Jump to content

Mijn nieuwe set

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Eindelijk na veel zelfbouw en experimenten ben ik tot deze speakers gekomen! Deze gaan een hele tijd blijven.

img4398k.jpg

img4400w.jpg

Hoog wordt verzorgt door de B&G Neo3W

Mid is de Seas M15CH002

Het laag komt van de AE Dipole 12

Misschien dat ik in de toekomst nog wat ga doen met ESL's, maar deze speakers zijn helemaal wat ik wil. Ze laten precies horen waarom dipole zo'n mooi concept is.

Groet,

Jeroen

wow...mooi hoor

wat zijn de kenmerkende kwaliteiten wat jou betreft?

dus...waarom ben je voor ze gevallen.

looks zijnin ieder geval oke. ze hebben iets stoers en degelijks over zich.

veel plezier ermee :)

Jeroen, die is mooi, een heel mooi design goed bij nagedacht ,en klinken doet die ook ,ik heb de Jamo,s gehoord op de Vad

Maar een vraag--Wol zeurt altijd :lol: -- ,de voet van die speaker is dat om speciale redenen om dat je massief hout gebruikt

Ziet er goed uit Jeroen, ook die filterkast. Is dat een HiFi2000 Galaxy Maggiorato, of kijk ik scheel? :blink::D

....en net als wol heb ik ook de vraag: "de voet van die speaker is dat om speciale redenen om dat je massief hout gebruikt", of word die nog afgewerkt, en de zelfde kleur als de speaker?

Mvg. Miracle.

P.S. Mis je de kracht in de kick-bass niet, die je met een gesloten, of goed ontworpen bass-reflex systeem wel hebt?

Of is dit het eerste di-pole systeem op de wereld die dat wel weer kan geven?

Design technisch gaat er niks meer veranderen, de voet is van gebakken eiken. Past helemaal bij het design. In de HiFi2000 kast zitten het filter (groundsound) en 3 eindversterkers.

Kenmerk van dit systeem is realisme & transparantie. Ik denk nog over subs voor <50hz, maar dat heeft te maken met diepgang (nu 40hz) niet met kick. Eigenlijk vind ik dat een dipole systeem meer kick heeft dan een traditionele speaker. Dit heeft met detail & snelheid te maken, dat gaat in het laag meestal verloren bij gesloten systemen.

Design technisch gaat er niks meer veranderen, de voet is van gebakken eiken. Past helemaal bij het design. In de HiFi2000 kast zitten het filter (groundsound) en 3 eindversterkers.

Kenmerk van dit systeem is realisme & transparantie. Ik denk nog over subs voor <50hz, maar dat heeft te maken met diepgang (nu 40hz) niet met kick. Eigenlijk vind ik dat een dipole systeem meer kick heeft dan een traditionele speaker. Dit heeft met detail & snelheid te maken, dat gaat in het laag meestal verloren bij gesloten systemen.

Dan ben ik wel heel benieuwd naar jouw systeem Jeroen, en zou dat graag eens horen.

Ik heb hier ook heelwat uitgeprobeerd met dipolen, en heb nu nog Apogee Stage's in de slaapkamer staan, maar mis(te) met alle dipole systemen niet alleen de >50Hz (waar bar weinig gebeurd in echte muziek) (1ste octaaf begint bij 55Hz, knoop daarvan = 27,5Hz), maar vooral de kick-bass.

Vooral de energie die bands als Warlock, Nightwish en Katatonia, maar ook singasonwriters als Bob Dylan en Jack Johnson daarin weten te leggen.

Dat veel gesloten systemen daar ook in tekort schieten ben ik met je eens, doordat veel van die speakers in een v

P.S. Mis je de kracht in de kick-bass niet, die je met een gesloten, of goed ontworpen bass-reflex systeem wel hebt?

Misschien moet je toch eens het Sonore systeem beluisteren, dan is de laagweergave van anderen maar fr

Dan ben ik wel heel benieuwd naar jouw systeem Jeroen, en zou dat graag eens horen.

Ik heb hier ook heelwat uitgeprobeerd met dipolen, en heb nu nog Apogee Stage's in de slaapkamer staan, maar mis(te) met alle dipole systemen niet alleen de >50Hz (waar bar weinig gebeurd in echte muziek) (1ste octaaf begint bij 55Hz, knoop daarvan = 27,5Hz), maar vooral de kick-bass.

Vooral de energie die bands als Warlock, Nightwish en Katatonia, maar ook singasonwriters als Bob Dylan en Jack Johnson daarin weten te leggen.

Dat veel gesloten systemen daar ook in tekort schieten ben ik met je eens, doordat veel van die speakers in een v

Echt heel fraai (om jaloers op te worden :) ). Helemaal passief gefilterd? (of zit er een DSP in dat kassie)

Ben je niet bang dat op den duur stof gaat ophopen rond de spreekspoel van de middentoner (of is het niet zo open als het eruit ziet.

Misschien kun je iets frutselen van stof ("materiaal") dat ook gebruikt wordt in filters (stofzuigers, lucht verversing apparaten). Een soort kokertje die losjes om de nmagneet zit (en hopelijk de luchtflow minimaal hindert).

Of regemlatig heel voorzichtig schoonzuigen kan wellicht ook wel.

Het "kick" gevoel hangt m.i. samen met de oppervlakte van de woofer (of woofers) en de integratie met het mid-laag gebied (boventonen). Is dat in orde dan heb je het snelle, gearticuleerde laag geluid.

Edit. OK Groundsound, dus dsp, Welke; de DCN23?

Edited by Duck-Twacy

Echt heel fraai (om jaloers op te worden :) ). Helemaal passief gefilterd? (of zit er een DSP in dat kassie)

Ben je niet bang dat op den duur stof gaat ophopen rond de spreekspoel van de middentoner (of is het niet zo open als het eruit ziet.

Misschien kun je iets frutselen van stof ("materiaal") dat ook gebruikt wordt in filters (stofzuigers, lucht verversing apparaten). Een soort kokertje die losjes om de nmagneet zit (en hopelijk de luchtflow minimaal hindert).

Of regemlatig heel voorzichtig schoonzuigen kan wellicht ook wel.

Het "kick" gevoel hangt m.i. samen met de oppervlakte van de woofer (of woofers) en de integratie met het mid-laag gebied (boventonen). Is dat in orde dan heb je het snelle, gearticuleerde laag geluid.

Edit. OK Groundsound, dus dsp, Welke; de DCN23?

Klopt de DCN23, maar ik ga binnenkort naar MiniDSP & MiniDIGI, dan is de keten helemaal digitaal tot aan de EV's in de speakers.

Voor stof ben ik niet zo bang, wij hebben een filter in de kamer staan tegen stofdeeltjes. Deze houdt de lucht mooi schoon. En wil jij deze mooie achterkant wegstoppen?!?! :lol:

Die Kick bass zit dan denk ik wel goed! :rolleyes:

De voet is van gebakken eiken (normaal eiken verhit, ik begreep dat dan de suikers worden omgezet, vandaar de bruine kleur). De baffle is van MDF.

Zo'n stof filter moet ik ook maar eens aanschaffen (zit midden in een verhuizing en wat je allemaal onder kasten, die al 10 jaar staan te staan, tegenkomt...). Is dat duur en werkt t goed? (sorry voor de off topic).

NB. Dus de DCN23 ga je ooit verkopen?

Waarom trouwens niet de Hypex haai-end dsp (als ie ooit klaar komt :) )

Zo'n stof filter moet ik ook maar eens aanschaffen (zit midden in een verhuizing en wat je allemaal onder kasten, die al 10 jaar staan te staan, tegenkomt...). Is dat duur en werkt t goed? (sorry voor de off topic).

NB. Dus de DCN23 ga je ooit verkopen?

Waarom trouwens niet de Hypex haai-end dsp (als ie ooit klaar komt :) )

Ooit misschien ga ik ze verkopen...... ;)

Voor die Hypex heb je zelf al antwoord gegeven. Duurt lang en ik ben benieuwd wat het gaat kosten (die DAV28 van Groundsound 4000 euro)! Daarnaast spreekt mij bij MiniDSP wel aan dat er geen analoge interlinks meer zijn, al zijn die nu wel gebalanceerd. Verder is het concept mooi uitbreidbaar en komen er regelmatig updates.

Dat filter is van http://www.cleanair-online.nl >> Wij zijn erg tevreden.

Misschien moet je toch eens het Sonore systeem beluisteren, dan is de laagweergave van anderen maar fr

Daarvoor heb je heel veel controle op de woofers nodig, en dat gaat met een open systeem nu eenmaal niet lukken. Ongeacht de versterker(s) die er gebruikt worden.

Waarom niet? Dipole woofers zijn juist makkelijk te controleren door een versterker. John Janowitz ontwerper en bouwer van AE speakers geeft daar wel goede uitleg over op www.diyaudio.com

Ik denk dat het eerder ligt aan wat ik eerder schreef over elec versterkte muziek en PA systemen. Of misschien verwar je kastkleuring met "kick"?

Mooi resultaat Jeroen, Klasse!

Uhm, wacht even. Is een kick-bas niet ook een open dipool systeem? Een kick-bass als gesloten box klink echt niet hoor....

Die zien er perfect uit, Jeroen. En ik ben jaloers op het open karakter ervan. Had ik zulke dan was verwisselen van de speakerdraad een fluitje van een cent.

Ik heb al een aantal van zulke systemen gehoord en vond ze steeds prachtig klinken.

Dus gefeliciteerd!

M :ph34r: rc

Ik denk dat het eerder ligt aan wat ik eerder schreef over elec versterkte muziek en PA systemen. Of misschien verwar je kastkleuring met "kick"?

Nee Jeroen, ik verwar kastkleuring niet met kick, en vergelijk al helemaal niet met een PA-geluid.

Ik vergelijk muziekinstrumenten, zonder versterking en speakers eraan geknoopt, hoe ze werkelijk klinken met wat er uit een installatie komt.

Daarbij geeft een kick-bass een veel grotere druk dan wat welke speaker danook weer kan geven, maar een gepoort systeem nog heel redelijk in de buurt kan komen, kort gevolgd door een gesloten systeem (er van uit gaande dat beide systemen echt goed ontworpen en gebouwd zijn).

Ik heb nog nooit een open/dipole speaker gehoord die zo'n kick-bass wel kan benaderen wat druk aangaat. Zelfs een TL doet dat in de meeste gevallen al beter.

Uhm, wacht even. Is een kick-bas niet ook een open dipool systeem? Een kick-bass als gesloten box klink echt niet hoor....

Neen Pjotr, ik heb zelfs nog nooit een open dipole kickbass gezien.

Een kick-bass bestaat ten alle tijden uit een trommel met daarop 2 vellen. In sommige gevallen is

Nee Jeroen, ik verwar kastkleuring niet met kick, en vergelijk al helemaal niet met een PA-geluid.

Ik vergelijk muziekinstrumenten, zonder versterking en speakers eraan geknoopt, hoe ze werkelijk klinken met wat er uit een installatie komt.

Daarbij geeft een kick-bass een veel grotere druk dan wat welke speaker danook weer kan geven, maar een gepoort systeem nog heel redelijk in de buurt kan komen, kort gevolgd door een gesloten systeem (er van uit gaande dat beide systemen echt goed ontworpen en gebouwd zijn).

Ik heb nog nooit een open/dipole speaker gehoord die zo'n kick-bass wel kan benaderen wat druk aangaat. Zelfs een TL doet dat in de meeste gevallen al beter.

Ok ik probeer te begrijpen wat je bedoelt. Kick bass ligt in het gebied 100 - 300hz?

Uiteindelijk moet je het zien in de frequentiecurve & afstraalgedrag of delay.

Die zien er perfect uit, Jeroen. En ik ben jaloers op het open karakter ervan. Had ik zulke dan was verwisselen van de speakerdraad een fluitje van een cent.

Ik heb al een aantal van zulke systemen gehoord en vond ze steeds prachtig klinken.

Dus gefeliciteerd!

M :ph34r: rc

Bedankt, maar wat houdt je tegen? De bouw is relatief simpel en aan te passen aan ieders budget.

Ok ik probeer te begrijpen wat je bedoelt. Kick bass ligt in het gebied 100 - 300hz?

Uiteindelijk moet je het zien in de frequentiecurve & afstraalgedrag of delay.

Een Kick-bass zit idd zo'n beetje rond die frequenties.

Het vreemde is echter dat mijn Apogee's het in die frequenties theoretisch beter zouden doen dan de Dali's, echter in de praktijk blijkt dat de Apogee's geen enkele poging ondernemen om maar enige druk op te bouwen, en de Dali's dat juist erg goed doen.

Lees hier maar wat Bert Dekker (hifi.nl) van de Dali's vond.

De Apogee's, maar ook andere dipolen die ik ken gaan dat bij langerna niet redden.

Uit bovengenoemd stuk:

Made in Japan. Echter beluisterd in Oegstgeest, deze bijzonder fraaie plaat van Deep Purple. Wat een drumsolo. Nee, het klinkt niet als live, je bent er gewoon!! Michel besluit de volumeknop nog verder open te schroeven en ondanks dat het geluid nu op een dermate luid niveau speelt dat buren zeker kunnen meegenieten, geven versterker en luidsprekers geen krimp. De afbeeldinggrootte is hier zeker 1 op 1: een prestatie van formaat.