Jump to content

Luidpsrekers voor Arcam A28/P38 combi

peter1234
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb een Arcam A28 die ik nu als voorversterker gebruik icm een arcam P38 eindversterker.

Nu ben ik op zoek naar nieuwe speakers (heb nu kleine, oude b&o-tjes).

Ik begrijp dat luisteren belangrijk is maar omdat er zoveel merken zijn zoek ik wat richting.

Ik zit aan de audio physics tempo 25 te denken (heeft m'n vrouw qua uiterlijk niet te klagen) of moet ik in een wat lager/hoger segment gaan zitten? Daarnaast zit ik aan B&W, Focal, KEF etc. te denken.

Waar ik ook benieuwd naar ben is hoever je qua prijs moet gaan op een dergelijk combi.

Hopelijk hebben jullie wat suggesties.

Alvast bedankt.

Hallo allemaal,

Ik heb een Arcam A28 die ik nu als voorversterker gebruik icm een arcam P38 eindversterker.

Nu ben ik op zoek naar nieuwe speakers (heb nu kleine, oude b&o-tjes).

Ik begrijp dat luisteren belangrijk is maar omdat er zoveel merken zijn zoek ik wat richting.

Ik zit aan de audio physics tempo 25 te denken (heeft m'n vrouw qua uiterlijk niet te klagen) of moet ik in een wat lager/hoger segment gaan zitten? Daarnaast zit ik aan B&W, Focal, KEF etc. te denken.

Waar ik ook benieuwd naar ben is hoever je qua prijs moet gaan op een dergelijk combi.

Hopelijk hebben jullie wat suggesties.

Alvast bedankt.

Totem luidsprekers combineren in ieder geval heel mooi met Arcam. Hoe het met de genoemde andere merken zit weet ik niet.

Voor de genoemde versterkercombinatie vind ik persoonlijk de Totem Forest een aanrader, prijsklasse ongeveer € 4.000 p.p. Maar als je mijn onderschrift ziet zal je dat niet verbazen...

Het prijssegment is naar mijn mening wel prima, zeg tussen de € 3.000 en de € 4.000.

Ook een mooie combinatie met Arcam: Sonics luidsprekers. Gehoord bij Hanze Hifi in Zwolle.

(Bijvoorbeeld de Sonics Aguilla, ongeveer € 3.600 p.p.)

Beste Peter,

Iedere helder klinkende weergever zal de Arcam wel 'lusten' hoor. Vermijd de wat slomer of zompig klinkende speakers, waarbij het geheel wel eens wat tam zou kunnen worden. De Totem die Nitwit noemt is inderdaad een heel erg mooie speaker die vrij makkelijk combineert met veel versterkers en gewoon erg muzikaal is. Maar het is natuurlijk afhankelijk van de prijsklasse waarin je zoekt. De combi met Sonics heb ik nooit kunnen beluisteren.

Uitgaande van de bijna 4000

Hoi,

bedankt alvast voor jullie reacties.

Ik wil van het weekend e.e.a. gaan beluisteren. Ze hebben in ieder geval de audio physics tempo 25 en b&w cm9 staan. Totem hebben ze niet maar die wil ik zeker gaan beluisteren.

Ik vroeg me nog het volgende af. Als je het over zompige /slome speakers hebt waar denk je dan aan?

Behoren de AP en B&W bijv. tot die categorie? Of zijn die juist levendig?

Alvast bedankt!

Beste Peter,

Hoewel het natuurlijk min of meer een kwestie van persoonlijke smaak is denk ik dat je met die AP's meer muzikaliteit gaat ervaren in combinatie met je Arcam's dan met de door jouw genoemde B&W's. Maar je eigen oren zijn jouw beste raadgevers, vertrouw daar juist het meeste op!

En beide merken reken ik over het algemeen niet tot d

Hoi,

Gister nogmaals de AP tempo 25 beluisterd. Ik vind dat er wat hoog ontbreekt waardoor het soms wat 'dof' klinkt en dat maakt het een beetje saai. Ik heb ook Focals 918 beluisterd. Klonk niet verkeerd. Maar soms een beetje metalig en scherp. Volgens de dealer was dit een goede match (focals zijn wat helder, de arcam warm). Maar tot nog toe vind ik de Arcam helemaal niet warm klinken maar soms juist wat helder. Maar ja, dat zal wel een kwestie van smaak zijn.

Ook nog even naar de B&W 805D geluisterd maar dat vond ik niks. Het klonk erg schel/helder zonder laag fundament.

Volgende week ga ik naar de Totems luisteren en nogmaals de B&W CM9. De AP is dus afgevallen.

Mvgr

Maar tot nog toe vind ik de Arcam helemaal niet warm klinken maar soms juist wat helder. Maar ja, dat zal wel een kwestie van smaak zijn.

Oudere Arcam apparatuur (tot eind jaren negentig, begin vorige decennium) klonk zeker wat warmer en verhullender. Dat werd bewust gedaan om digitale scherpte in cd-weergave te matigen (aldus Arcam 's eigen uitleg).

Net als Musical Fidelity is Arcam zich in pakweg de laatste 10 jaar inderdaad neutraler gaan opstellen. En dat heeft invloed op de combinatie met luidsprekers, die ook niet minder helder zijn gaan klinken.

Je conclusies tot dusver zijn daarom geen verassing, en (naar mijn mening) goed opgemerkt.

Wellicht dat merken als het Italiaanse Sonus Faber of Diapason of Britse merken als Spendor, Harbeth, Castle of Richmond e.d. wat beter naar je smaak met het heldere Arcam karakter kunnen omgaan, zonder dat het bijv. donker gaat klinken.

Helemaal mee eens. Peter, ik heb je bevindingen gevolgd en dacht ineens aan Audiovector speakers. Kan je ook heel erg leuk geluid uit halen met een goede versterker en zou (naast Totem) wel eens heel erg prettig kunnen matchen.

Een Arcam ken ik niet als schel klinkend, eerder wat neutraal en soms zelfs laidback. Maar zoals ik je eerder adviseerde; luister naar je eigen oren!

Greetz,

Lestat

Hoi,

Inmiddels heb ik nog en keer naar de AP tempo 25 en b&w cm9 geluisterd. De B&W's zijn wat mij betreft toch het lekkerst om naar te luisteren. Soms leek er wat veel laag in te zitten maar mogelijk komt dat door de ruimte en bovendien stonden de speakers erg dicht bij de muur (ca. 10-20 cm). Bij de AP ontbreeks iets, ik weet niet wat, maar zo komt het over. Het klinkt een beetje kaal. Hij valt nu definitief af.

Volgende week nog een sessie met Totem. Kijken hoe dat uitpakt.

Ik laat het nog weten.

Mvgr

Een paar maanden geleden heb ik de Totem mani II horen spelen. Ik was behoorlijk onder de indruk. De Mani II staat zeker op mijn lijstje als ik ooit mijn huidige speakers wil vervangen.

Die heb ik nog nooit gehoord, maar als er Totem op staat zal het ongetwijfeld een mooie luidspreker zijn. Maar die Mani is dan weer geen vloerstaande luidspreker, en in dat geval zou bij mij dan de Master Three hoog op mijn lijstje staan....

Maar bij een vloerstaander: de Totem Forest of de eerder genoemde Sonics Aguilla.

Gelukkig hoef ik niet meer te kiezen...

Een paar maanden geleden heb ik de Totem mani II horen spelen. Ik was behoorlijk onder de indruk. De Mani II staat zeker op mijn lijstje als ik ooit mijn huidige speakers wil vervangen.

Die heb ik nog nooit gehoord, maar als er Totem op staat zal het ongetwijfeld een mooie luidspreker zijn. Maar die Mani is dan weer geen vloerstaande luidspreker, en in dat geval zou bij mij dan de Master Three hoog op mijn lijstje staan....

Maar bij een vloerstaander: de Totem Forest of de eerder genoemde Sonics Aguilla.

Gelukkig hoef ik niet meer te kiezen...

De master 3 heb ik nog nooit gehoord. Ik de de master Contemporary C even kort gehoord bij de analoog dagen in Sneek, en dat klonk heel goed. Echter daar hangt wel weer een ander prijskaartje aan.

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Neemt wellicht de moeite wat grondiger af te wegen. Wie het in twee weken weet, is na een maand weer op zoek naar iets anders.

Misschien wel zo verstandig, hoewel ik het wist op het moment dat ik ze hoorde. Liefde op het eerste gehoor, zeg maar. :rolleyes:

• 1 month later...

Hallo allemaal,

Toch nog even een update. Ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt. Ik wilde voor de B&W CM9 gaan. Maar, een tijdje terug hoorde ik de B&W 804D op NAIM apparatuur. Klonk fantastisch. Daarna heb ik ze nog een keer gehoord op Classe. De electronica ligt qua prijs ver boven de Arcam en boven budget. De speakers eigenlijk ook maar ja..... Toch wil ik de combinatie ARCAM met de 804D proberen. Het verschil tussen de CM9 en de 804D is m.i. dat de 804d meer in balans is. Anyway, ik hoorde ook nog dat begin volgende jaar er een nieuwe B&W serie tussen de CM en 800 komt. Als die nu een beetje 804D in hun bloed hebben voor een prijs waar ik in eerste instantie aan zat te denken dan is dat ook nog een optie (ben nu al zo lang bezig, dus een maandje meer of minder maakt nu ook niet meer uit).

Mvgr