marc b Posted 18 oktober 2010 Report Share Posted 18 oktober 2010 ik weet niet wat hear aan de hand was Mijn browser crashte ook nog eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 oktober 2010 Author Report Share Posted 18 oktober 2010 (...) Net zoiets als een gat zien...(niks met iets er omheen)?? (...) Beste Hans, De randen van een gat zijn visueel continu waarneembaar en bewijzen (even continu) de afwezigheid van reflecterende materie. Maar wat jij meent te kunnen horen, zijn tonen (eig.: frequenties) die ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 18 oktober 2010 Report Share Posted 18 oktober 2010 mar als ze eenmaal goed staan........ Ik zou toch de WASP methode gebruiken. rekenen blijft moeilijk met schuine wanden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 oktober 2010 Author Report Share Posted 23 oktober 2010 mar als ze eenmaal goed staan........ Ik zou toch de WASP methode gebruiken. rekenen blijft moeilijk met schuine wanden Ik denk dat ik nu het optimale heb bereikt. Een voordeel van van een luisterruimte is, dat deze opstelling gewoon kan blijven staan. M'n vrouw vind de huidige opstelling n.l. geen gezicht. Ik ben er n.l. achter gekomen dat die piek van 80-100 Hz uit de breedte van de kamer komt, en dat er uit het midden van die piek niks meer te horen en te meten is. De set staat nu dus schuin in het hok. De ene speaker staat daarom zo'n 35 cm verder naar voor dan de andere (1,75 m en 2,1 m). De luisterplek ligt nu op 4,1 m en 40 cm uit het midden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 23 oktober 2010 Report Share Posted 23 oktober 2010 Wat grappig. Ik heb mijn speakers tegenwoordig ook asymmetrisch staan, en verder uit elkaar. Best leuk dat schuiven, en fijn dat je er nu uit bent. Groetjes M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 23 oktober 2010 Report Share Posted 23 oktober 2010 mar als ze eenmaal goed staan........ Ik zou toch de WASP methode gebruiken. rekenen blijft moeilijk met schuine wanden Ik denk dat ik nu het optimale heb bereikt. Een voordeel van van een luisterruimte is, dat deze opstelling gewoon kan blijven staan. M'n vrouw vind de huidige opstelling n.l. geen gezicht. Ik ben er n.l. achter gekomen dat die piek van 80-100 Hz uit de breedte van de kamer komt, en dat er uit het midden van die piek niks meer te horen en te meten is. De set staat nu dus schuin in het hok. De ene speaker staat daarom zo'n 35 cm verder naar voor dan de andere (1,75 m en 2,1 m). De luisterplek ligt nu op 4,1 m en 40 cm uit het midden. Lijkt me niet echt rustgevend om zo te moeten luisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 23 oktober 2010 Report Share Posted 23 oktober 2010 Lijkt me niet echt rustgevend om zo te moeten luisteren Het zijn per definitie geen rustgevende luidsprekers. Waarschijnlijk is Hans daar inmiddels al achter gekomen. Ik ben benieuwd wanneer de volgende actie wordt gemeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 23 oktober 2010 Report Share Posted 23 oktober 2010 De set staat nu dus schuin in het hok. De ene speaker staat daarom zo'n 35 cm verder naar voor dan de andere (1,75 m en 2,1 m). De luisterplek ligt nu op 4,1 m en 40 cm uit het midden. Het valt me op dat beide sets nu schuin in de hoek stonden. Vorig jaar klonk de in de hoek staande set veel minder dan de recht staande set... Was het niet beter geweest de sets recht te zetten....??? Schuin geeft meestal erg vervelende reflecties. De hoek gaat n.l. als een soort hoorn werken. En daar heb je geen last van? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 oktober 2010 Author Report Share Posted 24 oktober 2010 De set staat nu dus schuin in het hok. De ene speaker staat daarom zo'n 35 cm verder naar voor dan de andere (1,75 m en 2,1 m). De luisterplek ligt nu op 4,1 m en 40 cm uit het midden. Het valt me op dat beide sets nu schuin in de hoek stonden. Vorig jaar klonk de in de hoek staande set veel minder dan de recht staande set... Was het niet beter geweest de sets recht te zetten....??? Schuin geeft meestal erg vervelende reflecties. De hoek gaat n.l. als een soort hoorn werken. En daar heb je geen last van? Of een set 35 cm schuin staat of 45 graden... maakt volgens mij best veel uit. Bij 45 graden maak je van de hoiek n.l. een soort hoorn. Bij 35 cm ligt dat anders (denk ik). Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 24 oktober 2010 Report Share Posted 24 oktober 2010 Toen ik vorig jaar de PP's aanschafte, had ik met de opstelling ook last van pieken op de luisterplek. De luidsprekers stonden toen tegen een andere muur en het geluid kon naar voren en via de hoek om, naar achteren. Niet optimaal. Ik heb de luidsprekers verplaatst naar de serre, zodat het geluid maar 1 richting op kan, naar voren. Nergens in de kamer zijn nu pieken waar te nemen. Bovendien heb ik nu een symmetrische opstelling, wat toch eigenlijk een must is. Door die wijziging moest ik langere luidsprekerkabels gebruiken. In plaats van mijn JK acoustics Type III kabels heb ik gewoon 2 x 12 meter Monacor kabel 4mm2 gebruikt. Als je bedenkt dat een buizenversterker met uitgangstrafo al een kilometer signaalweg heeft, zijn die 12 meter echt niet bepalend voor wat er aan signaal uiteindelijk bij de luidspreker aankomt. (toepassing van betere condensatoren in de signaalweg van de versterker heeft veel meer effect dan het spelen met kabels). Uiteraard is het geluid hier genieten geblazen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 oktober 2010 Report Share Posted 24 oktober 2010 Beste Hans, Vanavond heb ik gereageerd (#90) op een opmerking van de heer Threshold t.a.v. "baffle step" in het topic over de hifi-show die bedoeld was als opvolger van de VAD show: "Programma Av-Nu 2010" ("Algemene Onderwerpen"). Wellicht speelt die baffle step-faseproblematiek (en mogelijk ook die welke veroorzaakt wordt door de afstand tussen beide woofers) in jouw geval een rol. Misschien worden je problemen geheel of gedeeltelijk opgelost, wanneer je de baskasten samen in het midden van je kamer zet*, of wanneer je een extra baskast midden tussen de beide huidige baskasten plaatst. (Moet je wel de totale basoutput kunnen regelen, denk ik.) * Welke nieuwe problemen een dergelijke ingreep zou kunnen veroorzaken ten aanzien van de full-range fasecoherentie van de betrokken linker- en rechter luidspreker afzonderlijk, kan ik niet overzien. Als het linear phase luidsprekers zijn, zullen ze dat na zo'n ingreep niet meer zijn. In dat geval is het experiment bij voorbaat tot mislukken gedoemd! (Tenzij je beide oren niet in fase staan.) Maar als het gewone, hogere orde, fasedraaiende speakers zijn, is verbetering niet bij voorbaat uit te sluiten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 oktober 2010 Author Report Share Posted 26 oktober 2010 Ik ben benieuwd wanneer de volgende actie wordt gemeld. Ik denk dat de tijd van de grote "acties" voorbij is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 26 oktober 2010 Report Share Posted 26 oktober 2010 Ik denk dat de tijd van de grote "acties" voorbij is... Dat is fijn voor je. Aan zo'n investering moet je vooral plezier en ontspanning beleven zonder dat er iets blijft knagen. Mooi als je zo ver bent gekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 november 2010 Author Report Share Posted 3 november 2010 Even een update... De luidspreker-luisterplaats staat nu dus ietwat schuin in de kamer.. voor mij klinkt het zo het best. Tonaal klopt het nu gewoon goed. En sind ik gisteravond besloten heb om de kogels toch maar weer onder de speakers (of eigenlijk onder de stenen platen waar de speakers op staan) te zetten, is de klank op het peil gekomen wat Wilson waardig genoemd mag worden. Snel, dynamisch, prachtig stereobeeld en laag wat er mag zijn. Binnenkort krijg ik een nieuwe Array eindversterker (stereo versie) enkele weken te leen. Ik ben benieuwd wat dat nog brengt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 november 2010 Report Share Posted 4 november 2010 Beste Hans, Met andere woorden: je bent al aardig gewend aan het nieuwe geluid? Link to comment Share on other sites More sharing options...
viceadmiraal61 Posted 4 november 2010 Report Share Posted 4 november 2010 beste hans ik heb zelf de wilson puppy 6,overgens wel aangepast,zou je het leuk vinden omdaar naar te luisteren wie weet doe je nog een of meer tweaks op..ben ook benieuw hoe de jongens bij klinken info@sts-digital.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 november 2010 Report Share Posted 5 november 2010 beste hans ik heb zelf de wilson puppy 6,overgens wel aangepast (...) Beste Viceadmiraal61, Aangepast? W Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 5 november 2010 Report Share Posted 5 november 2010 beste hans ik heb zelf de wilson puppy 6,overgens wel aangepast,zou je het leuk vinden omdaar naar te luisteren wie weet doe je nog een of meer tweaks op..ben ook benieuw hoe de jongens bij klinken info@sts-digital.nl Fritz hear ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 november 2010 Report Share Posted 5 november 2010 Binnenkort krijg ik een nieuwe Array eindversterker (stereo versie) enkele weken te leen. Ik ben benieuwd wat dat nog brengt. Ik ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 november 2010 Report Share Posted 5 november 2010 Binnenkort krijg ik een nieuwe Array eindversterker (stereo versie) enkele weken te leen. Ik ben benieuwd wat dat nog brengt. Ik ook. Rouleert dat ding? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 november 2010 Report Share Posted 5 november 2010 Binnenkort krijg ik een nieuwe Array eindversterker (stereo versie) enkele weken te leen. Ik ben benieuwd wat dat nog brengt. Ik ook. Rouleert dat ding? M rc komprie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 november 2010 Author Report Share Posted 5 november 2010 Binnenkort krijg ik een nieuwe Array eindversterker (stereo versie) enkele weken te leen. Ik ben benieuwd wat dat nog brengt. Ik ook. Rouleert dat ding? M rc Ja, van Chris naar hier en daarna naar Wim (of andersom) en dan weer terug naar Chris. Het gaat om een prototype van de S versie in een "oude" kast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 november 2010 Author Report Share Posted 13 november 2010 Wanneer je weet waar het probleem zit, kun je het makkelijker oplossen... Het lijkt alles te maken te hebben met het kamfiltereffect. Ik wist dus absoluut niet wat het was, maar is dusdanig interessant dat ik daar een topic over ga openen. Anderen hebben er dan misschien ook wat aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 november 2010 Report Share Posted 13 november 2010 Prima, ik heb namelijk ook geen idee wat dat is. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 november 2010 Author Report Share Posted 13 november 2010 Binnenkort krijg ik een nieuwe Array eindversterker (stereo versie) enkele weken te leen. Ik ben benieuwd wat dat nog brengt. Ik ook. Rouleert dat ding? M rc Ja, van Chris naar hier en daarna naar Wim (of andersom) en dan weer terug naar Chris. Het gaat om een prototype van de S versie in een "oude" kast. De versterker staat nu hier... eerste indruk.... Wauw, NOG meer precisie, transparantie en resolutie... En dat met de stereo versie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts