r.a.v.o.n Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 Beetje zelf aan het trollen, r.a.v.o.n. ? Trollen? Welnee, ik stel een serieuze vraag aan Spido. Het is in mijn optiek zinloos om energie te steken in mensen als jij, die dankzij peperdure esoterische prullaria zoals de Stein harmonizer dan wel esoterische bezweringsrituelen zoals Gehakt (onbewust) hebben ervaren dat hun stemming hun waarneming beïnvloedt. Het is zonde van de moeite om die mensen te laten inzien dat hun stemming en dus hun ervaring niet afhankelijk hoeft te zijn van die esoterische onzin. Het kan véél eenvoudiger (en Spido weet dat ook) maar daar zijn velen duidelijk nog lang niet aan toe, de behoefte aan iets "tastbaars wat geld kost" of iets "magisch" blijft voor velen groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 Kom jongens Ik weet wel een leuke voor de volgende Hear dag. Hans met zijn Array B-10 en M-10 mono blokken en gevlochten kabels. Ik met mijn Array A-2 en S-1 stereo eindversterker met de kabels die ik gebruik met carbon afscherming. Eventueel Klaas met zijn Leak Stereo 60 en Varislope 2. Als bron en als eind alle drie dezelfde cd-speler en luidsprekers. Moge de beste winnen (ik geef jullie weinig kans ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 Moge de beste winnen (ik geef jullie weinig kans ) Kijk, daar gaat het alweer fout. Het is geen wedstrijd... Kansloze onderneming, Tubejack. Bespaar je de moeite. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 Beetje terug plagen R.a.v.o.n. Maar ik meen het echt, de kwaliteit van deze goedkope kabel kan in sommige opstellingen zo goed uitpakken dat verdere "upgrades" niet of nauwelijks meer de moeite waard zijn. Of in ieder geval moeilijker verdedigbaar. Ik ben natuurlijk niet over één nacht ijs gegaan er komen hier regelmatig mensen van audioclubs langs. Met een goedkope Onkyo A-809 gaat het ook prima. Ik had laatst hier een goede kennis die helemaal in shock wegging. Terwijl hij toch met een top Audio Note buizenset speelt van > 10.000€ Kennelijk gebeurt er toch iets.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 Maar ik meen het echt, ... Ik ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 Wat heeft "gehakt" nu te maken met het patent van Henri van der Heide? Zie hieronder "het verband" Er blijkt een verband te bestaan tussen het Gehaktfenomeen en Henri van der Heide, de voormalige onderzoeker van het geluidslaboratorium van de NOB. Over Van der Heide is door de Humanistische Omroep in 2003 een documentaire gemaakt. Deze documentaire in twee delen is op het internet nog te downloaden voor de geïnteresseerden. Het is niet bepaald een understatement dat de familie Van der Heide en andere betrokkenen niet bepaald gelukkig waren met deze documentaire. Mijns inziens heeft de documentairemaker de feiten achter de door de betrokkenen ervaren werkelijkheid geweld aan gedaan om met een verhaal te kunnen komen dat de nodige stof zou doen opwaaien. Hoog tijd dus om te achterhalen wat Van der Heide nu eigenlijk heeft uitgespookt en hoe onze gewaardeerde forumleden B. Gehakt en Berret verder zijn gegaan waar Van der Heide is opgehouden. B. Gehakt heeft inmiddels ook een boekje opengedaan. Aan mij de eer om zijn “partner in crime” Berret eens nader aan de tand te mogen voelen. Het onderstaande verhaal is het gevolg van onze communicatie over en weer. Het is een stuk geworden dat mijns inziens het onderzoek van Henri van der Heide als baanbrekend laat kennen. Het is alleen heel erg ver verwijderd van de “mainstream” van het technisch wetenschappelijke onderzoek naar geluidsperceptie. Maakt dat het onderzoek minder wetenschappelijk? In mijn opvatting zeer zeker niet. Van der Heide is alleen op een fenomeen gestuit dat iedere vorm van welwillende ruimdenkendheid tart. Wel maakt het duidelijk dat wetenschappelijk onderzoek een fenomenologische basis heeft. Voor de niet ingewijden in het wetenschapsveld: zonder menselijke betekenisgeving is er geen wetenschap. De factor mens als subjectieve stoorzender elimineren uit onderzoek is niet alleen dom, het is totaal onzinnig. Zonder ervaring geen verklaring, zou je kunnen zeggen. Verwacht geen sluitende verklaring voor het fenomeen dat Van der Heide op het spoor is gekomen. Daarvoor is het nog veel te vroeg. Wel zijn er reproduceerbare manipulaties mogelijk, zoals ik bij mijn eigen set heb mogen ervaren. Er is met andere woorden een techniek ontwikkeld om op een andere plaats een geluidservaren mogelijk te maken, zoals dat in de concertzaal mogelijk is. Echte ingenieursvaardigheid dus in de registratie- en weergave van muziek. De fysisch wetenschappelijke verklaring is er nog niet en dat maakt het eigenlijk des te spannender. Niet in het minst voor de betrokkenen zelf, die zich op onontgonnen terrein hebben gewaagd. Zoals ieder onderzoek, levert ook dit onderzoek meer vragen op dan er vragen bij aanvang bestonden. De lezer zal een behoorlijk “open mind” moeten hebben om überhaupt iets met het onderstaande verhaal aan te kunnen vangen. Voor velen zal het verontrustend zijn, voor anderen geruststellend. Lees en huiver! V: “Hoe heb jij Van der Heide leren kennen? A: “Ik leerde Van der Heide kennen toen er begin jaren tachtig van de vorige eeuw op het geluidslaboratorium van de NOB een vergelijkende test werd gedaan tussen diverse CD-spelers. Het leuke was, dat de top van de Nederlandse audiopers was uitgenodigd, evenals gerenommeerde opnametechnici van Phonogram en een paar toptechnici uit het omroepbestand. Ik werd ook uitgenodigd en de uitslag was opzienbarend. In de dode kamer kon niemand ook maar enig verschil horen tussen al die spelers! Maar goed, er liep op die dag ook een man rond en die hield een demonstratie op zijn kamer met als onderwerp het verschil tussen twee versterkers. Dat was mijn eerste kennismaking met Van der Heide. Ik was toen al ruim tien jaar in dienst als hoofdtechnicus bij de toenmalige NOS. Op zijn kamer was wèl echt wat te beleven. Van der Heide deed namelijk onderzoek naar het verschijnsel dat de eerste digitale opnamen die op CD verschenen, als koud en plat werden ervaren. Hij kon niet accepteren dat een apparaat met veel betere specificaties niet beter klonk dan een apparaat met mindere. Onderzoek volgde naar invloed van vervorming, filtering, fasegedrag, etc. Daaruit bleek dat er door vervorming en andere filtering wel waarneembare klankverschillen ontstonden, maar het geluid bleef hoe dan ook plat. Daarnaast was Van der Heide gefascineerd door een verschijnsel uit de zaalakoestiek. Wanneer we in een zaal de frequentie- en fasekarakteristiek meten van een te overbruggen traject met een lengte van bijvoorbeeld een meter of vijf, dan schrikken we als geluidstechnici van de meetresultaten. De kwaliteit van het geluid zou ernstig moeten zijn verstoord. Dat wordt echter niet zo ervaren, integendeel.” V: “Dus als ik je goed begrijp was Van der Heide vooral geïnteresseerd in het verschil tussen de kwantitatieve en kwalitatieve beoordeling van geluidskwaliteit? Kun je ook nog even aangeven wat er nu precies aan de hand was op zijn kamer?” Bron: http://www.audiofreaks.nl/index.php?page=articledetail&articleid=207 Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 Het verband is dus een CD-speler vergelijking? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 Het is in mijn optiek zinloos om energie te steken in mensen als jij Gelukkig maar. Graag zo laten. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 Ik geloof dat ik hier niets wijzer word. Jammer ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 Gelukkig maar. Graag zo laten. Jammer en zwak dat je de context weglaat. Jammer ook dat je jezelf als een kluizenaar afsluit voor een hoger niveau van beleving dan waar je je nu bevindt. Het is aan jou hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 Ik geloof dat ik hier niets wijzer word. Jammer ..... Jammer dat je het punt niet oppikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 Welk punt bedoel je? Dat audio geen wedstrijd is? Ik kan hier mijn eigen competitie spelen zonder winnaars of verliezers. Maar ik doel meer op het patent van Henri van der Heide. Er wordt zoveel ouwe koek bijgehaald en ruzie over gemaakt waar ik niets mee kan. Misschien toch winst.... Omdat het leuk is om te proberen het patent te lezen.. Kool bewerken met stromen/ magnetische velden van 4000...6000ampere zoals in dat patent omschreven..... Noem ik nogal wat. Hoe kan een normaal mens dergelijke velden opwekken? Ik heb even geen antwoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 Kool bewerken met stromen/ magnetische velden van 4000...6000ampere zoals in dat patent omschreven..... Noem ik nogal wat. Hoe kan een normaal mens dergelijke velden opwekken? Ik heb even geen antwoord. Het is belachelijk dat gehakt aan Van der Heide is gekoppeld door toedoen van een paar audiotrollen. Genoeg daarover. Interessanter dan het beschreven procédé in het patent vind ik het effect wat zo'n behandeling zou hebben. Als je een stuk ijzer in een spoel plaatst en je jaagt een flinke gelijkstroom door die spoel, dan krijg je een permanente magneet. De behandeling van Van der Heide zou bedoeld kunnen zijn om koolstof te magnetiseren. Je zou dan een magnetische mantel** krijgen. Heeft dat nut als afscherming voor een kabel? **Sinds enige tijd weet men dat koolstof ook magnetiseerbaar is. http://www.fom.nl/li...ctnumber=102522 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 Als je samenvatting leest van het patent is het dus een koolstof laag direct op de koper geleider waarbij de atomen van dat koolstof gericht zijn door een magnetisch DC veld. Lees ik dat goed? De Prefer MKG-6 kabel die ik voornamelijk gebruik is iets anders van samenstelling, die heeft nog een isolatie laag tussen de kern en 1e afscherming van geleidend koolstof. Wat ik heb gelezen heb, is dat dit koolstof bijzondere afscherm eigenschappen heeft. http://www.wetenscha...iding-koolstof/ [....] De geleidbaarheid van grafiet komt inderdaad doordat het bestaat uit 'vellen' met ringstructuren, waardoor electronen tussen de ringen kunnen verplaatsten. Het aardige daaraan is dat grafiet in verschillende richtingen een verschillende geleidbaarheid heeft. In de richting van de lagen is die tamelijk hoog, maar loodrecht erop niet. [.....] Ideaal voor mijn audio toepassingen lijkt me. Ik ben er in ieder geval heel tevreden over. Het kost weinig en wordt denk ik niet voor niets op grote schaal in studio's gebruikt. Ik lees net in mijn boek: "er is iets dat ik niet weet en dat te weten kan alles veranderen." Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 Beste Ravon, (...) De behandeling van Van der Heide zou bedoeld kunnen zijn om koolstof te magnetiseren. Je zou dan een magnetische mantel** krijgen. Heeft dat nut als afscherming voor een kabel? Een soort Van Allen gordeltje rond de kabel, die geladen deeltjes uit de omgeving vasthoudt (en dus ook tegenhoudt)? Afweersysteem tegen (RF) instraling? De instraling waar ze bij Array zo bang voor zijn? (Hans! Ha-ans... waar bèn je?!) Heeft "structuurinformatie" binnen de denkwereld of fantasiewereld van de structuursekte iets te maken met de afwezigheid van RFI (Radio Frequency Interference) en (dus?) ook met de afwezigheid van faseruis? Of moeten ze dat nog ontdekken? Nou ja, ik vráág maar... (...) RFI (Radio Frequency Interference) is een geduchte tegenstander van audiofiele prestaties. RFI veroorzaakt ernstige hoogfrequente faseruis bij halfgeleiderschakelingen. Buizen hebben hier minder last van. Dit is opnieuw een reden waarom er meer goedklinkende buizenversterkers zijn dan halfgeleiderversterkers. Array schakelingen worden dusdanig ontworpen dat zowel radiated als conducted RFI geen kans hebben om in de schakelingen in te koppelen. Wij doen dit onder andere door zowel het common-mode als het differential mode antenne oppervlak van de gehele RFI architectuur in onze schakelingen te minimaliseren. (...) http://www.arrayaudio.nl/technolo.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 Ik kan het niet hardmaken maar ik vermoed dat àlle DC-gekoppelde versterkers hiervoor gevoeliger zijn. De Onkyo A-809 en de Denon PMA-730 ...750...770 idem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 Beste Ravon, [/font][/color] Een soort Van Allen gordeltje rond de kabel, die geladen deeltjes uit de omgeving vasthoudt (en dus ook tegenhoudt)? Afweersysteem tegen (RF) instraling? De instraling waar ze bij Array zo bang voor zijn? (Hans! Ha-ans... waar bèn je?!) Heeft "structuurinformatie" binnen de denkwereld of fantasiewereld van de structuursekte iets te maken met de afwezigheid van RFI (Radio Frequency Interference) en (dus?) ook met de afwezigheid van faseruis? Of moeten ze dat nog ontdekken? Nou ja, ik vráág maar... [/color] http://www.arrayaudio.nl/technolo.html Ik heb geen ideeeeeeee.... Ik heb hier geen Gehakt of andere voodoo spullen en 't klinkt ook goed, althans... dat vind de Gehakt-meester ook. Gevlochten kabels en ontkoppelen vind ik toch meer elektrische en mechanische oplossingen. Ik heb zelfs geen buizen.. Wat ik wél ervaren heb, is dat Chris een wijziging in de versterker heeft aangebracht nadat ik de openheid van de eerste S10 versterker nog niet perfect vond. Deze wijziging had alles met RFI te maken. En inderdaad... het hielp behoorlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 Ideaal voor mijn audio toepassingen lijkt me. Waar baseer je dat op? Waarom zou een kabel met metalen afscherming niet beter of net zo ideaal zijn? Het patent spreekt niet over de soort koolstof of over de opbouw van de te gebruiken koolstofvezels. Het patent spreekt ook niet over de oriëntatierichting van het koolstofrooster of van de koolstofmoleculen. Er blijft erg veel onduidelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 Hier op: [....] De geleidbaarheid van grafiet komt inderdaad doordat het bestaat uit 'vellen' met ringstructuren, waardoor electronen tussen de ringen kunnen verplaatsten. Het aardige daaraan is dat grafiet in verschillende richtingen een verschillende geleidbaarheid heeft. In de richting van de lagen is die tamelijk hoog, maar loodrecht erop niet. [.....] Als ik het goed lees. bestaat dat grafiet uit diverse laagjes die in deze toepassing in de lengte richting geleiden en haaks niet. Volgens mij wil je dat met afscherming bereiken. Daarboven hebben ze nog een gewone afscherming van gevlochten koper. De claim van de fabrikant: covered with conductive carbon for ultra-low applications lijkt me daarom ook niet overdreven. http://prefer-upc.co...-screened/mgk-6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 Als ik het goed lees. bestaat dat grafiet uit diverse laagjes die in deze toepassing in de lengte richting geleiden en haaks niet. Volgens mij wil je dat met afscherming bereiken. Dat laatste zou kunnen. Misschien ook wel niet. Als dat zo is, zou die oriëntering van de kristallen dan niet in dat patent geclaimd moeten worden? En als Van der Heide het misschien nog niet wist, zou een andere uitvinder daar dan niet bovenop gesprongen zijn om een patent aan te vragen? En waarom in jouw kabel ook nog een koperen mantel toepassen? En is het überhaupt mogelijk om met een magnetisch veld de kristalstructuur van koolstof te oriënteren? En is dat oriënteren van de kristalstructuur eigenlijk wel wat Van der Heide in zijn patent beschrijft? Hij heeft het over NMR. Het wordt er allemaal niet geloofwaardiger op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 Trollen? Welnee, ik stel een serieuze vraag aan Spido. Het is in mijn optiek zinloos om energie te steken in mensen als jij, die dankzij peperdure esoterische prullaria zoals de Stein harmonizer dan wel esoterische bezweringsrituelen zoals Gehakt (onbewust) hebben ervaren dat hun stemming hun waarneming beïnvloedt. Het is zonde van de moeite om die mensen te laten inzien dat hun stemming en dus hun ervaring niet afhankelijk hoeft te zijn van die esoterische onzin. Het kan véél eenvoudiger (en Spido weet dat ook) maar daar zijn velen duidelijk nog lang niet aan toe, de behoefte aan iets "tastbaars wat geld kost" of iets "magisch" blijft voor velen groot. Jammer en zwak dat je de context weglaat. Jammer ook dat je jezelf als een kluizenaar afsluit voor een hoger niveau van beleving dan waar je je nu bevindt. Het is aan jou hoor Ha r.a.v.o.n., ik kom er toch nog even op terug, en als jij tenminste ook nog wat energie wil steken in een antwoord, komen we misschien verder. Ik geloof niet dat ik me afsluit voor een hoger niveau van beleving, integendeel, door in het gehakt-avontuur te stappen kwam mijn beleving juist op een veel hoger niveau. Zat ik eerst naar een redelijk klinkend hifi-setje te luisteren, en was ik al begonnen de hifi-berg te beklimmen (je weet wel, dure upgrades), toen ontdekte ik dat er ook een muziekberg was, die ik nu aan het beklimmen ben. Vanaf de hoogte waar ik nu zit kijk ik over de top van de hifi-berg heen, maar ik wil nog wel hoger, en zie ook mogelijkheden daartoe. Dus hoezo afsluiten? Ik beluister nu muziek, geen hifi-stereo. De 'gewone' muziekinstallaties die ik het afgekopen jaar heb beluisterd klonken allemaal minder dan mijn eigen, verdomd eenvoudige setje, maar dat zou drie jaar geleden wel anders zijn geweest. Door gehakt kon ik ook een grote stap terug doen in de complexiteit van de set, want de externe dac bleek met een paar penseelstreken overbodig. Gek he. Maar ja, nu zeg jij dat het nog veel eenvoudiger kan, en daar ben ik best benieuwd naar. Gewoon, met conventionele middelen, zodat je niet meer de dorpsgek bij Hear bent, dat lijkt me wel wat. Waarschijnlijk heb jij zo'n set, dus zou ik die eens mogen beluisteren? Het zou toch wel een openbaring zijn voor mij, om te ervaren dat zo'n set het tóch beter kan doen dan wat ik thuis heb staan. Enfin, ik hoor het wel (of niet natuurlijk) M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 november 2012 Report Share Posted 26 november 2012 Wat vraag je veel R.a.v.o.n. Even 2 dingen scheiden, het patent van der Heide daar kan ik verder ook niks mee. Waarom de man niet 100% duidelijk omschreven heeft wat het patent precies behelst, daar zal hij zijn reden voor hebben. Gezien zijn functie lijkt het me een zeer intelligente man, bovendien het toenmalige Nederlands Omroep Bedrijf heeft mee getekend dat zullen ze niet zomaar doen, lijkt me. Beetje respect dus. Wat ik wel weet dat de genoemde Prefer MKG-6 kabel voor mij en waarschijnlijk 100.000 anderen gewoon werkt. Een retour kabel (lees afscherming) zal bij een asymmetrische audiokabel ongeveer dezelfde weerstand hebben Vandaar dat er een extra koperen vlechtsel omheen zit. Dat koolstof alleen geleid niet genoeg, maar dat hoeft ook helemaal niet. Het lijkt me een 2e multi laags barrière tegen stoorsignalen. Ik ben er blij mee En niets op de wereld kan dat veranderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 27 november 2012 Report Share Posted 27 november 2012 Het volgende experiment lijkt me wel wat: Bij een beurs in een hotel doe je vooraf een uitgebreid onderzoek naar de akoestiek van de diverse ruimtes. Je kiest vervolgens de beste die je eventueel nog wat (onzichtbaar) behandelt met extra zware gordijnen etc. Daarin opgesteld een paar hele goede maar niet te opvallende speakers. Die sluit je aan op een NAD versterkertje en CD spelertje met een paar lampensnoertjes en standaard interlinks. Vervolgens maak je de mensen wijs dat je de kabels hebt behandeld met gehakt. Je gaat demonstreren met hele goede opnames. Het fantastische geluid wordt door het publiek ook vast toegeschreven aan het gehakt. Terwijl het gewoon de goed ontworpen luidspreker is in een goede akoestische omgeving. Reken maar! dat twee simpele maar goede speakers in een goede ruimte met goede muziek je een magische ervaring kunnen geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 27 november 2012 Report Share Posted 27 november 2012 Maar ja, nu zeg jij dat het nog veel eenvoudiger kan, en daar ben ik best benieuwd naar. Het is echt doodsimpel maar juist daardoor misschien wel erg moeilijk. Om een hoger niveau van beleving te bereiken hoef je alleen maar de controle over je mindset terug te vinden zodat je voor je beleving niet meer afhankelijk bent van randverschijnselen. Of dat lukt door naar mijn set te komen luisteren betwijfel ik maar je bent van harte welkom hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 november 2012 Report Share Posted 27 november 2012 Nou, we kunnen het allicht proberen. Of het gaat lukken betwijfel ik ook wel, gezien mijn eerdere ervaringen met conventionele sets, die in de grond helemaal niet zo conventioneel waren waren, eerder audiofiel indrukwekkend. Maar dat neemt niet weg dat ik in de huiskamer ook enorm kan genietenen van de radio bijvoorbeeld. Daar staat gewoon een samengeraapt zootje. Het verschil met mijn set is echter niet te beschrijven. ik hoop dat je niet te ver weg woont, enfin, ik pm je snel. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts