Jump to content

Nieuw, versus 5, 10 of 15 jaar oud

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Hoi Hans,

Volgens mij zijn er in het verleden heel mooie speakers gebouwd, maarrrrrrr......

Elke tijd heeft wel zo zijn eigen geluid volgens mij.

Speakers uit de jaren '70-'80 zijn gebouwd op huiskamers met een heel dode akoestiek. Véél planten, prulletjes, boekenkasten, stoffe meubelen, schrootjes wanden enz.

Die speakers klonken daar heel mooi, maar zet ze eens in een moderne woonkamer..... :blink:

Ik heb hier nog een stel JMR Cantate's staan. Heel mooie speakers, en voor mij nostalgie.

De eerste high-end speakers die ik hoorde. Toen in zo'n jaren '70-'80 woonkamer heel indrukwekkend.

Nu in een moderne woonkamer, nog heel behoorlijk gedempt, en met een wel heel goede akoestiek is het geluid.....niet geheel in balans zal ik maar zeggen.

Pasgeleden heb ik ze eens meegenomen naar iemand die nog steeds in zo'n overvolle woonkamer leeft. Daar klonken ze zoals ik me kon herinneren van vroeger. Geweldig.

Ook heb ik hier een set Apogee Stage's, van zo'n 5 jaar jonger dan de JMR's.

Ook daaraan hoor je nog duidelijk dat ze uit die tijd komen.

Nu met een filteraanpassing kunnen ze heel goed mee met de moderne speakers, maar daar is niet iedereen toe in staat, of heeft daar zin in.

Uiteraard zijn er ook nu, net als in het verleden ronduit slechte speakers tekoop.

Bij sommige speakers krijg ik wel eens het gevoel of de bouwer niet goed kan lezen wat er op de filteronderdelen staat, en soms zelfs de thiel/small parameters niet kon lezen.

Helaas is dat voor de leek niet na te gaan, maar die moet dan maar op het gehoor af gaan.

Ik koop iig geen oudere speakers meer. Ik ga voor nieuw.

De techniek heeft ook op speakergebied niet stil gestaan, en de productie is, vooral door veel betere gereedschappen, veel goedkoper geworden, waardoor je voor minder geld dan in het verleden een veel betere speaker koopt.

Voor mij is het met speakers net als met auto's.

Een oude auto, zoals mijn 1977 Ford Mustang Mach II, is leuk, en nostalgisch, maar voor de kwaliteiten hoef je het niet te doen.

Die Mustang is traag, heeft een slechte wegligging, zuipt benzine, gaat regelmatig kapot, remt voor geen meter, stuurt zwaar en maakt herrie, maar het is wel vreselijk leuk rijden. :)

Vergelijk dat eens met een moderne auto......

De Chineese speakers die ik tot nu toe gehoord heb laat ik ook staan. Die vind ik ronduit slecht in vergelijking met de Deense, sommige Nederlandse en USA speakers in de zelfde prijsklasse.

Ook na het openmaken van 3 verschillende Chineese en 1 Koreaanse speakers had ik uitgebreid gegeten en gedronken, en wist ik waarom ze zo slecht klonken.

Mvg. Miracle.

Bij het kopen van mijn huidige speakers Magnepan 1.5 heb ik ook kunnen luisteren naar de 1.7 de huidige opvolger van de 1.6 die dus ook de 1.5 opgevolgd heeft.

Het princiepe van deze speaker is het zelfde gebleven 1 membraan met daar op een sectie voor het laag en een sectie voor het hoog.

Natuurlijk zijn er ook wijzigingen zo zijn de magneten van voor naar de achterzijde van het paneel verhuist en wordt het membraan op een andere manier ge tunet.

Wel zijn er nog gelijkenissen in het geluid te vinden.

Zo hebben beide speakers nog steeds een erg open karakter.

Wat eigenlijk gewijzigd is bij het nieuwe model is dat het hoog iets sprankelender geworden is waardoor je wat meer details in het hoog hoort.

Voor de rest zijn de verschillen niet heel groot te noemen.

Iets preciezer in de plaatsing en afbeelding van de instrumenten.

Mijn keuze om tweedehands te kopen was voornamelijk budget gerelateerd maar ook dat de 1.5 wat zachter is in het hoog sprak mij ook aan.

wel heb ik de speakers bij een erkende dealer gekocht die de speakers opnieuw verlijmd heeft en daarmee moeten de speakers er weer 10 jaar mee door kunnen.

Dat is dan weer de zelfde tijd die staat voor een nieuw paar Magepans.

Dus ja speakers van 10 jaar oud kunnen nog prima mee komen met de nieuwere broertjes al moeten zij deze toch op sommige punten voor laten gaan maar lang niet op alle punten.

Groetjes George

Ik koop iig geen oudere speakers meer. Ik ga voor nieuw.

De techniek heeft ook op speakergebied niet stil gestaan, en de productie is, vooral door veel betere gereedschappen, veel goedkoper geworden, waardoor je voor minder geld dan in het verleden een veel betere speaker koopt.

Mvg. Miracle.

Ik bedoel geen speakers van 40 jaar oud, maar van maximaal 15 jaar oud. En dan bedoel ik topmerken zoals Avalon, Thiel, Wilson Audio, Wilson Benesch, Von Schweikert. En dan t.o.v. b.v. Monitor audio, Mordaunt short, Kef B&W enz.

:)

Hans, je vergeet het topmerk Phonar.

Dat heb je bij mij gehoord, en daar vond je wat van.

Ik ben er toch wel zo content mee dat ik, moest het zo lopen, voor dezelfde speakers ga als er iets mee gebeurt, en ik wed dat ik ze dan moeilijk 2e hands kan krijgen. Maar daar zou ik uiteraard geen probleem mee hebben, zeker niet als ze gehakt zijn (scheelt weer moeite).

M :ph34r: rc

Ik bedoel geen speakers van 40 jaar oud, maar van maximaal 15 jaar oud. En dan bedoel ik topmerken zoals Avalon, Thiel, Wilson Audio, Wilson Benesch, Von Schweikert. En dan t.o.v. b.v. Monitor audio, Mordaunt short, Kef B&W enz.

:)

Ook in de afgelopen 5, 10, 15 jaar is er op speakergebied heelwat veranderd.

Ook op akoestiekgebied in de woonkamers.

Vergelijk maar eens een Von Schweikert van 10 jaar geleden met een nieuwe. Zelfde geld voor de andere merken die je opnoemt.

Voor Dali, JMR, Audio Physic, Martin Logan, Sonus Faber, en zo kan ik er nog wel een bladzijde vol opnoemen geld het zelfde.

Allemaal speakers die nu een stuk beter klinken dan 5,10,15 jaar geleden.

Een speaker van 5,10,15 jaar geleden koop je nu voor ongeveer de helft van de nieuwprijs. Veel verder in waarde dalen ze vaak niet.

Koop je nu van dat zelfde merk 2 types lager, heb je de zelfde speaker als die jaren geleden, maar dan voor de zelfde prijs als die tweedehands speaker van die jaren geleden.

Zo luisterde ik laatst naar een set Audio Physic Scorpio 2. Deze kosten nu zo'n

er is geen waarheid hier.

alles hangt af van merk,model,staat van zijn.

Ik ga voor oud. speakers zijn relatief gemakkelijk te reparen door mijzelf , ik zorg ook altijd voor reserve drivers.

voor 2000,- op de 2e hands markt kun je heel mooie dingen kopen.

Dingen waar geen hedendaagse speaker voor dat geld aan kan tippen.

dus koop je nieuw ben je veel geld kwijt voor een techniek die nauwlijks verder is dan 20 jaar geleden.

Wel mag je meer betalen voor de productie en hogere loonkosten.

... en gek genoeg zijn er ontelbare chassis die al meer dan een decennium op de markt zijn. Ja in het top segment zijn er een paar technologische vernieuwingen en zelfs verbeteringen. De grootste vooruitgang echter zit inderdaad in het prijsniveau, in het geval van de componenten heb je meer value for money, voor de totale luidspreker echter ...?

In Merakels voorbeeld, aan die oude topmodellen is wel veel meer aandacht besteed in bouw en uitvoering dan dat het geval is voor het nieuwere model. Als je nu het "meubelmakersvakmanschap" van 20 jr geleden zou moeten betalen blijken die oude bakbeesten ineens onbetaalbar in de huidige economie. Daarnaast is ook nog eens de kwaliteit hout van tegenwoordig erg matig, zowel van massief, multiplex als MDF persingen.

Kortom, men kan tegenwoordig, alle mode verschijnselen buiten beschouwing gelaten, betere luidsprekers maken. Of dat in het midden en sub-top segment ook daadwerkelijk gebeurt, ik heb mijn twijfels. Die had ik echter 5 of 10 jr geleden ook. De keus voor mij is dan ook relatief eenvoudig, of een hele oude echte klassieker (denk aan zo'n oude manshoge Cabasse oid) of een dedicated ontwerp voor mijn luisterruimte. Als dat er financieel niet in zit, gewoon een sub-topper die lekker klinkt.

maar dan is de vraag beste seed7..

word het dan een sub topper van vandaag de dag of een oudje?

Guest tubejack

Waarom je vraag het eigenlijk Hans? Wil je een paar andere luidsprekers kopen?

Merken doen mij weinig tot niets, word er meestal niet warm of koud van. :rolleyes:

Kijk gewoon rond ....informeer en denk na, welke box goed bij mijn versterker past.

Ik Luister en koop die ik het beste binnen mijn budget vind.

Probeer me zo min mogelijk te laten be

je moet gewoon kopen wat je mooi vind klinken

dat zou ik nooooooit doen.

altijd iets kopen wat verschrikkelijk klinkt :blink:;)

dus koop je nieuw ben je veel geld kwijt voor een techniek die nauwlijks verder is dan 20 jaar geleden.

Wel mag je meer betalen voor de productie en hogere loonkosten.

En niet te vergeten de marge van de tussenhandel. Ik ben het verder wel met jouw mening eens, ook vroeger bouwden ze uitstekend klinkende dingen. Ze hadden destijds immers ook een goed stel oren aan hun hoofd.

De motivatie voor veel zogenaamde verbeteringen is niet in eerste plaats gericht op de geluidskwaliteit, maar eerder gericht op een verbetering van de winstmarge. Een goed voorbeeld vind ik de cd-spelers met de bitstream dac's die begin jaren '90 in opkomst kwamen. Deze dac was een zogenaamde verbetering op de bekende multibitter TDA1541 (of PCM63). Dat de voornaamste verbetering was dat de productiekosten aanzienlijk lager uitvielen werd niet vermeld. Het heeft jaren geduurd voordat de geluidskwaliteit van een singlebitter het niveau van de oude 1541 benaderde.

Ik heb zelfs de overtuiging dat men vroeger vaak beter klinkende apparatuur bouwde. Het ontwerpen van apparatuur ging destijds, naast wat eenvoudige berekeningen, vooral op ervaring en op basis van uitgebreide luisterproeven. Ingewikkelde berekeningsmethoden en complexe meetapparatuur waren toen niet voorhanden.

Veel moderne ontwerpen zijn vooral ontworpen op rechte grafieken en indrukwekkende specificaties, daar kijkt de gemiddelde audiofiel immers het eerste naar in zijn beoordeling van de kwaliteit van een product. Dat er tijdens de ontwikkeling weinig tijd is besteed aan luisterproeven is er dan vaak duidelijk aan af te horen.

Nadeel van gebruikt kopen is wel dat je grotere kans hebt op storingen en defecten, het materiaal is immers op leeftijd en je weet ook niet hoe de vorige eigenaren er mee zijn omgegaan. Bovendien is de garantie meestal beperkt.

Als je een beetje handig bent of als je je adresjes weet hoef je je hierdoor niet te laten afschrikken om iets ouds te kopen. Heb je twee linker handen of is je kennis van adresjes beperkt loop je minder risico bij aanschaf van nieuw materiaal.

mee eens richard.

daarom zou een mooie toevoeging kunnen zijn op de topic vraag....

dat het meespeelt hoe technisch je zelf bent of dat je (zoals ik en anderen hier) iemand als KT88 in je omgeving hebt ;)

mijn speakers koste mij 250 euro (ongeveer) de reserve onderdelen in totaal 100,-

ik mis nog 1 woofer waar ik hooguit 150,- voor wil betalen.

dus 500,- totaal

maar mijn speakers zijn nooit in de winkel te koop geweest dus ben ik duur uit of niet...ik denk van niet

Guest tubejack

Waarom je vraag het eigenlijk Hans? Wil je een paar andere luidsprekers kopen?

Wie weet... :rolleyes:

Leuk, met jouw Array versterkers, kun je m.i. alles wel aansturen :)

Kun je ook als een min puntje zien :o

Ik vind het moeilijk om daar antwoord op te geven. Als ik nu nieuwe speakers zou kopen zouden het 2dehands speakers worden. Echter ik zou geen vintage jaren 70/80 speakers kopen. Met een budget van rond de