WanFie Posted 15 november 2010 Author Report Share Posted 15 november 2010 Binnenkort krijg ik een nieuwe Array eindversterker (stereo versie) enkele weken te leen. Ik ben benieuwd wat dat nog brengt. Ik ook. Even een update... De speakers voldoen langzamerhand perfect, al zijn ze weer wat verhuist. Het bleek n.l. dat 50 Hz wegviel en 100 Hz toch nog te hard ging. Ik denk dat dit met het kamfiltereffect te maken heeft. De baspijp aan de achterkant spuwt de lucht met zulk een snelheid uit, dat voordat deze zich kan verspreiden bij de muur is en daar door reflectie het geluid van de voorkant uit fase bereikt. Nu staat de boel nog steeds schuin, maar dichter tegen de muur. Bovendien heb ik een berg kussens achter de speakers gegooid. Maar dan... sinds afgelopen vrijdag heb ik een prototype van de nieuwe Array Quarts S hier staan. Dit is dus werkelijk geweldig... Alles wat ik mistte (in vrijwel elke set) is er nu. Van laag tot hoog, dynamisch open, helder, transparant, schoon enz. Ik heb helemaal niet meer het gevoel naar luidsprekers te luisteren. Alles klinkt zo vanzelfsprekend. Elke CD en LP blijkt bovendien nog veel meer informatie te bevatten dan wat ik eerder al hoorde. Nu komen de Watt Puppy's pas echt tot hun recht (door plaatsing en versterker)en begrijp ik pas waarom deze speakers zo hoog gewaardeerd worden. Morgenavond ga ik naar een paar andere Watt Puppy's luisteren. Ik ben werkelijk benieuwd hoe het daar klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 november 2010 Report Share Posted 16 november 2010 [(...). De baspijp aan de achterkant spuwt de lucht met zulk een snelheid uit, dat voordat deze zich kan verspreiden bij de muur is en daar door reflectie het geluid van de voorkant uit fase bereikt. (...) Beste Hans, In het door jou geopende topic over het kamfiltereffect leg ik uit dat de output van poort en woofer niet in tegenfase is (kan zijn) in het diepe basgebied, en dat zij ook niet (kunnen) interfereren. Hetzelfde geldt voor de reflecties (waarbij fasehoek van inval = fasehoek van uitval). Overigens is de geluidssnelheid, hoe "snel" je luidsprekers ook zijn, altijd ca. 340 m/sec., enigszins afhankelijk van luchtdruk, temperatuur, vochtigheid, enz.: maar niet van de speakers! Als het bij jou thuis sneller gaat, heb je een Wereldwonder in huis! Je huis zal worden opgeëist door de Wetenschap en verzegeld door een Ministerie! (...) Dichtheid en compressiemodulus kunnen afhankelijk zijn van de temperatuur en bv vochtgehalte. Voor lucht bij kamertemperatuur (20 °C) is de geluidssnelheid ca. 343 meter per seconde of 1234,8 km/u; bij droge lucht (met relatief weinig waterdamp) met een temperatuur van 0 °C is dat 331 m/s of 1194 km/u. (...) http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidssnelheid Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 november 2010 Author Report Share Posted 16 november 2010 [(...). De baspijp aan de achterkant spuwt de lucht met zulk een snelheid uit, dat voordat deze zich kan verspreiden bij de muur is en daar door reflectie het geluid van de voorkant uit fase bereikt. (...) Beste Hans, In het door jou geopende topic over het kamfiltereffect leg ik uit dat de output van poort en woofer niet in tegenfase is (kan zijn) in het diepe basgebied, en dat zij ook niet (kunnen) interfereren. Hetzelfde geldt voor de reflecties (waarbij fasehoek van inval = fasehoek van uitval). Overigens is de geluidssnelheid, hoe "snel" je luidsprekers ook zijn, altijd ca. 340 m/sec., enigszins afhankelijk van luchtdruk, temperatuur, vochtigheid, enz.: maar niet van de speakers! Als het bij jou thuis sneller gaat, heb je een Wereldwonder in huis! Je huis zal worden opgeëist door de Wetenschap en verzegeld door een Ministerie! (...) Dichtheid en compressiemodulus kunnen afhankelijk zijn van de temperatuur en bv vochtgehalte. Voor lucht bij kamertemperatuur (20 °C) is de geluidssnelheid ca. 343 meter per seconde of 1234,8 km/u; bij droge lucht (met relatief weinig waterdamp) met een temperatuur van 0 °C is dat 331 m/s of 1194 km/u. (...) http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidssnelheid Klopt... Maar stel nou dat de speakers ongeveer 1,7 m van de muur staan (wat ze stonden !!) en een 50 Hz sinus produceren. Wanneer de drukgolf dan achter uit de pijp IN FASE met de woofer de achterkant verlaat en daarna via de muur bij de voorkant is (3,4 m afgelegd), komt deze bij de woofer aan, precies op het moment dat de woofer terug gaat. Uit fase dus en geen geluid. Dit probeer ik ook al een tijd uit te leggen, maar misschien redeneer ik toch verkeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 16 november 2010 Report Share Posted 16 november 2010 Morgenavond ga ik naar een paar andere Watt Puppy's luisteren. Ik ben werkelijk benieuwd hoe het daar klinkt. In Amersfoort? Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 november 2010 Author Report Share Posted 16 november 2010 Morgenavond ga ik naar een paar andere Watt Puppy's luisteren. Ik ben werkelijk benieuwd hoe het daar klinkt. In Amersfoort? Groet, Leobus Inderdaad, maar door de mist uitgesteld naar volgende week. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 november 2010 Report Share Posted 16 november 2010 kamfiltereffect is meen ik de term voor het wangedrag van een niet goed functionerende transmissielijn. ik 'zie' iig wel interferenties (knopen en buiken zegt men toch?). die ken ik wel ja. op de bank aan de de muur tegenover de luidsprekers hoor ik de laagste output van de speakers. op de luisterplek niet. ik krijg de indruk dat inspelen van de set en de speakers ook een deel is van wat je doormaakt. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 november 2010 Author Report Share Posted 16 november 2010 kamfiltereffect is meen ik de term voor het wangedrag van een niet goed functionerende transmissielijn. groet Dat is niet alleen dat wangedrag, zie de openingpost van het topic "Kamfiltereffect". ik 'zie' iig wel interferenties (knopen en buiken zegt men toch?). die ken ik wel ja. op de bank aan de de muur tegenover de luidsprekers hoor ik de laagste output van de speakers. op de luisterplek niet. groet Dat zijn dan weer staande golven. ik krijg de indruk dat inspelen van de set en de speakers ook een deel is van wat je doormaakt. groet Inspelen..??? de speakers zijn 15 jaar oud en aan de rest van de set is niks veranderd tot voor vier dagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 november 2010 Report Share Posted 16 november 2010 ah ... ik dacht vers. geen inspelen dus. zijn de mijne mooi ouder en dus beter ingespeeld Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 november 2010 Report Share Posted 17 november 2010 [(...). De baspijp aan de achterkant spuwt de lucht met zulk een snelheid uit, dat voordat deze zich kan verspreiden bij de muur is en daar door reflectie het geluid van de voorkant uit fase bereikt. (...) Beste Hans, In het door jou geopende topic over het kamfiltereffect leg ik uit dat de output van poort en woofer niet in tegenfase is (kan zijn) in het diepe basgebied, en dat zij ook niet (kunnen) interfereren. Hetzelfde geldt voor de reflecties (waarbij fasehoek van inval = fasehoek van uitval). Overigens is de geluidssnelheid, hoe "snel" je luidsprekers ook zijn, altijd ca. 340 m/sec., enigszins afhankelijk van luchtdruk, temperatuur, vochtigheid, enz.: maar niet van de speakers! Als het bij jou thuis sneller gaat, heb je een Wereldwonder in huis! Je huis zal worden opgeëist door de Wetenschap en verzegeld door een Ministerie! (...) Dichtheid en compressiemodulus kunnen afhankelijk zijn van de temperatuur en bv vochtgehalte. Voor lucht bij kamertemperatuur (20 °C) is de geluidssnelheid ca. 343 meter per seconde of 1234,8 km/u; bij droge lucht (met relatief weinig waterdamp) met een temperatuur van 0 °C is dat 331 m/s of 1194 km/u. (...) http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidssnelheid Klopt... Maar stel nou dat de speakers ongeveer 1,7 m van de muur staan (wat ze stonden !!) en een 50 Hz sinus produceren. Wanneer de drukgolf dan