooie naam, als je begrijpt wat ik bedoel) Volgens sommigen is het allang vol daaro... Momenteel wonen er 6,9 miljard rond Zaltbommel Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 augustus 2010 Report Share Posted 6 augustus 2010 Beste Hansko, Kun en wil jij onze forumeend aan zijn gerief helpen? Dat gekwak houdt maar niet op, omdat ik geen foto's dorst te maken van jouw dure set, en prachtige luisterruimte. Maar als je dat niet wilt, begrijp ik dat best. Alleen hoe krijgen we die eend dan weer stil? NB Ik zou maar oppassen, want heb je dat filmpje al eens bekeken dat onze kwak in zijn profiel aanbeveelt? Dus niet over Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts