Jump to content

Marantz goes streaming 2

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Juist. De zoveulste (Rotel, Naim, Cambridge...). Een steeds vraag ik me af, hoe doen ze het met klassieke muziek. Niet hoe ze klinken, maar hoe ze daarmee werken.

Tot nu toe ben ik niks beters tegengekomen dan de Olive, en ook die is niet perfect.

Het is nu eenmaal zo bij die dingen, it takes 2 2 tango.

Bij het rippen moet je de juiste tags aanhouden, bij het afspelen moet je die herkennen. En daar zit de pijn vaak.

M :ph34r: rc

Guest tubejack

Zo'n streamer begint toch steeds meer een logische vervanger te worden van een traditionele DAC

Logisch? en vervanger van? Nee vind van niet, marketing kletspraat ;)

Dat er veel marketing kletspraat is valt niet te ontkennen. Maar waarom een goede DAC met ingebouwde netwerk connectiviteit dat zou zijn ontgaat mij.

Is een DAC met ingebouwd CD-loopwerk (ook wel CD speler genoemd) dan ook marketing kletspraat?

:confused:

Zo'n streamer begint toch steeds meer een logische vervanger te worden van een traditionele DAC

Nooit geweten dat Duck in de marketing zit.:o

Guest KT88

Je bent niet de enige Jack.

Ik vind een streamer handig en gemakkelijk, maar het echte genieten gebeurt toch vnl. analoog met af en toe een CD-tje ertussendoor.

Ik heb er gewoon niets mee, ik wil een fysieke geluidsdrager in mijn handen hebben en er wat mee doen.

Dat er veel marketing kletspraat is valt niet te ontkennen. Maar waarom een goede DAC met ingebouwde netwerk connectiviteit dat zou zijn ontgaat mij.

Is een DAC met ingebouwd CD-loopwerk (ook wel CD speler genoemd) dan ook marketing kletspraat?

:confused:

Ik zie het ook puur als een extra connectiviteits mogelijkheid. s/pdif enzo blijft wel aanwezig (met al zijn gebreken).

Over het fysieke aspect, ik zou het ook eng vinden om alles alleen maar op een HD te hebben staan. Maar eerder uit angst om het kwijt te raken bij HD problemen (natuurlijk zijn er raid oplossingen om die kans te verkleinen), Niet zozer omdat ik graag een hoesje vast houd. Die krengen raken altijd zoek :)

Ik zie het ook puur als een extra connectiviteits mogelijkheid. s/pdif enzo blijft wel aanwezig (met al zijn gebreken).

Over het fysieke aspect, ik zou het ook eng vinden om alles alleen maar op een HD te hebben staan. Maar eerder uit angst om het kwijt te raken bij HD problemen (natuurlijk zijn er raid oplossingen om die kans te verkleinen), Niet zozer omdat ik graag een hoesje vast houd. Die krengen raken altijd zoek :)

Kwijtraken?

Ik heb de eerste verhaaltjes nog die ik onder Wordstar op mijn Osborne I schreef.

Kwestie van backups maken en er zorgvuldig mee omgaan.

Het tere punt hier zijn de fragiele kinderschoentjes.

Laten ze eerst maar eens wat zuiniger op hun plaatjes zijn, de naald blijft weer eens hangen :D Deze discussie is toch allang uitgekauwd?

I.d.d. Marc, laat de muziek zich maar materialiseren, anders kun je net zo goed postzegels of voetbalplaatje gaan verzamelen, ook leuk.

B.t.w. Duck, in die 25 - 30 jaar dat ik nu met digitale data/opslag te maken heb ben ik nog nooit wat daarvan kwijt geraakt. Dus waarom zou dat met muziek files wel een risico zijn? Ligt helemaal aan jezelf. Bovendien als iets kwijt raakt is er zoveel "back-up" op de wereld dat dat ook nog eens te recoveren is.

;)

doe mij maar een streamer en laat de DAC eruit.

en ik zie wel een reden voor een - goeie - streamer: tenzij je erg veel prutst aan je cd zal een streamer makkelijk beter klinken - althans wat ik er tot nog toe van gehoord heb.

groet

doe mij maar een streamer en laat de DAC eruit.

Hoezo? Heb jij dan een S/PDIF plugje achter je oren zitten :confused::D

Ben het met je eens dat je met losse componenten flexibeler bent maar waarom zou er bezwaar zijn om dat in 1 doos te stoppen als dat goed gedaan wordt?

S/PDIF is een extra vertaalslag om het signaal door een coax kabeltje te krijgen en wat nodeloos extra jitter veroorzaakt. In een ge

Guest KT88

Jitter......jitter........

Misschien heb ik altijd mazzel gehad, maar ik heb nog nooit nare dingen gehad met digitale verbindingen, S/PDIF, I2S of anderszijds.

Wat zijn nou eigenlijk de hoorbare gevolgen van (transport/data/clock) -jitter en waarom zou dat per se moeten optreden bij S/PDIF en bijv. niet of minder bij (asyncrhone) USB?

De DAC lockt of doet dat niet, verder heb ik echt nog nooit een teruggang in weergave meegemaakt door slechte digitale kabels of een rotte interface.

Ik heb wel digitale audio signalen overgebracht middels 2 stukjes schelledraad over 2 meter, no problems at all.

Mensen als Guido Tent leven ervan, ik weet het, maar m.i. is een goede clockdistributie en -voeding binnen de DAC veel belangrijker.

Een omzetting naar S/PDIF of whatever formaat, coax of optisch levert misschien theoretische verliezen op maar is dat hoorbaar in de praktijk?

Iemand die uit ervaring daar wat over kan vertellen? Peter?

nee maar ik wil graag een dac waarin alles optimaal is, van diodes naar spanningsregelaars naar ontkoppeling en zo voorts. als ik een DAC-stage zie waarin op die dingen bezuinigd is (n4001, lm78xx etc) dan hoeft het niet. dan blijf ik wel bij mijn knutsel-marantz.

groet

Juist. De zoveulste (Rotel, Naim, Cambridge...). Een steeds vraag ik me af, hoe doen ze het met klassieke muziek. Niet hoe ze klinken, maar hoe ze daarmee werken.

Tot nu toe ben ik niks beters tegengekomen dan de Olive, en ook die is niet perfect.

[...]

... en voor de zoveelste keer denk ik, en nu schrijf ik, da's appels met peren ...

Je olijfje is een totaal oplossing. De Marantz, voor zover ik begrijp, slechts een player. Dus geen intern geheugen, geen indexering etc. Daarvoor heb je de DLNA server, Marantz zal er wel een mee leveren, maar je kunt ook rustig een andere gebruiken, die wel met klassieke muziek omgaat zoals jij dat wilt.

Een omzetting naar S/PDIF of whatever formaat, coax of optisch levert misschien theoretische verliezen op maar is dat hoorbaar in de praktijk?

Iemand die uit ervaring daar wat over kan vertellen? Peter?

Heb ik al eens over verteld. S/PDIF kan prima werken, ik gebruik dat ook gewoon tussen mijn SB en DAC. Het blijft echter een zwakke schakel wat de nodige zorgvuldigheid vereist bij de implementatie, meestal aan de ontvangende kant, de DAC dus. Als je die schakel weg kunt laten is dat een zorg minder.

Er is hier nogal halleluja geroepen oven een DAC met USB ingang (en m.i. ook terecht). Dus ik zou niet weten waarom een DAC met UTP ingang zoveel anders zou zijn klankmatig.

Maar nu weer on-topic?

Klopt wat je zegt Seed7 Composer en Director zijn standaard tags, weinig MP3 spelers doen daar iets mee om te kunnen zoeken. En met Flac/Vobis zijn er nog veel meer en kun je een hele trits eigen custom tags maken zoals je zelf wilt. Een DLNA server stelt ze allemaal ter beschikking. Het is aan de player om er ook iets mee te doen. Is dus wel interessant hoever de Marantz gaat, daar zou idd een grote toegevoegde waarde kunnen zitten.

Daarnaast natuurlijk hoe ie klinkt :D Heeft nog niemand het over gehad.

;)

Een DLNA server stelt ze allemaal ter beschikking. Het is aan de player om er ook iets mee te doen. Is dus wel interessant hoever de Marantz gaat, daar zou idd een grote toegevoegde waarde kunnen zitten.

...een goede DLNA client snapt zelfs de inhoud van mijn koelkast ;)

Een DLNA server stelt ze allemaal ter beschikking. Het is aan de player om er ook iets mee te doen. Is dus wel interessant hoever de Marantz gaat, daar zou idd een grote toegevoegde waarde kunnen zitten.

...een goede DLNA client snapt zelfs de inhoud van mijn koelkast ;)

Ik heb met Twonky weleens zitten experimenteren en tags als composer etc toegevoegd aan de metadata, conform de standaard.

Mooi dat ik daar niets mee kon doen met mijn toenmalige clients.

Dat was een oudere versie van Twonky, maar het leerde me dat hoe dan ook die klassieke tag-business moeizaam is, als je twee verschillende apparaten aan elkaar wilt knopen.

Mijn Ziova snapt er ook weinig van, kan alleen op album en artiest afspelen, en doet het ook nog eens alfabetisch, dus houdt zich niet aan de track-nummers.

Vandaar mijn eerste reactie in dit topic.

En zie je eens een recensie, dan laat de audipiele recensent al die lastige zaken links liggen. Die bekijkt altijd alleen maar de geluidskwaliteit, roept iets over gemak, en dat is het.

Terwijl je geen r**t kunt doen aan de software, overgeleverd bent aan de fabrikant, maar met een externe DAC heel veel kunt doen voor de geluidskwaliteit.

Tja het is ook een beetje kwestie van slim taggen. Zo kun je voor Genre een onderverdeling maken in Klassiek, dus b.v.

Klassiek - kamermuziek

Klassiek - opera

Klassiek - orkestraal

Klassiek - vocaal

enz.

Jazz idem ditto.

De Squeezeserver kent ook alleen maar Album en Artiest als hoofdlijsten (naast jaar, genre) maar ik kan wel componist en dirigent in het lijstje van artiesten laten zetten bij het indexeren (scannen van de files).

Bach moet je dan wel als "Bach (Johan Sebastian)" taggen en niet als Johan Sebastian Bach, anders komt ie tussen de Johannen te staan. Dat werkt op zich prima en is eigenlijk voldoende.

Daarnaast zit er in de interface een goede zoekfunctie die door alle tags en track namen heen zoekt. Dat werkt zeker met de iPod Touch met iPeng als remote voor de SB heel erg prettig. Maar eigenlijk gebruik ik die zoekfunctie niet eens veel. Ik weet de albums of een stuk wel uit mijn hoofd te vinden. De iPod als remote werkt overigens via WiFi, dus dat is niks voor mensen die daar last van/mee hebben.

;)

Ik gebruik mijn Iphone als remote ,mijn macbook is aan gesloten op de mp ingang van de versterker. Werkt prima . Makkelijk bij een verjaaardag.

gr henkes

Ja Duck, dat gekke ding wordt besproken (nou ja, aangetipt) in de Absolute Sound van juli.

Als daarin iets wordt besproken heeft het sowieso een prijskaartje van heb-ik-jou-daar.

Maar met gehakt heb je de absolute sound al snel thuis voor v

Die Behold heeft geloof ik meer noten op zijn zang

http://www.avguide.com/review/behold-gentle-g192-media-player-ascendo-c8-renaissance-speaker-system-tas-203

Een compkleet mini setje met 2 stereo versterkers (klasse D en A, mooi voor sub-laag en de rest) electronic x-over en dsp voor speaker en kamer correctie.

Dus toch eigenlijk een koopje..

Tja zal allemaal wel, ik vind het een foeilelijk ding. Het heeft de kille uitstraling die in een ziekenhuis niet zou misstaan.

Die user interface met al die knopjes op dat scherm is belabberd vormgegeven, gewoon absurd. Echt het product van een stel hard core techneuten.