WanFie Posted 3 september 2010 Author Report Share Posted 3 september 2010 Zo vreemd is dat toch niet? Dat is hier bij iedereen met een fatsoenlijke analoge set toch meestal het geval? Dat zijn de mensen met goede oren aan hun hoofd Ik zie het verband niet... deze maand wordt ik 60... mijn gehoor is echt slechter dan van jongere mensen. Misschien probeer ik daarom wél beter te luisteren. Horen en luisteren, zijn verschillende dingen. Met de Watt/Puppy's, is mijn gehoor overigens weer 5 jaar jonger (zoveel meer hoog komt er uit). Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 september 2010 Report Share Posted 4 september 2010 Ik bedoel (zucht, moet ik toch weer met de billen bloot), dat mensen die liever naar LP's dan naar CD's luisteren ook gevoelig zijn voor 'gehakt'. Het 'natuurlijke' geluid komt nu eenmaal gemakkelijker uit een draaitafel dan een cd-speler. Dat is gewoon mijn priv Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 4 september 2010 Report Share Posted 4 september 2010 ik luister nooit naar LP's en dat gehakt is idd allemaal een beetje aan me voorbijgegaan. mischien moet ik me er toch maar eens in verdiepen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 4 september 2010 Report Share Posted 4 september 2010 stemmetje Ruud? zei je stemmetje?....kijk uit he je weet wat voor werk ik doe Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 september 2010 Author Report Share Posted 6 september 2010 Ik heb gisteren de "Puppy Tails" vervangen door zelfbouwkabels. Dit zijn de "jumpers" tussen de baskast (Puppy) en topkast (Watt). Deze jumpers zijn alleen 80 cm lang. Helaas was het gisteravond te laat om er nog fatsoenlijk naar te luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 6 september 2010 Report Share Posted 6 september 2010 Ik heb gisteren de "Puppy Tails" vervangen door zelfbouwkabels. Dit zijn de "jumpers" tussen de baskast (Puppy) en topkast (Watt). Deze jumpers zijn alleen 80 cm lang. Helaas was het gisteravond te laat om er nog fatsoenlijk naar te luisteren. Dan lezen we het morgen wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 6 september 2010 Report Share Posted 6 september 2010 Ik heb gisteren de "Puppy Tails" vervangen door zelfbouwkabels. Dit zijn de "jumpers" tussen de baskast (Puppy) en topkast (Watt). Deze jumpers zijn alleen 80 cm lang. Helaas was het gisteravond te laat om er nog fatsoenlijk naar te luisteren. Dan lezen we het morgen wel. Altijd beter (in het begin ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 6 september 2010 Report Share Posted 6 september 2010 Ik denk wel dat het anders klinkt. Doet een kabelwissel bij mij ook altijd. Ben wel benieuwd of hiermee e.e.a. op zijn plek gaat vallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 september 2010 Author Report Share Posted 6 september 2010 Ik denk wel dat het anders klinkt. Doet een kabelwissel bij mij ook altijd. Ben wel benieuwd of hiermee e.e.a. op zijn plek gaat vallen. Vanavond nog niet echt geluisterd. De luidsprekers staan nu op de wagentjes, en ik ben er flink aan het meten geweest. Bijzonder is, dat ze nu op vrijwel dezelfde plek staan dan eerst de Omega's. Met de kabels merk ik weinig verschil. Misschien dat het iets minder rommelig in het laag is. De dikke (4 mm2) gevlochten kabel die ik eerst voor het laag van de Omega's gebruikte ligt nu aan de kant en is vervangen door een gevlochten kabel van 40 draadjes die samen 2,5 mm2 zijn. De "Puppy Tail" is nu van het zelfde materiaal en constructie. Ik zit er nu naar te luisteren (Winton Marsalis, The sesoluition of romance). Klinkt erg lekker. Nog maar eens een paar dagen luisteren voordat ik echt ga concluderen en de wagentjes er onderuit haal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 6 september 2010 Report Share Posted 6 september 2010 Misschien dat het iets minder rommelig in het laag is. Ik vond het helemaal niet rommelig in het laag. Iets minder rommelig betekent dat het nu nog steeds min of meer rommelig in het laag is Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 september 2010 Report Share Posted 6 september 2010 (...) De luidsprekers staan nu op de wagentjes, en ik ben er flink aan het meten geweest. Bijzonder is, dat ze nu op vrijwel dezelfde plek staan dan eerst de Omega's. (...) Ik zit er nu naar te luisteren (Winton Marsalis, The sesoluition of romance). Klinkt erg lekker. Nog maar eens een paar dagen luisteren voordat ik echt ga concluderen en de wagentjes er onderuit haal. Misschien is het toch verstandiger om die wagentjes er nog even onder te houden... (Hebben ze al motortjes?) (...) Het bleek dan ook 100 Hz te zijn. Nu heb ik m.b.v. de "akustik rechner" van stereoplay een plaats gezoch waar die piek af nam. En wonderbaarlijk genoeg moesten de speakers een stuk naar achter. Ze staan nu op 1,2 m van de achterkant en 0,8 m van de zijmuren. En inderdaad... de bonk is weg. Daar voor in de plaats een mooi verlopend laag wat ook nog eens veel dieper gaat. Voorlopig opgelost dus. 31 aug., Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 september 2010 Report Share Posted 7 september 2010 Misschien is het toch verstandiger om die wagentjes er nog even onder te houden...(Hebben ze al motortjes?) (...) Het bleek dan ook 100 Hz te zijn. Nu heb ik m.b.v. de "akustik rechner" van stereoplay een plaats gezoch waar die piek af nam. En wonderbaarlijk genoeg moesten de speakers een stuk naar achter. Ze staan nu op 1,2 m van de achterkant en 0,8 m van de zijmuren. En inderdaad... de bonk is weg. Daar voor in de plaats een mooi verlopend laag wat ook nog eens veel dieper gaat. Voorlopig opgelost dus. 31 aug., Hans van Liempd Dit is nu een voorbeeld van'voortschrijdend inzicht', Spido, een fenomeen waartegen jij je hoogstwaarschijnlijk al sedert medio 1970 tegen bent gaan verzetten. In het begin van zo'n nieuwe situatie volgen de 'nieuwe' inzichten elkaar altijd heel snel op. Volkomen normaal... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 september 2010 Report Share Posted 7 september 2010 (...) Dit is nu een voorbeeld van'voortschrijdend inzicht', Spido, een fenomeen waartegen jij je hoogstwaarschijnlijk al sedert medio 1970 tegen bent gaan verzetten. In het begin van zo'n nieuwe situatie volgen de 'nieuwe' inzichten elkaar altijd heel snel op. Volkomen normaal... Beste Thingman, Nee hoor, want de speakers staan nu weer op de plek waar ze eerst al stonden. En dat beviel toen niet. Zoiets zou je een voorbeeld kunnen noemen van "terugschrijdend inzicht". Maar is hier Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 7 september 2010 Report Share Posted 7 september 2010 Niet helemaal, Spido. Hans heeft ook andere luidsprekerkabel ertussen (speaker en eindversterkers) gehangen en een andere verbindingskabel tussen de Puppy en de Watt gehangen. Mede daardoor is hij nu weer op dezelfde plek uitgekomen, denk ik. En wellicht komt hij na een tijdje luisteren weer op die andere plek uit of misschien wel ertussen in. Jij moet toch weten dat loudspeakerplacement niet zomaar 1,2,3, is gedaan met nieuwe speakers. Soms heb je daar lang de tijd voor nodig. Zeker als je andere speakers erin zet die een totaal ander concept zijn dan de oude speakers die je daarvoor had. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 september 2010 Author Report Share Posted 7 september 2010 De eerste opstelling was ongeveer 25 cm verder de kamer in en stonden recht. Tegelijk was de luisterplaats ca 0,5 m naar achter geschoven. Dit gaf wat problemen met het laag. Vooral de 100 Hz piek was toen extreem. Daarna zijn de speakers recht naar achter geplaatst. Ik denk zo'n 40 cm. Maar nog steeds recht. Het laag was veel beter, maar het stereobeeld en de dynamiek leden hieronder. Gisteravond ben ik m.b.v. de spectrumanalyser en een meetmicrofoon aan het schuiven geweest. De luidsprekers zijn nu 15 cm naar voor gekomen, bovendien heb ik de speakers wat ingedraaid. Meettechnisch veranderd er niet veel, maar op het gehoor is het stereobeeld en dynamiek aanzienlijk beter. Het laag blijft nog 'n beetje een zorgenkindje. Rond de 100 Hz een bult van 5 dB. Op zich niet zo erg, maar met een dip van ook 5 dB op 50 hz is het niet ideaal. Ik heb al m'n diffusers en dempingpanelen verplaatst, maar met weinig effect. Dat staat dus ook weer allemaal op dezelfde plaats terug. Ik zal er aan moeten wennen vrees ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 7 september 2010 Report Share Posted 7 september 2010 Spannend Hans. Wat maakt je Array versterking van de Watt Puppies? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 september 2010 Author Report Share Posted 7 september 2010 Spannend Hans. Wat maakt je Array versterking van de Watt Puppies? Schoon helder en piekerig... ik ben nog steeds aan het schuiven. Nu heb ik geen laag probleem maar m'n stereobeeld is weer veel minder. Je begrijpt het al... ze staan weer naar achter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 7 september 2010 Report Share Posted 7 september 2010 Waar blijven de foto's trouwens? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 7 september 2010 Report Share Posted 7 september 2010 Spannend Hans. Wat maakt je Array versterking van de Watt Puppies? Schoon helder en piekerig... ik ben nog steeds aan het schuiven. Nu heb ik geen laag probleem maar m'n stereobeeld is weer veel minder. Je begrijpt het al... ze staan weer naar achter. bij mij is het ook een beetje zo hans zet ik mn masters iets meer uit elkaar + minder indraaien, heb ik minder vet laag maar ook geen stereobeeld/stage meer, weinig presence zeg maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 7 september 2010 Report Share Posted 7 september 2010 Ben je verplicht de Watt's op de Puppy's te zetten? Anders zet je de baskasten op de plaats waar het laag het beste klinkt en de Watt's op stands daar waar je het beste stereobeeld hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 september 2010 Author Report Share Posted 7 september 2010 Waar blijven de foto's trouwens? Nu staan ze op wagentjes, het is hier ook een beetje een rommeltje met de kabels van de ultracurve.. Het ziet er dus niet uit. Overigens is dat een van de voordelen van een aparte luisterruimte. Je kunt de rotzooi mooi tot morgen of later laten liggen. Dus de foto's... ze komen binnenkort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 september 2010 Author Report Share Posted 7 september 2010 Ben je verplicht de Watt's op de Puppy's te zetten? Anders zet je de baskasten op de plaats waar het laag het beste klinkt en de Watt's op stands daar waar je het beste stereobeeld hebt. Ik denk dat het dan kwa timing niet meer klopt en er dus nog meer pieken en dalen ontstaan. Na nog wat schuiven (lees rijden ) staan de speakers nu iets verder van de muur en een ractie naar achter. Bovendien zijn ze zo'n 15 grd ingedraaid. Ik denk dat ik ze zo maar eens op de tegels ga zetten en er een par weken aan ga wennen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 september 2010 Author Report Share Posted 7 september 2010 Spannend Hans. Wat maakt je Array versterking van de Watt Puppies? Schoon helder en piekerig... ik ben nog steeds aan het schuiven. Nu heb ik geen laag probleem maar m'n stereobeeld is weer veel minder. Je begrijpt het al... ze staan weer naar achter. bij mij is het ook een beetje zo hans zet ik mn masters iets meer uit elkaar + minder indraaien, heb ik minder vet laag maar ook geen stereobeeld/stage meer, weinig presence zeg maar Aan presence komen de Watt's niks te kort. ik kan dus nogal ongestraft draaien. Iets verder naar achter en wat meer indraaien kan dus heel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 7 september 2010 Report Share Posted 7 september 2010 @ Hans, In dit review zegt Wilson iets over loudspeaker roomplacement bij de Grand Slamm, maar kan je m.i. ook toepassen op Puppy/Watt. Onder het kopje : Installations (page 4) wilson speaker-roomplacement Hier nog een review van de Puppy/Watt 5 review Puppy/Watt 5 Hier nog een leuk interview van Wilson: interview Wilson Hier nog een interview : wilson Just for the fun Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 7 september 2010 Report Share Posted 7 september 2010 soms moet je speakers heel ver draaien hans. zover dat het vreemd begint te worden. dus misschien meer draaien dan schuiven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts