Jump to content

Mijn ervaringen met de Wilson Watt Puppy 5.1 e

WanFie
 Share

Recommended Posts

De Array's zijn ooit ontworpen op de Kappa 9 en Apogee Centaur. Beide ongeloofelijk moeilijk aanstuurbare speakers. De kappa 9 gaat zelfs tot 0,8 Ohm. Wanneer een andere versterker meer laag zou geven betekent dat, dat deze het laag minder controleert. Hierdoor heeft de woofer meer vrijheid en lijkt het laag beter. In werkelijkheid is het echter slechter.

:)

Je kan dan ook concluderen dat de Array's super goed combineren met de mooie Infinity speakers en weer wat minder met andere speakers.

Ik zie het zelfde met Linn hou je het op de plaats waar voor het ontworpen is dan is het super maar in een andere set up dan is dat gewoon iets minder.

Misschien kan je ze nog omruilen en je omega's weer terug krijgen?

Groetjes George.

Voorlopig lijkt het er 't meest op dat de akoestiek de oorzaak is. Hopelijk is daar wat aan te doen.

Ik verwacht ook niet dat de Array ze niet aan kan sturen, maar mijn motto is: "als je het niet probeert zal je er ook niet achter komen" en daarom vind ik het onbegrijpelijk dat je deze simpele mogelijkheid niet probeert. Clubleden zat toch...

Daarbij moet ik opmerken dat diverse luisteraars bij mij destijds het ook opvallend vonden dat deze toch grote kasten zo relatief weinig laag weergaven.

Eén persoon die overwoog WP's te kopen heeft nadien ook besloten zijn luidsprekers te houden omdat die veel 'voller' klonken (klinken).

Ook mijn (ex) Cub's en huidige Sophia's klinken in mijn oren fantastisch, maar zeker niet bombastisch ;)

Het gebrek aan zgn 'body' zou dus zomaar eens aan het merk kunnen liggen.

Hier nog iemand die een laagprobleem oploste met een andere versterker:

http://forum.audiofr...p?topic=21800.0

Maar ja, Hans suggeren dat-ie van de Array af moet is net zo onzinnig als Spido vragen iets anders dan een Perfect Verv...Performer te proberen. <_<

M :ph34r: rc

Ik verwacht ook niet dat de Array ze niet aan kan sturen, maar mijn motto is: "als je het niet probeert zal je er ook niet achter komen" en daarom vind ik het onbegrijpelijk dat je deze simpele mogelijkheid niet probeert. Clubleden zat toch...

Jouw suggestie kan ik volledig onderschrijven, S@m.

Eén van de dingen die je bij confrontatie met dergelijke problemen zou moeten doen is ervoor zorgen dat je alles uitsluit dat mogelijkerwijs aan het probleem kan bijdragen.

Ook ik heb ervaringen met schitterende versterking die het niet goed doet op een bepaalde luidspreker, die op zichzelf zeker geweldig kan schitteren. Dat je daarbij niet aan je favoriete merk durft te tornen is wel begrijpelijk, maar geen teken van audiofiele wijsheid, voor zover die bestaat.

Ik heb deze Wilson luidspreker een aantal malen nogal overtuigend gehoord in combinatie met Krell en eenmaal met Accuphase. En laten dit nu beide versterkers zijn die inderdaad vanuit een nogal andere filosofie ontworpen zijn als de Arrays.

Hoe dan ook, ik zal het binnenkort zelf eens kunnen horen en als ik mijn eigen eindversterker tot mijn beschikking had zou ik 'm meenemen, omdat het ook een volkomen ander ontwerp is dan Array. Helaas gaat dat niet lukken omdat ie momenteel in modificatie is...

[ik heb deze Wilson luidspreker een aantal malen nogal overtuigend gehoord in combinatie met Krell en eenmaal met Accuphase. En laten dit nu beide versterkers zijn die inderdaad vanuit een nogal andere filosofie ontworpen zijn als de Arrays.

Hoe dan ook, ik zal het binnenkort zelf eens kunnen horen en als ik mijn eigen eindversterker tot mijn beschikking had zou ik 'm meenemen, omdat het ook een volkomen ander ontwerp is dan Array. Helaas gaat dat niet lukken omdat ie momenteel in modificatie is...

Ik blijf dit topic met belangstelling volgen...

Dinsdag 28 december gaat er gemeten worden...

Ondertussen heb ik nog wat met de difussers geschoven. Die achter de luidsprekers stonden zijn daar nu weg en staan naast de andere difussers op het eerste reflectiepunt tegen de zijmuren.

Achter de speakers staat nu tandenschuim op een hardboardplaatje geplakt. Ik heb gelijk de hele boel weer recht gezet. Ik vond het een beetje onrustig dat schuine. Zowel in aanzicht als klank.

Ik wacht nu tot Toine hier is geweest. Echt beter krijg ik 't toch niet.

Omdat ik vind dat dit stukje hier meer thuis hoort dan bij het Kamfiltereffecttopic, hier ook maar.

Dat iemand niet van Wilson houdt, kan ik me heel goed voorstellen. Ik heb ze nou ongeveer drie maanden en sta nog elke dag versteld van het geluid. Dit is zo akelig dynamisch en krachtig, dat het bij goed opgenomen muziek ook akelig realistisch klinkt. En of dat iedereen in z'n huiskamer wil..?? ik wens dat sterk te betwijfelen. Nou klinkt niet elke Wilson Audio speaker gelijk. Zelfs in de verschillende versies van de Watt/Puppy zit een groot verschil. Wat ik bij Fritz hoorde is niet vergelijkbaar met wat ik hier hoor. En zelfs met hetzelfde type kan ik me voorstellen dat er door akoestiek en electronica grote verschillen in klank ontstaan.

Toen ik de W/P 5 voor het eerst hoorde zei de eigenaar... "Soms ga ik naar de keuken om naar m'n Quadsetje met B&W monitortjes te luisteren. Ik ben dan zo moe van die Wilsons... Het spat en knalt zo enorm dat ik af en toe naar rust verlang". Ik begrijp nou wat hij bedoelde.

Mijn versterker staat ruim 10 dB zachter dan met de Infinity's, dat iemand het geluid omschrijft als PA achtig kan ik me ook heel goed voorstellen. Maar dan met een enorme precisie, prachtige plaatsing en extreem weinig vervorming.

Ik heb nou de CD "Riding with the King" van BB King en Erik Clapton aan staan. Dit lijkt wel life... Rauw waar het rauw moet zijn, en prachtig "schoon" wanneer dit zo bedoelt is.

Met de nieuwe Array S10 lag dit trouwens nog een stapje hoger dan wat ik nu met de monoblokken hoor.

Wat is narcisme ook al weer? :D

Maar goed, ik heb het Sonoresysteem nu een aantal keren gehoord Hans, dat is voor mij de referentie op speakergebied. De Wilson's die ik gehoord heb stonden daar mijlenver vanaf, net als overigens het leeuwendeel van wat ik gehoord heb aan andere speakers, jaja ook die van mij, dus een schande is het niet.

Maar goed, ik heb het Sonoresysteem nu een aantal keren gehoord Hans, dat is voor mij de referentie op speakergebied. De Wilson's die ik gehoord heb stonden daar mijlenver vanaf, net als overigens het leeuwendeel van wat ik gehoord heb aan andere speakers, jaja ook die van mij, dus een schande is het niet.

Tja... het Sonore systeem klinkt natuurlijk extreem goed. Echter zo'n systeem of een kleinere variant gaat op m'n zolderkamer niet werken. Die zijn dus echt veel te groot. Ik krijg ze nog geeneens boven. Over de prijs zullen we het al helemaal niet hebben. Royaal boven m'n budget.

Maar ik heb ook extreem goed klinkende Wilsons gehoord. Bij de man die ik hierboven beschrijf, maar ook op de demo bij Multifoon. Ik heb ook slecht klinkende Wilsons gehoord, op de highend in Frankfurt, op de VAD en Doelenshow. Zoals je elke luidspreker slecht kunt laten klinken is dat volgens mij met een Wilson nog makkelijker. Ik ben trouwens ook van mening dat je vrijwel elke luidspreker goed kunt laten klinken. Ik heb dat laatst voorafgaand aan de Sonority demo op de audioclub gehoord. Een paar Eltax luidsprekertjes van

Een narcist is iemand die geen kritiek kan verdagen en een ziekelijke eigendunk heeft en steeds afgeeft op een ander.

Hans van Liempd is het voorbeeld van een niet-narcist.

Jij lijkt er trouwens meer op. :D

Een narcist is iemand die geen kritiek kan verdagen en een ziekelijke eigendunk heeft en steeds afgeeft op een ander.

Ik vond het de moeite niet waard, om op te reageren...

Ik wel, het is tenslotte Kerstavond

Ik wel, het is tenslotte Kerstavond

Dank je...

Dan wordt het toch eens tijd Ruud voor een Audio-Note Speaker. :P:D;)

Dan wordt het toch eens tijd Ruud voor een Audio-Note Speaker. :P:D;)

Als de Audio-Note's demo's die ik de laatste jaren heb gehoord representatief zijn voor het merk :(

Ik zal niet meer aan je vriendje komen hoor Hans :D

Dan heb ik mijn doel bereikt :D

Ik houd er niet van als iemand in de verkeerde hoek wordt gezet, al is het met een wolly, oh ik bedoel een smiley.

Dat iemand niet van Wilson houdt, kan ik me heel goed voorstellen. Dit is zo akelig dynamisch en krachtig, dat het bij goed opgenomen muziek ook akelig realistisch klinkt.

Met een enorme precisie, prachtige plaatsing en extreem weinig vervorming.

Dit lijkt wel life... Rauw waar het rauw moet zijn, en prachtig "schoon" wanneer dit zo bedoelt is.

Met de nieuwe Array S10 lag dit trouwens nog een stapje hoger dan wat ik nu met de monoblokken hoor.

Echt beter krijg ik 't toch niet.

Beter dan akelig realistisch?

Behoudens het laag, maar dat is bij life ook vaak slecht, dus toch akelig realistisch... ;)

Ach Hans, wat is narsistisch?

Het kunnen ook kleine trekjes van iemand zijn b.v. als je halsstarrig vasthoudt aan je eigen versterkers en elk aanbod om eens wat anders te proberen mordicus afslaat, die tevens pareert met allerlei voorbeelden hoe goed die van hem zijn? Ik weet nog goed dat Hans de eerste keer bij mij kwam luisteren, hij had de Array's in zijn auto staan om aan te sluiten. Ik heb daar geen gebruik van gemaakt om de reden dat hij naar mijn set zou komen luisteren en niet met de speakers vastgekoppeld aan de Array's.

Wat heet halsstarrig. Ik heb de Array's al met zo veel andere versterkers kunnen vergelijken en geen enkele versterker heeft mij daarbij kunnen overtuigen. Misschien jouw Aitos-Aragon combinatie toen wel. Wellicht was dit voor jouw ook een bruikbare ervaring geweest.??

Ach Hans, wat is narsistisch?

Het kunnen ook kleine trekjes van iemand zijn b.v. als je halsstarrig vasthoudt aan je eigen versterkers en elk aanbod om eens wat anders te proberen mordicus afslaat, die tevens pareert met allerlei voorbeelden hoe goed die van hem zijn? Ik weet nog goed dat Hans de eerste keer bij mij kwam luisteren, hij had de Array's in zijn auto staan om aan te sluiten. Ik heb daar geen gebruik van gemaakt om de reden dat hij naar mijn set zou komen luisteren en niet met de speakers vastgekoppeld aan de Array's.

Wat heet halsstarrig. Ik heb de Array's al met zo veel andere versterkers kunnen vergelijken en geen enkele versterker heeft mij daarbij kunnen overtuigen. Misschien jouw Aitos-Aragon combinatie toen wel. Wellicht was dit voor jouw ook een bruikbare ervaring geweest.??

Misschien...maar er is een verschil, ik was/ben niet ontevreden over de weergave, geen bultjes/dalletjes(tenminste ik hoor ze niet :unsure: )

Buiten dat, als ik ergens ga luisteren gooi ik die combinatie echt niet in de auto hoor :D

Was trouwens een antwoordt voor Hansko ;)

Toch is er bij jouw, sinds mijn bezoek toen, heel veel veranderd, ondanks dat je tevreden was.

Ik was toen niet erg onder de indruk, ik kan me herrineren dat het geluid gelijk vastplakte aan een speaker wanneer je ook maar 5 cm uit het midden ging zitten.

Hopelijk vind Hansko het goed wanneer ik dit hier neerzet. :rolleyes:

het beste dat ik ooit hoorde was audio note. onooglijke speakertjes .... alsof de artiesten er waren. Demo van Ed de Jong toen ie nog in Den Haag zat op Rijswijkseplein.

groet

En beste Rob, hoelang is dat al niet geleden?

Ik denk minimaal ruim 15 jaar, misschien wel 20 jaar geleden.

Ed wist wel hoe hij een demo moest doen.

Ik heb daar toen ook wel van genoten.

Maar onlangs heb ik weer Audio-Note (2x) gehoord en ook hun speakers en dat klonk in mijn beleving nergens naar.

Te luid afspelend en geen goede stage.

Had het idee dat ik naar een PA set stond te luisteren.

Een demo zou in mijn optiek helemaal niet hard moeten, maar gewoon op praatniveau.

Moet je wel hard een demo geven, dan is er iets faliekant mis aan de set in mijn optiek en beleving.

Is inderdaad een eigenschap van de IMF's het beperkte stereobeeld, vanaf een kleine luister plaats goed. En dan komt er iets op je pad wat je dan met beide handen aan moet grijpen om dat te verbeteren maar...dan wil ik aan de andere kant niets verliezen.

Ruud,

Ik kan het helaas niet met je eens zijn.

Ik heb vaker bij je geluisterd en heb nog nooit dat beperkte stereobeeld bij je waargenomen.

Waar ik ook heb gezeten op de bank, overal kon je het goed waarnemen en met een goede diepte, breedte en losheid van de muziek.

Is inderdaad een eigenschap van de IMF's het beperkte stereobeeld, vanaf een kleine luister plaats goed. En dan komt er iets op je pad wat je dan met beide handen aan moet grijpen om dat te verbeteren maar...dan wil ik aan de andere kant niets verliezen.

Ruud,

Ik kan het helaas niet met je eens zijn.

Ik heb vaker bij je geluisterd en heb nog nooit dat beperkte stereobeeld bij je waargenomen.

Waar ik ook heb gezeten op de bank, overal kon je het goed waarnemen en met een goede diepte, breedte en losheid van de muziek.

"Helaas"...bedoel je niet: gelukkig?

Was dat dan wellicht niet gewoon na:

dan komt er iets op je pad wat je dan met beide handen aan moet grijpen om dat te verbeteren

M 77.gif rc