Jump to content

Audax

spido
 Share

Recommended Posts

jawel hoor.

maar niet zo goed als vroegah.

voor ij zijn de oude ontwerpen klankmatig superieur aan het gros van nieuw spul.

natuurlijk zijn er uitzonderingen, er word heden ten dage nog heel veel moois gemaakt.

meestal niet te betalen en dat hele mooie heeft altijd veel weg van wat ik bij oudere luidsprekers wel hoor.

vooral een natuurlijk hoog!

Ik vind dat qua laagwergave de nieuwe toppers ( grof weg in de algemene lijn) echt wel beter zijn. maar het hoog :blink:

is vaak niet om aan te horen zo tingeledetangelsisstssss tetterend in je oor.

sommige instrumenten klinken ook fel, soms zelfs schel en dat moet je horen maar het is veeeels "TE"

en ik heb goede oren kan ik je garanderen en veel "live" ervaring vooral op akoestisch gebied.

ik ben persoonlijk nog weinig slechte speakers tegen gekomen met audax bezetting.

de audax 34mm tweeter was voor mij de enige reden dat ik mijn huidige speakers heb gekocht.

dat & een goed gevoel. noem het intuitie

wat ik voornamelijk zo onnatuurlijk vind klinken is een opgepept gebied tussen de +/- 1000 en 6000 hz.

probleem zit em vaak niet zo hoog als je soms vermoed

Guest tubejack

wat ik voornamelijk zo onnatuurlijk vind klinken is een opgepept gebied tussen de +/- 1000 en 6000 hz.

Hmmm dan zit ik goed M44 voor het laag/midlaag/midden/midhoog heb ik

Hmmm dan zit ik goed M44 voor het laag/midlaag/midden/midhoog heb ik

Voor het geluid misschien niet, voor eventuele fase problemen mogelijk wel.

als er fase problemen zijn manifesteren die zich toch ook in geluid? :confused:

een single ver doorlopende driver KAN zijn eigen problemen weer veroorzaken

Tja, idd wat doet de fase er nou toe als het voor het geluid niet uitmaakt en je dat goed vindt? (...)

Beste Pjotr,

Zoals de vraag van m44 al impliceert: fasefouten komen tot uitdrukking in het geluid.

Dat gebeurt in de vorm van fasevervorming (aantasting van de toonstructuur: frequentie-afhankelijke vertraging van m.n. hogere harmonischen in samengestelde tonen), en dus kleuring.

Maar sommige audiofielen houden wel van kleuring.

En anderen horen fasevervorming niet.

Er zijn audiofielen, kortom, die misschien beter geschikt zouden zijn geweest voor een àndere hobby... :rolleyes:

In de nieuwste Stereo (Duits) hebben ze eens een opname voor/na mastering onder de loep genomen. Boven 14 kHz zit er zo goed als geen muziekale informatie, alleen harmonische bijproducten van de compressor/limiters e.d.! Ik heb een tweeter in een oude speaker die een extreem lichte en stijve Be-conus heeft en net zoveel detaillering geeft als m'n andere B&G Neo3PDR bandjes, maar volgens een test van Zaph Audio niet eens tot 20 kHz doorloopt.

Problemen zitten er inderdaad vaak in het door jou genoemde lagere gebied, tot 6 kHz, faseproblemen veroorzaakt door het wisselfilter en de fysieke afstand tussen de MF en HF drivers, zodat er een interferentiepatroon ontstaat met pieken en dalen die in frequentie en amplitude verandert met de verticale afstraal hoek. Die onregelmatigheden worden via reflecties vermengd met het directe geluid. Het lijkt dan alsof er iets niet goed is met de tweeter.

In de nieuwste Stereo (Duits) hebben ze eens een opname voor/na mastering onder de loep genomen. Boven 14 kHz zit er zo goed als geen muziekale informatie, alleen harmonische bijproducten van de compressor/limiters e.d.! Ik heb een tweeter in een oude speaker die een extreem lichte en stijve Be-conus heeft en net zoveel detaillering geeft als m'n andere B&G Neo3PDR bandjes, maar volgens een test van Zaph Audio niet eens tot 20 kHz doorloopt.

I.d.d. "Eens een opname" maar die is natuurlijk niet normatief. Elders liep daar een vergelijkbare discussie over met hier wat resultaten van wat er werkelijk kan zijn: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?p=1461532#p1461532

Problemen zitten er inderdaad vaak in het door jou genoemde lagere gebied, tot 6 kHz, faseproblemen veroorzaakt door het wisselfilter en de fysieke afstand tussen de MF en HF drivers, zodat er een interferentiepatroon ontstaat met pieken en dalen die in frequentie en amplitude verandert met de verticale afstraal hoek. Die onregelmatigheden worden via reflecties vermengd met het directe geluid. Het lijkt dan alsof er iets niet goed is met de tweeter.

En dat onregelmatige en hobbelige a-symmetrische afstraal patroon is juist het sterkste bij 1e orde filteren. Een D'Appolito configuratie vermindert dat dan weer. Op de as is het allemaal perfect, fase netjes gekamd enz. maar buiten de as wordt het al snel een hobbelig zootje. Maakt dat allemaal veel uit? kennelijk niet want sommigen vinden dat juist het summum.

;)

Guest tubejack

Ja, ikke :) Vind het wel prettig dat die mid/laag units zo lekker ver doorlopen B)

sph165kep1tej2.jpg

@M44 Ik zal je even uit je droom halen: "zo fiel als de pest" .... mét "gehakt" op je voorhoofd.

Een van de kenmerken van een audiofiel is dat ie b.v. niets met pick-up's heeft

om vervolgens een paar dagen later te informeren wat een 2e hands Thorens kost :blink:

Er is tot nu toe nog géén vaccin gevonden voor deze "ziekte" :lol:

Maar is het erg :rolleyes: Nee toch ;)

uiteraard heb ik wel iets met platenspelers Jack. ik heb een hele stapel platen tenslotte.

alleen om op dat nivo over elementen en armen te gaan bakkeleien trekt me niet aan.

en aan de vreemde na-opmerkingen mbt die dag te lezen was ik juist.

Ik snap wel dat je mijn post verwarrend vind

mijn vermoeden is dat er op zo'n dag mensen denken een objectief oordeel te kunnen vellen.

Mijn inziens is dat vrijwel onmogelijk. :blink:

En over subjectief valt heel veel te twisten ....maar het heeft weinig zin.

dus als je dat doet denk ik dat je je zelf niet te serieus moet nemen.

dus platen spelers...ja leuk

Een dag met kenners naar armen ,elementen luisteren....nee bedankt. ;);)

Maw, je hebt me niet overtuigd van mijn audiofielitis B)