Jump to content

Mijn ervaringen met de Wilson Watt Puppy 5.1 e

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Beste Hans,

De gipsplaten en de houtwolcementplaten zullen geen probleem opleveren: die hebben natuurlijk wel allemaal een eigenresonantiefrequentie, maar hun Q is gering (gunstig) en hun inwendige demping is groot (ook gunstig).

Maar wat de spaanplaten delen betreft, hangt het er vermoedelijk van af hoe die zijn vertimmerd.

Als ze alleen aan de randen zijn vastgetimmerd, kunnen ze allemaal als grote klankbodems (voor lage frequenties) werken.

Wanneer ze om de 15

Nog niet geprobeerd. Ik heb een Behringer Ultracurve Pro DSP8024. Ik gebruik het ding eigenlijk alleen om te meten. Ik zou hem ook als equaliser kunnen inzetten, maar wil dat kreng eigenlijk niet in het signaalpad hebben.

Zet hem er maar eens tussen, kan je het inzicht geven of het wel of niet aan de speaker ligt. Als daar wel de oorzaak zit hebben aanpassingen in de akoestiek geen enkel nut. Als het de speaker is kun je een filter aanpassing (laten) doen op basis van de juiste EQ instelling of een dedicated actieve EQ in je keten opnemen (iets dat Array best in z'n programma mag opnemen ;) ).

Guest tubejack

Spreek je jezelf nu niet een klein beetje tegen? Jack

Nee vind van niet, maar vertel? Natuurlijk wordt het grootste deel van de weergave bepaald

door de weergever en ruimte waar het staat te spelen.

Maar het is goed waarneembaar als er een andere versterker aangesloten is.

Blind kan ik ze vast niet uit elkaar houden.

Zet hem er maar eens tussen, kan je het inzicht geven of het wel of niet aan de speaker ligt.

Hiermee bedoel je waarschijnlijk dat het aan de luidspreker ligt in betreffende ruimte..?

neen

Dan heeft het volgens mij geen zin om er wat dan ook tussen te zetten (om te meten). Kort geleden speelden de WP's van Hans hier nog de sterren van de hemel. En met de juiste versterker ook de weergave rond de 100Hz...

Jack,als ik het verhaal leest dan heeft Hans heeft een resonantie probleem dat is alles ,

en dat hebben we allemaal, maar de een stoort zich eraan en de ander niet ,

en zo te zien is Hans perfect, dus meten meten meten

en je kunt het een beetje weg foefelen met een andere versterker dat het strakker klinkt of minder kleurt,

maar niet bij perfecte mensen :D die willen de oorzaak aan pakken en zo moet het ook. ;)

Als je speakers doormeet in de ruimte, meet je voor 95 procent resonantie problemen alles globaal onder 700 Hz komen resonantie problemen voor,dus het wil niet zeggen dat het er zijn maar het kan.

Wie van jullie heeft de speakers frequentie in de ruimte doorgemeten,en op welke frequentie resoneert het :D

Ik ken iemand, in Bonn die is BM speakerfan die heeft een luister ruimte laten bouwen voor een rechte frequentie met minimale resonantie,s voor zijn BM,s met akoestische aanpassing,hoe ver gaat de mens :D

Jack,als ik het verhaal leest dan heeft Hans heeft een resonantie probleem dat is alles ,

en dat hebben we allemaal, maar de een stoort zich eraan en de ander niet ,

en zo te zien is Hans perfect, dus meten meten meten

en je kunt het een beetje weg foefelen met een andere versterker dat het strakker klinkt of minder kleurt,

maar niet bij perfecte mensen :D die willen de oorzaak aan pakken en zo moet het ook. ;)

Als je speakers doormeet in de ruimte, meet je voor 95 procent resonantie problemen alles globaal onder 700 Hz komen resonantie problemen voor,dus het wil niet zeggen dat het er zijn maar het kan.

Wie van jullie heeft de speakers frequentie in de ruimte doorgemeten,en op welke frequentie resoneert het :D

Ik ken iemand, in Bonn die is BM speakerfan die heeft een luister ruimte laten bouwen voor een rechte frequentie met minimale resonantie,s voor zijn BM,s met akoestische aanpassing,hoe ver gaat de mens :D

Wol... je snapt het helemaal.

Ik heb het nu best redelijk voor elkaar en kan er best wel mee leven. Maar uit die W/P's moet in het laag meer mogelijk zijn. Bovendien ben ik nu erg geboden aan het midden van de ruimte om het laag een beetje draaglijk te houden. Nou was dit met de Infitity's ook wel zo, maar dan op een lagere frequentie en minder prominent.

Ik zou de ruimte graag akoestisch aanpassen zodat ik wat meer vrijheid heb om de speakers te plaatsen en het op andere plekken ook beter klinkt. Elektronische hulpmiddelen werken vaak ook maar op een plek in de ruimte goed. Ik denk dat ik Toine maar eens ga uitnodigen.

:)

Jack, is het dak ook van ...

Je weet wat je leermeester Spido zegt ,Hout is maar ....

We moeten aan Spido vragen of die ook sneldek pan van speksteen produceert en in welke kleuren leverbaar zijn, misschien doet dat wonderen :D

Of Hans moet misschien een nieuw huis laten bouwen voor zijn zorgzame pupke, sorry Hans het moet puppies zijn :D

Guest tubejack

Ja, volgens mij van die holle betonplaten, net als de woonvloer, voor de rest is alles

ter plekke gestort. Beneden de vloer ook, op van die piepschuimen broodjes.

Het is lekker geluidarm, van muziek of andere geluiden heb ik geen last. Alleen "contact geluiden

hoor je af en toe" peanuts...

Wat die puppies betreft, ze doen hun naam eer aan.

Toine er bijhalen lijkt me inderdaad een slimme zet, sommige ruimtes zijn hopeloos is mijn

ervaring... Hoe lang ik hier niet aan het experimenteren ben met mijn vorige weergevers

Wou die krengen al 3x het raam uit donderen.... Uiteindelijk met veel geduld was het redelijk.

Met mijn huidige speakers was het veel makkelijker.

Jack

P.s. betonnen dakpannen lijkt me ook niet verkeerd, hier in diverse vinex wijken in de jaren 80

v

Zet hem er maar eens tussen, kan je het inzicht geven of het wel of niet aan de speaker ligt.

Hiermee bedoel je waarschijnlijk dat het aan de luidspreker ligt in betreffende ruimte..?

neen

Dan heeft het volgens mij geen zin om er wat dan ook tussen te zetten (om te meten). Kort geleden speelden de WP's van Hans hier nog de sterren van de hemel. En met de juiste versterker ook de weergave rond de 100Hz...

maar een andere versterker help wel ... :confused: ... als die van zo'n grote invloed is, weg met die speakers! en is meteen bewezen dat het niet aan de ruimte ligt ...

maar een andere versterker help wel ... :confused: ... als die van zo'n grote invloed is, weg met die speakers! en is meteen bewezen dat het niet aan de ruimte ligt ...

Natuurlijk kan een versterker van grote invloed zijn. Naar mijn mening is het dan weg met de versterker...

Hear lijkt 't erop dat zelfs het kleinste, mogelijk verbeteringetje opgeklopt moet worden tot een wereldprobleem. Er is nauwelijks iets aan de hand, en ik heb al een aandere versterker, een ander huis en andere luidsprekers.

Ik luister nu al weer de hele middag en eigenlijk vind ik dat er weinig aan de hand is.

Met een paar basstraps is het volgens mij helemaal perfect. Dat is alles.

S@m,leg dat eens uit met die wonder versterker wil ik meteen kopen :)

Heel kort en geen wonderversterker. Mijn ervaring is dat veel versterkers een íngebouwde loudness hebben meegekregen van de ontwerper.

Accuphase > WP 5.0 (die Hans nu heeft) lekkere sound, strak laag etc.

Ik doe eens gek en vervang de Accuphase voor een andere versterker n.l. Mimetism. Aangezet laag, wollig, niet mooi. En met andere bekabeling, stroom, verplaatsen van de WP's ook niet mooi te krijgen.

Mimetism de deur uit en weer een Accuphase. Als vanouds, lekkere sound, strak laag, etc.

Maar, wellicht is Hans kritischer dan ik en klinkt het bij hem al vele malen mooier als het hier ooit heeft gedaan.

Dat hele 'probeer een andere versterker' is dan ook alleen gebaseerd op m'n eigen ervaring en Hans zal best weten wat ie doet.

En nu ga ik de komende 2 jaar weer alleen posts lezen....

Er zijn 3 mogelijk heden of je lost het elektronisch op d.m.v. met software maar dan hoor je de elektronica,

of je laat een adviseur komen die het mechanisch d.m.v. materialen en door experimenten het op lost

of je zegt, zo die puppies gaan eruit :mad2: ,persoonlijk zou ik voor het tweede kiezen ;)

Guest tubejack

[...] Er is nauwelijks iets aan de hand....

Hans als je dat, nu 18 pagina's terug had gezegd <_<

Maar goed, fijn dat "het probleem" bijna de wereld uit is. :)

[...] Er is nauwelijks iets aan de hand....

Hans als je dat, nu 18 pagina's terug had gezegd <_<

Maar goed, fijn dat "het probleem" bijna de wereld uit is. :)

Wanneer je nou goed had gelezen, was na het verhaal met het kamfiltereffect het probleem goeddeels verholpen.

En nu ga ik de komende 2 jaar weer alleen posts lezen....

Das dan weer jammer...

Ik heb je inbreng echt wel serieus genomen, maar kwa versterking heb ik natuurlijk al heel veel gezien en gehoord en met de Array's vergeleken. Op heel makkelijke en op heel moeilijke speakers. In alle gevallen had de Array's een makkie in het laag. Dat andere mensen de mensen de andere kozen was dan meestal juist vanwege het meer laag van de andere versterker (lees minder laagcontrole). Dat dit dus door een andere versterker opgelost zou kunnen worden kan ik me niet voorstellen.

Maar nogmaals, je bent van harte welkom om hier eens te komen luisteren.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw mening.

(...) Dat andere mensen de mensen de andere ( blink.gifblink.gif ?? ) kozen was dan meestal juist vanwege het meer laag van de andere versterker (lees minder laagcontrole). (...)

Het lijkt een onuitroeibaar misverstand te zijn dat "méér of mînder laag" hetzelfde is als "slechter of beter laag".

En elke keer komt er weer iemand aandraven met een equalizer, DSP-tuigje of notch-filter om de frequentiekarakteristiek recht te buigen.

Het gáát meestal helemaal niet om de rechte frequentiekarakteristiek!

Een rechte frequentiekarakteristiek is zelfs heel onnatuurlijk, in een huiskamer!

Het gaat bijna altijd om het uitbannen van hinderlijke na-ijling. Vertraagde resonantie.

Meestal mechanische resonanties: van houten (of nog slapper!) luidsprekerbehuizingen, meubels, wanden, dakaftimmeringen, zwevende vloeren en dergelijke klankbodems.

Tja, die baspoort zal wel weer eens het probleem zijn. Wat daaruit komt heeft vaak een slecht impulsgedrag, m.a.w. ijlt/trilt nogal na (...)

Beste Threshold,

Wijt ringing niet aan de reflexpoort! De luchtprop die de basoutput rond de systeemresonantie van de woofer overneemt, heeft nauwelijks massatraagheid en ijlt dus ook van zichzelf niet na.

Maar als een reflexkast te licht, te slap, te trillerig is (dus van MDF of nòg slapper spul!), wordt de output van de poort niet alleen gestuurd door het woofermembraan in combinatie met de luchtinhoud van de box, maar ook door alle mechanische na-ijlers van het systeem: m.n. door de kastwanden.

De meeste output van die kastwanden (vooral in het hogere middengebied!) is echter direct, en dus niet via de poort.

Hear lijkt 't erop dat zelfs het kleinste, mogelijk verbeteringetje opgeklopt moet worden tot een wereldprobleem. Er is nauwelijks iets aan de hand, en ik heb al een aandere versterker, een ander huis en andere luidsprekers.

Ik luister nu al weer de hele middag en eigenlijk vind ik dat er weinig aan de hand is.

Met een paar basstraps is het volgens mij helemaal perfect. Dat is alles.

Beste Hans,

In posting #241 meldde je nog:

(...) gelukkig heb ik geen probleem bij 30 maar bij 80 - 100 Hz. (...)

Geen probleem bij 30 Hz. dus.

Maar wèl bij 80 - 100 Hz.

En nu wil je opeens beweren dat jij géén Probleem hebt? :o

Of jij wèl of géén Probleem hebt, dat maken WIJ wel uit! B)

Wij laten ons echt niet zo gemakkelijk Jouw Probleem afpakken.

Het is namelijk veel te léuk om over andermans problemen te praten! :P