achter uit de pijp IN FASE met de woofer de achterkant verlaat en daarna via de muur bij de voorkant is (3,4 m afgelegd), komt deze bij de woofer aan, precies op het moment dat de woofer terug gaat. Uit fase dus en geen geluid. Dit probeer ik ook al een tijd uit te leggen, maar misschien redeneer ik toch verkeerd. Beste Hans, De woofer en de poort staan nagenoeg even ver van de muur af. (Gerelateerd aan de grote golflengten waarmee ze zich bezig houden.) Beide hebben een rondomstralende output. Geen richtings-effect, dus. Bolvormig. (Non-directive.) Jij denkt kennelijk dat de poort naar achteren poept en de woofer naar voren? Maar zo zit dat niet! Ze poepen alletwee àlle kanten tegelijk op. Ze zuigen en persen samen (in gelijke fase) aan dezelfde luchtbel: alle lucht in jouw kamer. Akoestisch gezien vormen ze dus samen slechts één bron: ook al zuigt de poort harder bij de laagste frequenties en doet het woofermembraan dat vanaf ongeveer een octaafje hoger. (Als het over twee tweeters zou gaan, was het een heel ander verhaal geweest: kortere golflengtes, meer richtingsgevoeligheid...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 november 2010 Report Share Posted 17 november 2010 Misschien een stomme vraag maar ik heb mij dit al eerder afgevraagd. Hoe zit het dan met de tweede speaker deze staat toch wel een stuk verder en hel laag komt over het algemeen uit beide speakers. Zou dat niet nog een effect kunnen hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 17 november 2010 Report Share Posted 17 november 2010 Maar stel nou dat de speakers ongeveer 1,7 m van de muur staan (wat ze stonden !!) en een 50 Hz sinus produceren. Wanneer de drukgolf dan achter uit de pijp IN FASE met de woofer de achterkant verlaat en daarna via de muur bij de voorkant is (3,4 m afgelegd), komt deze bij de woofer aan, precies op het moment dat de woofer terug gaat. Uit fase dus en geen geluid. Dit probeer ik ook al een tijd uit te leggen, maar misschien redeneer ik toch verkeerd. Volgens mij heb je dat heel goed De watt/puppy's gaan naar 2.3 ohm in het laag, daarom is een stabiele versterker heel belangrijk. Welke watt/puppy ga je beluisteren? Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 november 2010 Author Report Share Posted 17 november 2010 Maar stel nou dat de speakers ongeveer 1,7 m van de muur staan (wat ze stonden !!) en een 50 Hz sinus produceren. Wanneer de drukgolf dan achter uit de pijp IN FASE met de woofer de achterkant verlaat en daarna via de muur bij de voorkant is (3,4 m afgelegd), komt deze bij de woofer aan, precies op het moment dat de woofer terug gaat. Uit fase dus en geen geluid. Dit probeer ik ook al een tijd uit te leggen, maar misschien redeneer ik toch verkeerd. Volgens mij heb je dat heel goed De watt/puppy's gaan naar 2.3 ohm in het laag, daarom is een stabiele versterker heel belangrijk. Welke watt/puppy ga je beluisteren? Marc Die stabiele versterker is geen probleem... De aangepastte W/P 6 van Fritz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 november 2010 Author Report Share Posted 17 november 2010 [(...). De baspijp aan de achterkant spuwt de lucht met zulk een snelheid uit, dat voordat deze zich kan verspreiden bij de muur is en daar door reflectie het geluid van de voorkant uit fase bereikt. (...) Beste Hans, In het door jou geopende topic over het kamfiltereffect leg ik uit dat de output van poort en woofer niet in tegenfase is (kan zijn) in het diepe basgebied, en dat zij ook niet (kunnen) interfereren. Hetzelfde geldt voor de reflecties (waarbij fasehoek van inval = fasehoek van uitval). Overigens is de geluidssnelheid, hoe "snel" je luidsprekers ook zijn, altijd ca. 340 m/sec., enigszins afhankelijk van luchtdruk, temperatuur, vochtigheid, enz.: maar niet van de speakers! Als het bij jou thuis sneller gaat, heb je een Wereldwonder in huis! Je huis zal worden opge Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 november 2010 Report Share Posted 18 november 2010 (...) Maar dan is het toch nog steeds zo dat het indirecte geluid uit fase bij de luidspreker aankomt bij een afstand van 1,7 m en 50 Hz.?? Overigens komt aan de achterkant bij een beetje vermogen echt "een paal lucht", of die zo bolvormig reageerd wens ik te betwijfelen. Beste Hans, Nee, natuurlijk niet! Bij 50Hz is de volle golflengte bijna 7 meter, dus de halve golflengte [d.i. het gebied - de diameter van de luchtbel - waarin alle luchtdruk (bij die frequentie, periodiek, voor de waarneming gelijktijdig) wordt verhoogd en geneutraliseerd], is dan 3.5 m. Dat is ongeveer twee keer zo groot als de afstand van jouw luidsprekers tot de muren! Je muur staat (voor die frequentie!) maar op een kwart lambda afstand! Het maakt voor die frequentie dan ook niks uit of je muur schuin staat, gebogen is, of recht... alles wat binnen de halve lambda (positieve c.q. negatieve periode) valt, wordt probleemloos "omspoeld". Als je zelf wat wilt "rekenen": zie http://www.popschoolmaastricht.nl/college_geluid_snelheid_frequentie_golflengte.php Overigens: het ìs geen "paal lucht". Want dan zouden jouw speakers zichzèlf wel verschuiven... "Baffle step" en aanverwante problemen worden trouwens veroorzaakt door de idiote gewoonte van veel audiofielen hun luidsprekers ver van de (stenen, betonnen, harde, reflecterende, niet-basdoorlatende/lekkende) muur/muren neer te zetten. Wie zijn hersens kan gebruiken, móet toch beseffen dat die goeie ouwe Ted Jordan gewoon gelijk had toen hij zei: (...) The polar response favoured by convention is quite unsatisfactory. My approach provides a directional and gently rising high frequency response with the loudspeakers placed with their axes crossing well in front of the listener. It is also strongly recommended (again, against all convention) that loudspeakers be placed as close to a wall as possible.The simple reason for this is that wall reflections will create two further 'virtual' loudspeakers that will create severe interference and impair spatiality. (The ideal, if impractical, solution is to mount the drivers in the wall). (...) http://www.tnt-audio.com/intervis/jordan_e.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 november 2010 Report Share Posted 18 november 2010 Misschien een stomme vraag maar ik heb mij dit al eerder afgevraagd. Hoe zit het dan met de tweede speaker deze staat toch wel een stuk verder en hel laag komt over het algemeen uit beide speakers. Zou dat niet nog een effect kunnen hebben? Beste Kappa7, Geen stomme vraag... maar ik hàd hem al eerder beantwoord. Ja, hoor: bij diverse frequenties zijn de beide woofers van een stereo-set ten opzichte van elkaar in fase (versterking) en bij andere frequenties zijn ze uit fase (verzwakking). Dat hangt dus af van de frequentie en van de afstand tussen beide speakers. Tweekanaals-stereo is een ramp! Maar... mono is nòg erger! Om van quadro, 5.1, en 7.1 maar te zwij...hij...ij...gen...en...n... Maar nu een beetje serieus: als er geen reflecties van muren, vloer en plafond zouden zijn (virtuele extra geluidsbronnen), zou je inderdaad uitdoving bij ongelijke fase en versterking bij gelijke fase kunnen waarnemen. In een dode kamer, bijvoorbeeld, of met beide speakers geplaatst in de open lucht op een 10 m hoge paal of zo. Maar de vele reflecties in de luisterruimte zorgen ervoor dat de afstand tussen de beide speakers ongewis raakt zodat de plussen en minnen elkaar min of meer opheffen. Door de akoestische koppeling van lange geluidsgolven (lage tonen) aan de wanden is de laagweergave meestal piekerig èn te veel (te luid) van het (al dan niet) goede... Pieken van 10 dB zijn in huiskamers niet ongebruikelijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 18 november 2010 Report Share Posted 18 november 2010 Volgens mij is het vrij simpel Sinus 50 hz is 6.8 meter Op de helft bij 3,4 is de fasedraaiig 180 graden bij 50 hz Afstand van de luidspreker tot de muur is 1,7 meter De weergave van de luidspreker richting de muur + de reflectie van de muur tot bij de luidspreker = 3,4 meter Dit opgeteld bij de directe weergave