Hans van Liempd Posted 30 augustus 2010 Report Share Posted 30 augustus 2010 Zucht.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 30 augustus 2010 Author Report Share Posted 30 augustus 2010 Door een simulatie laat ik me niet bedriegen, KV! Wat is er mis met simulatie? Hoe bereken jij dan de wisselfilters van je PP's? The Edge en de werkelijkheid komen erg goed met elkaar overeen. Ik heb mijn systeem ook buiten gemeten en dan is de simulatie in the Edge gelijk aan de werkelijkheid. Ook de ervaringen van andere geven dit aan. Voor het echodeel verwijs ik naar Linkwitz en het onderzoek van Doktor Haas. Daarnaast hebben verschillende dipole bouwers in room metingen gepubliceerd die dit onderbouwen. Kracht van een dipole is dat hij beter koppelt aan de kamerakoestiek (afstraling). Wel even rekening houden met de powerresponse anders staat het mid/hoog boven de dipole freq te hard (freq hangt af van de baffle maten). Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 augustus 2010 Report Share Posted 30 augustus 2010 Wat is er mis met simulatie? Er is niets mis met een simulatie... en dat is juist wat er mis is. Met een simulatie kun je alles aantonen wat je wilt. Niet voor niets is "een simulant" een ander woord voor "bedrieger"... Hoe bereken jij dan de wisselfilters van je PP's? Je verwart me met iemand anders! Bedankt voor het compliment... Maar ik weet wel dat de zeer summiere "wisselfilters" van de Perfect Performers worden berekend met de computer, en dat de werking ervan met geluidsdrukmetingen wordt gecontroleerd. (...) Kracht van een dipole is dat hij beter koppelt aan de kamerakoestiek (afstraling). Wel even rekening houden met de powerresponse anders staat het mid/hoog boven de dipole freq te hard (freq hangt af van de baffle maten). Lage frequenties hebben geen voorkeursrichting: vandaar ook de akoestische kortsluiting bij dipolen. De 8-vormige karakteristiek, waar dipoolliefhebbers mee schermen, ontstaat pas bij hogere frequenties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 30 augustus 2010 Author Report Share Posted 30 augustus 2010 Er is niets mis met een simulatie... en dat is juist wat er mis is. Met een simulatie kun je alles aantonen wat je wilt. Niet voor niets is "een simulant" een ander woord voor "bedrieger"... Bij simulatie geef je een voorspelling van de werkelijkheid obv een aantal aannames, daarom meet ik altijd na. In de praktijk blijkt dan dat de uitkomsten van The Edge goed aansluiten op de werkelijkheid. Blijkbaar kloppen de aannames achter het model. Dit is ook goed leesvoer voor je: http://www.musicanddesign.com/Equivalent_Baffles.html Lage frequenties hebben geen voorkeurrsrichting: vandaar ook de akoestische kortsluiting bij dipolen. De 8-vormige karakteristiek, waar dipoolliefhebbers mee schermen, ontstaat pas bij hogere frequenties. Juist andersom, de 8 verdwijnt boven de dipole frequentie en de Dipole wordt een OB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 augustus 2010 Report Share Posted 31 augustus 2010 (...) Juist andersom, de 8 verdwijnt boven de dipole frequentie en de Dipole wordt een OB.(...) Beste JeroenKV, Bedoel je met OB "oneindig baffle"? Huygens draait zich om in zijn praalgraf! Alleen al op basis van de afstraalkarakteristieken (radiation patterns) van de units is jouw (of Siegfrieds?) bewering volstrekt onhoudbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 31 augustus 2010 Report Share Posted 31 augustus 2010 Zijn er ook mensen op dit form, die thuis een theoretisch akoestische ruimte hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 31 augustus 2010 Author Report Share Posted 31 augustus 2010 (...) Juist andersom, de 8 verdwijnt boven de dipole frequentie en de Dipole wordt een OB.(...) Beste JeroenKV, Bedoel je met OB "oneindig baffle"? Huygens draait zich om in zijn praalgraf! Alleen al op basis van de afstraalkarakteristieken (radiation patterns) van de units is jouw (of Siegfrieds?) bewering volstrekt onhoudbaar. Nee dat is een IB (Infinitive Baffle). Een OB is een Open Baffle, maar zij hebben niet noodzakelijkerwijs een 8 vormig afstraalgedrag. Die hebben ze alleen onder de dipole freq, daar zijn het dipoles. Bij Dipoles zie je dat de baffle van de woofer(s) naar de mid en vervolgens de tweeter smaller wordt. Hierdoor blijft het dipole afstraalgedrag tot een hogere freq behouden. Om terug te komen op de Jamo, dit is een Open Baffle die in het laag (tot zo'n 300hz ivm de baffle maten) dipole gedrag vertoond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts