Guest Posted 23 augustus 2010 Report Share Posted 23 augustus 2010 Jeroen ,werk een microfoon ook als een zuiger en hoeveel procent breedband microfoon staat in verhouding met een drieweg microfoon beter een eerlijk geluid dan dan een speaker die meer aan toevoegt wat niet bestaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 23 augustus 2010 Author Report Share Posted 23 augustus 2010 Jeroen ,werk een microfoon ook als een zuiger en hoeveel procent breedband microfoon staat in verhouding met een drieweg microfoon beter een eerlijk geluid dan dan een speaker die meer aan toevoegt wat niet bestaat Verklaar je nader?? Je argumentaties pleiten juist voor dipoles. Dipoles hebben minder last van toevoegingen. Dat is nu juist het voordeel van het concept, je luistert naar direct geluid. Linkwitz: "Loudspeakers with frequency independent, constant directionality such as omni, dipole or cardioid loudspeakers, cause reflections in a room that are essentially delayed replicas of the direct sound and which are therefore less colored. Your ear/brain perceptual apparatus does not get confused by sound replicas. Instead it compares them to the familiar acoustic behavior of your room and readily blankets the redundant information and thereby the room. This automatic brain response is related to the Precedence Effect in psychoacoustics and is essential for creating the illusion of "being there" by withdrawing attention from the living room acoustics". Dit effect is in 1949 door Dokter Helmut Haas al vastgesteld (wetenschappelijk feit). Blijkbaar prefereer jij kamer- & kastkleuring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 24 augustus 2010 Report Share Posted 24 augustus 2010 'Tis met jou Hear soms net het Morskwartier Wees blij dat het hear niet het morskwartier is. Dan hadden we jou hear al lang niet meer gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 26 augustus 2010 Report Share Posted 26 augustus 2010 Ik snap heel goed wat Miracle hear bedoelt met het gebrek aan kick-bass. Mijn vergelijking gaat niet helemaal op omdat ik een aantal anders-soortige dipole bassen heb gehoord, namelijk de ripool, maar wat mij teleurstelde was het gebrek aan... kick. Alsof je het laag zo hard kon zetten als je wou maar er nooit iets van zou voelen. Ik verklaar het als een soort dynamische vervorming. De driver moet teveel uitslaan voor een bepaald effect en de spreekspoel wordt te warm, er moet teveel vermogen in. Hetzelfde kan gezegd worden voor hele kleine woofertjes. De kick die je haalt uit een grote hoogrendementspeaker is gewoon dynamischer. PA speakers hebben een goede warmtegeleiding. Het gaat om het direct warmer worden van de spreekspoel zodra er een stroom doorloopt en de compressie die er ontstaat. Misschien kan een 30-inch woofer wel genoeg figuurlijke druk maken. Het voordeel van een dipool is dat ze bijna niets uitstralen op 90 graden off axis. Dat scheelt weer reflecties, terwijl het niet minder ruimtelijk is omdat de achterwand veel goed maakt. Ik heb momenteel de B&G Neo PDR (eigenlijk iets minder geschikt voor dipool dan de gewone Neo...) als dipool. Dus alleen dipool in het hoog. Dat kostte heel veel experimenteren, want het ding opereert dus boven de dipool-frequentie en is dan eigenlijk een open baffle. Het grote voordeel is dat mijn stereobeeld nu beter klopt. Ik gebruik een 5cm dome tussen 1,5 en 4 K en die heeft een goede spreiding. Het hoog bleef altijd wat aan de speakers plakken, terwijl de rest wel goed los kwam. Dus bij een drum was alles mooi achter de speakers, maar de bekkens stonden voor de rest van het drumstel. Nu met het dipool hoog staan die ook mooi bij de rest. Wat betreft Linkwitz en anderen... ik heb hun creaties nooit gehoord, maar zij hebben zoveel bijgedragen aan ontwikkeling e.d. Misschien heeft Linkwitz een afwijkend gehoor, maar met zijn theorieen kan een ander wel verder komen (wij ook ). Over filters gesproken, ik ben meer geinteresseerd in je scheidingsfilter dan in het luchtfilter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 augustus 2010 Report Share Posted 26 augustus 2010 Ik snap heel goed wat Miracle hear bedoelt met het gebrek aan kick-bass. Mijn vergelijking gaat niet helemaal op omdat ik een aantal anders-soortige dipole bassen heb gehoord, namelijk de ripool, maar wat mij teleurstelde was het gebrek aan... kick. Alsof je het laag zo hard kon zetten als je wou maar er nooit iets van zou voelen. Dat is in werkelijkheid toch ook zo? Een kick-bas geeft bij een concert zelf helemaal niet zo'n overdreven "kick". Als dat wel gebeurt doet de PA dat. Ik vind het sowieso niet erg gepast om denigrerend over het ene systeem te doen door het te gaan vergelijken met een heel andersoortig systeem. Ieder heeft zo zijn kwaliteiten. Overigens is Linkwitz helemaal niet de uitvinder van de dipool en met name de dipool bas. Hij bouwt voort op anderen, wat hij zelf ook aan geeft. Hij heeft er wel veel mee ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 26 augustus 2010 Report Share Posted 26 augustus 2010 Jeroen .tussen kast en kamer kleuring zijn zijn twee verschillende kleuringen die mag je niet met elkaar vergelijken Pjotr ,dat doet Nellie Pass toch ook met Linsly Hood en Hiraga Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 26 augustus 2010 Report Share Posted 26 augustus 2010 Jeroen .tussen kast en kamer kleuring zijn zijn twee verschillende kleuringen die mag je niet met elkaar vergelijken Kamerkleuring heb je bij alle typen weergevers, of je moet met je installatie in een dode kamer of buiten gaan zitten. Bij een open baffle heb je in vergelijking met andere systemen een minimale kastkleuring. Bovendien heb je een minimale eerste reflectie via de zijmuren het plafond en de vloer door de uitdoving haaks op de luisteras. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 26 augustus 2010 Report Share Posted 26 augustus 2010 Richard ,hoeveel mensen zetten hem niet de dicht op de achter wand ,of in te kleine ruimte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 26 augustus 2010 Report Share Posted 26 augustus 2010 Richard ,hoeveel mensen zetten hem niet de dicht op de achter wand ,of in te kleine ruimte Een klankscherm moet wel enige ruimte hebben. Heb je die niet is het zaak dat je demping en diffusie aanbrengt achter het scherm. Maar bij een luidsprekerbox is het niet anders, daar is de achterwand van de kast maar enkele tientallen centimeters van het membraan verwijderd. Je moet dan net zo goed diffusie en absorptie in de kast aanbrengen om te voorkomen dat de reflectie door het membraan wordt teruggekaatst, of op zijn minst de beweging van het membraan beïnvloed. Bovendien heb je bij een luidsprekerkast bijna altijd last van kastresonanties. Met een (spek)stenen uitvoering zullen doorgegeven trillingen worden geminimaliseerd, maar bij een houten geval zal het niet meevallen om de trillingen afdoende te dempen. Er zijn fabrikanten die zelfs gebruik maken van deze kleuring, luidsprekers gebouwd als een cello of een piano. Bepaalde muzieksoorten klinken heel aangenaam met dergelijke behuizingen, maar meestal valt zo'n systeem door de mand bij wat heftiger popmuziek of een groot orkestwerk (meestal is dan het argument dat de opname niet deugt). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 27 augustus 2010 Report Share Posted 27 augustus 2010 Richard, als je een houten kast goed in elkaar zet met de juiste componenten doet die niet onder voor speksteen,en hout heeft ook een functie bij speakers Dan zouden we ook een draaitafel plus plateau alleen uit speksteen moeten bouwen,wat een onzin Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 27 augustus 2010 Author Report Share Posted 27 augustus 2010 Bij een OB heb je geen kastkleuring, bij een dipole daarnaast ook veel minder kamerkleuring doordat je naar direct geluid luistert (tot de dipole frequentie). Alleen omni, dipole en cardioid luidsprekers hebben deze voordelen. Dat is gewoon een aantoonbaar wetenschappelijk feit. Als je een speaker in een kast stopt kun je proberen de kastkleuring te minimaliseren, zover dat kan. Het 2e voordeel kun je echter niet bereiken, dat zit hem in het afstraalgedrag en het eerder genoemde effect dat is vastgesteld door Doktor Helmut Haas. Omni, dipole en cardioid luidsprekers hebben daarom, mits goed ontworpen, wetenschappelijk aantoonbaar (meetbaar en herhaalbaar) een streepje voor. Dat betekent overigens niet dat luidsprekers in kasten niet goed kunnen klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 27 augustus 2010 Report Share Posted 27 augustus 2010 Jeroen ,ik luister al dertig jaar vliezen zonder kast is toch ook goed! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 27 augustus 2010 Author Report Share Posted 27 augustus 2010 Jeroen ,ik luister al dertig jaar vliezen zonder kast is toch ook goed! Zeer zeker! ESL's zijn zowieso een buitencategorie, daar is nog veel te weinig onderzoek naar gedaan om ze in deze discussie mee te nemen. Zelf denk ik nog aan een soort van hybride ESL, waarbij het laag wel een woofer is (dipole), maar het mid (>200hz) en hoog een ESL element dat zo smal mogelijk is (of een driehoek met segmenten). Ik heb alleen kleine kinderen, dus nu nog even niet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 augustus 2010 Report Share Posted 29 augustus 2010 Een snelle bas heeft vooral te maken met de mate waarin het hele geluidsspectrum in balans is. Als je bepaalde delen van het spectrum versterkt kun je bv het "bruine kroeg" gevoel opwekken of juist andersom de bas overdreven precies maken zonder impact. Dit nog onafhankelijk van welk luidsprekersysteem je gebruikt. Voordeel van een Open Baffle systeem is dat je hierbij de kastkleuring kwijt bent (zeker in het mid belangrijk). Bij een Dipole afstraalgedrag komt daar de goede koppeling aan de kamerakoestiek bij. (...) Beste JeroenKV, Een basweergave kan qua frequentie/amplitudeverhouding best onregelmatig zijn (pieken en dalen), maar toch "snel". Want wat wij interpreteren als "snel" is niet afhankelijk van stijgsnelheid, maar van het ontbreken van na-ijling (vertraagde resonantie). Dipoolluidsprekers, bij voorbeeld, hebben een zeer onregelmatige en in het diepste laag zeer snel afvallende basweergave. Maar doordat er betrekkelijk weinig mechanische resonantie (kastkleuring, na-ijling) is, ervaren we de weergave als "snel". Bij de ontwikkeling van Acoustic Suspension ("drukkamer", 1956, Edgar Villchur & Henry Kloss) door AR werd aangetoond dat gesloten kast luidsprekers veel minder vervormen - ook bij grote belasting - en veel dieper reiken dan de toen normale open baffle ( / "dipole" luidsprekers: speakers in kasten met open achterwanden, die eventueel met textiel of gaatjesboard waren afgeschermd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 29 augustus 2010 Report Share Posted 29 augustus 2010 Richard ,hoeveel mensen zetten hem niet de dicht op de achter wand ,of in te kleine ruimte Een klankscherm moet wel enige ruimte hebben. Heb je die niet is het zaak dat je demping en diffusie aanbrengt achter het scherm. Maar bij een luidsprekerbox is het niet anders, daar is de achterwand van de kast maar enkele tientallen centimeters van het membraan verwijderd. Je moet dan net zo goed diffusie en absorptie in de kast aanbrengen om te voorkomen dat de reflectie door het membraan wordt teruggekaatst, of op zijn minst de beweging van het membraan be Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 29 augustus 2010 Report Share Posted 29 augustus 2010 ik heb dat al letterlijk tig keer uitgelegd en een bezoekje aan het pand van bijv audio life zal je ( en klaas en hans van L , jack & goodtube etc etc) misschien kunnen overtuigen.ik heb er geen zin meer in. In het pand van Audiolife ben ik niet overtuigd Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 29 augustus 2010 Author Report Share Posted 29 augustus 2010 Een snelle bas heeft vooral te maken met de mate waarin het hele geluidsspectrum in balans is. Als je bepaalde delen van het spectrum versterkt kun je bv het "bruine kroeg" gevoel opwekken of juist andersom de bas overdreven precies maken zonder impact. Dit nog onafhankelijk van welk luidsprekersysteem je gebruikt. Voordeel van een Open Baffle systeem is dat je hierbij de kastkleuring kwijt bent (zeker in het mid belangrijk). Bij een Dipole afstraalgedrag komt daar de goede koppeling aan de kamerakoestiek bij. (...) Beste JeroenKV, Een basweergave kan qua frequentie/amplitudeverhouding best onregelmatig zijn (pieken en dalen), maar toch "snel". Want wat wij interpreteren als "snel" is niet afhankelijk van stijgsnelheid, maar van het ontbreken van na-ijling (vertraagde resonantie). Dipoolluidsprekers, bij voorbeeld, hebben een zeer onregelmatige en in het diepste laag zeer snel afvallende basweergave. Maar doordat er betrekkelijk weinig mechanische resonantie (kastkleuring, na-ijling) is, ervaren we de weergave als "snel". Bij de ontwikkeling van Acoustic Suspension ("drukkamer", 1956, Edgar Villchur & Henry Kloss) door AR werd aangetoond dat gesloten kast luidsprekers veel minder vervormen - ook bij grote belasting - en veel dieper reiken dan de toen normale open baffle ( /dipole" luidsprekers: speakers in kasten met open achterwanden, die eventueel met textiel of gaatjesboard waren afgeschermd. Dipoolluidsprekers hebben inderdaad een snel afvallend laag, maar wel heel regelmatig (vaste verhouding met de breedte van de baffle), zie voor simulatie The Edge en voor onderbouwing o.a. de site van Linkwitz. Ik heb dit ook zelf gemeten in de praktijk. Dit betekent dat je moet compenseren voor deze afval. Daarvoor heb je oppervlak en /of uislag nodig, vandaar gebruik van grote woofers met een hoge Xmax. Hoge Q is in principe alleen nodig bij passief filteren. Zoals eerder gezegd moet je binnen de grenzen van de woofer(s) blijven, met de beperkte power die bij dipole nodig is om tot maximale uitslag te komen is vervorming geen issue. Powercompressie is zelfs laag bij een goed ontworpen systeem. In combi met de beperkte kamerkleuring (in vergelijking met een luidspreker in een kast) maakt dit de bas snel, transparant en detailrijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 augustus 2010 Report Share Posted 29 augustus 2010 (...) Dipoolluidsprekers hebben inderdaad een snel afvallend laag, maar wel heel regelmatig (vaste verhouding met de breedte van de baffle), zie voor simulatie The Edge en voor onderbouwing o.a. de site van Linkwitz. Ik heb dit ook zelf gemeten in de praktijk. (...) Beste JeroenKV, Niet alleen met de breedte, maar ook met de hoogte van de baffle. Of nog beter: met alle punten op de randen van de baffle. (Wat de inzetfrequenties van de akoestische kortsluiting over een groot frequentiegebied verstrooit... men kan er geen (elektro)staat op maken! ) Wat de onregelmatigheid betreft (vooral boven het gebied waarin akoestische kortsluiting de bas elimineert): die is vooral afhankelijk van de fase van de eerste reflecties van het achterkantgeluid. Want vrijwel alles vanaf de achterkant komt vertraagd en gespiegeld (fasehoek van inval = fasehoek van uitval) aan de voorzijde terecht. Als de reflectie in fase is met het voorkantgeluid, ontstaat een piek. Als de reflectie uit fase is met het voorkantgeluid, ontstaat een dal. Vanzelfsprekend houdt de fasegelijkheid / ongelijkheid verband met de golflengte (en dus frequentie). Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 29 augustus 2010 Report Share Posted 29 augustus 2010 ik heb dat al letterlijk tig keer uitgelegd en een bezoekje aan het pand van bijv audio life zal je ( en klaas en hans van L , jack & goodtube etc etc) misschien kunnen overtuigen.ik heb er geen zin meer in. In het pand van Audiolife ben ik niet overtuigd dat verbaasd me niks Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 29 augustus 2010 Report Share Posted 29 augustus 2010 [.....] Wat de onregelmatigheid betreft (vooral boven het gebied waarin akoestische kortsluiting de bas elimineert): die is vooral afhankelijk van de fase van de reflecties van het achterkantgeluid. Want vrijwel alles vanaf de achterkant komt vertraagd en gespiegeld (fasehoek van inval = fasehoek van uitval) aan de voorzijde terecht. Als de reflectie in fase is met het voorkantgeluid, ontstaat een piek. Als de reflectie uit fase is met het voorkantgeluid, ontstaat een dal. Vanzelfsprekend houdt de fasegelijkheid / ongelijkheid verband met de golflengte (en dus frequentie). Dit klopt inderdaad, maar het kan verminderd (NIET verhinderd!) worden door slimme opstelling en een juiste luisterplaats. Maar ik vraag me af of hetzelfde in mindere mate ook niet geldt voor conventionele weergevers, die zijn immers voor het laag (ook) omni-directioneel? Anders konden we de conus-weergevers + kastjes wel tegen de muur zetten, niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 augustus 2010 Report Share Posted 29 augustus 2010 Anders konden we de conus-weergevers + kastjes wel tegen de muur zetten, niet? Voor een sub kan dat idd beter uitpakken en zelfs soms zo dicht mogelijk in de hoek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 augustus 2010 Report Share Posted 29 augustus 2010 Beste KT88, Bedenk toch dat een conventionele luidspreker, anders dan een dipool, NIET vanaf zijn achterzijde bastonen in tegenfase weergeeft... Overigens vindt Ted Jordan, en hij is toch niet de minste, dat luidsprekers zo dicht mogelijk tegen de muur dienen te worden geplaatst. Liefst zelfs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 30 augustus 2010 Report Share Posted 30 augustus 2010 Jordan moet speakers ontwerpen en geen onzin vertellen Spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 30 augustus 2010 Author Report Share Posted 30 augustus 2010 (...) Dipoolluidsprekers hebben inderdaad een snel afvallend laag, maar wel heel regelmatig (vaste verhouding met de breedte van de baffle), zie voor simulatie The Edge en voor onderbouwing o.a. de site van Linkwitz. Ik heb dit ook zelf gemeten in de praktijk. (...) Beste JeroenKV, Niet alleen met de breedte, maar ook met de hoogte van de baffle. Of nog beter: met alle punten op de randen van de baffle. (Wat de inzetfrequenties van de akoestische kortsluiting over een groot frequentiegebied verstrooit... men kan er geen (elektro)staat op maken! ) Wat de onregelmatigheid betreft (vooral boven het gebied waarin akoestische kortsluiting de bas elimineert): die is vooral afhankelijk van de fase van de eerste reflecties van het achterkantgeluid. Want vrijwel alles vanaf de achterkant komt vertraagd en gespiegeld (fasehoek van inval = fasehoek van uitval) aan de voorzijde terecht. Als de reflectie in fase is met het voorkantgeluid, ontstaat een piek. Als de reflectie uit fase is met het voorkantgeluid, ontstaat een dal. Vanzelfsprekend houdt de fasegelijkheid / ongelijkheid verband met de golflengte (en dus frequentie). Klopt alle punten op de baffle, vandaar mijn verwijzing naar The Edge. Daar kun je prima zien wat er gebeurd. En natuurlijk moet je een dipole niet tegen de muur zetten, dat lijkt mij logisch. De rest heb ik in voorgaande mails nu al vaak genoeg beantwoord, blijkbaar nog niet duidelijk genoeg. Hierbij opnieuw wat leesvoer waar je al je antwoorden kunt vinden: http://www.musicandd...en_baffles.html >> Voor het laag gaat het om de dipole piek en boven de dipole piek wordt de vorm van de baffle belangrijk. Vandaar dat het verschil tussen OB en Dipole zo belangrijk is. Meting in mijn kamer laten dan ook zien dat het laag juist heel regelmatig is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 augustus 2010 Report Share Posted 30 augustus 2010 (...) Klopt alle punten op de baffle, vandaar mijn verwijzing naar The Edge. Daar kun je prima zien wat er gebeurd. Door een simulatie laat ik me niet bedriegen, KV! En natuurlijk moet je een dipole niet tegen de muur zetten, dat lijkt mij logisch. Klopt! Ted Jordan had het over conventionele luidsprekers, waar w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts