WanFie Posted 22 augustus 2010 Report Share Posted 22 augustus 2010 Afgelopen week kreeg ik een berichtje van Hansko. Er zat sinds enige tijd een rare reutel in z'n set wanneer hij platen draaide. Ik dus met mijn phonovoortrap er naar toe. Hans dacht dacht n.l. dat het daar aan lag. Echter nadat we deze hadden aangesloten bleek die dezelfde reutel te hebben. Dan maar zoeken in de bekabeling en netaansluiting. Ook weinig verschil te horen. Chris nog eens gebeld om te vragen wat dit kon zijn, maar die kwam ook niet verder dan storing via de ether of 230V net. We konden eens proberen om de afsluitcapaciteit te veranderen. Misschien werd het hier beter mee. Helaas, hij stond op de hoogste waarde (810 pF) en met een lagere waarde werd het alleen (veel) erger. Hierna de vraag aan Hansko of er niet iets aan de 230V installatie gewijzigd was. een nieuwe koelkast, ventilator o.i.d. En toen ging er een lichtje branden.. Sinds een week had hij een andere router voor internet. Tegelijk was er een netwerk aan gelegd via de 230V bekabeling. Ik heb nooit begrepen dat dit mag, omdat dit pure netvervuiling is. En laat Hans hier nou last van hebben. Althans, we weten zeker dat de storing veroorzaakt wordt door die netwerkapparaten, maar het zou ook nog via de lucht op de draaitafel kunnen instralen. De meterkast staat n.l. maar twee meter van de draaitafel. Morgenavond ga ik weer terug, maar nu met een paar netfilters. Kijken of dat helpt. Wordt vervolgt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 augustus 2010 Report Share Posted 22 augustus 2010 Misschien beter een stukje cat 5 kabel mee nemen en de 230v snertwerk dingen heel ver weg gooien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 22 augustus 2010 Report Share Posted 22 augustus 2010 Probleem is, dat ik mijn kantoor op zolder heb en daar geen leiding heb liggen voor een kabel te trekken. En langs de trap naar boven stuit op de WAF factor. Draadloos was geen probleem met mijn oude Experia Box (helaas kapot gegaan) van KPN (router) maar met de nieuwe krijg ik een draadloze verbinding niet voor elkaar. Dus op advies van KPN een verbinding gemaakt via het stroomnet. Perfecte verbinding en zeer snel internetten. Maar wel gereutel in de boxen, dus geen goede oplossing. Er zijn ook apparaten om het signaal te versterken en toch draadloos te gaan. Maar wellicht dat een netfilter ook afdoende werkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 augustus 2010 Report Share Posted 22 augustus 2010 Wel lastig natuurlijk maar je doet zo meer aan symptoom bestrijding en pakt het probleem dus niet bij de bron aan. Nu kan ik mij niet voorstellen dat er niet ergens in huis een route te vinden moet zijn om die kabel naar boven te trekken. Natuurlijk wil je die niet langs de trap hebben maar een klein gaatje boren in de hoek van de kamer boven de meterkast en dan achter de gordijnen langs naar zolder (weer even een gaatje boren) lijkt mij meestal wel mogelijk toch? Ik ken jou huis natuurlijk niet maar er is altijd wel een weg te vinden. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 23 augustus 2010 Report Share Posted 23 augustus 2010 Hansko, Dat netwerk via de stroomvoorziening not done is in audiofiel land wist zelfs ik. Maar als je een aparte stroomgroep hebt voor de stroomvoorziening zou je toch denken dat je dan op dat andere net alles mag doen wat God verboden heeft? Enfin, ik wacht de verdere bevindingen af, leerzaam wordt het zeker. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 23 augustus 2010 Report Share Posted 23 augustus 2010 Probleem is, dat ik mijn kantoor op zolder heb en daar geen leiding heb liggen voor een kabel te trekken. En langs de trap naar boven stuit op de WAF factor. Draadloos was geen probleem met mijn oude Experia Box (helaas kapot gegaan) van KPN (router) maar met de nieuwe krijg ik een draadloze verbinding niet voor elkaar. Dus op advies van KPN een verbinding gemaakt via het stroomnet. Perfecte verbinding en zeer snel internetten. Maar wel gereutel in de boxen, dus geen goede oplossing. Er zijn ook apparaten om het signaal te versterken en toch draadloos te gaan. Maar wellicht dat een netfilter ook afdoende werkt. Wat ik niet begrijp is dat je eerst wel een draadloos verbinding had met je oude Experia Box van KPN en nu met de nieuwe niet voor elkaar krijgt. Is de nieuwe dan dezelfde Experia Box of een ander merk van KPN? Een advies van KPN om dan maar een verbinding maken via het stroomnet vind ik geen goed advies. Ik vind zo'n advies zoiets als.... Zoek het maar uit, is ons probleem niet oftewel je wordt met een kluitje het bos ingestuurd. Maar goed, ik heb dan ook geen goede ervaringen met KPN sinds ze zelfstandig zijn geworden en het afhandelen van problemen of klachten. Men had je op zijn minst je dan een andere Experia Box kunnen geven of iets dergelijks (monteur langs sturen). Heb je al geprobeerd om je probleem voor te leggen op onderstaande forums ? Pc help forum nationaal computer forum help mij. nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 23 augustus 2010 Report Share Posted 23 augustus 2010 Probleem is, dat ik mijn kantoor op zolder heb en daar geen leiding heb liggen voor een kabel te trekken. En langs de trap naar boven stuit op de WAF factor. Draadloos was geen probleem met mijn oude Experia Box (helaas kapot gegaan) van KPN (router) maar met de nieuwe krijg ik een draadloze verbinding niet voor elkaar. Dus op advies van KPN een verbinding gemaakt via het stroomnet. Perfecte verbinding en zeer snel internetten. Maar wel gereutel in de boxen, dus geen goede oplossing. Er zijn ook apparaten om het signaal te versterken en toch draadloos te gaan. Maar wellicht dat een netfilter ook afdoende werkt. Wat ik niet begrijp is dat je eerst wel een draadloos verbinding had met je oude Experia Box van KPN en nu met de nieuwe niet voor elkaar krijgt. Is de nieuwe dan dezelfde Experia Box of een ander merk van KPN? Een advies van KPN om dan maar een verbinding maken via het stroomnet vind ik geen goed advies. Ik vind zo'n advies zoiets als.... Zoek het maar uit, is ons probleem niet oftewel je wordt met een kluitje het bos ingestuurd. Maar goed, ik heb dan ook geen goede ervaringen met KPN sinds ze zelfstandig zijn geworden en het afhandelen van problemen of klachten. Men had je op zijn minst je dan een andere Experia Box kunnen geven of iets dergelijks (monteur langs sturen). Heb je al geprobeerd om je probleem voor te leggen op onderstaande forums ? Pc help forum nationaal computer forum help mij. nl Hoi Onno, Bedankt voor de links. Ik heb nu een nieuwere versie van de Experia Box. De oude was kapot en ze hebben snel een nieuwe geleverd. Ik ben zo moe van het bellen van de KPN helpdesk. Daar wordt je niet veel wijzer van, zo lang wachten en tien keer door verbonden, etc etc. Denk dat ik toch maar het advies van Kappa7 volg. Tweemaal door de betonnen vloer boren en ik ben op zolder. Of een simpel netfilter moet helpen en dat gaan we vanavond eens uitproberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 augustus 2010 Report Share Posted 23 augustus 2010 Soms vraag ik mij wel eens af of jullie dit forum ook wel eens lezen Dit is al een paar keer aan de orde geweest; Die "data over power line" doosjes voldoen voor geen meter aan de CE regelgeving. In Zweden zijn ze helemaal verboden en de EU commissie die er over gaat is bezig om ze in de rest van de EU ook verboden te krijgen. In de Kliko er mee en naar CAT kabel of evt. naar WiFi. Het stoort niet alleen op je set maar maakt ook je mobieletje behoorlijk minder bruikbaar. FM ontvangst kun je wel helemaal vergeten met die doosjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 augustus 2010 Author Report Share Posted 23 augustus 2010 Hansko, Dat netwerk via de stroomvoorziening not done is in audiofiel land wist zelfs ik. Maar als je een aparte stroomgroep hebt voor de stroomvoorziening zou je toch denken dat je dan op dat andere net alles mag doen wat God verboden heeft? Enfin, ik wacht de verdere bevindingen af, leerzaam wordt het zeker. M rc Dat werkt dus alleen wanneer de apparte groep ook op een andere fase zit. In de meterkast van Hansko is echter alles aangesloten op Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 23 augustus 2010 Report Share Posted 23 augustus 2010 Soms vraag ik mij wel eens af of jullie dit forum ook wel eens lezen Blijkbaar niet alles Maar je hebt je punt gemaakt hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 23 augustus 2010 Report Share Posted 23 augustus 2010 (edited) Hoi Onno, Bedankt voor de links. Ik heb nu een nieuwere versie van de Experia Box. De oude was kapot en ze hebben snel een nieuwe geleverd. Ik ben zo moe van het bellen van de KPN helpdesk. Daar wordt je niet veel wijzer van, zo lang wachten en tien keer door verbonden, etc etc. Denk dat ik toch maar het advies van Kappa7 volg. Tweemaal door de betonnen vloer boren en ik ben op zolder. Of een simpel netfilter moet helpen en dat gaan we vanavond eens uitproberen Dat is toch het paard achter de wagen spannen ? Je neemt iets af en het stoort, dus ontevreden en i.p.v. wel een oplossing zoeken om het weer draadloos te krijgen of een ander provider die wel draadloos goed werkt (bijv versatel/ Tele2) ga je een oplossing verzinnen (netfilter) die erin mijn optiek niets toe doet. Het probleem is er nog steeds namelijk en moet je een kabel gebruiken en gaten boren enz. Dat is echt het paard achter de wagen spannen i.m.o. Helpdesk bellen ? Ik snap dat je daar ontzettend moe van wordt. Zou ik ook moe van worden. Je zou het dus op een andere manier moeten aanpakken en langsgaan in een KPN winkel en die router meenemen en opnieuw een andere vragen/eisen? Je hebt recht op een goed werkend product, hoor. En anders je contract opzeggen en naar een andere provider die wel goed werkt en goede service levert. Volgens mij als ik het goed heb onthouden mag je tegenwoordig je contract per maand opzeggen ( EU regel/wet). Reden: je wilt draadloos en dat kan men kennelijk niet leveren met de juiste router/modem. Ik heb even gekeken op de site KPN, maar zowel particulier als bij zakelijk heeft men over draadloos internetten. En dat doet het niet bij jou. Dus wat men zegt draadloos internetten, kan men niet zonder problemen leveren. Ook al heb je een contract van twee jaar, dan mag je dat volgens mij nog steeds opzeggen, zonder concequenties. Of men moet een wel werkende router/modem leveren en die niet stoort. Of een monteur laten komen van de KPN. Echt Hans, met een netfilter kom je er niet. Even ter verduidelijking: Als jij een brommende buisversterker (nieuw) hebt en het blijkt een brommende buis te zijn, dan haal je die er toch ook niet uit en weg is de brom. Of je zoekt een oplossing in een apparaat die die brom weghaalt. Lijkt mij niet en ga je toch ook ermee terug. Dan wordt het gemaakt of krijg je een andere buisversterker of wordt het brommende buisje vervangen. Je snapt het vast wel wat ik bedoel te zeggen. Gewoon volhouden en vasthoudend zijn tegen de KPN en niet de moed opgeven of een oplossing bedenken, terwijl de KPN het behoort op te lossen. Edited 23 augustus 2010 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 23 augustus 2010 Report Share Posted 23 augustus 2010 Onno, je hebt helemaal gelijk. Dat van het netfilter is gewoon leuk fröbelen en om van te leren (waarschijnlijk dat netfilters hier niet voor zijn) en KPN achter de broek zitten is niet mijn hobby. Van provider veranderen heb ik al eens gedaan en toen weken geen internet gehad. Ik denk ook niet dat het aan de router ligt. Draadloos op mijn laptop werk prima en ook mijn squeeze box internet radio doet het prima draadloos, alleen op zolder niet. Daar waarschuwt KPN ook voor. De afstand is te groot en blijkbaar had de oude router wel net bereik. Iemand ervaring met een "repeater" die het signaal versterkt? thomson repeater Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 23 augustus 2010 Report Share Posted 23 augustus 2010 bestaat er geen mogelijkheid dat je op de 1e verdieping een ontvangst/doorstuur apparaatje gebruikt dat je simpel in een stopcontact steekt (beestje moet ook gevoed worden)? eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik er allemaal weinig verstand van heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 augustus 2010 Report Share Posted 23 augustus 2010 Soms vraag ik mij wel eens af of jullie dit forum ook wel eens lezen Blijkbaar niet alles Maar je hebt je punt gemaakt hoor. Graag gedaan. Ik hoop dat je ook snapt dat die doosjes een en al ellende zijn, ook voor je buren. Kun je wel pleisters gaan plakken met allerhande filtertjes maar dat geneest niet. Een beetje WiFi router moet naar zolder kunnen mits je g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 23 augustus 2010 Report Share Posted 23 augustus 2010 bestaat er geen mogelijkheid dat je op de 1e verdieping een ontvangst/doorstuur apparaatje gebruikt dat je simpel in een stopcontact steekt (beestje moet ook gevoed worden)? eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik er allemaal weinig verstand van heb Google eens op roaming access points, WDS repeaters of expanders (wireless range extenders). Met dit soort technieken kun je een extra accespoint of expander bijvoorbeeld op de 1e etage plaatsen die het signaal van je router oppakt en doorzet. Op die manier heb je een betere ontvangst op zolder. Ik moet bekennen dat ik, voor het gemak, ook een tijd die Powerline blokken heb gebruikt maar behalve een hoop bagger over je electricteitsnet houd je maar een beperkt deel van je oorspronkelijke snelheid over. Onlangs toch maar even 30 meter kabel door een loze leiding getrokken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 23 augustus 2010 Report Share Posted 23 augustus 2010 Soms vraag ik mij wel eens af of jullie dit forum ook wel eens lezen Blijkbaar niet alles Maar je hebt je punt gemaakt hoor. Graag gedaan. Ik hoop dat je ook snapt dat die doosjes een en al ellende zijn, ook voor je buren. Kun je wel pleisters gaan plakken met allerhande filtertjes maar dat geneest niet. Een beetje WiFi router moet naar zolder kunnen mits je g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 23 augustus 2010 Report Share Posted 23 augustus 2010 Eerst Google-hit op WDS repeater was meteen raak en van toepassing op deze situatie: Experia en WDS Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 23 augustus 2010 Report Share Posted 23 augustus 2010 Hansko, Dat netwerk via de stroomvoorziening not done is in audiofiel land wist zelfs ik. Maar als je een aparte stroomgroep hebt voor de stroomvoorziening zou je toch denken dat je dan op dat andere net alles mag doen wat God verboden heeft? Enfin, ik wacht de verdere bevindingen af, leerzaam wordt het zeker. M rc Jij had me al gewaarschuwd (toen het kwaad al was geschied) Van Hans van Liempd (die vanavond weer langs komt) begreep ik dat ik wel een aparte stroom groep heb, maar dat alles weer op een fase uit komt. Meerdere fases gebruiken zou wellicht ook nog een oplossing zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 23 augustus 2010 Report Share Posted 23 augustus 2010 bestaat er geen mogelijkheid dat je op de 1e verdieping een ontvangst/doorstuur apparaatje gebruikt dat je simpel in een stopcontact steekt (beestje moet ook gevoed worden)? eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik er allemaal weinig verstand van heb Google eens op roaming access points, WDS repeaters of expanders (wireless range extenders). Met dit soort technieken kun je een extra accespoint of expander bijvoorbeeld op de 1e etage plaatsen die het signaal van je router oppakt en doorzet. Op die manier heb je een betere ontvangst op zolder. Ik moet bekennen dat ik, voor het gemak, ook een tijd die Powerline blokken heb gebruikt maar behalve een hoop bagger over je electricteitsnet houd je maar een beperkt deel van je oorspronkelijke snelheid over. Onlangs toch maar even 30 meter kabel door een loze leiding getrokken. Beste Audiopaul, Deze oplossing had ik ook gesuggereerd. Ga dat zeker eerst proberen. Anders wordt het zeker een kabel trekken. Zal ook een meter of 30 moeten zijn. Heb inmiddels ontdekt dat ik een maal door de betonnen vloer moet boren (bovenin de meterkast) en dat ik vervolgens via het doorvoer kanaal in de kamer ernaast van de cv afvoer achter de zolder terecht kom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 augustus 2010 Report Share Posted 23 augustus 2010 Deze oplossing had ik ook gesuggereerd. Ga dat zeker eerst proberen. Anders wordt het zeker een kabel trekken. Zal ook een meter of 30 moeten zijn. Heb inmiddels ontdekt dat ik een maal door de betonnen vloer moet boren (bovenin de meterkast) en dat ik vervolgens via het doorvoer kanaal in de kamer ernaast van de cv afvoer achter de zolder terecht kom. 30m? Hoe hoog is je huis wel niet? Maar het zou kunnen als je veel omwegen moet maken. Zou zeker voor kabel gaan over zo'n afstand en niet verder gaan tobben met repeaters. Is uiteindelijk minder werk en goedkoper. Vergeet ook niet dat je WiFi kanalen moet delen met de buren wat het in werkelijkheid een stuk trager kan maken. Zelf heb ik inmiddels alle vaste verbindingen bekabeld en gebruik WiFi alleen voor portable gebruik: Laptop en iPod. Overigens hebben veel WiFi routers de mogelijkheid om de signaalsterkte hoger (en lager) te zetten. Dat zou je evt. ook nog kunnen proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 23 augustus 2010 Report Share Posted 23 augustus 2010 Overigens hebben veel WiFi routers de mogelijkheid om de signaalsterkte hoger (en lager) te zetten. Dat zou je evt. ook nog kunnen proberen. Precies, er wordt vaak gedacht dat de hoogste waarde (in mV) de beste is, het gaat echter altijd om de kwaliteit van het signaal en niet zozeer de sterkte. Stoei dus ook eens met de kanalen. De netwerkscantool op je pc of laptop, maar ook veel moderne routers (zoals mijn Fritzbox) laten zien welke kanalen je buren gebruiken. Probeer eens een kanaal wat daar zover mogelijk vandaan ligt. Je kunt ook de freeware tool Netstumbler op je laptop installeren en een site-survey doen maar nu ga ik denk ik al te ver .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 23 augustus 2010 Report Share Posted 23 augustus 2010 Deze oplossing had ik ook gesuggereerd. Ga dat zeker eerst proberen. Anders wordt het zeker een kabel trekken. Zal ook een meter of 30 moeten zijn. Heb inmiddels ontdekt dat ik een maal door de betonnen vloer moet boren (bovenin de meterkast) en dat ik vervolgens via het doorvoer kanaal in de kamer ernaast van de cv afvoer achter de zolder terecht kom. 30m? Hoe hoog is je huis wel niet? Maar het zou kunnen als je veel omwegen moet maken. Zou zeker voor kabel gaan over zo'n afstand en niet verder gaan tobben met repeaters. Is uiteindelijk minder werk en goedkoper. Vergeet ook niet dat je WiFi kanalen moet delen met de buren wat het in werkelijkheid een stuk trager kan maken. Zelf heb ik inmiddels alle vaste verbindingen bekabeld en gebruik WiFi alleen voor portable gebruik: Laptop en iPod. Overigens hebben veel WiFi routers de mogelijkheid om de signaalsterkte hoger (en lager) te zetten. Dat zou je evt. ook nog kunnen proberen. Andere kanalen heb ik al geprobeerd. Moet inderdaad veel omwegen maken en netjes in de plinten wegwerken, vandaar de 25/30 meter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 23 augustus 2010 Report Share Posted 23 augustus 2010 bedoelen jullie met die 30m kabel een rechtstreekse lijn van telefoon naar de pc/modem en dus geen draadloze verbinding meer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 23 augustus 2010 Report Share Posted 23 augustus 2010 bedoelen jullie met die 30m kabel een rechtstreekse lijn van telefoon naar de pc/modem en dus geen draadloze verbinding meer? Van Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 23 augustus 2010 Report Share Posted 23 augustus 2010 bedoelen jullie met die 30m kabel een rechtstreekse lijn van telefoon naar de pc/modem en dus geen draadloze verbinding meer? Van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts