Jump to content

Oplossing voor speakers op houten vloer

Jos Ferwerda
 Share

Recommended Posts

Beste Jos,

Volgens mij zijn er genoeg ideeen op dit forum , doe er je voordeel mee.

Wat je niet moet doen is massakoppeling want dan gaat het extra meeresoneren.

Dus geen spiker/kegels met de punt naar beneden.

Verder , een houten vloer ! oke kun je eronder ?

Daar waar de luidsprekers komen te staan ,onder de vloer stiepen plaatsen.

Dan op de vloer een beton of granieten tegel ,maar wel graniet wat niet zo amorf is te verkrijgen bij de betere Steenhouwerij.

Daar Transrotor dempers (Jumbo Pucks)op deze zetten mechanische energie om in warmte.

Daar weer een granieten plaat op en deze ontkoppelen met Master Base.

Als deze oplossing niet werkt, werkt er niets !

MvG,

Haudio

Geplaatst door Pjotr:

Zou het toch niet doen Jos. Heeft hetzelfde effect als spikes onder de tegel. De truck van een tegel is dat ie de trillingen van je box absorbeert. En dat ie voor een stevige zware extra ondergrond zorgt, waardoor je box zelf ook minder trilt. Dat kan natuurlijk nooit voor 100% De resterende trillingen (van de tegel zelf) moet je nog verder isoleren van de vloer. Daar is dat rubber voor. Ga je spikes of van die schroeven gebruiken tussen de tegel en de vloer dan worden die resttrillingen alsnog aan je vloer doorgegeven. Afijn probeer het maar uit, kom je er vanzelf achter.

cool.gif

Peter,

Ik snap je verhaal. Maar ik wil alles uit proberen. Ervaring is kennis natuurlijk.

Voor het zelfde geld klinkt het goed maar dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Ik ken het grapje via een stukje natuurkunde wat ik op school had gehad met een bel in een fles met rubberdop.

Geplaatst door Haudio:

Beste Jos,

Volgens mij zijn er genoeg ideeen op dit forum , doe er je voordeel mee.

Wat je niet moet doen is massakoppeling want dan gaat het extra meeresoneren.

Dus geen spiker/kegels met de punt naar beneden.

Verder , een houten vloer ! oke kun je eronder ?

Daar waar de luidsprekers komen te staan ,onder de vloer stiepen plaatsen.

Dan op de vloer een beton of granieten tegel ,maar wel graniet wat niet zo amorf is te verkrijgen bij de betere Steenhouwerij.

Daar Transrotor dempers (Jumbo Pucks)op deze zetten mechanische energie om in warmte.

Daar weer een granieten plaat op en deze ontkoppelen met Master Base.

Als deze oplossing niet werkt, werkt er niets !

MvG,

Haudio

Haudio,

Ik heb inderdaad zeer veel goede ideeen gelezen en ik ze zeker gebruiken!

Ik kan onder de vloer komen. Toen ik hier net kwam wonen veerde de vloer nogal en ben ik een kijkje gaan nemen. bleek dat een steunpunt gezakt was en er 3 cm ruimte tussen het steunpunt en de balk zat. Ik heb er een wig tussen geslagen. Ik ga een dezer dagen weer even kijken of inmiddels de boel weer gezakt is.....wat mij niks verbaast na ongeveer 4 jaar.

Met stiepen bedoel je de steunpunten neem ik aan? :rolleyes:

Ik heb even gekeken voor de (Jumbo Pucks) maar die vindt ik te prijzig voor deze proef. Volgende maand heb ik de IMF luidsprekers en dit is om alvast wat aan mijn kennis te werken zodat ik straks alle kanten op kan. Het zou natuurlijk zonde zijn als ik ze nu koop terwijl ik ze straks dan niet nodig ben.

[edit] er zijn ook nog goedkopere setjes zag ik net. valt me nog mee voor 16 euro p/stuk

Jos

Wat te denken van tennisballen?

(wel zorgen dat ze niet weg rollen)

Moeten wel high-end ballen zijn ;)

Groeten,

• 1 month later...

Ik moet de meeste "tegelboeren" ( grapje jongens !) wel gelijk geven. Een luidspreker op een houten vloer geeft mijns inziens vaak problemen. Een tegel is dan ook een goede oplossing( al dan niet met de meest exotische afwerkingen ! )

Maar wat volgens mijn eigen bevindingen erg goed werkt is Master Base. Het materiaal is afkomstig uit de luchtvaart-industrie en bestaat uit een a-symetrische honingraatstuctuur van aluminium. Het aluminium is voorzien van een kevlar/ epoxy sandwich. Kost 92,= voor 8 stuks...

( zelfs mijn vv/ ev + cd-speler staan op dat spul: resultaat is erg goed !!!)

Check www.nuttersaudio.nl

succes

Hai,

Ik heb een tijdje op proef tegels op de speaker gehad. Dat maakt het geluid zeker strakker. Zo'n tegel is niet mooi vandaar dat ik hem erweer af heb gehaald.

Bij een grafdelver kan je marmeren tegels laten maken in alle soorten en maten. Als je even tijd hebt laten ze ze maken in Taiwan daar is het een stuk goedkoper aldus een vriendje die dat ging doen als hij zijn nieuwe huis heeft.Ik heb het geld er nog niet voor over gehad.

Groet,

Wij hebben thuis laminaat met een piepschuim mat er onder, zoeentje die aan de bovenkant een aluminiumlaag heeft. de vloer is van beton, en daaronder de droge kruiruimte.

mijn jbl ti-250's gaan heel laag, en ik heb bij een aantal cd's, en dan ook maar een paar nummers daarvan, dat de bassen zeer laag gaan. ik luister op een afstand van ongeveer 4,5 meter, maar dan voel je dus echt de trillingen door de bank heen gaan, maar ik denk dat de buren de trillingen ook door hun bank heen voelen gaan. Gisteren toch maar eens tuintegels gehaald; de gladde grijze betontegel van 40 bij 60.

voorts heb ik onder de tegel een rubberen buitenmat van 40 bij 60 gelegd, daarop de betontegel, toen de speaker met drie spikes met de punt naar beneden. geen schoteltjes gebruikt; je ziet de spikes wel een mm in het beton verdwijnen door het gewicht v/d speaker. Nu zijn er inmiddels een aantal trillingen weg door genomen, wat voordelig nadelig is voor het geluid. sommige nummers hebben nu een strakkere basweergave, en andere hebben nu helemaal geen basweergave meer, of nauwelijks. de nummers echter met die hele lage trillingen, die trillingen zijn er nog steeds, zei het ietsiepietsie minder..........

hebben absorberende materialen ook niet iets te maken met het feit dat ze wellicht allemaal op andere frequenties werken?? of zijn die paar nummers puur een uitzondering??

er is zelfs 1 nummer die op de tegel echt niet meer klinkt, die heeft nu een hele krakkmikkerige bas gekregen; niet om aan te horen.

greetz

Keessie

Hoi Kees,

Strakkere bas betekent idd vaak ook minder bas (dan je gewnd bent). Het is een kwestie van smaak maar soms ook een kwestie van wennen. Wat betreft de hele lage bassen, die zijn erg moeilijk te isoleren. Vergeet ook niet dat veel acoustisch in trilling gebracht wordt door de geluidsdruk van de speaker. Dus niet via trillingen van de kast. Daar doe je bar weinig aan.

Het is belangrijk dat het rubber tussen de tegel en de vloer zelf sterk dempt, d.w.z. trillingsenergie omzet in warmte. Betwijfel of die deurmatten (met van die gaten erin) dat voldoende doen. Probeer eens een paar stukjes (4stuks 10cm x 10cm) van dat geperste korrel-rubbermateriaal.