van de luidspreker, richting de luisterplek, heeft uitdoving bij 50 hz tot gevolg Als ik iets niet met een watt/puppy zou doen ,is het Siltech gebruiken. Niets ten nadele van siltech, maar gewoon geen goede combinatie. De afstand van de watt tot de puppy is van belang voor het fasegedrag van de wat t.o.v. de puppy Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 november 2010 Author Report Share Posted 18 november 2010 Volgens mij is het vrij simpel Sinus 50 hz is 6.8 meter Op de helft bij 3,4 is de fasedraaiig 180 graden bij 50 hz Afstand van de luidspreker tot de muur is 1,7 meter De weergave van de luidspreker richting de muur + de reflectie van de muur tot bij de luidspreker = 3,4 meter Dit opgeteld bij de directe weergave van de luidspreker, richting de luisterplek, heeft uitdoving bij 50 hz tot gevolg Als ik iets niet met een watt/puppy zou doen ,is het Siltech gebruiken. Niets ten nadele van siltech, maar gewoon geen goede combinatie. De afstand van de watt tot de puppy is van belang voor het fasegedrag van de wat t.o.v. de puppy Volgens mij klopt dit, en het verhaal van Spido deze keer dus niet.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 november 2010 Report Share Posted 18 november 2010 (...) Afstand van de luidspreker tot de muur is 1,7 meter De weergave van de luidspreker richting de muur + de reflectie van de muur tot bij de luidspreker = 3,4 meter (...) Beste marc b en Hans van Liempd, Een degelijke drogreden! Een superieur sofisme! Een prachtige paradox! Eén van de mooiste miscalculaties, zelfs, die ik hear ooit tegenkwam. 't Lijkt wel wat op het verhaal van de sofist Zeno (of wellicht toch van de parmantige Parmenides?) over de atlethische Achilles die met hardlopen nóóit zou kunnen winnen van de slome schildpad... (...) De snelvoetige Achilles gaat een wedstrijd aan met een schildpad. De schildpad krijgt een voorsprong. Wanneer Achilles het punt A bereikt, waar de schildpad kort tevoren was, is de schildpad intussen bij punt B aangekomen. Arriveert Achilles bij dit punt B, dan is de schildpad intussen aangekomen bij punt C, enzovoorts. De schildpad daagde Achilles uit voor een hardloopwedstrijd. Hij beweerde dat hij zou winnen als Achilles hem een kleine voorsprong gaf. Achilles moest lachen, want hij was natuurlijk een machtige strijder, snel van voet, terwijl de Schildpad zwaar en langzaam was. "Hoeveel voorsprong?" vroeg hij de Schildpad met een glimlach. "Tien meter," antwoordde deze. Achilles lachte harder dan ooit. "Dan ga jij zeker verliezen, vriend" vertelde hij de Schildpad, "maar laten we vooral rennen, als je dat graag wilt." "In tegendeel," zei de Schildpad, "ik zal winnen, en ik kan het je met een eenvoudige redenering bewijzen." "Kom op dan," antwoordde Achilles, die al iets minder vertrouwen voelde dan eerst. Hij wist dat hij de superieure atleet was, maar hij wist ook dat de Schildpad een scherper verstand had, en dat hij al vaak een discussie met het dier had verloren. "Veronderstel," begon de Schildpad, "dat u me een voorsprong van 10 meter geeft. Zou u zeggen dat u die 10 meters tussen ons snel kunt afleggen?" "Zeer snel," bevestigde Achilles. "En hoeveel meter heb ik in die tijd afgelegd, denkt u?" "Misschien een meter - niet meer," zei Achilles na even nagedacht te hebben. "Zeer goed," antwoordde de Schildpad, "dus nu is er een meter afstand tussen ons. En zou u die achterstand snel inlopen?" "Zeer snel inderdaad!" "En toch zal ik in die tijd verder gegaan zijn, zodat u DIE afstand moet inhalen, ja?" "Eeh, ja" zei Achilles langzaam. "En terwijl u dat doet, zal ik een stukje verder gegaan zijn, zodat u steeds een nieuwe achterstand moet inlopen" ging de Schildpad stug door. Achilles zei niets. "En zo ziet u, elke periode dat u bezig bent uw achterstand in te halen zal ik gebruiken om een nieuwe afstand, hoe klein ook, aan die achterstand toe te voegen." "Inderdaad, daar valt geen speld tussen te krijgen," antwoordde Achilles, nu al vermoeid. "En zo kunt u nooit de achterstand inlopen," besloot de Schildpad met een sympathieke glimlach. "U heeft gelijk, zoals altijd," besloot Achilles droevig - en gaf de race gewonnen. Conclusie: de achterstand wordt kleiner, maar Achilles haalt de schildpad nooit in. Dit is een paradox, want in werkelijkheid zou Achilles de schildpad wel inhalen. (...) http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeno's_paradoxen Stel dat jouw buurman 10 meter verderop woont. Je brengt hem de krant, bijvoorbeeld, en loopt dan weer naar huis terug. Woont je buurman dan opeens (2 x 10 m =) 20 meter verderop? Om meer privacy te krijgen, hoef je dus alleen maar de deur bij hem plat te lopen: hij komt bij elk bezoek een eind verder weg te wonen! Bij 50 Hz, positieve amplitude (luidsprekerconus maximaal naar voren uitgeslagen, of dito t.a.v. de luchtprop in de reflexpijp) ontstaat met de snelheid van het geluid (340 m/sec.) een luchtbel met verhoogde luchtdruk met een diameter van ca. 3,4 m rondom de luidspreker. De afstand tot de muur past moeiteloos in dat hogedrukgebied, dus. En doordat de muur de druk reflecteert, wordt de druk de andere kant op groter (theoretisch + 3 dB voor elke volledige reflectie: dus zonder lekken/verliezen). Het verhaal van de luchtbel gaat verder: wanneer de conus of luchtprop vervolgens naar achteren uitslaat, verandert de luchtbel in een drukgolffront van verhoogde luchtdruk dat met een snelheid van ca. 340 meter per seconde door de kamer reist. En bij een frequentie van 50 Hertz wordt hij gevolgd door nog 49 soortgenoten binnen één seconde: drukgolffronten, dus, die allemaal als een luchtbel met verhoogde luchtdruk van 3,4 m ø zijn begonnen. Overigens: als we Nelson Pass mogen geloven (en ik denk dat daartoe aanleiding bestaat!), heeft lucht een overwegend single-ended karakter (van plus tot 0), en ligt de nullijn van de drukgrafiek zeker niet in het midden. Zelfs in het drukgebied waarin lucht zich nog lineair gedraagt... (...) When sound waves in air (pressure waves) encounter a hard surface, there is no phase change upon reflection. That is, when the high pressure part of a sound wave hits the wall, it will be reflected as a high pressure, not a reversed phase which would be a low pressure. Keep in mind that when we talk about the pressure associated with a sound wave, a positive or "high" pressure is one that is above the ambient atmospheric pressure and a negative or "low" pressure is just one that is below atmospheric pressure. A wall is described as having a higher "acoustic impedance" than the air, and when a wave encounters a medium of higher acoustic impedance there is no phase change upon reflection. (...) http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/sound/reflec.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 november 2010 Report Share Posted 19 november 2010 kamfiltereffect is meen ik de term voor het wangedrag van een niet goed functionerende transmissielijn. (...) Beste Robx, "Het wangedrag van een niet goed functionerende transmissielijn"? Èlke TLS gedraagt zich zo wàn! Tenzij hij een anti-resonator in de lijn heeft volgens het concept in "Klang und Ton" 4/98. (Artikel "Flatline - Die Transmission Line ohne TML Loch"). Dan klinkt de TLS ongeveer zoals een goed reflexsysteem. Alleen veel zwakker. (Laag rendement nietwaar...?) TLS fans leggen verlies uit als winst. Dat lijkt wel Calvinistisch... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 november 2010 Author Report Share Posted 19 november 2010 Stel dat jouw buurman 10 meter verderop woont. Je brengt hem de krant, bijvoorbeeld, en loopt dan weer naar huis terug. Woont je buurman dan opeens (2 x 10 m =) 20 meter verderop? Om meer privacy te krijgen, hoef je dus alleen maar de deur bij hem plat te lopen: hij komt bij elk bezoek een eind verder weg te wonen! Nee, maar ik heb wel 20 m gelopen... Maar laten we die discussie verder voeren in het kamfiltertopic... Ondertussen ben ik als een kind zo blij met m'n Watt/Puppy's in combinatie met de geleende nieuwe Array S10. Ik heb zelden zulk een precieze bas gehoord. Of zo'n krachtige gitaarklank. Of zo'n natuurlijk stemgeluid. Voorlopig wordt er niks veranderd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 20 november 2010 Report Share Posted 20 november 2010 Spido bekijkt het volgens mij van een heel andere kant. Ik heb wel een serieuze vraag; Wat is het verschil tussen de reflectie vanaf een muur en een tweede bron? Ik bedoel Als je in plaats van de muur een speaker zou plaatsen op 1,7 meter achter de bestaande luidspreker die hetzelfde weergeeft m.b.t. 50 hz Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 november 2010 Author Report Share Posted 20 november 2010 Spido bekijkt het volgens mij van een heel andere kant. Ik heb wel een serieuze vraag; Wat is het verschil tussen de reflectie vanaf een muur en een tweede bron? Ik bedoel Als je in plaats van de muur een speaker zou plaatsen op 1,7 meter achter de bestaande luidspreker die hetzelfde weergeeft m.b.t. 50 hz Volgens mij hetzelfde dan met de reflectie.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 november 2010 Report Share Posted 20 november 2010 Beste MarcB, Bij 50 Hz wordt de lucht 50 keer per seconde een beetje samengeperst (verhoogde druk) in een luchtbel van ca. 3,4 m rondom de speaker - en dus ook tussen de speaker (woofer en/of reflexpoort) en de dichtbijzijnde muur (muren, vloer, plafond), en vervolgens weer "losgelaten". Het plaatselijk effect is te vergelijken met de knoop van een staande golf: grote drukverschillen, maar geen (of nauwelijks) beweging van de luchtmoleculen*). Het plaatsen van een luidspreker in een knoop (grote drukverschillen, weinig snelheidsverschillen) van een staande golf, kan verrassend gunstige effecten opleveren. Een woofer (en/of de mond van een reflexpoort) is zelf namelijk een "buikvormer": hij zwiept de luchtdeeltjes in beweging (grote snelheidsverschillen, weinig drukverschillen). De kamer veroorzaakt bij bepaalde frequenties staande golven, met knopen altijd tegen de muren aan. Als daar zo'n buikvormer (membraan en/of poort) actief is, helpt die mee de staande golven te beheersen. Na de uitleg over de virtuele extra geluidsbronnen (en de daardoor veroorzaakte interferenties) als gevolg van reflecties, is dit nòg een reden waarom Ted Jordan gelijk had toen hij zei dat luidsprekers zo dicht mogelijk bij de muur moeten worden geplaatst. ("Liefst ìn de muur opgenomen," zei hij zelfs!). * Bedenk hierbij dat de luchtmoleculen elkaar aanstoten en dus niet afstanden van bijvoorbeeld 1,7 meter héén en 1,7 meter terug uitvoeren, zoals sommigen lijken te denken. Net zo min als de watermoleculen van de zee zich verplaatsen in hetzelfde tempo als de golven en stromingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 21 november 2010 Report Share Posted 21 november 2010 sorry hier ben ik het niet mee eens Geluid uit een luidspreker heeft een richting en een snelheid. Deze is ook beinvloedbaar.Met bijvoorbeeld 2 subwoofers kun je 50 hz sturen. Een bepaalde richting op laten stralen bijvoorbeeld.Dit kan al als ze heel dicht bij elkaar staan.Het is dus niet zo dat een 50 hz toon binnen 3,4 meter altijd hetzelfde doet. Ik weet wel dat een 50 hz toon uit 1 luidspreker alle kanten opstraald , Het is dus niet alleen de reflectie van de achtermuur op 1,7 meter , ook van de zijmuren ,plafond, vloer en tegenoverliggende muur. Ieder wand zal zorgen voor een andere dip of peak, die bij heel luid spelen in een kleine ruimte zal vervagen,maar dat neemt niet weg dat een luidspreker 1,7 meter van de wand een dip zal geven bij 50 hz. Of luidsprekers dicht bij de muur moeten staan is volgens mij afhankelijk van het ontwerp.De mijne geven dan veel te veel laag. Als je de laagweergevers in de muur bouwt heb je eigenlijk geen kast meer en is dat is perfect. Alleen hoge tonen dicht bij de muur is doffe ellende.deze moeten dus wel een eind van de muur af . Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 21 november 2010 Report Share Posted 21 november 2010 zonder achtermuur Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts