Jos Ferwerda Posted 2 juni 2003 Report Share Posted 2 juni 2003 Jammer genoeg heb ik de pech dat ik een houten vloer in mijn woonkamer heb. Nu heb ik mijn speakers al op standaards gehad alleen dat was niet voldoende. Het probleem is dat de bas verdwijnt in de vloer. Je draait muziek op goed volume, de vloer rammelt en trilt maar de bas is niet echt van wat je zegt...mooi. Ik heb ze nu in de vensterbank wat eigenlijk niet de bedoeling is want het laag komt niet goed tot zijn recht. Het laag komt nu te veel naar voren. Wel is het zo dat het minder via de vloer gaat. Nu staat het vast, volgende maand heb ik een set IMF studio monitors, eindelijk maar ik ga vast hetzelfde probleem krijgen en ik wil ze wel op de vloer kwijt zoals het hoort. Wat voor suggesties zijn er allemaal om het laag beter tot zijn recht te kunnen laten komen, spikes, betontegel....... kom maar op met de suggesties Kan ik er alvast wat proberen met de speakers die ik nu heb. Greetz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 2 juni 2003 Report Share Posted 2 juni 2003 Naar het tuincentrum en de steen met de hoogste soortelijke dichtheid c.q. massa bestellen. Die er dan onder doen,mag ook erop alleen is het effect dan minder. IKKE Link to comment Share on other sites More sharing options...
@ Posted 2 juni 2003 Report Share Posted 2 juni 2003 Goede spikes er onder draaien en een zware tegel op de speakers leggen. Een houten vloer trilt mee door directe doorgave van de speakers aan de vloer maar toch ook grootendeels indirekt doordat de bas gewoon in de kamer aanwezig is en zo de vloer laat meetrillen. De kast resonantie verminderen bleek voor mij de juiste optie te zijn. Een marmeren plaat er op dus. Er zijn echter ook weer mensen die zweren bij een beetje kastresonantie, kwestie van proberen denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 juni 2003 Report Share Posted 2 juni 2003 Geplaatst door Hi-Fifi:Naar het tuincentrum en de steen met de hoogste soortelijke dichtheid c.q. massa bestellen. Die er dan onder doen,mag ook erop alleen is het effect dan minder. IKKE Soortelijke dichtheid en massa zijn wel verschillende items. Een grindtegel heeft een zeer behoorlijke massa en heeft bijzonder goede dempende eigenschappen, terwijl een granieten blok wel een hoge massa heeft maar weinig dempt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 2 juni 2003 Report Share Posted 2 juni 2003 Iek hoj effe hoast,sorry. IKKE Lijkt dat een beetje op dialect? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos Ferwerda Posted 2 juni 2003 Author Report Share Posted 2 juni 2003 Geplaatst door Sodejuu: Soortelijke dichtheid en massa zijn wel verschillende items. Een grindtegel heeft een zeer behoorlijke massa en heeft bijzonder goede dempende eigenschappen, terwijl een granieten blok wel een hoge massa heeft maar weinig dempt Stoeptegel Grindtegel betontegel Marmer Beste optie zou dus Marmer zijn (hoogste dichtheid) tweede plaats Grintegel, en dan samen met spikes.... en eventueel een tegel bovenop de speakers. Dat laatste is natuurlijk geen gezicht tenzij ik een marmeren tegel op maat laat maken. Morgen maar eens kijken voor spikes en eerst maar eens een grindtegel proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stephane Posted 2 juni 2003 Report Share Posted 2 juni 2003 Dag Jos, Lees ook eens null Misschien heb je er wat aan.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 2 juni 2003 Report Share Posted 2 juni 2003 ehm een kleed op de vloer deed bij mij veel goeds. en stoeptegels bevielen beter dan 3 cm marmer... game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Jos, Ik heb precies het zelfde probleem met mijn vloer. Uiteindelijk heb ik de beste resultaten bereikt met de juiste combinatie van massa en demping. Mijn speakers (Audio Physic Virgo) staan op spikes op een betonnen tegel van 40x60 cm (5cm dik). Deze tegel staat weer met 4 rubber blokjes (3 cm dik) op de houten vloer. Alleen een tegel onder de speakers had wel wat effect, maar het toevoegen van de rubber blokjes bracht de echte verbetering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Hoi Het beste werkt een tegel of een zware houten plaat onder de speakers en daaronder Vibrapods. Ik heb het bij enkele mensen perfect zien werken, en beter horen klinken. Dus speaker op spike's, daaronder een tegel of plaat, en daaronder Vibrapods. gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Kan Zee zijn suggestie beamen. Als je toch naar het tuincentrum gaat neem dan gelijk een paar rubber tuintegels mee (van dat geperste korrelmateriaal). Dat geperste rubber is ook bij sommige DHZ zaken te krijgen in de dikte van 1 cm. Bestaat uit gemalen (gerecyclede) autobanden. Kost weinig en het positieve effect is groot i.c.m. een grote zware tegel. Dat rubber tussen de houten vloer en de tegel en GEEN spikes op die plek. Spikes eventueel tussen de speaker en de tegel. Tegen het acoustisch meedreunen van de vloer helpt idd alleen een dik vloerkleed engiszins. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hendrik67 Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 En als niets meer werkt kun je altijd nog een andere vloer nemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 En als niets meer werkt kun je altijd nog een andere vloer nemen Of de speakers ophangen aan het plafond Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Geplaatst door Sodejuu: Soortelijke dichtheid en massa zijn wel verschillende items. Een grindtegel heeft een zeer behoorlijke massa en heeft bijzonder goede dempende eigenschappen, terwijl een granieten blok wel een hoge massa heeft maar weinig dempt Yep Soortgelijk probleem gehad granieten tegels laten maken bij steenhouwer, onzettend mooi om te zien echter weiniger effectief bij mij dan een grindtegel. Nu liggen vanwege mijn houten vloer ook grindtegels (40KG) onder de speakers en de staan ze op spikes. Het laag is 1001 x beter en strakker geworden. succes ermee John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos Ferwerda Posted 3 juni 2003 Author Report Share Posted 3 juni 2003 Geplaatst door Rogier: Of de speakers ophangen aan het plafond Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos Ferwerda Posted 3 juni 2003 Author Report Share Posted 3 juni 2003 Geplaatst door Zee:Jos, Ik heb precies het zelfde probleem met mijn vloer. Uiteindelijk heb ik de beste resultaten bereikt met de juiste combinatie van massa en demping. Mijn speakers (Audio Physic Virgo) staan op spikes op een betonnen tegel van 40x60 cm (5cm dik). Deze tegel staat weer met 4 rubber blokjes (3 cm dik) op de houten vloer. Alleen een tegel onder de speakers had wel wat effect, maar het toevoegen van de rubber blokjes bracht de echte verbetering. Daar had ik ook nog over na zitten denken. Een rubbel absobeert trillingen anders zou je ook marmeren wielen onder een auto kunnen doen. Ik ben nu nog aan het werk, vanavond bij de bouwmarkt haal ik 2 grindtegels op + rubbermat. (bij de praxis hier zit een compleet tuincentrum aan vast geschroeft) Meteen koop ik ook losse rubbers van wat verschillende formaten (vormen) om de verschillen te vinden. Spikes hebben ze weinig in dit grote "dorp" Maar als ik ff weg kan glippen dan ben ik naar de audiozaak (De Raaf hifi) 200m lopen van mijn winkel Vanavond meer.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos Ferwerda Posted 3 juni 2003 Author Report Share Posted 3 juni 2003 Geplaatst door Pjotr: Tegen het acoustisch meedreunen van de vloer helpt idd alleen een dik vloerkleed engiszins. [/QB] Zou een vloer er overheen een optie zijn? Van die triplexplaten of merantiplex (schrijf je dat zo?). Die platen zijn goed hard. Goed vastschroeven op veel plekken en klaar.... Dan heb je een groter oppervlak van 1 stuk, trilt naar mijn idee dan minder dan die losse planken..... Ik heb trouwens van dat kantoortapijt met daaronder 1 laag vloertegels. Sommige die ik ken hebben 2 lagen namelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Geplaatst door Jos Ferwerda: Zou een vloer er overheen een optie zijn? Van die triplexplaten of merantiplex (schrijf je dat zo?). Die platen zijn goed hard. Goed vastschroeven op veel plekken en klaar.... Dan heb je een groter oppervlak van 1 stuk, trilt naar mijn idee dan minder dan die losse planken..... Lijkt mij een hachelijke onderneming. Misschien als die platen 10cm dik zijn. Volgens mij moet je dan toch wel goed weten wat je doet en verstand van bouwacoustiek hebben. Anders zou het effect wel eens averechts kunnen uitpakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 nee dat is het niet. ik heb ze op grindtegels zoals ik zei, dat gaf verbetering, met een tapijt heb ik toch ook aardig wat succes gehad - niet perse voor het laag maar je hoorde serieus meer geluidjes. en rubber onder de gringtegel zou ook wel eens kunnen werken, dat ga ik ieg wel proberen. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Geplaatst door Jos Ferwerda:Wat voor suggesties zijn er allemaal om het laag beter tot zijn recht te kunnen laten komen, ... Fabriceer een houten rand, leg daarin een los gevulde zandzak, daarop wederom iets tegel-achtigs dan de speaker. Je kunt je echter ook afvragen of het probleem niet in een veel te harde ruimte voor mid en hoog zit, in plaats van in een te grote laag absorptie. Mijn ervaring is dat een houten vloer over het algemeen een zodanige massa en oppervlakte heeft dat die alleen maar zeer lage frequenties absorbeerd. Dit is veel gunstiger dan een 'betonnen' vloer die 'niets' doet. ... it's all a matter of balance ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Wat je ook kunt proberen is dit: Draai 3 spaanplaatschroeven in de vloer en plaats daar een beton tegel op. ff waterpas zetten (was bij mij heel hard nodig). Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Geplaatst door Pjotr:Kan Zee zijn suggestie beamen. Als je toch naar het tuincentrum gaat neem dan gelijk een paar rubber tuintegels mee (van dat geperste korrelmateriaal). Dat geperste rubber is ook bij sommige DHZ zaken te krijgen in de dikte van 1 cm. Bestaat uit gemalen (gerecyclede) autobanden. Kost weinig en het positieve effect is groot i.c.m. een grote zware tegel. Dat rubber tussen de houten vloer en de tegel en GEEN spikes op die plek. Spikes eventueel tussen de speaker en de tegel. Tegen het acoustisch meedreunen van de vloer helpt idd alleen een dik vloerkleed engiszins. Die 1 cm dikke rubber plaatjes die je in de DHZ zaak kunt krijgen worden gebruikt onder de hoeken van tegels op een dakterras. Hiermee zorg je er voor dat er water onder de tegels door kan stromen en dat het mastiek van het dak wordt beschermd tegen de scherpe hoeken van de tegels. De plaatjes zijn 10x10cm en kosten iets van 40 eurocent. Misschien vergemakkelijkt deze beschrijving het zoeken naar die plaatjes in de DHZ zaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jos Ferwerda Posted 3 juni 2003 Author Report Share Posted 3 juni 2003 Geplaatst door seoman:Wat je ook kunt proberen is dit: Draai 3 spaanplaatschroeven in de vloer en plaats daar een beton tegel op. ff waterpas zetten (was bij mij heel hard nodig). Groeten Simon Ook een goed idee. Waar ken ik die vloerbedekking toch van........... oja, dat heb ik ook in mijn woonkamer Het heeft aan de ene kant zo ook wel zijn voordelen zo'n houten vloer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 Zou het toch niet doen Jos. Heeft hetzelfde effect als spikes onder de tegel. De truck van een tegel is dat ie de trillingen van je box absorbeert. En dat ie voor een stevige zware extra ondergrond zorgt, waardoor je box zelf ook minder trilt. Dat kan natuurlijk nooit voor 100% De resterende trillingen (van de tegel zelf) moet je nog verder isoleren van de vloer. Daar is dat rubber voor. Ga je spikes of van die schroeven gebruiken tussen de tegel en de vloer dan worden die resttrillingen alsnog aan je vloer doorgegeven. Afijn probeer het maar uit, kom je er vanzelf achter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 3 juni 2003 Report Share Posted 3 juni 2003 hmm dat ga ik ook proberen. Er staan nog wat tegels in het gangpad, daar leg ik dan dat rubber tussen. En waterpas en geisoleerd. Dat wordt wel h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts