hansko Posted 12 december 2010 Report Share Posted 12 december 2010 Hear lijkt 't erop dat zelfs het kleinste, mogelijk verbeteringetje opgeklopt moet worden tot een wereldprobleem. Er is nauwelijks iets aan de hand, en ik heb al een aandere versterker, een ander huis en andere luidsprekers. Ik luister nu al weer de hele middag en eigenlijk vind ik dat er weinig aan de hand is. Met een paar basstraps is het volgens mij helemaal perfect. Dat is alles. Beste Hans, In posting #241 meldde je nog: (...) gelukkig heb ik geen probleem bij 30 maar bij 80 - 100 Hz. (...) Geen probleem bij 30 Hz. dus. Maar w Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 december 2010 Author Report Share Posted 12 december 2010 Of jij w Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 12 december 2010 Report Share Posted 12 december 2010 dit heeft niets met muziek te maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 december 2010 Author Report Share Posted 12 december 2010 En weer zo'n positieve inbreng van joopie... Verder alles goed..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 12 december 2010 Report Share Posted 12 december 2010 Wil de echte Joopie nu opstaan http://www.hear.nl/forums/index.php?showuser=11759 http://www.hear.nl/forums/index.php?showuser=650 http://www.hear.nl/forums/index.php?showuser=14013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 12 december 2010 Report Share Posted 12 december 2010 Daar zou hij wel eens te dronken voor kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 13 december 2010 Report Share Posted 13 december 2010 Hear lijkt 't erop dat zelfs het kleinste, mogelijk verbeteringetje opgeklopt moet worden tot een wereldprobleem. Er is nauwelijks iets aan de hand, en ik heb al een aandere versterker, een ander huis en andere luidsprekers. Ik luister nu al weer de hele middag en eigenlijk vind ik dat er weinig aan de hand is. Met een paar basstraps is het volgens mij helemaal perfect. Dat is alles. Beste Hans, In posting #241 meldde je nog: (...) gelukkig heb ik geen probleem bij 30 maar bij 80 - 100 Hz. (...) Geen probleem bij 30 Hz. dus. Maar w Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 14 december 2010 Report Share Posted 14 december 2010 Komt tijd, komt raad..... Voor jou werk ik op basis van 'no cure no pay' Hans Na medio volgende week hou ik vakantie tot na nieuwjaar en ik woon tegenwoordig erg dichtbij. Stel het spul maar optimaal op, dan kom ik wel luisteren (en meten)! Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 15 december 2010 Report Share Posted 15 december 2010 Dat gaat een jubelverhaal worden. 20 paginas later gevolgd door Audiofielus Neurosis. Hebben wij weer wat leesvoer. In die zin heeft Joopie wel gelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 december 2010 Report Share Posted 15 december 2010 Voor jou werk ik op basis van 'no cure no pay' Hans (...) Beste Thingman, WHO is goin' to decide on the CURE? And WHEN? Hoeveel uren, dagen, of maanden mag die arme Hans dan vervolgens nog weifelen, twijfelen, beslissen, zich vergissen, in vertwijfeling geraken, zijn broer raadplegen, speakerschuiven, draadjevlechten... alvorens hij jouw (ongetwijfeld zeer gedecideerde) rekening moet voldoen? Om vervolgens alsnog & opnieuw & eindeloos ten prooi te vallen aan zijn (persoonlijkheidsgebonden) nieuwe weifels & twijfels? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 december 2010 Report Share Posted 15 december 2010 Wie is Jopie ,komt die soms van een andere planeet,is de eerste keer dat ik hem op het forum hoort IK zou persoonlijk Spido vragen om Klaasje te laten luisteren voor zijn bevindingen Hier een goede tip, een spekstenen vloer Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 15 december 2010 Report Share Posted 15 december 2010 Voor jou werk ik op basis van 'no cure no pay' Hans (...) Beste Thingman, WHO is goin' to decide on the CURE? And WHEN? Hoeveel uren, dagen, of maanden mag die arme Hans dan vervolgens nog weifelen, twijfelen, beslissen, zich vergissen, in vertwijfeling geraken, zijn broer raadplegen, speakerschuiven, draadjevlechten... alvorens hij jouw (ongetwijfeld zeer gedecideerde) rekening moet voldoen? Om vervolgens alsnog & opnieuw & eindeloos ten prooi te vallen aan zijn (persoonlijkheidsgebonden) nieuwe weifels & twijfels? Ja, zoiets heb ik me ook afgevraagd, beste Spido... Wanneer is er sprake van 'cure'? Ik denk echter aan waarden en gasten en verder is het zo dat ik de eerste zal zijn om toe te geven dat er zaken zijn die niet zomaar oplosbaar zijn met een lattenabsorber. Het is misschien moeilijk voor te stellen, maar zoiets als vriendendiensten bestaat ook nog. Hans heeft mij in het verleden ook weleens ergens mee geholpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 15 december 2010 Report Share Posted 15 december 2010 Het lijkt een onuitroeibaar misverstand te zijn dat "m Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 december 2010 Author Report Share Posted 15 december 2010 Voor jou werk ik op basis van 'no cure no pay' Hans (...) Beste Thingman, WHO is goin' to decide on the CURE? And WHEN? Hoeveel uren, dagen, of maanden mag die arme Hans dan vervolgens nog weifelen, twijfelen, beslissen, zich vergissen, in vertwijfeling geraken, zijn broer raadplegen, speakerschuiven, draadjevlechten... alvorens hij jouw (ongetwijfeld zeer gedecideerde) rekening moet voldoen? Om vervolgens alsnog & opnieuw & eindeloos ten prooi te vallen aan zijn (persoonlijkheidsgebonden) nieuwe weifels & twijfels? Tja... had ik nou maar spekstenen luidsprekers gekocht... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 december 2010 Author Report Share Posted 15 december 2010 Het lijkt een onuitroeibaar misverstand te zijn dat "m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 december 2010 Report Share Posted 15 december 2010 Hans ,heb je het ook eens met een wooferkast uitgeprobeerd hoe het laag is Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 december 2010 Author Report Share Posted 15 december 2010 Hans ,heb je het ook eens met een wooferkast uitgeprobeerd hoe het laag is Volgens mij zijn Puppy's wooferkasten..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 15 december 2010 Report Share Posted 15 december 2010 Nogmaals... een echt probleem is er niet. Van de andere kant... het laag klinkt ook niet echt lekker. Het meest vreemde vind ik, dat dit met de Infinity's nooit een probleem is geweest. Ik vraag me wel eens af of het niet het gevolg is van het veel hogere rendement van de W/P's. Bovendien zijn deze van hoog tot laag veel dynamischer. Ik kan me voorstellen dat het aanstoten van de wanden en dak met veel meer geweld te paard gaat dan met de Infinity's. Ik bedoel... met een schuimplastic hamer stoot je niks aan, met een stalen wel. Dat roept een herinnering op. Ben ooit eens met een versterker bij iemand geweest om te zien hoe die het op z'n speakers zou doen. Het was geen marktmodel maar zelf gefabriceerd (door iemand anders in dat geval). Flinke jongens, maar ze gaven vooral tot zijn verbazing geen snars laag met de Musical Fidelity A300 versterker. Volgens hem was dat daarvoor met een Accuphase (die hij op dat moment niet had) geen enkel probleem. Geen idee wat het rendement was, en of het daar mee te maken had (MF raadde toentertijd zelf juist altijd hoog-rendement speakers aan, ook voor de stroomsterke versterkers), maar er was in ieder geval op dat punt geen match met de MF. Heb je bijv. de kleine Primare nog om die op ze uit te proberen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 december 2010 Report Share Posted 16 december 2010 (...) Het gaat bijna altijd om het uitbannen van hinderlijke na-ijling. [...] Als Spido een beetje had opgelet dan had hij begrepen dat ik het gebruik van een EQ voorstelde om te onderzoeken waar de oorzaak van het probleem zit, speaker (met versterker en keten) of de ruimte. In het geval van het laatste is het directe geluid misschien wel verzwakt door de EQ maar blijft de "signatuur" van de resonantie bestaan. Beste Seed7, Spido heeft wel een beetje opgelet, maar hij wilde jou niet in verlegenheid brengen. Maar nu kan hij niet anders, helaas. Welnu: een equalizer is, door zijn real-time werking, niet geschikt om vertraagde resonanties / naijlingen aan het licht te brengen. Zelfs een real-time spectrum analyzer kan dat niet. Je hebt daarvoor ruisbursts met FFT metingen nodig, die geregistreerd worden in de vorm van één (of méér, voor diverse meetplaatsen in de luisterruimte) decay-spectrum(s) / watervalgrafiek(en). Dàn kun je pas zien hoe de diverse frequenties en frequentiegebieden zich in het tijdsdomein gedragen. En dáárom gaat bij, bij na-ijling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 december 2010 Report Share Posted 16 december 2010 (...) Van de andere kant... het laag klinkt ook niet echt lekker. (...) Beste Hans, Is de output van je systeem op en rond de overnamefrequentie van het laagsysteem en het midden/hoogsysteem op het zelfde niveau (qua sterkte / akoestische output) als frequenties die midden in de respectieve werkterreinen liggen van die beide systemen? (Met andere woorden: ben je er echt zeker van dat de fase-aansluitingen / polariteit van alle systemen in orde is?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 16 december 2010 Report Share Posted 16 december 2010 Beste Seed7, Spido heeft wel een beetje opgelet, maar hij wilde jou niet in verlegenheid brengen. Maar nu kan hij niet anders, helaas. Ach Spido, mij breng je niet zo snel in verlegenheid hoor, geen angst. Er werd in deze draad beweerd dater een aantal versterkers is dat een soort loudness effect heeft, een bult in het frequentie bereik. Als dat in het geval van Hans zo is (wat ik betwijfel) dat heeft het proberen van een EQ wel degelijk zin. Als het daarmee namelijk ineens wel goed klinkt is de oorzaak gevonden. Als het om een resonantie gaat zal het ondanks EQ nog steeds niet echt lekker klinken, ondanks dat deze nu minder luid is, het laag blijft een zeker "wazigheid" houden. Het gebruik van een EQ is inderdaad geen absolute methode, netzomin overigens als het gebruik van m'n geliefde watervalletjes. Die zeggen ook niet alles als je er niet ook de watervalletjes van de speaker zonder ruimte invloeden bij hebt. Je moet ze de kost niet geven die proberen een typisch Qt=0,85 70Hz bultje van de speaker met absorbers in de luisterruimte proberen weg te werken. Meten is een heel moeilijk vak, zoals maar weer eens bij de NASA is gebleken toen ze meenden een op Arsenicum gebaseerde levensvorm ondekt te hebben. Troubleshooting is weer een heel ander vak, ondanks de vele raakvlakken. @Hans Dat je vorige speakers dit probleem niet veroorzaakten kan aan heel veel dingen liggen. Zitten de woofers b.v. op de zelfde hoogte van de grond? Zijn ze even groot? Ondanks dat er vaak geroepen wordt dat je in ruimten met schuine wanden geen resonantie problemen hebt, is dat wel zo, denk b.v. aan de zgn oblique resonanties in dde doosvormiger ruimte, resonanties die drie reflectie vlakken nodig hebben om tot stand te komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 16 december 2010 Report Share Posted 16 december 2010 Van de andere kant... het laag klinkt ook niet echt lekker. Misschien heeft de Array moeite met de impedantie die bij de Puppy's tot 1,8 Ohm kan zakken. Je kan eigenwijs blijven Hans, maar uitproberen van een andere versterker (b.v. Accuphase is mijn ervaring) zou ik toch echt proberen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 december 2010 Author Report Share Posted 16 december 2010 (...) Van de andere kant... het laag klinkt ook niet echt lekker. (...) Beste Hans, Is de output van je systeem op en rond de overnamefrequentie van het laagsysteem en het midden/hoogsysteem op het zelfde niveau (qua sterkte / akoestische output) als frequenties die midden in de respectieve werkterreinen liggen van die beide systemen? (Met andere woorden: ben je er echt zeker van dat de fase-aansluitingen / polariteit van alle systemen in orde is?) Ja. Ik heb zelf de speakers gecontroleerd met een batterij. De fase klopt zoals Wilson dat bedoelde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 december 2010 Author Report Share Posted 16 december 2010 Beste Seed7, Spido heeft wel een beetje opgelet, maar hij wilde jou niet in verlegenheid brengen. Maar nu kan hij niet anders, helaas. Ach Spido, mij breng je niet zo snel in verlegenheid hoor, geen angst. Er werd in deze draad beweerd dater een aantal versterkers is dat een soort loudness effect heeft, een bult in het frequentie bereik. Als dat in het geval van Hans zo is (wat ik betwijfel) dat heeft het proberen van een EQ wel degelijk zin. Als het daarmee namelijk ineens wel goed klinkt is de oorzaak gevonden. Als het om een resonantie gaat zal het ondanks EQ nog steeds niet echt lekker klinken, ondanks dat deze nu minder luid is, het laag blijft een zeker "wazigheid" houden. Het laag is niet wazig, zeker niet. het is eerder puntig en krachtig, maar mist wat body. @Hans Dat je vorige speakers dit probleem niet veroorzaakten kan aan heel veel dingen liggen. Zitten de woofers b.v. op de zelfde hoogte van de grond? Zijn ze even groot? Ondanks dat er vaak geroepen wordt dat je in ruimten met schuine wanden geen resonantie problemen hebt, is dat wel zo, denk b.v. aan de zgn oblique resonanties in dde doosvormiger ruimte, resonanties die drie reflectie vlakken nodig hebben om tot stand te komen. Mij vorige speakers waren de Infinity's met 30 cm Watkins woofer in een gesloten kast. Niet te vergelijken dus met de 2x 20 cm in een basreflex met de opening achter. Binnenkort komt Toine meten. Dat zal wel meer aan het licht brengen. Mijn metingen beperken zich tot sinus tertsruisen en rose ruis metingen. Allemaal geen pulsgedrag meegenomen dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 december 2010 Author Report Share Posted 16 december 2010 Van de andere kant... het laag klinkt ook niet echt lekker. Misschien heeft de Array moeite met de impedantie die bij de Puppy's tot 1,8 Ohm kan zakken. Je kan eigenwijs blijven Hans, maar uitproberen van een andere versterker (b.v. Accuphase is mijn ervaring) zou ik toch echt proberen... De Array's zijn ooit ontworpen op de Kappa 9 en Apogee Centaur. Beide ongeloofelijk moeilijk aanstuurbare speakers. De kappa 9 gaat zelfs tot 0,8 Ohm. Wanneer een andere versterker meer laag zou geven betekent dat, dat deze het laag minder controleert. Hierdoor heeft de woofer meer vrijheid en lijkt het laag beter. In werkelijkheid is het echter slechter. Voorlopig lijkt het er 't meest op dat de akoestiek de oorzaak is. Hopelijk is daar wat aan te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts