spido Posted 23 augustus 2010 Report Share Posted 23 augustus 2010 http://www.audax.com/archives.php Veel grote luidsprekermerken bouwden hun oorspronkelijke reputatie (deels) op Audax units! Het merk is weg. En daarmee de know-how, de innovatie, de traditie. C'est bien dommage! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 augustus 2010 Report Share Posted 23 augustus 2010 Dat is wel heel oud nieuws Spido. Zit je wat oude kranten van een paar jaar geleden door te nemen? Gelukkig gaat de Duitse doorstart gewoon door: http://www.audax-speaker.de/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 25 augustus 2010 Report Share Posted 25 augustus 2010 De know-how is niet zomaar weg. Volgens mij is een oud Audax ontwikkelaar PHL speakers begonnen. Bij Scan Speak zijn ze ook weggelopen en SB en Wavecor etc. begonnen. Bij Dynaudio werd het Morel. etc. De patenten gaan wel vaak naar een ander merk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 26 augustus 2010 Report Share Posted 26 augustus 2010 Spido verveelt zich soms in de nacht, als hij het Hear forum afstruint en de Hearders die een normaal overdag leven hebben niet genoeg hebben gepost, dan wil Spido nog weleens een zijpad bewandelen en op zoek gaan naar voor hem interessante onderwerpen en die hier dan posten. Vandaar dat het oud bejaard nieuws was van Audax, maar voor Spido dus nieuw. Het is dus eigenlijk onze schuld, want doordat wij teveel posten van tijd tot tijd kan Spido die zijpaden niet bewandelen. Wat zou er gebeuren als het Hear forum er niet meer zou zijn, zou dan Spido ook ophouden te bestaan. Immers, zonder voeding van onze bijdrage's kan Spido niet leven. Gelukkig maar dat Spido dan ook maar een virtueel persoon is hear. Anders zou ik mij echt zorgen hebben gemaakt om hem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 27 augustus 2010 Report Share Posted 27 augustus 2010 Immers, zonder voeding van onze bijdrage's kan Spido niet leven.Leven doet Spido al enkele jaren niet meer. Hij is de forumende nagedachtenis van wijlen Sijmen Jan Spijkerboor. Het is een gruwelijke geschiedenis uit de illustere historie van dit forum: link. (dat waren nog eens tijden) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 27 augustus 2010 Report Share Posted 27 augustus 2010 Allemachtig wat een verhalen.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 augustus 2010 Report Share Posted 27 augustus 2010 En bij de PP liefhebbers... wappert immer fier de vlag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 augustus 2010 Report Share Posted 27 augustus 2010 Dat is nog maar het topje van de ijsberg KT88 Het is een gruwelijke geschiedenis uit de illustere historie van dit forum: link. (dat waren nog eens tijden) Dat je die nog hebt kunnen vinden... chapeau. Heb je ook het in bloemrijk proza geschreven overlijdensbericht zelf nog kunnen achterhalen Richard, of is dat definitief gewist? I.i.g. is Hear bewezen dat er in de hemel/hel PC's/Macs zijn en internet is Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 augustus 2010 Author Report Share Posted 28 augustus 2010 ... en ik had gedacht dat het in dit topic over AUDAX luidsprekerunits kon gaan! Over illustere units, zoals de TW8, de HD13 D34 en zo. Over jullie ervaringen daarmee. En over de beroemde ontwerpen waarin AUDAX units werden toegepast. Waarom maken sommigen hear er weer zo'n onzin van? (Ja, waarom zeggen varkentjes altijd "Knor"? ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 29 augustus 2010 Report Share Posted 29 augustus 2010 ik heb net een extra setje hd13d34E gekocht. nu zit ik goed in de reserves ook heb ik nog een setje hd13d34H liggen en een paartje hd20b25h. Ik wil eens aan iemand op audiofreaks gaan vragen of het filter voor die combi erg ingewikkeld word. de woofer loopt heel mooi wijd naar buiten , soort van krulling waardoor ie vrij ongestoord redelijk hoog kan doorlopen. de 34mm textiel tweeter is voor mij een van de mooiste tweeters die er is. ik zit er dus aan te denken om een kast te bouwen en met deze 2 audax paartjes aan de gang te gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 30 augustus 2010 Report Share Posted 30 augustus 2010 ik heb net een extra setje hd13d34E gekocht. nu zit ik goed in de reserves ook heb ik nog een setje hd13d34H liggen en een paartje hd20b25h. Ik wil eens aan iemand op audiofreaks gaan vragen of het filter voor die combi erg ingewikkeld word. de woofer loopt heel mooi wijd naar buiten , soort van krulling waardoor ie vrij ongestoord redelijk hoog kan doorlopen. de 34mm textiel tweeter is voor mij een van de mooiste tweeters die er is. ik zit er dus aan te denken om een kast te bouwen en met deze 2 audax paartjes aan de gang te gaan. Als je de t&s parameters, het liefst ook het fase- en gaingedrag en uiteraard het rendement van de units weet is het heel makkelijk een goed filter uit te rekenen. Daar zijn zelfs computerprogramma's voor te downloaden. Sommigen zelfs gratis, zoals xoversim van Isaac MCN. Dan is het enkel een kwestie van de filtermaterialen aanschaffen die aan jou wensen en kamer akoestiek voldoen. Filtermaterialen zijn redelijk tot goed voorspelbaar, en ervaringen daarmee zijn veelvuldig te lezen op internet en in bladen. Wil je dit echter Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 2 september 2010 Report Share Posted 2 september 2010 maar ik geloof jou wel hoor ik was ook niet van plan om over 1 nacht ijs te gaan. ik ga me eerst verkennen in materialen, zoek iemand die met me wil kijken naar het filter en dan word het nog het ontwerp als geheel. maar ik begin een beetje terug te krabbelen. ik zit er eerder aan te denken een stel grotere breedbanders aan te schaffen en de audax tweeter er bobven te zetten met een zo simpel mogelijk filter. de audax tweeter is een 34 mm tweetere n kan relatief vrij laag worden ingezet om aan te sluiten bij de breedbander. de audax tweeter vind ik gewoon hele prettig qua klank. ik hou wel van een beetje dat ingetogene, natuurlijke geluid. vooral omdat ik veel cd's heb waarvan de kwaliteit....nou ja...matig is. veel metal vind ik met ee te sterk aanweizg hoog niet om aan te horen. ik wil echter wel wat meer pomp hebben in het laag. mijn monitoren gaan behoorlijk diep ( men is vaak verbaasd) maar echt een goede druk opbouw zijn ze niet voor gemaakt. maar ik klaag verder niet, ze klinken heerlijk en voorlopig geniet ik nog wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 2 september 2010 Report Share Posted 2 september 2010 dit weet ik ervan Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 2 september 2010 Report Share Posted 2 september 2010 ik heb ook nog een paartje hd13d34H die heeft net wat meer power. ook heeft audax deze tweeters (gebruikt in bijv rogers) opnieuw in productie genomen. er is dus een nieuwe variant Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 3 september 2010 Report Share Posted 3 september 2010 ... en ik had gedacht dat het in dit topic over AUDAX luidsprekerunits kon gaan! Over illustere units, zoals de TW8, de HD13 D34 en zo. Over jullie ervaringen daarmee. En over de beroemde ontwerpen waarin AUDAX units werden toegepast. Waarom maken sommigen hear er weer zo'n onzin van? (Ja, waarom zeggen varkentjes altijd "Knor"? ) Ik vind ook dat we wel moeten proberen zoveel mogelijk " on topic" te blijven, maar deze keer heb ik me wel kostelijk vermaakt om het uitstapje dat Richard2 voor ons heeft geregeld in de duistere geschiedenis van dit forum. Hoe Spiekerboer/Spido de zaak steeds weer nieuw leven inblaast, zelfs m.b.v. De Dood als dat even kan. Een erg goede grap. Wat zou dit forum zijn zonder hem? En hier gaat het over Audax speakers. Leuk topic, ik heb vroeger weleens een Pro setje mogen beluisteren in een klein discotheekje in Deventer. Hifi geluid op volle sterkte. Was het de drank, of klonk het echt zo goed? Dat bewijst toch weer (een heel klein beetje) dat hoogrendementspeakers die goed zijn ontworpen door niks kunnen worden vervangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 september 2010 Report Share Posted 3 september 2010 Met Spido heb ik nog nooit een conflict gehad en misschien een kleine aanvaring. Zijn humor wordt niet door iedereen begrepen en zijn slaapritme doet me aan mijn studententijd denken.Op inhoud heeftSpido altijd goede inbreng. Deze keer ben ik niet met hem eens. Goede kennis verdwijnt niet vlug. Wel kan het gebeuren dat het een paar jaar duurt. Daarna pakken de Sido's het wel weer op. Verdomme het lijkt wel een grafsteen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 4 september 2010 Report Share Posted 4 september 2010 ik dacht dat we het over audax hadden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 september 2010 Report Share Posted 4 september 2010 Psssssss,stilte, Spido is in studie Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 4 september 2010 Report Share Posted 4 september 2010 Ik vind dat Spido in iedergeval gevoel voor humor heeft technisch goed onderlegd is en veel bruikbare tips geeft hij verteld nooit zomaar iets, hij heeft ervaring en kunde dat heb ik wel opgemerkt. Het is vooral de manier waarop hij uit de hoek komt ,de verpakking van het verhaaltje en de humoristische of sarcastische ondertoon waar een paar mensen moeite mee hebben. je moet er gewoon de humor van in zien, een droogkloot kan dat niet ik vind het in iedergeval geweldig Zeker als weer iemand bijt Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 4 september 2010 Report Share Posted 4 september 2010 ik dacht dat we het over audax hadden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 4 september 2010 Report Share Posted 4 september 2010 De know-how is niet zomaar weg. Volgens mij is een oud Audax ontwikkelaar PHL speakers begonnen.En na zijn loopbaan bij Audax heeft Jacques Mahul JMlab en Focal opgericht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 september 2010 Report Share Posted 4 september 2010 De know-how is niet zomaar weg. Volgens mij is een oud Audax ontwikkelaar PHL speakers begonnen.En na zijn loopbaan bij Audax heeft Jacques Mahul JMlab en Focal opgericht. ??? Grappig want Focal en Audax lijken qua filosofie in de verste verte niet op elkaar, behalve dan dat het beide luidsprekers uit Frankrijk zijn/waren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 4 september 2010 Report Share Posted 4 september 2010 ... want Focal en Audax lijken qua filosofie in de verste verte niet op elkaar, behalve dan dat het beide luidsprekers uit Frankrijk zijn/waren.En de eerste Focal units hadden ook vierkante korven, net als Audax. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 5 september 2010 Report Share Posted 5 september 2010 ik dacht dat we het over audax hadden? o ja Mooie units ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 september 2010 Author Report Share Posted 5 september 2010 Een heel fraaie unit uit de geschiedenis van Audax was de TW 8 B. Eigenlijk voor mindervermogenden een goed alternatief voor de Decca Ribbon speakers ("Kelly" en "London") of de (toch altijd wat "wazige") Celestion/Coles tweetercombinatie van de BBC monitors en hun afgeleiden. Het was een tweeter met een aluminium conusje ø 5 cm, dat lineair was tot 40 kHz (on axis) en een heel mooi spreiding had. Het rendement lag lekker hoog (92,7 dB SPL / 1 W /1 m) en de belastbaarheid was heel behoorlijk. Volgens Rudolf A. Bruil was hij, naast de Decca's, de enige tweeter die behoorlijk overweg kon met een blokgolf... (...) I have owned loudspeaker systems that incorporated the London Ribbon high frequency loudspeaker and the sound reproduction is exceptional because the Decca Ribbon was for a long time one of the two existing high frequency transducers which can reproduce a square wave. The other one is the AUDAX TW8 with aluminum diaphragm well protected by a grid. The maximum power handling is 20 Watt connected via a 2.2 uF capacitor, crossover frequency:8 kHz.(Image and curves taken from the AUDAX catalog of 1973.) (...) http://www.soundfountain.com/amb/ribbon.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts