Jump to content

Henri van der Heide pantent

mart
 Share

Recommended Posts

Na andere discussies die off topic voorbij kwamen zweven maar eens gezocht: Het patent wat Henri van der Heide had gelegd op zijn wijze van signaal overdracht. Het Nederlands octrooi bureau heeft alleen een leeg dossier. Via een andere manier (google patent search)kwam ik wel inhoudelijk info tegen. patent

Van de Hul had het patent (de mysterieuze ringen van Van der Heide staan tegenwoordig op hun website) maar is inmiddels verlopen.

Ik ben te weinig technicus om alles te snappen, ik sta derhalve open voor nadere uitleg.

Een tweede aspect: Als dit zo mooi is beschreven waarom zouden dan modificaties niet gewoon ook zo benoemd worden als 'Van der Heide modificatie' of 'carbon modificatie' i.p.v. gehaktificeren ofzo vernoemd naar iemands anonieme gebruikersnaam.

Veel leesplezier,

(zie ik een type fout in de titel staan (pantent) kan ik dat via edit niet veranderen!)

Dat patent beschrijft iets heel anders dan "gehakt".

Audiofiele "gehakt" is voor zover nu duidelijk, wat olie, kurk, een pluis koolstofvezel en een vaag verhaal daaromheen.

Dat patent beschrijft de koolstof kabels waar uiteindelijk vd Hul furore mee heeft gemaakt. Niet meer. Het is overigens een Amerikaans patent waarin veel claims staan die niet nader toegelicht worden of onderbouwd. Dat hoeft in de VS ook niet, je kunt daar alles patenteren. Het dient daar meer als merk bescherming. Het naar voren gebrachte wordt voor waar aangenomen totdat iemand het patent aanvalt (meestal vanwege een commercieel belang). In Europa zou zo'n patent nooit toegewezen worden.

;)

Na andere discussies die off topic voorbij kwamen zweven maar eens gezocht: Het patent wat Henri van der Heide had gelegd op zijn wijze van signaal overdracht. Het Nederlands octrooi bureau heeft alleen een leeg dossier. Via een andere manier (google patent search)kwam ik wel inhoudelijk info tegen. patent

Van de Hul had het patent (de mysterieuze ringen van Van der Heide staan tegenwoordig op hun website) maar is inmiddels verlopen.

Ik ben te weinig technicus om alles te snappen, ik sta derhalve open voor nadere uitleg.

Een tweede aspect: Als dit zo mooi is beschreven waarom zouden dan modificaties niet gewoon ook zo benoemd worden als 'Van der Heide modificatie' of 'carbon modificatie' i.p.v. gehaktificeren ofzo vernoemd naar iemands anonieme gebruikersnaam.

Veel leesplezier,

(zie ik een type fout in de titel staan (pantent) kan ik dat via edit niet veranderen!)

omdat de gehakt modificaties significant anders zijn.

In het patent wordt gewag gemaakt van "structural information".

Ik neem aan dat dit overeenkomt met de "structuurinformatie" waar de heer Gehakt zijn discipelen in laat geloven.

Inderdaad kan men, zoals Pjotr al opmerkte, in Amerikaanse patenten de meest bizarre beweringen (claims) opnemen.

Neem nu bijvoorbeeld de tekst

(...) Due to the naturally (...) the location of sound sources in stereo audio sources. (...)

Dit lijkt me volstrekt onbewijsbare onzin!

Conventionele metalen geleiders - mits op de juiste wijze uitgevoerd - zijn prima in staat om alle audiosignalen te transporteren.

Sterker nog: ze kunnen zelfs signalen vervoeren die ver buiten (boven) de audioband (het hoorbare spectrum) liggen.

[...]

Neem nu bijvoorbeeld de tekst

(...) Due to the naturally (...) the location of sound sources in stereo audio sources. (...)

Dit lijkt me volstrekt onbewijsbare onzin!

Conventionele metalen geleiders - mits op de juiste wijze uitgevoerd - zijn prima in staat om alle audiosignalen te transporteren.

Sterker nog: ze kunnen zelfs signalen vervoeren die ver buiten (boven) de audioband (het hoorbare spectrum) liggen.

Beste Spido,

Die vetgedrukte zin van je, dat lijkt me volstrekt onbewijsbare onzin!

Ik ga de tijd niet meemaken dat er iets bewezen kan worden met betrekking tot muziekweergave.

Wat er tot nu toe met metingen aangetoond wordt heeft betrekking op geluidsgolven.

M :ph34r: rc

Veel leesplezier,

Daar zit aardig wat speurwerk in, Mart

Het lijkt erop dat de kabels die ik heb op die manier zijn geproduceerd als in het (verlopen) patent staat. Misschien verliep het in september vorig jaar, en verklaart dat waarom ze nu n

maar wat gebeurd er in koolstof als dat door een spoel wordt gehaald met 4000 ampere en daarna nog een keer met 6000 ampere?

volgens mij richten de electronen zich dan maar: 1 dat is dan wel gestructureerd maar 2 dat lijkt me geen blijvend effect. En van een ongestructureerde cd speler naar een ongestructureerde versterker via een gestructureerde interlink? don't get me wrong: ik wil het graag geloven maar ik wil dingen ook snappen.

Daar zit aardig wat speurwerk in, Mart

Dat valt wel mee via google patent search. in dat patent staan ook NL nummers en die ik heb ingevoerd bij octrooicentrum.nl maar dat levert geen inhoudelijke info op. Wel data en namen e.d.

Mart

Je zult er toch mee moeten leren leven Marc, gehakt of niet. Alles wat je aan ingeblikte muziek in huis hebt is via die weg op de plaatjes gekomen.

;)

Hoe weet jij dat zo zeker? Heb jij soms alles opgenomen? Ook als hij nooit gehoord heeft van structuurinformatie, zal een opname-technicus met oren aan zijn hoofd zorgen dat zijn opnames zo goed mogelijk worden. Bovendien zijn er opnames van Van der Heide zelf, en bv Bert van Dijk, die met het principe werkt. En er zijn vast anderen.

Een zekere Pjotr op een of ander audioforum zal mij niet vertellen waar ik mee moet leren leven.

Tot nu toe is trouwens niemand ingegaan op de portee van mijn bericht.

M :ph34r: rc

Beste Spido,

............. zal mij niet vertellen waar ik mee moet leren leven.

Beste Marc,

Doe je het toch niet, ook best.

;)

B.t.w. Die vetgedrukte zin was niet van Spido maar van jou. Spido had dat in gewoon schrift neergezet.

maar wat gebeurd er in koolstof als dat door een spoel wordt gehaald met 4000 ampere en daarna nog een keer met 6000 ampere?

volgens mij richten de electronen zich dan maar: 1 dat is dan wel gestructureerd maar 2 dat lijkt me geen blijvend effect. En van een ongestructureerde cd speler naar een ongestructureerde versterker via een gestructureerde interlink? don't get me wrong: ik wil het graag geloven maar ik wil dingen ook snappen.

Snappen? Ja, dat willen we allemaal ik ook wel.

Ik snap er in ieder geval helemaal niets van, en ik blijf me verbazen. Niet alleen over dit fenomeen, maar ook over de weerstand die het oproept.

Muziek zal zeker het mooist klinken als van voor (opname) naar achter (weergave) in de keten rekening is gehouden met structuurinformatie (een nietszeggende term overigens, maar een betere hebben we niet). Zo

Ja snappen, dat moet je niet te letterlijk nemen maar zoals ik ook het principe snap van homeapatie waar koolstofmodificatie mee vergeleken wordt. Een stof in water verdunnen en nog meer verdunnen e.d. en dan is de informatie van de opgeloste stof overgegaan op het water. Dat soort info dat mis ik.

wat doet magnetisch koolstof?

Mart

Koolstof doet bijna niks met stroom :)

Het werkt meer averechts met stroom

je hebt geluk bij ongeluk toevallig de passende kabel aangehangen en wetende in je hoofd dat

daar waarschijnlijk het patent van der Heide inzit ;) die je zeer waardeert.

Guest tubejack

Kennelijk kàn koolstof héél goed geleiden.

Hoe het precies werkt vind ik niet interessant meer...

Die non discussies heb ik al lang gehad, als ik me van dat gezwets iets

zou aantrekken, kwam ik nooit ook maar één stap verder.

Pas het liever toe ;) Mijn TA-4650 klinkt momenteel magisch met koolstof.

Groet,

Jack

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstof_nanobuis#Elektrische_eigenschappen

Elektrische eigenschappen

MWCNTs zijn altijd geleidend. SWCNTs zijn soms geleidend en soms isolerend, afhankelijk van de precieze structuur. De geleidende CNTs geleiden bijzonder goed, ze geleiden zo'n duizendmaal beter dan koper. Geleiding wordt geschat op zo'n miljard ampère per vierkante centimeter.[7] SWCNTs gedragen zich bij zeer lage stromen als kwantumgeleider, waarbij een enkel geleidingskwantum G0 zonder weerstand door een SWCNT kan voortbewegen.

niemand kan het echt uitleggen wat de claim nu precies is?

Zo ver ik het snap is de claim: er is informatie in opgenomen muziek die met vdheide modificatie beter gereproduceerd wordt. Daarvoor wordt koolstof gebruikt. Maar wat ik mis in de claim is wat die koolstof dan actief doet. Als ik dat vergelijk met homeopatie wordt er wel iets meer uitgelegd: de claim dat de informatie van de werkzame stof is overgebracht op het oplosmiddel. Dat staat los van de vraag of ik er in 'geloof'.

Mart

Een waarschuwing lijkt hier op zijn plaats!

Koolstof kan prima geleiden, maar alleen wanneer het is uitgevoerd als Single Wall Nanotubes (SWNT).

En dat is een heel bijzondere structuur.

(...) Most single-walled nanotubes (SWNT) have a diameter of close to 1 nanometer, with a tube length that can be many millions of times longer. The structure of a SWNT can be conceptualized by wrapping a one-atom-thick layer of graphite called graphene into a seamless cylinder. The way the graphene sheet is wrapped is represented by a pair of indices (n,m) called the chiral vector.(...)

http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_nanotube

Gewone koolstof geleidt slecht, en kan zelfs als weerstand dienen.

De elektrische weerstand (µΩ/cm) is 1375. (Ter vergelijking: die van koper is slechts ca. 1,7.)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koper_(element)

235px-Carbon-resistor-TR212-1.jpg

Partially exposed Tesla TR-212 1 kΩ carbon film resistor

http://en.wikipedia.org/wiki/Resistor

(...) Een weerstand ontleent zijn eigenschap aan een weerstandsmateriaal, waarvoor koolstof en legeringen van metaal gebruikt worden. De meeste weerstanden zijn op koolstof gebaseerd. Een massaweerstand bestaat volledig uit koolstof. Andere typen zijn uitgevoerd met een koolstoflaagje, al dan niet gespiraliseerd.(...)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_weerstand_(eigenschap)

Ik begrijp dat niet alle kabels van Van den Hul, alleen maar uit carbon bestaan. Dat is voorbehouden aan de duurdere kabels dacht ik. Hier enige informatie omtrent zijn Linear Structured Carbon kabels:

Q: What other materials can be used as conductor?

A: After a lot of research our solution is non-metallic: very pure strings of carbon-saturated fibers.

With this material there are many advantages compared to any metal.

1. The mechanical aging is finished because the type of carbon structure used by van den Hul is, by its size already

(each fiber is 6 micron thick), insensitive to bending.

Metal conductors used in audio have a minimum diameter of 25 micron and often are much thicker.

2. The mechanical strength is such that e.g. pulling the fibers will not cause any internal displacements or boundaries.

3. The carbon structure we use is also thermally completely stable. Even at temperatures of 2000 degree Centigrade

there is no chemical activity like the production of CO or CO2.

4. Also there is no interaction with any chemical known so far. Under standard conditions of audio use this means that

the lifespan is unlimited without the material changing its structure or properties.

Q: How is this carbon material called?

A: We call it Linear Structured Carbon ® or LSC.

Linear, because the electrical output signal is exactly the same as the original input signal.

Structured, because the carbon’s atomic grid structure is defined by the processing of the basic material. This is a special

property because the carbon normally used in the audio industry is based on random orientated carbon powder.

Q: What is this material made of?

A: We start with very pure carbon, and thanks to a special processing we are able to line-up all carbon atoms in one big

molecule without any boundaries or barriers.

Q: How does this LSC behave electrical?

A: Very superior compared to metals:

1. Each of the 6 micron thick fibers has its own electrical insulation. The common effect with multistrand metal

conductors is that electrons can also go from strand to strand and with that cross many more boundaries. Our

individually insulated fibers do not exhibit that effect; electrical signals entering a fiber come out of the same fiber.

2. Thanks to the stable structure of the LSC, mechanical aging and chemical pollution/deterioration are finished for

ever. The carbon atoms are very tightly (and therefore stable) positioned in the LSC’s atomic grid.

3. The electrical impedance is independent of signal level. So the typical addition of harmonics due to CCD is past

history. This directly implies a much higher acoustical resolution on very low signal levels.

http://www.vandenhul.com/userfiles/docs/Carbon_and_Hybrid_Technology.pdf