Jump to content

Mijn nieuwe set

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

Een kick/basdrum kun je eigenlijk best wel met een speaker vergelijken, maar dan wel met een (dubbele) conus van bijna een meter doorsnee :o En aangedreven door een hamer die er met hoge snelheid tegenaan klapt..

Dan kun je je wel iets voorstellen bij wat dat van een weergever vraagt.

En vergelijk dat eens met een paar pauken of een geheel symphonie orkest dan aanzet..... Verdi's requem bv.

Lijkt mij juist per uitstek iets voor de snelheid en detail van een dipole systeem.

Ok ik probeer te begrijpen wat je bedoelt. Kick bass ligt in het gebied 100 - 300hz?

Uiteindelijk moet je het zien in de frequentiecurve & afstraalgedrag of delay.

Een Kick-bass zit idd zo'n beetje rond die frequenties.

Het vreemde is echter dat mijn Apogee's het in die frequenties theoretisch beter zouden doen dan de Dali's, echter in de praktijk blijkt dat de Apogee's geen enkele poging ondernemen om maar enige druk op te bouwen, en de Dali's dat juist erg goed doen.

Lees hier maar wat Bert Dekker (hifi.nl) van de Dali's vond.

De Apogee's, maar ook andere dipolen die ik ken gaan dat bij langerna niet redden.

Uit bovengenoemd stuk:

Made in Japan. Echter beluisterd in Oegstgeest, deze bijzonder fraaie plaat van Deep Purple. Wat een drumsolo. Nee, het klinkt niet als live, je bent er gewoon!! Michel besluit de volumeknop nog verder open te schroeven en ondanks dat het geluid nu op een dermate luid niveau speelt dat buren zeker kunnen meegenieten, geven versterker en luidsprekers geen krimp. De afbeeldinggrootte is hier zeker 1 op 1: een prestatie van formaat.

Laten we de commerciele recenties maar even buiten beschouwing laten..... ;)

Twee vragen:

1. Welke speakers die jij hebt gehoord kunnen dit wel?

2. Welke dipoles heb je naar geluisterd?

Twee vragen:

Grote Tannoy's (helaas met weer andere gebreken), 15"+18" PA speakers met een goed filter, aangevuld met een hoorn va.1200Hz., in een stevige kast, mijn aangepaste Dali's (komen heel behoorlijk in de buurt) en enkele grote hoornsystemen.

Alle Apogee's, Magnepan's, Jamo Reference R 907, verschillende Martin Logan's, StentOre, zelfbouw:

- 20x6" + 10xbandtweeter per kant,

- 4x10" + 10xbandtweeter per kant,

- 2x18" + hoorn, 2x15" + 2x6" mid + hoorn,

en nog wel een aantal die ik nu even niet zo snel uit het hoofd weet.

@commerciele recenties: De recensie van Bert had geen enkel commercieel belang. Niet voor mij en niet voor hem.

, ik heb zelfs nog nooit een open dipole kickbass gezien.

Een kick-bass bestaat ten alle tijden uit een trommel met daarop 2 vellen. In sommige gevallen is één van die vellen voorzien van een gat, maar zeker niet 100% open.

Tja, kom je zeker weinig bij concerten. Er zijn toch zat muzikanten die met 1 vel spelen hoor, zeker in de jazz.

Je hoeft maar een beetje rond te Googlen of te Jijbuizen... :rolleyes:

kellyshu-drummount-460-80.jpg

En dit kun je toch niet echt een kick drum met een 2e vel noemen wat ook maar enig substantieel geluid voortbrengt?

han_bennink_hamid_drake_01.jpg

Overigens was de echte kick drum (met 1 vel) er eentje die was aangesloten op een 10m brede en 1 m hoge hoorn wat ik ooit in Paradiso (A'dam) meemaakte. Op die hoorn stond de band te spelen :D Nee, dat gaat geen enkele huiskamer speaker weergeven :lol:

Twee vragen:

Grote Tannoy's (helaas met weer andere gebreken), 15"+18" PA speakers met een goed filter, aangevuld met een hoorn va.1200Hz., in een stevige kast, mijn aangepaste Dali's (komen heel behoorlijk in de buurt) en enkele grote hoornsystemen.

Alle Apogee's, Magnepan's, Jamo Reference R 907, verschillende Martin Logan's, StentOre, zelfbouw:

- 20x6" + 10xbandtweeter per kant,

- 4x10" + 10xbandtweeter per kant,

- 2x18" + hoorn, 2x15" + 2x6" mid + hoorn,

en nog wel een aantal die ik nu even niet zo snel uit het hoofd weet.

@commerciele recenties: De recensie van Bert had geen enkel commercieel belang. Niet voor mij en niet voor hem.

Kun je voor de speakers die dit wel goed doen iets specifieker zijn? Welke types etc.? Dan kan ik ze bekijken.

De commerciele open systemen die je geeft zijn geen dipoles, maar open baffle systemen (de zelfbouws heb ik een foto voor nodig). Ze vertonen alleen in het laag dipole gedrag. Bij de Jamo zie je bv de crossover freq bij 250hz liggen, waarbij de bass dipole is en dan naar een mid die dat maar gedeeltelijk is. Dit geeft problemen in het afstraalgedrag. Laten we wel appels met appels vergelijken. Open baffle is niet gelijk aan Dipole.

Hallo,

Eindelijk na veel zelfbouw en experimenten ben ik tot deze speakers gekomen! Deze gaan een hele tijd blijven.

img4398k.jpg

img4400w.jpg

Hoog wordt verzorgt door de B&G Neo3W

Mid is de Seas M15CH002

Het laag komt van de AE Dipole 12

Misschien dat ik in de toekomst nog wat ga doen met ESL's, maar deze speakers zijn helemaal wat ik wil. Ze laten precies horen waarom dipole zo'n mooi concept is.

Groet,

Jeroen

Errug mooi. Lijkt een beetje op de jamo dipolen. Ik vind het bij dergelijke systemen alleen jammer dat je altijd actief moet filteren. Anders komt er echt geen laag uit.

Je Array's gaan de deur uit..??

:)

Daarbij heb je het nog steeds niet over een dipole. Een dipole heeft nl. geen klankkast, wat de drums die jij hier aandraagt wel hebben.

Ze hebben dan wel slechts één vel, maar daarachter zit toch echt nog een klankkast, waar druk in opgebouwd word.

Uiteraard zul jij het wel weer beter weten, zoals altijd. Je heet niet voor niets Pjotr. Betwetertje.

Mvg. Miracle.

Wel ja, ga maar schelden. 'Tis met jou Hear soms net het Morskwartier :P

;)

, ik heb zelfs nog nooit een open dipole kickbass gezien.

Een kick-bass bestaat ten alle tijden uit een trommel met daarop 2 vellen. In sommige gevallen is

@m44

Mijn systeem is ook niet zo afgesteld, maar dit gebeurd heel veel, omdat het als lekker wordt ervaren. Overdrijven heeft juist weer een heel negatief effect (toetergeluid). Zoals ik al aangaf nogal smaakgevoelig dus. Best interessant om te horen wat dit soort dingen met de klank doen.

Kijk maar eens in buitenlandse hifi bladen waar ze commerciele speakers nameten. Daar zie je de gekste dingen.

@Hans:

Bedankt, maar dan conceptueel beter dan Jamo (mid ook dipole), klankmatig kan ik dat pas bepalen als ik ze heb gehoord. De Array's blijven nog wel even hoor! Blijft zeer goed spul.

Bedankt, maar dan conceptueel beter dan Jamo (mid ook dipole), klankmatig kan ik dat pas bepalen als ik ze heb gehoord.

Moeilijk hoor, je eigen "kindje" vergelijken met het "origineel" en dan nog objectief, voor zover dat sowieso mogelijk is, blijven.

Ik ben ooit eens met Duck naar een zelfbouwer geweest waarvan ik (tja, en wie ben ik om daar een oordeel over te geven en wat is dat dan waard?) het "niet om aan te horen" vond, de zelfbouwer had daar uiteraard een ander oordeel over. Geeft aan hoe moeilijk het is om een goed waardeoordeel over je eigen spullen te geven.

@m44

Mijn systeem is ook niet zo afgesteld, maar dit gebeurd heel veel, omdat het als lekker wordt ervaren. Overdrijven heeft juist weer een heel negatief effect (toetergeluid). Zoals ik al aangaf nogal smaakgevoelig dus. Best interessant om te horen wat dit soort dingen met de klank doen.

Kijk maar eens in buitenlandse hifi bladen waar ze commerciele speakers nameten. Daar zie je de gekste dingen.

@Hans:

Bedankt, maar dan conceptueel beter dan Jamo (mid ook dipole), klankmatig kan ik dat pas bepalen als ik ze heb gehoord. De Array's blijven nog wel even hoor! Blijft zeer goed spul.

ik weet wat je bedoelde en dat je niet over je eigen set sprak ;)

Bedankt, maar dan conceptueel beter dan Jamo (mid ook dipole), klankmatig kan ik dat pas bepalen als ik ze heb gehoord.

Moeilijk hoor, je eigen "kindje" vergelijken met het "origineel" en dan nog objectief, voor zover dat sowieso mogelijk is, blijven.

Ik ben ooit eens met Duck naar een zelfbouwer geweest waarvan ik (tja, en wie ben ik om daar een oordeel over te geven en wat is dat dan waard?) het "niet om aan te horen" vond, de zelfbouwer had daar uiteraard een ander oordeel over. Geeft aan hoe moeilijk het is om een goed waardeoordeel over je eigen spullen te geven.

Jamo is een volger, geen orgineel. Als je het over het orgineel hebt moet je naar de site van http://www.linkwitzlab.com (Orion) Bekende naam? Zelf ben ik ook veel langer dan Jamo bezig met OB en dipole.

Zoals ik al schreef geeft mijn systeem tot een hogere frequentie dipole gedrag dan de Jamo, dat is geen oordeel maar een wetenschappelijk feit. Het heeft te maken met de breedte van de baffle (waar is de backwave nog in tegen fase). De Jamo heeft een bredere baffle dus tot iets van 300hz dipole gedrag (alleen de bas dus). Zie voor onderbouwing het simmulatieprogramma The Edge. De vraag is hoe ze dit gecompenseerd hebben in het kick-bass gebied van Miracle?

Ook zoals eerder geschreven >>>> Over de klank geef ik geen oordeel. Ik heb ze niet gehoord.

Metingen van mijn systeem:

meting.jpg

Zoals je ziet dipole tot +/- 2500hz, daarboven compensatie in de energiecurve. Al met al een constante power response (zie je mooi als je de curves opteld).

We gaan toch niet muggenziften om het woordje dipool :D ,noemt het gewoon open baffle :lol:

Maggies ,Appogee ,en Jamo geven totaal een andere klankkleur ,het is gewoon waar kies je voor

Ik voor alle drie :):D :D Maggies voor muzikaal genot,Appogees analytisch genot

bv strijkkwartet,en Jamo voor uit je dak te gaan, laat maar knallen :) :) :D

We gaan toch niet muggenziften om het woordje dipool :D ,noemt het gewoon open baffle :lol:

Maggies ,Appogee ,en Jamo geven totaal een andere klankkleur ,het is gewoon waar kies je voor

Ik voor alle drie :):D :D Maggies voor muzikaal genot,Appogees analytisch genot

bv strijkkwartet,en Jamo voor uit je dak te gaan, laat maar knallen :) :) :D

Dat zou makkelijk zijn, maar het zijn 2 verschillende concepten. Een totaal ander afstraalgedrag en koppeling aan de kamerakoestiek. Alsof je zegt dat een BR, een TL en geslotenkast hetzelfde zijn voor het laag, want ze zitten in een kast.

Denk je niet dat ze je hier dan voor gek verklaren? :huh:

Jeroen,het zijn ook 2 verschillen concepten maar allebei hebben zijn voor en nadelen en wat is nou het probleem met afstraal het gedrag als je daar over begint zijn we volgend jaar nog in gesprek ;)

Jeroen bij deze systeem hoor je dat het een open systeem is en anders niks ,je hoort geen kast klank.

Jeroen,het zijn ook 2 verschillen concepten maar allebei hebben zijn voor en nadelen en wat is nou het probleem met afstraal het gedrag als je daar over begint zijn we volgend jaar nog in gesprek ;)

Jeroen bij deze systeem hoor je dat het een open systeem is en anders niks ,je hoort geen kast klank.

Dus er is geen verschil tussen een middetoner op een smalle (< 20cm) of een breede (>40cm)baffle?

Lees eens rustig de site van Linkwitz door, dan kom je snel tot een andere mening >> http://www.linkwitzlab.com

Jeroen ,natuurlijk hoor je verschillen maar er zijn meerdere factoren wat een rol speelt bij het bij het geluid .Elke speaker heeft zijn voor en nadelen,

en Linkwitz en Dappolito hebben theoretisch een mooi verhaal maar in de praktijk bakken ze er niks van ;)

Jeroen ,natuurlijk hoor je verschillen maar er zijn meerdere factoren wat een rol speelt bij het bij het geluid .Elke speaker heeft zijn voor en nadelen,

en Linkwitz en Dappolito hebben theoretisch een mooi verhaal maar in de praktijk bakken ze er niks van ;)

Leg eens uit? Zij hebben een natuurkundig onderbouwd verhaal inclusief metingen aan live systemen die je kunt horen. En jij?

Leg eens uit? Zij hebben een natuurkundig onderbouwd verhaal inclusief metingen aan live systemen die je kunt horen. En jij?

Beste JeroenKV,

Ik ondersteun jouw vraag aan Wol volledig!

Als hij niet met een bevredigend antwoord komt, zal dit het zoveelste geval blijken te zijn van "tè veel geschreeuw en tè veel wol".

Maar nu denk ik dat het legitiem is jóu te vragen om aan te tonen dat jouw dipole / open baffle luidspreker een "snellere bas" heeft dan andere types.

Kun je dit aantonen (liefst van dezelfde woofer in een open baffle en in een gesloten en/of reflexsysteem?

Is het niet juist zo, dat de woofer in een dipole vrijwel niet pneumatisch en/of door reactieve resonantie ("reflex") rond de eigenresonantiefrequentie wordt gedempt?

En dat hij bij grote pulsen hierdoor excessief uitslingert en daardoor afasisch wordt (en hierdoor bovendien beschadigd kan raken c.q. voortijdig veroudert)?

Bovendien: de kick-drum wordt hier ten tonele gevoerd als toetssteen van basweergave. Maar het spectrum van de kick-drum ligt rond 100 Hz.

De linkerhand op het klavier van de concertvleugel en de voeten van de organist komen - wat de grondtonen betreft - al gauw aanmerkelijk lager!

Hallo Spido,

Een snelle bas heeft vooral te maken met de mate waarin het hele geluidsspectrum in balans is. Als je bepaalde delen van het spectrum versterkt kun je bv het "bruine kroeg" gevoel opwekken of juist andersom de bas overdreven precies maken zonder impact. Dit nog onafhankelijk van welk luidsprekersysteem je gebruikt.

Voordeel van een Open Baffle systeem is dat je hierbij de kastkleuring kwijt bent (zeker in het mid belangrijk). Bij een Dipole afstraalgedrag komt daar de goede koppeling aan de kamerakoestiek bij.

Belasting van de woofer valt erg mee, je moet hem alleen niet buiten zijn Xmax laten werken natuurlijk. Woofer oppervlak en uitslag moeten in verhouding staan met de gewenste maximale geluidsdruk. Linkwitz heeft hiervoor een simpele spreadsheet ontwikkeld.

In de parktijk kan ik dit aantonen door naar de uitslagen van mijn woofer te kijken. Deze is bij lange na niet de Xlin van 12mm (peak) van de AE Dipole 12.

Daarnaast heeft de ontwerper en producent van AE speakers (heeft ook bij bv Eminence gewerkt) al aangegeven dat open baffle gebruik powertechnisch helemaal niet zo'n issue is mits natuurlijk goed toegepast. Kun je allemaal nalezen op www.diyaudio.com en www.audiocircles.com

@Wol >> wat leesvoer: http://www.musicanddesign.com/Dipoles_and_open_baffles.html