Jump to content

Mijn ervaringen met de Wilson Watt Puppy 5.1 e

WanFie
 Share

Recommended Posts

Oftewel, zou het misschien aan de versterking kunnen liggen?

Jawel, maar dat wordt als een te voor de hand liggende oorzaak gezien. Men knutselt liever aan de gevolgen.

We zijn weer snel aan het concluderen.. pffffffffffff.

Zoals Hansko schrijft, gaat het op de meeste muziek gewoon goed en is het al veel beter dan in het begin toen de WP's hier stonden.

Ik kan er zo prima mee leven, maar het houdt niet in dat ik er niet mee verder ga. Zoals ik al elders schreef heb ik zelden homogener laag dan bij Hansko gemeten. Eerder was dat ook veeeeeeel slechter, de bastraps hebben daar echt veel goed gedaan.

:)

Naar mijn bescheiden mening is dit alleen maar op te lossen met op de juiste frequentie afgestemde bass traps. Gaat zeker opgelost worden.

Oh vast.

Maar toch zou ik wel eens willen weten als Hans die speakers even tijdelijk 10 cm van de achtermuur plaatst of de bas dan niet droger wordt. Zoals gezegd, al is het maar voor de lol.

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie, gelukkig maar, die resultaten waren namelijk niet goed (schreef Hans) en wellicht pakt het deze keer anders uit.

Eigenlijk wil ik de speakers niet verder naar achter. Dan staan ze n.l. steeds meer opgesloten tussen de muur en m'n apparatuur altaar. Maar je bent van harte welkom om 'n keer mee te komen sjouwen.

Oftewel, zou het misschien aan de versterking kunnen liggen?

Jawel, maar dat wordt als een te voor de hand liggende oorzaak gezien. Men knutselt liever aan de gevolgen.

Array versterking die het laag niet goed onder controle heeft? Lijkt me sterk. Het is echt een akoestisch probleem.

Precies, in combinatie met de grilligheid van de w/p 5. Met de Omega's had ik in het laag een veel homogener laag wat ook nog eens veel dieper ging.

En begin nou weer niet over de grote speakers, ik denk dat de 2x 16,5 van Spido net zo groot zijn als de baskasten. De infinity's waren drie keer groter en kenden dit verschijnsel ook niet.

Voor mij ligt het aan die baspijpen op de achterkant (65 mm inwendig en 165 mm diep) in combinatie met het indirecte geluid. Overigens kan ik die baspijp alleen via refectie horen. Direct geluid vanaf de achterkant is n.l. onmogelijk.. (of ik moet de kasten achterstevoren zetten zoal Verity (wat ik overigens ook al uitgeprobeerd heb).

Maar nogmaals... wanneer het overal zou klinken zoals het hier nu doet, dan verkocht er geen audiowinkel nog iets..

Er blijft altijd wel wat te wensen.

We zijn weer snel aan het concluderen.. pffffffffffff.

Zoals Hansko schrijft, gaat het op de meeste muziek gewoon goed en is het al veel beter dan in het begin toen de WP's hier stonden.

Ik kan er zo prima mee leven, maar het houdt niet in dat ik er niet mee verder ga. Zoals ik al elders schreef heb ik zelden homogener laag dan bij Hansko gemeten. Eerder was dat ook veeeeeeel slechter, de bastraps hebben daar echt veel goed gedaan.

Het ging me meer om de algemene 'akoestische conclusie' waar ik in het verleden ook op ben gewezen. Maar evengoed succes gewenst.

Dank je... hier heb ik tenminste wat aan.

Ye'r welcome, maar ik wil je ook, nogmaals, op een andere weg wijzen, die van een actieve oplossing middels een extra subwoofer in "tegenfase". Exacte fase, laagdoorlaat en plaats (in een hoek is een aardig uitgangspunt) van woofer moet je uitvogelen, probeer dit eens zonder vooraf beren op de weg te zoeken ;) Hoezeer ik ook betwijfel dat we hier met een kamfilter effect te maken hebben, zelfs als het dat is werkt een extra sub positief.

Hoi Hans,

Ik zou er niet mee kunnen leven. En ik weet bijna zeker jij ook niet...

Zeker ook gezien jouw muziek smaak, waar een lekker strak laag de vreugde van het luisteren verhoogt. En ook omdat je het een uitdaging vindt om met eigen middelen dit soort problemen op te lossen. Blijft dit leuke topic ook nog even voortduren.

En als dit puntje ook klopt, dan heb je denk ik het optimale bereikt. En dat is waar de rechtgeaarde audiofiel naar streeft, toch?

(...)

Dit stukje gaat over licht.

Licht en geluid zijn twee verschillende zaken.

Bij licht heb je geen faseproblemen.

Beste Marc b,

Dit is de basis voor de golftheorie, die (na uitbreiding door Fresnel) ook verklarend werd gevonden voor geluid.

Overigens heeft licht (afgezien van laser: fasecoherent licht) wel degelijk ook faseproblemen.

Zie bijvoorbeeld: www.phys.uu.nl/.../Koot%20en%20Kuiper,%20Tommie%20en%20Taco, %20Interferentie.doc

(...) Op het moment dat de lichtgolven niet dezelfde fase hebben doven ze elkaar gedeeltelijk of helemaal uit. Hoeveel de golven elkaar uitdoven hangt af van het (...)

\

Tja, die baspoort zal wel weer eens het probleem zijn. Wat daaruit komt heeft vaak een slecht impulsgedrag, m.a.w. ijlt/trilt nogal na, net zoals kamerresonanties (staande golven). Het kan soms goed uitpakken, en soms zit zo'n poortresonantie net bij een kamerresonantie. Wat bij mij wel eens helpt, is de ene baspoort op een andere frequentie afstemmen dan de andere. Dus 1 van de poorten verlengen met een extra stukje erop, dan zit die op een lagere frequentie en zal daar ook een lager geluidsniveau hebben.

Maar ook de topkastjes kunnen er wat van. Ze trillen naar hartelust mee met de muziek en misschien is de poort hier wel een probleemgevalletje. :unsure:

Iets geks wat ik nou weer had, eh, heb. Mijn speakers staan al een tijdje zoals ze staan, en ik merkte als ik aan de pc zat dat de bas dan wel wat opgepompt werd. Zat ik op de luisterstoel, dichterbij de speakers, dan was het effect verdwenen. Ging ik tussen de speakers staan dan had ik het weer. Op beide plekken met die bas-boost ben je vlakbij de schuine zijwanden van de zolderkamer.

Nu ik de NFO digitale kabel vervangen heb door een gehakte koolstofkabel, en nog wat ongeloofwaardigs heb gewijzigd zoals het verwijderen van een sticker op de DAC, is het effect ook weg,

Hoe dat toch werkt, een mens zijn verstand staat erbij stil. :blink:

Muziek is menselijk

M :ph34r: rc

Even kijken... nee, dat zit er nog op! Zou het helpen als je dat verwijdert? Die zalen waarin we luisteren naar uitvoeringen hebben toch ook vaak van die hoge plafonds?

Het lijkt me een gouden tip, Treshold!

Maar even wachten op de lente... <_<

M :ph34r: rc

Na 'n week stevig in de lappenmand nu weer een beetje boven water...

Ik heb 'n week kunnen nadenken over wat er allemaal aan de hand zou kunnen zijn:

1. speakers pieken wat rond de 100 hz.

2. kamerfrequenties liggen een beetje ongunstig voor die 80 - 100 Hz.

3. kamfiltereffect

4. baspoort aan de achterzijde

5. slappe dakconstructie

6. te lange nagalmtijd rond de 100 Hz

aan 1 en 4 kan ik weinig veranderen of ik moet de speakers verkopen. Sokken,schuimpjes, strookjesschuim heb ik bij andere speakers ook al eens geprobeerd maar heeft nooit een blijvend resultuut gegeven. Aan 2 is ook niks te veranderen. Met 3 kan ik spelen (laat Hans maar schuiven zou Spido zeggen :D ) maar dit moet volgens mij het laatste zijn wat ik doe voor het echt "klaar" is.

over 5:

Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom de kapconstructie niet als basstrap werkt. De ruimte boven m'n kamer

Na 'n week stevig in de lappenmand nu weer een beetje boven water...

Ik heb 'n week kunnen nadenken over wat er allemaal aan de hand zou kunnen zijn:

3. kamfiltereffect

5. slappe dakconstructie

aan 1 en 4 kan ik weinig veranderen of ik moet de speakers verkopen. Sokken,schuimpjes, strookjesschuim heb ik bij andere speakers ook al eens geprobeerd maar heeft nooit een blijvend resultuut gegeven. Aan 2 is ook niks te veranderen. Met 3 kan ik spelen (laat Hans maar schuiven zou Spido zeggen :D ) maar dit moet volgens mij het laatste zijn wat ik doe voor het echt "klaar" is.

over 5:

Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom de kapconstructie niet als basstrap werkt. De ruimte boven m'n kamer

Beste Hans,

De gipsplaten en de houtwolcementplaten zullen geen probleem opleveren: die hebben natuurlijk wel allemaal een eigenresonantiefrequentie, maar hun Q is gering (gunstig) en hun inwendige demping is groot (ook gunstig).

Maar wat de spaanplaten delen betreft, hangt het er vermoedelijk van af hoe die zijn vertimmerd.

Als ze alleen aan de randen zijn vastgetimmerd, kunnen ze allemaal als grote klankbodems (voor lage frequenties) werken.

Wanneer ze om de 15 à 20 cm zijn vastgetimmerd, zal dat veel minder het geval zijn.

Een laagje PUR van 3 cm doet helemaal niks, ten aanzien van lage frequenties. Het materiaal is ook te luchtig om de trilling van de spaanplaten te dempen: daar zou je iets van bitumen, (siliconen)rubber of enkele centimeters dik kurk voor moeten oplijmen.

Een andere methode zou het oplijmen van diagonale steunbalkjes kunnen zijn.

Met een stethoscoop, een versnellingsopnemer, een contactmicrofoon, een laser interferometer, een pick-up element, of een stukje cellotape met zilverpapier in combinatie met een toongenerator of test-CD, kun je nagaan bij welke frequentie(s) het spaanplaat trilt en of dit overeenkomt met jouw veronderstellingen ten aanzien van resonantie en na-ijling.

Wat jammer toch, overigens, dat we je er niet van hebben kunnen overtuigen dat je problemen niets met kamfiltereffect van doen kunnen hebben, en dat het alleen maar gunstig is dat de reflexpoort aan de achterkant zit...

3. kamfiltereffect

5. slappe dakconstructie

Wel vreemd en jammer dat ik punt 7 mis.

Namelijk het uitproberen van een andere versterker....

Wie zegt namelijk dat de versterker niet wat overdrijft in het loudness gebied rond de 100Hz (zoals zoveel versterkers doen).

Guest tubejack

7 is voor Hans géén optie.

Ik heb hier 3 verschillende buizen en 2 solid state versterkers

staan en het klinkt allemaal net even anders met dezelfde weergevers.

Wel vreemd en jammer dat ik punt 7 mis.

Namelijk het uitproberen van een andere versterker....

Wie zegt namelijk dat de versterker niet wat overdrijft in het loudness gebied rond de 100Hz (zoals zoveel versterkers doen).

:D:D

Omdat ik deze versterkers al verschrikkelijk vaak met andere vergeleken heb. Een Array klinkt in het laag eerder wat terughoudend dan overdreven.

Hans,

heb je al eens iets met een parametrische EQ geprobeert? Geeft misschien niet het beste resultaat maar mogelijk wel inzicht in wat er nu aan de hand is.

Nog niet geprobeerd. Ik heb een Behringer Ultracurve Pro DSP8024. Ik gebruik het ding eigenlijk alleen om te meten. Ik zou hem ook als equaliser kunnen inzetten, maar wil dat kreng eigenlijk niet in het signaalpad hebben.

Ik zoek meer een oplossing (voor zover die nog nodig is) in de aanpassing van de oorzaak. N.l. de akoestiek of de luidspreker.

Op dit moment zie ik drie oplossingen:

1. VPR. deze zijn voor mij erg eenvoudig te bouwen. Ik vraag me alleen af of het pers