marc b Posted 21 november 2010 Report Share Posted 21 november 2010 met achtermuur De piek bij honderd hz is natuurlijk ook verklaarbaar. 1,7 meter + 1,7 meter = 3,4 meter dus een optelling Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 november 2010 Author Report Share Posted 21 november 2010 Jammer, dat de discussie hier gevoerd word en niet het betreffende topic. Maar wel erg duidelijk. Ik meette en hoorde precies dit effect in de praktijk. Helaas kun je niet spelen zonder achtermuur, tenzij er een stevige basstrap achter elke speaker staat. En dan vraag ik me weer af wat dat doet met een baspijp aan de achterzijde... Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 21 november 2010 Report Share Posted 21 november 2010 ik gebruik deze http://www.acusticaapplicata.com/home.php?lang=eng deze slurpen het laag niet op Hoe preciezer de luidspreker .............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 november 2010 Author Report Share Posted 25 november 2010 Welke watt/puppy ga je beluisteren? Marc De aangepastte W/P 6 van Fritz... Gisteravond dus naar de W/P 6 geluisterd... Fritz heeft een ruime studio waar de luidsprekers vrij dicht bij de achtermuur staan. Net als bij mij zo ongeveer een meter. De kamer is een stuk langer dan mijn kamer (ik schat de lengte 9 m). Links en rechts naast de speakers gordijnen, een vloerkleed op de vloer en een bouwsel van piepschuim tegen het plafond als een soort diffuser. De stoel staat erg ver van de speakers. Vrij dicht tegen de achtermuur zelfs. We hebben alleen CD's gedraaid, opnamen van Fritz en enkele krengen die ik had meegebracht. Merkwaardigerwijs sprong de Marantz SACD speler telkens op tilt wanneer er CD's van mij in gingen.. Na resetten speelde de CD's dan weer wel, dus we hebben ze wel kunnen vergelijken. Fritz houdt dus duidelijk van een heel andere manier van luisteren dan wat ik prefereer. Verder van de luidsprekers en behoorlijk laid back. Mijn favotiete opnamen die erg direct zijn opgenomen vond hij maar niks. Mijn argument dat je daarmee het gevoel hebt dat het bandje bij je binnen staat, vond hij wel hout snijden, maar hield zelf toch meer van een akoestische omgeving in de opname. Wat de W/P's daar wel doen, is een onzetend diep, krachtig en volumineus laag produceren. Niet bij elke opname, maar alleen waar het ook zo bedoeld is. De grootte van de luisterruimte en de grotere baskasten van de WP 6 zullen hieraan wel aan ten grondslag liggen. Misschien dat het Twaron in de speakerkasten de laagste frequentie ook nog een stuk naar beneden trekt. Het laag is dus duidelijk beter dan wat ik hier heb, dat staat gewoon als een huis, zeg maar. In het midden en hoog, mis ik daar toch wel de resolutie en transparantie die ik thuis wel heb. Ook vond ik het stereobeeld niet zo scherp gestoken als dat wat ik hier en eerder op andere sets hoorde. Ook klinkt het allemaal wat scherper, korreliger en minder verfijnt (vind ik..!). Nu staat er hier thuis een CD op van Lils Mackintosch. En ik moet Fritz toch meegeven.. het staat er wel heel mooi op. Totaal geen scherpte, prachtig stereobeeld en loepzuiver. Dan gaat het natuurlijk ook over afschermingen en aarding. Ook daar heeft Fritz een totaal ander idee over dan wat ik heb. De enige kabels die hier zijn afgeschermd, is de interlink tussen de draaitafel en phonotrap, de aansluitkabel van m'n Okki Nokki en de voedingskabel van de draaitafelmotor. Verder geen afschermingen, maar wel vlechtwerk om storingen buiten te houden. Mijn 'aarding' van het frontend is aangesloten op de middenaftakking van de scheidingstrafo. De eindversterkers hangen wel aan aarde. Via de interlinks de rest dus ook, maar van mij had dat niet gehoeven. De middenaftakking van de gebalanceerde scheidingstrafo, slokt die lekstromen wel op. Bij Fritz is alles afgeschermd vanaf de meterkast tot aan de luidsprekers. Zelfs heeft hij metalen kasten en hulzen om de netstekkers gebouwd. Ik kan me voorstellen dat dit nodig is een ruimte vol computers en apparatuur. Dus helemaal uit de lucht gegrepen is het niet. Ik smijt dan liever de PC buiten, maar dat is voor Frits een beetje lastig.. Kortom.. de avond was weer te kort om alles wat we wilden doen af te werken, maar toch ging ik met een goed gevoel naar buiten. Fritz is wel degelijk geintereseerd in alles wat de geluidskwaliteit kan positief beinvloeden en ik dus ook. Er zijn vele wegen naar Rome zullen we maar zeggen. Admiraal.. wanneer je dit zou lezen... nogmaals hartelijk bedankt voor de avond. Ik ben benieuwd wat je er hier van vind.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 25 november 2010 Report Share Posted 25 november 2010 De w/p 6 loopt verder door in het laag dan de eerdere modellen. Verder zijn ze iets dynamischer. Je vergelijking klopt volgens mij wel aardig met de ervaringen die ik had Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 november 2010 Report Share Posted 26 november 2010 (...) Er zijn vele wegen naar Rome zullen we maar zeggen. (...) Zo 'nen Brabander, die blieft doch altied suuken noar Rome! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 november 2010 Report Share Posted 26 november 2010 (...) Alleen hoge tonen dicht bij de muur is doffe ellende. deze moeten dus wel een eind van de muur af . Beste Marc b, Hoge tonen kunnen van zichzelf nooit dof zijn. En die muur àchter zich zien ze helemaal niet stáán. (Zie de spreidingskarakteristieken / polar response patterns/plots/diagrams van hogetonenluidsprekers.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 26 november 2010 Report Share Posted 26 november 2010 Hans, Mooi verslag. Jouw indrukken lijken wel een copy/paste van die van mij. Ik bedoel dan de klankkleur. Vergeet niet dat er een andere voortrein v Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 26 november 2010 Report Share Posted 26 november 2010 (...) Alleen hoge tonen dicht bij de muur is doffe ellende. deze moeten dus wel een eind van de muur af . Beste Marc b, Hoge tonen kunnen van zichzelf nooit dof zijn. En die muur Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 november 2010 Author Report Share Posted 26 november 2010 (...) Alleen hoge tonen dicht bij de muur is doffe ellende. deze moeten dus wel een eind van de muur af . Beste Marc b, Hoge tonen kunnen van zichzelf nooit dof zijn. En die muur Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 27 november 2010 Report Share Posted 27 november 2010 Je zoekt vanaf iedere muur het punt waarop een toon 'open' gaat klinken, d.m.v. je stem of handgeklap of door een instrument te bespelen. Het beste kun je met zijn tweeen zijn,iemand op de luisterplek en iemand die geluid produceerd. Dan ga je door totdat je reflectie krijgt vanaf de tegenoverliggende muur. Hierdoor krijg je een rechthoek, die je aantekend op de vloer. Hierin ga je met de luidsprekers schuiven, luisterend naar alle frequenties en alle aspecten van het geluidsbeeld. Diepte hoogte breedte transparantie dynamiek enz Eerst met grotere stappen dan met cm ( rechthoek is meestal niet erg groot) Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 28 november 2010 Report Share Posted 28 november 2010 Ik ben blij te lezen dat m'n WP's zo goed terecht zijn gekomen Hans... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 november 2010 Report Share Posted 29 november 2010 Je zoekt vanaf iedere muur het punt waarop een toon 'open' gaat klinken, d.m.v. je stem of handgeklap of door een instrument te bespelen. Het beste kun je met zijn tweeen zijn,iemand op de luisterplek en iemand die geluid produceerd. Dan ga je door totdat je reflectie krijgt vanaf de tegenoverliggende muur. Hierdoor krijg je een rechthoek, die je aantekend op de vloer. Hierin ga je met de luidsprekers schuiven, luisterend naar alle frequenties en alle aspecten van het geluidsbeeld. Diepte hoogte breedte transparantie dynamiek enz Eerst met grotere stappen dan met cm ( rechthoek is meestal niet erg groot) Beste marc b, Het beste kun je hiervoor met z'n twee Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 november 2010 Report Share Posted 29 november 2010 Ik ben blij te lezen dat m'n WP's zo goed terecht zijn gekomen Hans... Beste S@m, Als jouw WP's "van een verzetje hielden"... ja! Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 1 december 2010 Report Share Posted 1 december 2010 Je zoekt vanaf iedere muur het punt waarop een toon 'open' gaat klinken, d.m.v. je stem of handgeklap of door een instrument te bespelen. Het beste kun je met zijn tweeen zijn,iemand op de luisterplek en iemand die geluid produceerd. Dan ga je door totdat je reflectie krijgt vanaf de tegenoverliggende muur. Hierdoor krijg je een rechthoek, die je aantekend op de vloer. Hierin ga je met de luidsprekers schuiven, luisterend naar alle frequenties en alle aspecten van het geluidsbeeld. Diepte hoogte breedte transparantie dynamiek enz Eerst met grotere stappen dan met cm ( rechthoek is meestal niet erg groot) Beste marc b, Het beste kun je hiervoor met z'n twee Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 december 2010 Report Share Posted 2 december 2010 Je zoekt vanaf iedere muur het punt waarop een toon 'open' gaat klinken, d.m.v. je stem of handgeklap of door een instrument te bespelen. Het beste kun je met zijn tweeen zijn,iemand op de luisterplek en iemand die geluid produceerd. Dan ga je door totdat je reflectie krijgt vanaf de tegenoverliggende muur. Hierdoor krijg je een rechthoek, die je aantekend op de vloer. Hierin ga je met de luidsprekers schuiven, luisterend naar alle frequenties en alle aspecten van het geluidsbeeld. Diepte hoogte breedte transparantie dynamiek enz Eerst met grotere stappen dan met cm ( rechthoek is meestal niet erg groot) Beste marc b, Het beste kun je hiervoor met z'n twee Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 2 december 2010 Report Share Posted 2 december 2010 Gisteren avond bij Hans geweest en het prototype van de nieuwe Array S-1 stereo eind versterker mogen beluisteren. En natuurlijk horen of het met de Puppies echt is opgelost. Mijn eigen referentie cd's en lp's meegenomen om een goede indruk te krijgen. Los even van het laag (daar kom ik zo op) klinkt het geheel fantastisch. Een prachtig breed en diep geluidsbeeld. De nieuwe Array combineert een hoge resolutie met een heel mooie natuurlijke klank. Er zijn mensen die Array wat aan de klinische analytische kant vinden spelen, maar daar is bij dit prototype geen sprake van. Kamermuziek, groot orkest, het maakt niet uit. Alles klinkt natuurlijk, prachtig gedetailleerd en met een zeer opvallend mooi 3D geluidsbeeld. ook de dynamiek van de Puppies valt op, zonder dat het agressief en irritant wordt. Zo hoort een set te spelen Top! Er is nog (steeds) een klein probleem. Het door Hans gemelde laag probleem is er toch nog steeds. Maar eigenlijk alleen hoorbaar bij een "plukkende" lage bas en harde klappen op een lage tonen drum. Strijkende bassen aan het begin van het allegretto uit Shostakovitch 5 leveren geen enkel probleem op, maar het Keith Jarreth jazz trio met een stuwende bas produceert een teveel aan laag, waardoor de bas niet meer strak en gedetailleerd klinkt maar aan de "zompige kant". Hoe verder je naar achteren gaat zitten hoe erger het wordt. Meer naar voren zitten lost het probleem niet op. Dus alleen maar een probleem als lage tonen fel de speakers uit rollen. Naar mijn bescheiden mening is dit alleen maar op te lossen met op de juiste frequentie afgestemde bass traps. Gaat zeker opgelost worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 2 december 2010 Report Share Posted 2 december 2010 Naar mijn bescheiden mening is dit alleen maar op te lossen met op de juiste frequentie afgestemde bass traps. Gaat zeker opgelost worden. Of met een Modex-Plate. Die neemt veel minder ruimte in, want voor die specifieke lage afstemming is (in zelfbouw) nogal wat diepte en frontaal oppervlak nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 2 december 2010 Report Share Posted 2 december 2010 Naar mijn bescheiden mening is dit alleen maar op te lossen met op de juiste frequentie afgestemde bass traps. Gaat zeker opgelost worden. Ik ben benieuwd of Hans wel eens een andere versterker heeft geprobeerd dan Array op de WP's. Het komt me nl niet geheel onbekend voor en met dezelfde WP's en b.v. Sugden en Mimetism versterking had ik hier ook min of meer last van. Met Accuphase daarentegen niet. Oftewel, zou het misschien aan de versterking kunnen liggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 2 december 2010 Report Share Posted 2 december 2010 Oftewel, zou het misschien aan de versterking kunnen liggen? Jawel, maar dat wordt als een te voor de hand liggende oorzaak gezien. Men knutselt liever aan de gevolgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 december 2010 Report Share Posted 2 december 2010 Ach, als het al zo mooi klinkt, en er maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 2 december 2010 Report Share Posted 2 december 2010 Modex-Plate voor de DIY liefhebbers een PDF en een duitse draad Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 2 december 2010 Report Share Posted 2 december 2010 Oftewel, zou het misschien aan de versterking kunnen liggen? Jawel, maar dat wordt als een te voor de hand liggende oorzaak gezien. Men knutselt liever aan de gevolgen. Array versterking die het laag niet goed onder controle heeft? Lijkt me sterk. Het is echt een akoestisch probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 2 december 2010 Report Share Posted 2 december 2010 Naar mijn bescheiden mening is dit alleen maar op te lossen met op de juiste frequentie afgestemde bass traps. Gaat zeker opgelost worden. Oh vast. Maar toch zou ik wel eens willen weten als Hans die speakers even tijdelijk 10 cm van de achtermuur plaatst of de bas dan niet droger wordt. Zoals gezegd, al is het maar voor de lol. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie, gelukkig maar, die resultaten waren namelijk niet goed (schreef Hans) en wellicht pakt het deze keer anders uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 2 december 2010 Report Share Posted 2 december 2010 Je zoekt vanaf iedere muur het punt waarop een toon 'open' gaat klinken, d.m.v. je stem of handgeklap of door een instrument te bespelen. Het beste kun je met zijn tweeen zijn,iemand op de luisterplek en iemand die geluid produceerd. Dan ga je door totdat je reflectie krijgt vanaf de tegenoverliggende muur. Hierdoor krijg je een rechthoek, die je aantekend op de vloer. Hierin ga je met de luidsprekers schuiven, luisterend naar alle frequenties en alle aspecten van het geluidsbeeld. Diepte hoogte breedte transparantie dynamiek enz Eerst met grotere stappen dan met cm ( rechthoek is meestal niet erg groot) Beste marc b, Het beste kun je hiervoor met z'n tweeën zijn, schrijf je. Maar waar vind je iemand anders die nèt zo gek is? Jij hoeft niet zo gek te zijn Bij jouw gelden andere wetten en fase verschillen tussen de achtermuur en de speakers bestaan niet. Mooi makkelijk Beste marc b, En die "andere wetten" zijn nog wáár ook! Sinds Christiaan Huygens weten we al hoe dat zit. (...) Huygens stelde zich voor dat een golf zich alleen door een medium kan voortplanten. Elk punt in het medium wordt afzonderlijk beschouwd. Als het punt vanuit een bron een golf ontvangt, zendt het een nieuwe bolgolf (sferische golf) uit met dezelfde amplitude, frequentie en fase als de oorspronkelijke golf. "Om ieder deeltje moet een golf ontstaan waarvan het deeltje het middelpunt is", schreef Huygens in zijn Traité de la lumière (1690). Deze nieuwe golven heten elementaire golven. De raaklijn (omhullende) aan alle elementaire golven vormt het nieuwe golffront. De lijn loodrecht op een golffront geeft de voortplantingsrichting aan. (...) http://nl.wikipedia.org/wiki/Principe_van_Huygens-Fresnel Beste Spido Dit stukje gaat over licht. Licht en geluid zijn twee verschillende zaken. Bij licht heb je geen faseproblemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts