Jump to content

Mijn ervaringen met de Wilson Watt Puppy 5.1 e

WanFie
 Share

Recommended Posts

soms moet je speakers heel ver draaien hans.

zover dat het vreemd begint te worden.

dus misschien meer draaien dan schuiven?

O, dus dáárom zeggen ze van sommige speakers: "Die klinken verdrááid aardig!" biggrin.gif

Overigens kan de gevoelde noodzaak van dat schuiven en draaien maar op twee oorzaken wijzen, die elk apart of in combinatie kunnen voorkomen: een onregelmatige, harde akoestiek (m.n. ten aanzien van reflectievlakken) en een onregelmatige spreidingskarakteristiek van de luidsprekers.

In een goede akoestiek klinken goede luidsprekers altijd en overal goed.

Beste Hans,

We leven natuurlijk mee met dat dipje.

Tijdens mijn bezoek was me het niet opgevallen, maar dat kwam waarschijnlijk omdat het geheel toch zeer goed klonk.

Zou Toine nog een goed advies kunnen geven? Ik had er ook last van en de door hem ontworpen bastraps werken bij mij erg goed. je hebt er de ruimte voor en misschien is dit een goede oplossing.

Zoals ik de boel gisteravond heb achtergelaten was er geen dipje meer en ook geen bult. Nu is het laag binnen 10 dB recht. En dat is helemaal niet verkeerd.

@ Wol,

De kasteje trillen helemaal niet. je voelt ze echt niet trillen, zelfs niet wanneer de boel behoorlijk hard staat.

Speksteen heb ik overwogen, maar die krijg ik echt niet twee trappen op. dat was met de Puppy's al moeilijk zat.

:)

Ik denk dat die bult bij 100Hz kast resonanties is ,gewoon bij Spido een nieuwe spekstenen kast laten aan meten :D

Beste Wol,

Kastresonantie komt tot uiting als modderigheid, slordigheid, onnauwkeurigheid, toonloosheid van de bassen.

Daar lijkt hier geen sprake van te zijn.

Het ziet er daarom veel meer naar uit dat die 100 Hz gewoon een staande golf is.

Staande golven zijn onvermijdelijk gevolg van de kamer-afmetingen.

Daar helpt geen moedertjelief aan: zelfs wanneer dat moedertje Toine heet.

Tenslotte: bij audiofielen is àltijd iets mis.

Als het de speakers niet zijn, dan is het wel de akoestiek...

Totdat het tòch de speakers blijken te zijn!

Hoewel, de akoestiek... :lol:

mooi hans

is het niet een onderdeel van de zolder zelf die resoneert?

alhoewel je zegt dat het nu weg is....die bult.

je kunt ook maar "zolang" opgewonden raken van nieuwe speakers B);)

Hoi Hans,

Mooie ruimte zo maar is zie dat je ruimte is aangepast met akoestische panelen.

Deze zijn natuurlijk geplaatst met de omega's en daar op geoptimaliseerd.

Is het niet verstandig om deze eerst te verwijderen en dan je speakers te plaatsen.

Vervolgens pas je dan de probleem gebieden aan met deze panelen.

Het zou zo maar eens kunnen zijn dat nu bepaalde frequenties te veel of we weinig worden gedempt.

Vervolgens moet je die weer gaan corrigeren in je ruimte.

Beetje omgekeerde wereld lijkt mij.

Groetjes George

Hoi Hans,

Mooie ruimte zo maar is zie dat je ruimte is aangepast met akoestische panelen.

Deze zijn natuurlijk geplaatst met de omega's en daar op geoptimaliseerd.

Is het niet verstandig om deze eerst te verwijderen en dan je speakers te plaatsen.

Vervolgens pas je dan de probleem gebieden aan met deze panelen.

Het zou zo maar eens kunnen zijn dat nu bepaalde frequenties te veel of we weinig worden gedempt.

Vervolgens moet je die weer gaan corrigeren in je ruimte.

Beetje omgekeerde wereld lijkt mij.

Groetjes George

Ik heb alle diffusers en dempingspanelen andere plaatsen gegeven, maar voor het laag maakt dat weinig uit. Het enige wat daarvoor helpt, is de plaats van de speakers en luisterplaats optimaliseren. En ik denk dat dit nu gelukt is.

Wanneer de goed op de foto kijkt, zie je de diffusers naast de speakers een beetje schuin t.o.v. de muren staan. De diffuser bij de rechter speaker kan n.l. niet verder ker kamer in. Het spiegelbeel van de speaker zou bij een rechtstand nog net naast de diffuser vallen. Nu niet meer.

Ik denk trouwens dat de akoestische middelen niet op de eigenschappan van de luidsprekers, maar op de eigenschappen van de kamer moeten worden afgesteld.

Ik was gister bij m'n broer die z'n set nu van de luisterkamer naar de zolder heeft verplaatst. Zonder enige aanpassing klinkt het daar al heel behoorlijk. Hiermee wil ik zeggen, dat een zolder best een aardige vorm heeft om het goed te laten klinken.

mooi hans

Dan ben ik nu al weer twee weken opgewonden. :D

Ik vind het nu erg uitgewogen klinken. Maar met een enorme dynamiek over het hele bereik. Ook is het stereobeeld erg mooi.

Die Wilsonjongens kunnen wel wat.

Dat heb je mooi voor elkaar hans. Ziet er erg mooi uit.

gr henkes

Ik moet er voor de eerlijkheid wel bijvertellen, dat die foto met een redelijke groothoek is gemaakt. De ruimte is dus duidelijk minder zalerig dan wat het op die foto lijkt.

Maar het blijft, dat ik er erg blij mee ben.

Ik heb alle diffusers en dempingspanelen andere plaatsen gegeven, maar voor het laag maakt dat weinig uit. Het enige wat daarvoor helpt, is de plaats van de speakers en luisterplaats optimaliseren. En ik denk dat dit nu gelukt is.

Wanneer de goed op de foto kijkt, zie je de diffusers naast de speakers een beetje schuin t.o.v. de muren staan. De diffuser bij de rechter speaker kan n.l. niet verder ker kamer in. Het spiegelbeel van de speaker zou bij een rechtstand nog net naast de diffuser vallen. Nu niet meer.

Ik denk trouwens dat de akoestische middelen niet op de eigenschappan van de luidsprekers, maar op de eigenschappen van de kamer moeten worden afgesteld.

Diffusers werken alleen in het mid/hoog gebied en niet in het laag gebied. Daar heb je basstraps voor. Hansko heeft basstraps in zijn ruimte. Dat zijn die grote brede kasten met die kleine tussenschotjes met onderlingen ruimte van +/- 1 cm ruimte ertussen. Ze staan bij Hansko op de achterwand, als ik het goed heb onthouden.

Diffusers zet je op de 1e reflectiepunt van de speaker, dus op de achterwand van de speaker of op de zijwand van de speaker. Je vindt die 1e reflectiepunten d.m.v. de spiegelmethode.

Diffusers dempen de reflecties, dus van de ruimte zelf. Dus niet de speaker.

mooi hans

Ik vind het nu erg uitgewogen klinken. Maar met een enorme dynamiek over het hele bereik. Ook is het stereobeeld erg mooi.

mooi

het is je gegund ;)

veel plezier

Diffusers werken alleen in het mid/hoog gebied en niet in het laag gebied. Daar heb je basstraps voor. Hansko heeft basstraps in zijn ruimte. Dat zijn die grote brede kasten met die kleine tussenschotjes met onderlingen ruimte van +/- 1 cm ruimte ertussen. Ze staan bij Hansko op de achterwand, als ik het goed heb onthouden.

Diffusers zet je op de 1e reflectiepunt van de speaker, dus op de achterwand van de speaker of op de zijwand van de speaker. Je vindt die 1e reflectiepunten d.m.v. de spiegelmethode.

Diffusers dempen de reflecties, dus van de ruimte zelf. Dus niet de speaker.

Ik heb in alle vier de hoeken dempende panelen onder een hoek van 45 graden staan. Die doen dus wel iets in het laag. Basstraps heb ik op dit moment echt niet meer nodig.

Diffusers dempen volgens mij juist niet. Deze verspreiden het geluid alleen, zodat je geen harde reflecties krijgt.

Het akoestisch plafond en de kleden dempen (absorberen) wel een hoop reflekties. De vloer is redelijk slap. Het is zo'n Nehobo vloer (betonnen lateien met gebakken broodjes en een betonnen deklaag). Hierop ligt dik naaldvilt, daarop parket, daarop weer een dun vloerkleed wat een groot deel van de vloer bedekt. Daarop ligt in het midden weer een wollen vloerkleed.

Ik denk dat de akoestiek nu behoorlijk goed klopt.

mooi hans

mooi

het is je gegund ;)

veel plezier

Dank je.

Ik kan maar niet wennen aan dergelijke desolate hardcore audiofiele luisterruimtes.

Ik mis de gezelligheid van een huiskamer waar de muziek zijn weg vind.

Dit is duidelijk niet my cup of tea, hoe mooi het uiteindelijk ook mag gaan klinken. :)

Ik kan maar niet wennen aan dergelijke desolate hardcore audiofiele luisterruimtes.

Ik mis de gezelligheid van een huiskamer waar de muziek zijn weg vind.

Dit is duidelijk niet my cup of tea, hoe mooi het uiteindelijk ook mag gaan klinken. :)

Eigenlijk is m'n luisterhok een tweede huiskamertje. Er zitten grote dakramen in (wat op een zolder lang niet altijd het geval is) en de ruimte wordt verder nergens voor gebruikt, dus geen wasrekken e.d. Meestal zit ik er wel alleen, maar er zijn ook veel huiskamers waar mensen alleen wonen.

En de (eerste) huiskamer...?? daar speelt ook muziek.

Gemiddeld zit ik 3 avonden van 2,5 uur (is 7,5 uur) in m'n luisterhok. Dan blijven er nog 160,5 uur per week over. Desolaat..?? Niet echt dus.

Ik neem aan dat je gewoon doet wat je leuk vind, dus je hoeft je absoluut niet te verdedigen. :)

Ik noem dat eerder verklaren van hoe zo'n luisterhok nou werkt. Verdedigen... dan denk ik gelijk over winnen en verliezen... en dat is niet aan de orde...

En ja... ik doe gewoon wat ik leuk vind...