conqubite Posted 26 augustus 2010 Report Share Posted 26 augustus 2010 Ik heb nog niet eens het nieuwe element en de phonotrap waar ik al een tijdje mee bezig ben. Toch ben ik aan het vooruitdenken naar een mogelijke volgende stap in het opwaarderen van de analoge set. Een logische stap lijkt me dan een betere arm op mijn td 320. Ik weet totaal niet wat de (on)mogelijkheden zijn. Dus mijn eerste vraag is wat technisch gezien mogelijk is en wat niet. Prijstechnisch moet het zoals altijd leuk blijven. Ik zat wat rond te kijken en kwam het merk Jelco tegen voor betaalbare prijzen. Is dat een optie voor mij? Kan dit technisch gezien en is dat een duidelijke upgrade t.o.v. de tp 16 mkIII? Zijn er misschien andere interessante opties waar ik voor een bescheiden budget toch een behoorlijke stap kan maken?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 26 augustus 2010 Report Share Posted 26 augustus 2010 Vergis je niet in die Thorens arm. Een Jelco arm is ook heel leuk, maar ik denk dat je behoorlijk dieper in de buidel moet tasten om die Thorens arm echt te verbeteren. Ik zou eerder dat geld uitgeven aan een mooier element + phonotrap, en/of het rewiren van die Thorens arm. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 augustus 2010 Report Share Posted 27 augustus 2010 Ik weet totaal niet wat de (on)mogelijkheden zijn. Dus mijn eerste vraag is wat technisch gezien mogelijk is en wat niet. Prijstechnisch moet het zoals altijd leuk blijven. Bijvoorbeeld: Ga je voor zeker, SME IV of een maatje kleiner, past op vrijwel ieder loopwerk mocht je de Thorens ooit eens zat zijn. Heb je lef, Hadcock, de enige eenpunter die op een subchassis kan en goed ook, past ook op vrijwel ieder ander loopwerk. Als het naar je smaak is, misschien controversieel, een Linn Ekos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 augustus 2010 Report Share Posted 27 augustus 2010 zat wat rond te kijken en kwam het merk Jelco tegen voor betaalbare prijzen. Is dat een optie voor mij? Kan dit technisch gezien en is dat een duidelijke upgrade t.o.v. de tp 16 mkIII? Zijn er misschien andere interessante opties waar ik voor een bescheiden budget toch een behoorlijke stap kan maken?? Voor een bescheiden budget? Simpelweg nee! Die TP16 armen zijn echt heel goed en zeker de MKIII. Die behoort w.m.b. echt tot de top armen. Er is wel een voorwaarde: De lagertjes moeten beslist op en top goed afgesteld zijn. Ben nog wel eens zo'n arm tegengekomen waarbij de lagers rammelden en dan klinkt ie niet lekker, maar dat is met ieder andere arm eveneens zo. Sluit mij bij Miracle aan: Geef je geld uit aan een goed passend element en dito phono versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 augustus 2010 Report Share Posted 27 augustus 2010 Dat afstellen van de lagers, is dat iets wat je zelf kunt doen of controleren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 27 augustus 2010 Report Share Posted 27 augustus 2010 Dat afstellen van de lagers, is dat iets wat je zelf kunt doen of controleren? Ja, houd de arm rondom de lagers vast en tordeer de boel. Wanneer je speling voelt is het mis, wanneer je het niet kunt bewegen wil dat nog niet zeggen dat het goed zit. (Uitzonderingen als een 1-puntslager, of een lager zoals een Jelco gebruikt zijn moeilijker te controleren.) De lagers kunnen ook te strak aangedraaid zijn. Het is net als met een wiellager bij een auto/fiets: Aandraaien tot de speling verdwijnt, en niets verder, alleen luisterd dat bij een tone-arm nog net iets nauwer. Daar is ook apparatuur voor te koop, maar die is vreselijk duur, en naar mijn mening niet zo nauwkeurig als een gevoelig mens. Wij hebben op de zaak ook apparatuur om wiellagers af te stellen, echter als ik of de oude baas het op gevoel doen voelt het met rijden altijd beter dan met die apparatuur. Bij de gemiddelde leerling die wij in de garage hebben is het met de apparatuur weer beter. Het is volgens mij een kwestie van gevoel voor hebben/creëren, of er voldoende tijd voor nemen om het 100% af te stellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 augustus 2010 Report Share Posted 28 augustus 2010 Ik weet totaal niet wat de (on)mogelijkheden zijn. Dus mijn eerste vraag is wat technisch gezien mogelijk is en wat niet. Prijstechnisch moet het zoals altijd leuk blijven. Bijvoorbeeld: Ga je voor zeker, SME IV of een maatje kleiner, past op vrijwel ieder loopwerk mocht je de Thorens ooit eens zat zijn. Heb je lef, Hadcock, de enige eenpunter die op een subchassis kan en goed ook, past ook op vrijwel ieder ander loopwerk. Als het naar je smaak is, misschien controversieel, een Linn Ekos. Sorry, maar ik ben geen liefhebber van een SME op en smalle draaitafel. Die discussie hebben we meen ik al eens gehad, maar ik blijf erbij dat je de mountingplate van een SME niet juist op een TD160- of TD320-serie kunt monteren, waardoor je nooit de juiste fouthoek in kunt stellen. Wat de Hadcock betreft, die is zeker niet uniek, want een Moerch UP4 gaat ook perfect op een subchassisdraaier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 augustus 2010 Report Share Posted 28 augustus 2010 Ik heb het nooit geprobeerd maar ik vraag mij toch wel af of een 1-punter als een Moerch wel zo lekker wil op een afgeveerd sub chassis. W.b.t. die TP16, het zijn niet alleen de lagertjes in de gymball maar ook het horizontale lager wat je goed moet afstellen (daarvoor zit een schroefje onder het kapje bovenop). Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 28 augustus 2010 Author Report Share Posted 28 augustus 2010 Ok laat ik de arm even voor wat het is. Ik heb altijd begrepen dat de tp16 van mijn td 320 inderdaad best een behoorlijke arm is. Als ik dat alleen kan verbeteren door fors te investeren (moet ik dan aan 1000 euro of meer denken, ook 2e hands??) dan wordt dat het voorlopig niet alhoewel ik best een lijstje zou willen van mogelijke kandidaten. Dan kan ik misschien nog eerder aan een andere draaitafel denken. Andere genoemde optie, armbekabeling. Ik heb nog nooit goed naar de mijne gekeken. Als ik even aanneem dat het de standaardbekabeling nog heb. Wat voor bekabeling moet ik aan denken, wat zou het klankmatig doen en wat voor kostplaatje moet ik aan denken Ik heb wel eens topics gelezen over bekabeling van een computermuis, is dat nou een upgrade?? Kun je een td 320 nog op een andere manier aanpakken zoals dat ook gebeurt met de td 12x, 14x en de 16x?? De td 320 is toch wat anders opgebouwd met een metalen onderbodem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 augustus 2010 Report Share Posted 28 augustus 2010 De interne armbekabeling van een TP16 vervangen is niet aan te raden. Er zit nl een koppelstuk in de armbuis. Als de buis uit 1 stuk was, was het een ander verhaal. Het is wel eerder gedaan. Het is echter een pokkewerk om het goed te doen. Zowel vdHul als ook Cardas leveren interne armbekabeling. De vaste interlink vervangen kan prima en heeft m.i ook zeker zin. Hier kun je eigenlijk kiezen wat je zelf wil. Let er echter op dat de kabel zo min mogelijk capacitief is. Een TD320 bestaat uit 2 massieve blokken hout, die bij elkaar worden gehouden door 3 metaaldraden die in het grote blok zitten (onder de plastic dopjes). Daar kun je weinig aan doen. Het enige dat ik kan bedenken is de metalen bodemplaat met bitumen te beplakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 29 augustus 2010 Author Report Share Posted 29 augustus 2010 De vaste interlink vervangen kan prima en heeft m.i ook zeker zin. Hier kun je eigenlijk kiezen wat je zelf wil. Let er echter op dat de kabel zo min mogelijk capacitief is. Het enige dat ik kan bedenken is de metalen bodemplaat met bitumen te beplakken. De draaitafel komt bij Haudio vandaan. De beide door jou genoemde opties zijn al uitgevoerd. Het is eigenlijk beschamend maar ik heb er nog nooit goed naar gekeken. Haudio heeft me destijds verteld dat er een betere interlink aan de draaitafel is gemaakt (ik zie geen naam op de kabel dus ik weet wat het is en hoe goed of slecht deze is) en dat de metalen bodemplaat met bitumen is beplakt. Moet ik daaruit concluderen dat een upgrade voor mij betekent fors investeren of, meer voor de hand liggend, een betere/duurdere draaitafel aanschaffen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 augustus 2010 Report Share Posted 29 augustus 2010 Moet ik daaruit concluderen dat een upgrade voor mij betekent fors investeren of, meer voor de hand liggend, een betere/duurdere draaitafel aanschaffen?? Jah uiteraard, en stuur die Thorens dan maar mijn kant op, daar weet ik wel raad mee Wat ik dan weer niet begrijp is waarom je je dan door Haudio die Thorens hebt laten aanpraten als je toch wat anders wilt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 augustus 2010 Report Share Posted 29 augustus 2010 Moet ik daaruit concluderen dat een upgrade voor mij betekent fors investeren of, meer voor de hand liggend, een betere/duurdere draaitafel aanschaffen?? Jah uiteraard, en stuur die Thorens dan maar mijn kant op, daar weet ik wel raad mee Wat ik dan weer niet begrijp is waarom je je dan door Haudio die Thorens hebt laten aanpraten als je toch wat anders wilt? Wil je beter dan een TD320, zul je idd moeten investeren. In dat geval had je beter een TD160 Super kunnen kopen, want daar valt nl meer aan te modificeren en die is naar mijn menig ook (gemakkelijker) naar een hoger niveau te tillen dan een TD320. DAt wil niet zeggen dat de TD320 een slechte draaitafel is. Verre van zelfs. Die dingen zijn echt zeer goed. Ik geloof niet dat die TD320 aangepraat is. Je maakt tenslotte wel zelf de keuze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 augustus 2010 Report Share Posted 29 augustus 2010 Het was ook lichtelijk ironisch bedoeld Overigens is de interne armbekabeling vernieuwen van een TD160 ook geen sinecure. Zitten vaak dezelfde TP16 MK-II en MK-III armen op als op de TD320. Daarvoor moet de hele arm uit elkaar en moeten de retma koppelingen gedemonteerd worden. Vergt toch wel de nodige instrumentmakers vaardigheid. Daarna de arm weer in elkaar en moet de naaldkrachtinstelling met dat veertje weer goed afgesteld worden. Dat gaat niet zonder goede naaldkrachtweger. Het loont wel. Soms is na zoveel jaren de isolatie van die draadjes dermate verdroogd dat die vanzelf uit elkaar valt. Dat geldt overigens alleen voor de bekabeling naar de headshell. De bekabeling door het lager is meestal nog puik in orde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 augustus 2010 Report Share Posted 29 augustus 2010 Ik zal er dus ook niet snel aan beginnen om de armbedrading van de arm te gaan vervangen bij een TP16 arm. Het vervangen van de bedrading van een TP63 armbuis is een heel stuk minder lastig. Het is eigenlijk best goed te doen. Bij een TP62 is het nog makkelijker, maar wie gebruikte er nu zo'n rammelbuis Als de bedrading door het lager slecht is, raad ik het meestal aan om de hele arm te vervangen. TP16MkIII zijn er nog zat te koop. En anders kun je er nog altijd een andere arm op zetten (geen SME). Zo heb ik een Linn Basik Plus op mijn TD-160MKIIB gezet. Passende mountingplates zijn er ook te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 29 augustus 2010 Author Report Share Posted 29 augustus 2010 (edited) De td 320 is me zeker niet aangepraat. Ik wilde destijds weer beginnen met vinyl. Omdat ik er zelf niet handig in was, en nog steeds niet ben overigens, ben ik eens bij Haudio gaan kijken voor een 2e hands. Ik was daar eerder al eens geweest en ik had al eens iets bij hem aangeschaft. Hij kwam met de td 320 die volgens hem een onderschatte draaitafel was en beter dan de td 14x en 16x, wellicht een enkele uitzondering zoals de 160 super daargelaten. Ook zei hij toen al dat de tp 16 een onderschatte arm was die beter was dat de meeste mensen dachten. Ik had inmiddels zelf ook wat huiswerk gedaan en zo ben ik aan de 320 gekomen. Het kan altijd beter en mooier maar in principe nooit spijt gehad van de aankoop. Ik had nog geen concrete plannen om de td 320 aan te pakken. Het is puur informerend en inventariserend. Eerst een element en phonotrap. Dit topic heeft me wel bevestigd in het idee om daar nadrukkelijk de upgrade tov de huidige situatie te zoeken. Overigens bedenk ik me net een nog niet besproken optie. Een tp 90 van de td 320 mk II. Dat wordt toch wel beschouwd als een betere arm dan de tp 16? Hoe groot is die verbetering en wat zou dat moeten kosten?? Edited 29 augustus 2010 by conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 augustus 2010 Report Share Posted 29 augustus 2010 Overigens bedenk ik me net een nog niet besproken optie. Een tp 90 van de td 320 mk II. Dat wordt toch wel beschouwd als een betere arm dan de tp 16? Hoe groot is die verbetering en wat zou dat moeten kosten?? Dat is een heel andere dan de TP16 MK-III, veel stoerder maar ook een stuk zwaarder. De TP16 MK-III is een typische lichtgewicht arm die vraagt om een mooi hoog compliant MD element en waar ook met wat extra toegevoegd gewicht een Benz ACE in past. De TP90 is een duidelijk zwaardere arm bedoeld voor laag compliante MC elementen. De keus is niet zozeer afhankelijk van de kwaliteit van die armen, die is ongeveer vergelijkbaar. Maar meer wat voor element wil ik en matcht dat ook goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 30 augustus 2010 Author Report Share Posted 30 augustus 2010 Voor de hand liggende vraag. Ik wil een ander element, een mc. Een benz ace is dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 augustus 2010 Report Share Posted 30 augustus 2010 En begrijp ik het goed dat een tp90 (bijna) elk mc element aankan? Nee zeker niet!, Ik heb een TP-90 op mijn TD-2001 en het was een behoorlijke zoektocht om een passend Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 30 augustus 2010 Author Report Share Posted 30 augustus 2010 He Jack, was de Ace versleten of wilde je wat anders? Hoe lang heb je daar mee gedraaid? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 augustus 2010 Report Share Posted 30 augustus 2010 Een Ace krijg je ook zonder extra gewicht goed in een TP16MK3. Ik ben geen voorstander van extra massa aan de headshell. Vergelijk de arm met een hengel. Als bij een hengel het lood aan te top hangt, wordt het zaakje erg instabiel en zwiept ie alle kanten op. Bij een arm gebeurd eigenlijk hetzelfde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 30 augustus 2010 Report Share Posted 30 augustus 2010 Precies, een ACE gaat prima. Ik heb in een TP16MKIII/TP63 een MC Gold zitten en da's echt een theoretisch grensgevalletje. Toch gaat het in de praktijk nog steeds prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 augustus 2010 Report Share Posted 30 augustus 2010 Het gaat ook prima zonder extra gewicht, zeker. Alleen heb je dan wat minder laag doorlopende bas. Dat kan zelfs een voordeel zijn. Het vergelijk met die hengel vind ik een beetje absurd, zo werkt het niet. Het armlager zit niet vastgeschroefd zodat het tegenkracht geeft en dat armpje zwiept niet als als een vishengel. Het ziet er wel dun uit maar het is ongelofelijk stijf. Hier geldt gewoon je oren gebruiken en bezien wat je het beste bevalt. Dat extra gewicht dient alleen om te fine tunen indien nodig. Het wordt niet voor niets bijgeleverd, zowel bij de arm als soms bij een element. Als je diverse elementen vergelijkt zit er ook behoorlijk verschil in het eigen gewicht, kunststof body of alu body maakt nogal wat uit. Sommige kunststof body's zijn van fabriekswege al verzwaard met een extra gewichtje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 augustus 2010 Report Share Posted 30 augustus 2010 Het gaat ook prima zonder extra gewicht, zeker. Alleen heb je dan wat minder laag doorlopende bas. Dat kan zelfs een voordeel zijn. Het vergelijk met die hengel vind ik een beetje absurd, zo werkt het niet. Het armlager zit niet vastgeschroefd zodat het tegenkracht geeft en dat armpje zwiept niet als als een vishengel. Het ziet er wel dun uit maar het is ongelofelijk stijf. Hier geldt gewoon je oren gebruiken en bezien wat je het beste bevalt. Dat extra gewicht dient alleen om te fine tunen indien nodig. Het wordt niet voor niets bijgeleverd, zowel bij de arm als soms bij een element. Als je diverse elementen vergelijkt zit er ook behoorlijk verschil in het eigen gewicht, kunststof body of alu body maakt nogal wat uit. Sommige kunststof body's zijn van fabriekswege al verzwaard met een extra gewichtje. Zo'n Ace is al een behoorlijk zwaar element, op m'n verschillende armen (door de tijd) ging het meestal maar n Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 30 augustus 2010 Report Share Posted 30 augustus 2010 Er zijn technisch gezien toch zat MC elementjes te vinden die bij zo'n TP 16mkIII passen. Gewoon een redelijk licht element met een behoorlijke compliance zoeken. Zou bijvoorbeeld met een Ortofon Salsa of een Ortofon Rondo Red een resonantiefrequentie van rond de 10 hebben. Mooi toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts