kappa7 Posted 4 augustus 2010 Report Share Posted 4 augustus 2010 Uhh, hoe zit dat dan met frisdrankblikjes? Die worden toch ook uit een blokje geperst door het over de vloeigrens te persen? Klopt je trekt dan het aluminium uit elkaar en dat is dus geen probleem. Heb je al eens geprobeerd om een aluminium kachel pijp iets te kleiner te maken om deze in een andere buis te schuiven met de zelfde diameter. Dat lukt namelijk niet het materiaal laat zich namelijk niet in elkaar drukken zo als ijzer en koper wel doen. Door het maken van ribbels in de buis kan je dan toch de diameter verkleinen en past het als nog. Denk eerder dat het vooral een probleem is om dat apenhaar wat in een element zit voldoende goed van een isolatielaag te voorzien. Bovendien is koper taaier en breekt minder snel. Niet onbelangrijk bij de fabricage bij zulke kleine spoeltjes. De isolatie laag aanbrengen zal wel lukken maar dan moet je dus de buiten zijde gaan oprekken. het probleem zal dan zijn dat de lak gaat schuren om dat die daar te veel moet worden opgerekt. Je moet de lak met aluminium namelijk 2x zoveel oprekken als bij koper het geval is. Aluminium wordt wel veel minder sterk als het zo dun is neem daarbij het oneindige uitharden dan heb je al helemaal iets dat uiteindelijk toch zal breken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 6 augustus 2010 Report Share Posted 6 augustus 2010 Aluminium is maar 1 keer te verbuigen. buig je dat terug dan breekt het. Ook veranderd de structuur van het aluminium bij het verbuigen waardoor de eigenschappen weer anders worden. Je kan dus snappen dat een als aluminium in een spoel is gebogen dit anders is als het aluminium dat niet is verbogen. Een en ander zou je toch kunnen ondervangen door het aluminiumdraad in een beschermende atmosfeer te verwarmen (300 - 450 graden). Het word dan zacht en is makkelijk plooibaar of spoeltjes van te wikkelen. De beschermende atmosfeer lijkt me noodzakelijk om oxideren te voorkomen. Het lijkt me wel een technische uitdaging om dit bij dunne draadjes te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 augustus 2010 Author Report Share Posted 6 augustus 2010 Tjeempie... 't gaat me nou toch ècht bezighouden! Nu zit ik al schetsjes te maken van cantilevers met een neodymium (Nd2Fe14B, gesinterd) coating, die (rubberloos) magnetisch gecentreerd drijven in ferrofluid. Geen veroudering van rubber cantilever-suspensions meer, want die zijn verleden tijd. Ferrofluid verliest nooit zijn elasticiteit... zolang er een magnetisch veld is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 7 augustus 2010 Report Share Posted 7 augustus 2010 Ferrofluid verliest nooit zijn elasticiteit... zolang er een magnetisch veld is.Hangt dat niet af van de mate van verdamping/oxidatie van de voor de ferrofluïd gebruikte vloeistof? Ook de ferrofluïd in luidsprekers kan op den duur verouderen en stroperiger worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 augustus 2010 Author Report Share Posted 7 augustus 2010 Ferrofluid verliest nooit zijn elasticiteit... zolang er een magnetisch veld is.Hangt dat niet af van de mate van verdamping/oxidatie van de voor de ferrofluïd gebruikte vloeistof? Ook de ferrofluïd in luidsprekers kan op den duur verouderen en stroperiger worden. Beste Richard2, Jij bent geen èchte idealist, hè? (Overigens: de ferrofluid in luidsprekers staat gewoonlijk bloot aan veel grotere temperatuurverschillen - en m.n. aan veel hógere temperaturen - en de beweeglijkheid van de spreekspoelen in luidsprekers is ook aanmerkelijk groter dan die van de spoeltjes in MC-elementen.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 7 augustus 2010 Report Share Posted 7 augustus 2010 (Wat ben ik toch geniáál, hè? .....en dat allemaal in theorie..;... Zou je nu echt denken dat als dit allemaal écht zo geniaal zou zijn dat niemand anders al eens op het idee was gekomen. Aluminium, hoe zuiver danook, zal nooit zo goed geleiden als bijvoorbeeld koper. Een enkel cristal structuur is al niet mogelijk met aluminium, door de eigenschappen van het mineraal waar aluminium uit bestaat (bauxiet)(pas nog in één van de grootste bauxietmijnen van de wereld geweest (zie foto onderaan), en daar weer heelwat geleerd over deze delfstof ), waardoor er altijd zuurstof moleculen in het product blijven zitten, en zoals we allemaal wel weten is zuurstof één van de best isolerende materialen die we kennen. Ferrofuid is al helemaal geen ideaal materiaal in audioapparatuur. In speakers al niet (werd 30 jaar geleden al verwijderd om tweeters beter te laten klinken (betrouwbaarheid werd daarbij niet naar gekeken)). Voor een element is dat spul al helemaal veel te taai. @Contragewicht onder het draaipunt: ook daar zijn al meer dan voldoende expirimenten mee gedaan, zonder bevredigend resultaat. Je brengt alleen maar veel te veel druk op dat draaipunt, waardoor de lagers harder slijten, door hogere druk, en dus ook minder soepel lopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 augustus 2010 Author Report Share Posted 7 augustus 2010 A. Aluminium, hoe zuiver dan ook, zal nooit zo goed geleiden als bijvoorbeeld koper. Een enkel cristal structuur is al niet mogelijk met aluminium, door de eigenschappen van het mineraal waar aluminium uit bestaat (bauxiet)(pas nog in één van de grootste bauxietmijnen van de wereld geweest (zie foto onderaan), en daar weer heelwat geleerd over deze delfstof ), waardoor er altijd zuurstof moleculen in het product blijven zitten, en zoals we allemaal wel weten is zuurstof één van de best isolerende materialen die we kennen. B. Ferrofuid is al helemaal geen ideaal materiaal in audioapparatuur. In speakers al niet (werd 30 jaar geleden al verwijderd om tweeters beter te laten klinken (betrouwbaarheid werd daarbij niet naar gekeken)). Voor een element is dat spul al helemaal veel te taai. C. Contragewicht onder het draaipunt: ook daar zijn al meer dan voldoende expirimenten mee gedaan, zonder bevredigend resultaat. Beste Miracle, Ad A. De gegevens m.b.t. tot massa/ gewicht versus geleiding/weerstand van zilver, koper, goud en aluminium waren toegevoegd. De verhouding tussen gewicht/massa en geleiding/weerstand was zeer goed. Die kristalstructuur van geleiders is niet waarneembaar (hoorbaar) en evenmin meetbaar. (Het is alleen nog maar verkóópbaar, wellicht... aan suggestibele nitwits.) Ad B. "Beter klinken" is subjectief. Over het algemeen draagt ferrofluid in hoge mate bij tot demping van de eigenresonantie van luidsprekers (m.n. van dometweeters en -squawkers) en tot het reduceren van de inductieve impedantie. De impedantiekarakteristiek van ferrofluid gedempte luidsprekerunits is dikwijls voorbeeldig. Wie de gunstige werking van ferrofluid niet erkent, geeft vermoedelijk de voorkeur aan vervorming. Ad C. Verzoeke dit aan te tonen. (Bij voorkeur niet met expirimenten, maar met (AES-approved) experimenten...) Overigens "geloof" ik in magnetische lagers... en die kùnnen niet slijten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 7 augustus 2010 Report Share Posted 7 augustus 2010 Ferrofuid heeft zijn voordelen en zijn nadelen het is geen wondermiddel :D Er zijn mensen die trappen daar in Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 augustus 2010 Report Share Posted 7 augustus 2010 Tjeempie... 't gaat me nou toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 7 augustus 2010 Report Share Posted 7 augustus 2010 Je brengt alleen maar veel te veel druk op dat draaipunt, waardoor de lagers harder slijten, door hogere druk, en dus ook minder soepel lopen. Hallo, Voor de vertikale druk op het lager maakt het niet uit of het contra gewicht achteraan de arm hangt of middenonder. De arm is immers min of meer in evenwicht en dus telt alleen de totale massa als vertikale kracht component. Zet maar eens twee mannen op een balk met een kantelpunt in het midden. Laat die twee nu zo heen en weer lopen dat de balk in evenwicht blijft. De kracht op het kantelpunt verandert niet. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 augustus 2010 Report Share Posted 7 augustus 2010 Voor de vertikale druk op het lager maakt het niet uit of het contra gewicht achteraan de arm hangt of middenonder. Jawel, als het onder het draaipunt hangt moet dat contragewicht oneindig groot zijn om de arm een beetje recht te laten hangen. Of je moet genoegen nemen met een wel heel kort armpje... een nanotube b.v. Het is een oeverloze en al heel oude discussie. Zo zou het zwaartepunt links van het draaipunt (aan de kant van het element) en het zwaartepunt rechts van het draaipunt (aan de kant van het contragewicht) op één rechte lijn moeten liggen dóór het draaipunt. Een zinnige argumentatie daarvoor heb ik nooit gezien en vrijwel niemand houdt zich dan ook daar aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 augustus 2010 Report Share Posted 8 augustus 2010 Beste Pjotr, Je denkt waarschijnlijk dat ik een armpje bedoel zonder achterwaartse overstek? Maar néén! Die overstek is er wèl. Maar aan het einde van die overstek zit in mijn idee geen contragewicht, maar een bocht omlaag en vervolgens een bocht terug naar een plaats onder het draaipunt. Aan het eind van die bocht (onder de montageplaat van de arm) zit het contragewicht. Het ongelooflijk slimme van dit idee is: het contragewicht slingert nu niet meer heen en weer, in tegengestelde richting met de toonkop, en duwt en trekt het cantilevertje dus niet langer in de vernieling. Want het contragewicht blijft nu rustig op zijn plaats en draait alleen maar om zijn verticale en horizontale assen. Door zijn antikinetische energieabsorptie (dempende massa) zal hij zelfs een kalmerend effect hebben op armbewegingen. Beste Spido, Ik reageerde helemaal niet op jou. Maar zo te lezen zit je elementje in een goed verzorgingstehuis. Pas je op dat je hem niet dood knuffelt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 8 augustus 2010 Report Share Posted 8 augustus 2010 Beste Pjotr, Je denkt waarschijnlijk dat ik een armpje bedoel zonder achterwaartse overstek? Maar n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 augustus 2010 Report Share Posted 8 augustus 2010 Ach Leo, Mijn reactie was licht ironisch bedoeld. Wist niet dat je zulke simpele mechanica zo ingewikkeld kunt benaderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 augustus 2010 Author Report Share Posted 15 augustus 2010 Mijn idee om het contragewicht van een pick-up arm (via een achterwaartse bocht, of via draadjes en katrolletjes) recht onder het draaipunt van de arm te plaatsen (posting #28) om zo de totale bewegende massa van de arm (resonanties! massatraagheid!) te verkleinen, blijkt helaas inderdaad niet realistisch te zijn. Ik heb het idee daarom uit de betreffende posting verwijderd, alsmede uit mijn verdere bijdragen die daarop betrekking hadden. Met excuses voor het hierdoor ontstane ongemak... Het idee om een windkeerder te maken - d.i. een buis met een bocht van 180º, gemonteerd op het dek van een zeilboot, die de tegenwind opvangt en omkeert tot meewind, om die vervolgens in het zeil van voornoemde zeilboot te blazen - laat ik nu ook maar varen. Voorshands, tenminste... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 augustus 2010 Report Share Posted 16 augustus 2010 Omstreeks 1975 maakte Isophon foliespoelen voor in wisselfilters van aluminiumfolie. Ook is er een fabrikant die aluminium luidsprekerkabels maakt. Over de laatste lopen de meningen nogal uiteen, maar de foliespoelen voldeden in mijn toenmalige oren erg goed. Er zal dus beslist een reden zijn waarom geen alu spoelen in elementen. Worden in vliegtuigen wél alu kabels gebruikt..?? daar lijkt gewicht me ook erg belangrijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 16 augustus 2010 Report Share Posted 16 augustus 2010 Worden in vliegtuigen wél alu kabels gebruikt..?? daar lijkt gewicht me ook erg belangrijk.Daar gebruiken ze staalkabeltjes of drukstangen (mechanisch) of verzilverd koper (fly by wire). Aluminium in condensatoren is trouwens vrij standaard, zowel bij elco´s als bij foliecondensatoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now