Jump to content

CD/DVD rek

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Ben op zoek naar een degelijk rek voor mn circa 500 CDs + 400 DVDs op te slaan (zolang ik nog niet alles op een HD plaats, maar zowiezo als backup). Komt niet in de woonkamer, dus hoeft geen design uitstraling te hebben. Enig groeiruimte (zeg naar 600 CDs en 500 DVDs) is wel gewenst.

Ik dacht iets van dit: http://www.cd-rek.nl/

maar misschien zijn er andere tips.

Ben op zoek naar een degelijk rek voor mn circa 500 CDs + 400 DVDs op te slaan (zolang ik nog niet alles op een HD plaats, maar zowiezo als backup). Komt niet in de woonkamer, dus hoeft geen design uitstraling te hebben. Enig groeiruimte (zeg naar 600 CDs en 500 DVDs) is wel gewenst.

Ik heb zelf (wel voor in de woonkamer) een cd/dvd-kast laten maken bij Castor Interieur. Ze hebben een aantal 'standaardkasten' met verschillende afmetingen. Binnen zo'n standaard model kun je zelf de indeling van de schappen (voor cd of voor dvd) bepalen, de kleur, de afwerking, enz. Ik heb zelfs een speciale (extra grote) uitsparing laten maken voor de plint (kabelgootplint)...

Levertijd was een week of 8 geloof ik. En ze zijn bepaald niet duur, zeker niet voor een bedrijf dat min of meer op klantenspecificatie maakt. Ik heb zelf het 'model 4125', in het zwart met bovenin 6 cd-schappen en 4 dvd-schappen...

Overigens, ze zitten in Oldenzaal en zijn daar te bezoeken, maar ik heb, ondanks dat het in de buurt is, alles via mail en telefoon gedaan. Ging prima...

Billy heet tegenwoordig Benno. Ik zou zo'n 10 Benno's nodig hebben (2 meter breed dus), maar eigenlijk lijkt me het lastig zoeken in al die vakjes die je dan krijgt. Ik wel mn cd's nu wel eens gesorteerd kunnen opslaan, en dat lijk me dan lastiger (je kunt niet opschuiven als een letter groeit)

Ik heb zelf (wel voor in de woonkamer) een cd/dvd-kast laten maken bij Castor Interieur. Ze hebben een aantal 'standaardkasten' met verschillende afmetingen. Binnen zo'n standaard model kun je zelf de indeling van de schappen (voor cd of voor dvd) bepalen, de kleur, de afwerking, enz. Ik heb zelfs een speciale (extra grote) uitsparing laten maken voor de plint (kabelgootplint)...

Levertijd was een week of 8 geloof ik. En ze zijn bepaald niet duur, zeker niet voor een bedrijf dat min of meer op klantenspecificatie maakt. Ik heb zelf het 'model 4125', in het zwart met bovenin 6 cd-schappen en 4 dvd-schappen...

Overigens, ze zitten in Oldenzaal en zijn daar te bezoeken, maar ik heb, ondanks dat het in de buurt is, alles via mail en telefoon gedaan. Ging prima...

Model 3802 zou kunnen (1300 cds of 650 dvd), maar met 575 euro geen koopje.

Billy heet tegenwoordig Benno. Ik zou zo'n 10 Benno's nodig hebben (2 meter breed dus), maar eigenlijk lijkt me het lastig zoeken in al die vakjes die je dan krijgt. Ik wel mn cd's nu wel eens gesorteerd kunnen opslaan, en dat lijk me dan lastiger (je kunt niet opschuiven als een letter groeit)

Als je een beetje ruimte overhoudt op een schap, dan kun je redelijk wat schuiven. Doe ik zelf ook, want ik heb ook alles op alfabetische volgorde staan. Anders is het inderdaad maar moeilijk zoeken, zeker als je 500 cd's hebt. Overigens heb je dan aan 1 kast zoals ik heb wel genoeg. Schijnen er ongeveer 600 in te kunnen...

Edited by Henrie

Model 3802 zou kunnen (1300 cds of 650 dvd), maar met 575 euro geen koopje.

Tja, bij Ikea ben je ongetwijfeld goedkoper uit. Maar ik vond de prijzen erg meevallen eigenlijk. Als ik het vergelijk met wat m'n tafels en bankstel hebben gekost tenminste...

Het zal ongetwijfeld van een stuk beter materiaal gemaakt zijn dan die van Ikea (die gebruiken meestal goedkoop spaanplaat, soms zelfs karton).

De mijne is van (massief) vuren hout, geen spaanplaat, geen mdf, alleen vuren hout. Maar volgens mij kun je ook andere houtsoorten kiezen, al zal het daar wel weer duurder van worden vrees ik...

(zolang ik nog niet alles op een HD plaats, maar zowiezo als backup).

Duck,

als je dat van plan bent en geen waarde hecht aan jewel cases, heb je ineens veel minder ruimte nodig, gewoon na rippen cd, boekje, voor en achterkant in zo'n klein plastic hoesje. Kun je ineens je gehele collectie in een Billy kwijt.

Als je een beetje ruimte overhoudt op een schap, dan kun je redelijk wat schuiven. Doe ik zelf ook, want ik heb ook alles op alfabetische volgorde staan. Anders is het inderdaad maar moeilijk zoeken, zeker als je 500 cd's hebt. Overigens heb je dan aan 1 kast zoals ik heb wel genoeg. Schijnen er ongeveer 600 in te kunnen...

dus heb je een marge van 100 cd's en kun je na 2/3 jaar nog een kast kopen.

als je al 500 cd's hebt zou ik zeker iets kopen waar er 800/900 in kunnen.

tenzij je kunt filteren en een deel in een doos op zolder opbergen.

dat ben ik eigenlijk van plan want alles is vol at the moment

Dat zijn precies dezelfde die ik heb, en jou dacht aan te zullen raden.

Ik heb er 2 van 80 cm met 6 planken (uit mijn hoofd). Ik begon met 1200 cd's, maar dat zijn er nu denk ik wel 1400 inmiddels, dus ben ik gedeeltelijk ook overgestapt op die plastic hoesjes die Seed7 aanraadt.

Ik had ze uit een advertentie in Luister.

DVD's heb ik niet zoveel dat er een kast omheen moet.

Het heeft geen design-uitstraling, maar je ziet er haast niks van als er cd's in staan.

M :ph34r: rc

dus heb je een marge van 100 cd's en kun je na 2/3 jaar nog een kast kopen.

als je al 500 cd's hebt zou ik zeker iets kopen waar er 800/900 in kunnen.

tenzij je kunt filteren en een deel in een doos op zolder opbergen.

dat ben ik eigenlijk van plan want alles is vol at the moment

Nou ja, dan koop je een groter type. Keuze zat toch?

Die rekjes van cd-rek.nl zijn zondermeer prima, ik heb ze ook wel eens van dichtbij bekeken. Ik heb ook nog foldermateriaal van een ander Nederlands bedrijfje liggen, alles in RVS uitgevoerd. Ook dit is echter redelijk aan de prijs als je er meedere van nodig hebt.

Zelf heb ik ervaring met de betaalbare Billy rackjes, daar heb ik 5 van staan en zien er nog als nieuw uit. Toen de Billy's niet meer leverbaar waren ben ik overgestapt op de Benno's. Daar heb ik er nu 3 van staan, om en om in zilver en zwart, vlak naast de 5 Benno's.

Ik kan mijn ruim 1000 cd's goed kwijt en laat altijd de onderste vakjes leeg zodat ik nog wat kan doorschuiven per rack. In die Billy-rekken passen er 115 per rack, de Benno's schieten over de twee meter hoogte heen en kunnen er dus veel meer kwijt.

Bovendien zijn de Benno's compacter en minder diep, hebben een plintuitsparing en de mogelijkheid om ze onderling te koppelen en/of aan de muur te verankeren. De Benno's staan dus mooi strak tegen de muur en nemen weinig ruimte in.

De afwerking en degelijkheid is prima en ze zullen de Billy's vast overleven. Oh ja, de schapjes van de Benno's zijn instelbaar dus dvd's passen ook. Ik gebruik die optie echter niet voor het handjevol blu rays en dvd's die ik heb.

De Benno's zijn in ieder geval prima voor de serieuze muziekverzamelaar en zijn heel voordelig.

Ieder nadeel heeft zijn voordeel. Het is natuurlijk ook wel prettig om eenvoudig wat uit te kunnen breiden (zolang ze leverbaar blijven natuurlijk).

Over het verwachte aantal CDs. Ik denk dat ik genoeg muziek heb om de komende 10 jaar te beluisteren. Waarom zou je altijd meer moeten kopen (tenzij het iets heel bijzonders is natuurlijk)? Ik draai nu sommige CDs maar 1 keer per 5 jaar of zo.

Dus mijn verzamelwoede (zo die er ooit was) om steeds meer te willen is een beetje weg. Je kunt toch niet alles beluisteren (net zoals je niet alles kunt lezen, of ieder land bezoeken).

Op marktplaats worden met regelmaat Benno's en Billy's van Ikea aangeboden voor echt heel weinig geld.

aha das mooi :)

Bovendien zijn de Benno's compacter en minder diep, hebben een plintuitsparing en de mogelijkheid om ze onderling te koppelen en/of aan de muur te verankeren. De Benno's staan dus mooi strak tegen de muur en nemen weinig ruimte in.

Dat zal inderdaad helpen. In mijn kamer staat een lagere Benno versie los op vloerbedekking, en dat vraagt wat voorzichtigheid. Het ziet er op je site inderdaad mooi geplaatst uit.

Dat zal inderdaad helpen. In mijn kamer staat een lagere Benno versie los op vloerbedekking, en dat vraagt wat voorzichtigheid. Het ziet er op je site inderdaad mooi geplaatst uit.

Erik,

Op de foto staan nog de Billy's, deze zijn ca. 115 cm. hoog en bieden plaats voor ruim 100 cd's. De Benno's zijn de nog leverbare modellen van ruim 2 meter hoog, zijn minder diep en onderling koppelbaar. Ik kan eventueel een foto maken hoe dat eruit ziet.

Erik,

Op de foto staan nog de Billy's, deze zijn ca. 115 cm. hoog en bieden plaats voor ruim 100 cd's. De Benno's zijn de nog leverbare modellen van ruim 2 meter hoog, zijn minder diep en onderling koppelbaar. Ik kan eventueel een foto maken hoe dat eruit ziet.

Paul, dan is het duidelijk. En nog een mooie foto mag altijd. :)

Heb zelf een (denk bijna 20 jaar oude) witte Billy (60 cm breed, 80 hoog) maar die heeft aan de onderkant een plint en lijkt met 28cm (net gemeten) ruim dieper dan jouw rode en zwarte exemplaren. Moest er zelf toentertijd (staat nu voor ander gebruik in de badkamer) opvulling voor knutselen om de CD 's niet in de diepte te laten verdwijnen. 't Was dus eigenlijk meer een boekenkast, waar latere Billy's (hoger en smaller) blijkbaar dus wel voor CD's waren gemaakt.

Mijn huidige (beuken) Benno (vorig jaar gekocht) heeft aan de onderkant ook een plint, is 11 cm diep, 40 breed, 106 hoog en kan niet gekoppeld worden. De hoge smalle versie die je hebt misstond, als enkele versie, wat in m'n kleine woonruimte.

hier staan ook zo'n 4 benno's

1 benno heeft 12 vakken en 15cd's per vak

zelf denk ik aan schuiven van 75 breed en 50 diep, is ongeveer gelijk aan 1 benno

kijkt gemakkelijker met het ouder worden :D

na de verbouwing, ik val in herhaling, is het de bedoeling dat enkel nog de lp's en cd's er komen te staan die ik echt beluister, de rest gaat naar de plaats waar mn buro komt te staan

seed7 zijn voorstel met de hoesjes vind ik wel de max als je gaat rippen

kga echt eens moeten nadenken over "streaming" en digitale opslag

Hier even een idee, ik heb afwisselende kleuren gekozen. En nou niet gaan zeuren over die poppetjes aan de kastdeur hè, die vind m'n vrouw leuk. :D:blink:

Da 's nog eens strak geordend. De kastkleuren matchen mooi met de kleuring van doosjes/inlays. Altijd leuk om naar te kijken (zegt een cd-freak).

Poppen lijken een goedkope uitruil met SWMBO voor een kamer met apparatuur en muziek. Van mij mochten ze dan nog één woensdagmiddag per jaar met vriendjes hun verjaardag vieren. ;)