Jump to content

Mijn ervaringen met de Wilson Watt Puppy 5.1 e

WanFie
 Share

Recommended Posts

Wat heet halsstarrig. Ik heb de Array's al met zo veel andere versterkers kunnen vergelijken en geen enkele versterker heeft mij daarbij kunnen overtuigen.

Dat heb je inderdaad al vaker aangegeven, ook als antwoord op mijn advies (gebaseerd op ervaring met de WP's). Je kan dan wel veel versterkers onderling hebben vergeleken, maar dan wel telkens met o.a. andere luidsprekers.

Heb je op je zolderkamertje al eens andere versterkers dan Array geprobeerd op de WP's?

Is inderdaad een eigenschap van de IMF's het beperkte stereobeeld, vanaf een kleine luister plaats goed. En dan komt er iets op je pad wat je dan met beide handen aan moet grijpen om dat te verbeteren maar...dan wil ik aan de andere kant niets verliezen.

Ruud,

Ik kan het helaas niet met je eens zijn.

Ik heb vaker bij je geluisterd en heb nog nooit dat beperkte stereobeeld bij je waargenomen.

Waar ik ook heb gezeten op de bank, overal kon je het goed waarnemen en met een goede diepte, breedte en losheid van de muziek.

We hebben het over de IMF RSPM Improved Onno en niet over de TDL's ;)

Okee,

Die heb ik nooit gehoord bij je

Hahaha, heb ik mij ff lekker vergist. hahaha.

Ik vind jouw geluid gewoon erg mooi.

Niets mis mee !!

dat wilde ik er maar mee zeggen.;)

Wat heet halsstarrig. Ik heb de Array's al met zo veel andere versterkers kunnen vergelijken en geen enkele versterker heeft mij daarbij kunnen overtuigen.

Dat heb je inderdaad al vaker aangegeven, ook als antwoord op mijn advies (gebaseerd op ervaring met de WP's). Je kan dan wel veel versterkers onderling hebben vergeleken, maar dan wel telkens met o.a. andere luidsprekers.

Heb je op je zolderkamertje al eens andere versterkers dan Array geprobeerd op de WP's?

Op de WP's heb ik alleen twee typen Array geprobeerd. Met de Infinity Omega's heb ik wel eens andere versterkers geprobeerd deze klonken zonder uitzondering saaier, maar misschien heb ik de verkeerde versterkers geprobeerd.

We hebben indertijd hier in de huiskamer wel eens een versterkervergelijk op de Kappa 9ns gehouden. Daar waren de meningen (zoals altijd) nogal verschillend. Zeker na het tweede vergelijk bij Kermit met dezelfde versterkers.

:)

Op de WP's heb ik alleen twee typen Array geprobeerd. Met de Infinity Omega's heb ik wel eens andere versterkers geprobeerd deze klonken zonder uitzondering saaier, maar misschien heb ik de verkeerde versterkers geprobeerd.

Eigenlijk heb je op de WP's dus nog helemaal niets vergeleken. Wat je op de Infinity's als saai hebt ervaren zou op de WP's wel eens heel mooi kunnen uitpakken.

Dat zou ik dan toch eens gaan proberen. Wilson Audio is niet heilig, maar Array zeker ook niet (idem voor de bekabeling ;) ).

Om een voorbeeld te geven: Ik heb op betreffende WP's een Mimetism set gehad die niet goed was te krijgen (kwa sound), maar op Accustic Arts Concerto klonk de Mimetism fantastisch.

Omdat ik vind dat dit stukje hier meer thuis hoort dan bij het Kamfiltereffecttopic, hier ook maar.

Dat iemand niet van Wilson houdt, kan ik me heel goed voorstellen. Ik heb ze nou ongeveer drie maanden en sta nog elke dag versteld van het geluid. Dit is zo akelig dynamisch en krachtig, dat het bij goed opgenomen muziek ook akelig realistisch klinkt. En of dat iedereen in z'n huiskamer wil..?? ik wens dat sterk te betwijfelen. Nou klinkt niet elke Wilson Audio speaker gelijk. Zelfs in de verschillende versies van de Watt/Puppy zit een groot verschil. Wat ik bij Fritz hoorde is niet vergelijkbaar met wat ik hier hoor. En zelfs met hetzelfde type kan ik me voorstellen dat er door akoestiek en electronica grote verschillen in klank ontstaan.

Toen ik de W/P 5 voor het eerst hoorde zei de eigenaar... "Soms ga ik naar de keuken om naar m'n Quadsetje met B&W monitortjes te luisteren. Ik ben dan zo moe van die Wilsons... Het spat en knalt zo enorm dat ik af en toe naar rust verlang". Ik begrijp nou wat hij bedoelde.

Mijn versterker staat ruim 10 dB zachter dan met de Infinity's, dat iemand het geluid omschrijft als PA achtig kan ik me ook heel goed voorstellen. Maar dan met een enorme precisie, prachtige plaatsing en extreem weinig vervorming.

Ik heb nou de CD "Riding with the King" van BB King en Erik Clapton aan staan. Dit lijkt wel life... Rauw waar het rauw moet zijn, en prachtig "schoon" wanneer dit zo bedoelt is.

Met de nieuwe Array S10 lag dit trouwens nog een stapje hoger dan wat ik nu met de monoblokken hoor.

Hans kwel jezelf niet langer :D

Koop gewoon luidsprekers die wel op je zolder klinken

De WP,s heb ik nog nooit ergens mooi gevonden maar dit is persoonlijk .

De Wilsons verkopen zal niet zo moeilijk zijn,

er zijn zat mensen (kuddes) die alleen op naam kopen

En de hifi bladen achterna lopen ;)

Ja en nee Tube 300. Er zijn mensen met veel geld die het kunnen op basis van een recensie een apparaat kopen. Er zijn mensen met weinig geld, die op basis van informatie en luisterindrukken een keuze maken en er zijn mensen met geld, die alles thuis kunnen uitproberen en het daarna terug brengen en iets anders uitproberen [...] om met veel geduld uiteindelijk datgene te kopen wat ze willen. Zoveel mensen, zoveel verschillen.

Was het voor de winkelier maar zo makkelijk. Een goede recensie en je winkel wordt overspoelt met mensen, die het willen kopen. :)

Ik weet ni waar jullie mee bezig zijn. Ik moet andere versterkers en andere luidsprekers kopen terwijl ik voor 95% tevreden ben. :blink:

Zelfs het laag heb ik nu redelijk onder controle. Na de laatste wijziging in opstelling is het laag (ook gemeten) veel minder piekerig. Met rose ruis heb ik nog een bultje van 3 dB op 63 hz. 80 en 100 hz liggen op + 1dB. 50 Hz op 0 dB en 40 hz op -4 dB terwijl 31 hz weer op + 1 dB ligt.

Op deze manier gemeten heb ik over het hele frequentiebereik van 25 Hz tot 20 khz + 3 en min 4 dB. Dat is toch erg goed.??

Met tertstonen van de test-CD van Fritz is is het over dit bereik recht binnen 16 dB en met de sinus?tonen van Rives recht binnen 13 dB.

Denken jullie echt dat dit met andere versterkers en luidsprekers beter wordt..??

Ik weet ni waar jullie mee bezig zijn. Ik moet andere versterkers en andere luidsprekers kopen terwijl ik voor 95% tevreden ben. :blink:

Zelfs het laag heb ik nu redelijk onder controle. Na de laatste wijziging in opstelling is het laag (ook gemeten) veel minder piekerig. Met rose ruis heb ik nog een bultje van 3 dB op 63 hz. 80 en 100 hz liggen op + 1dB. 50 Hz op 0 dB en 40 hz op -4 dB terwijl 31 hz weer op + 1 dB ligt.

Op deze manier gemeten heb ik over het hele frequentiebereik van 25 Hz tot 20 khz + 3 en min 4 dB. Dat is toch erg goed.??

Met tertstonen van de test-CD van Fritz is is het over dit bereik recht binnen 16 dB en met de sinus?tonen van Rives recht binnen 13 dB.

Denken jullie echt dat dit met andere versterkers en luidsprekers beter wordt..??

Ben je zelf tevreden?

perfect ;)

En nu lekker luisteren

Misschien niet, maar als je niet schiet ken je niet scoren.

Vasthouden aan Array/'DIY' bekabeling (gevlochten wat Dave Wilson afraadt) op WP's met een 95% tevredenheid zonder iets anders te hebben geprobeerd vind ik vreemd.

Misschien niet, maar als je niet schiet ken je niet scoren.

Vasthouden aan Array/'DIY' bekabeling (gevlochten wat Dave Wilson afraadt) op WP's met een 95% tevredenheid zonder iets anders te hebben geprobeerd vind ik vreemd.

Van die laatste procenten kunnen er waarschijnlijk een paar door een kleine aanpassing aan de akoestiek bereikt worden. 95 % tevreden betekend dat de set VAN MIJ nu een 9,5 krijgt. Ga ik die 10 ooit halen... ik denk het niet. Voor anderen is het misschien al lang een 10 en weer anderen,zullen misschien niet boven de 6 komen.

Ik begrijp trouwens niet waarom jij zo star vasthoud aan de verhalen van Dave Wilson. Die heeft hij n.l. na 15 jaar ook al behoorlijk bijgesteld. De gevlochten bekabeling heeft voor mij zoveel voordelen dat ik echt niks anders hoef te proberen. Hier geldt hetzelfde als met de versterkers.. al met zoveel anders vergeleken...enz.

Zoals ik eerder al schreef zoek ik niet altijd de makkelijkste weg, maar probeer door eigen inbreng (en hulp van anderen) verder te komen. Maar er moet wel een technisch principe achter zitten. Ik ga nooit iets zomaar proberen. En life is mij referentie. Dus geen kleurtjes, saaiheid of andere sausjes.

Ik begrijp trouwens niet waarom jij zo star vasthoud aan de verhalen van Dave Wilson. Die heeft hij n.l. na 15 jaar ook al behoorlijk bijgesteld. De gevlochten bekabeling heeft voor mij zoveel voordelen dat ik echt niks anders hoef te proberen. Hier geldt hetzelfde als met de versterkers.. al met zoveel anders vergeleken...enz.

Ik hou me absoluut niet vast aan verhalen van wie dan ook, maar sta wel open om proefondervindelijk vast te stellen of iets anders/beter kan met andere apparatuur/bekabeling o.i.d.

Het is juist de starheid van jou die me verbaast. Vasthouden aan 1 bekabeling en 1 merk versterker...?

Nogmaals, je hebt al aangegeven op de WP's nog helemaal niets anders te hebben aangesloten dan je Array kabel en Array versterking. Hoezo 'al met zoveel anders vergeleken'..?!

Afijn, ik hoop dat de meting a.s. week een hoop informatie oplevert. ;)

:) je weet dat ik denk van niet.

Heb je wel eens geprobeerd watt en puppies te separeren? Puppies optimale posities hoeven niet voor watts optimaal te zijn. Het gaat dan natuurlijk niet om meters.

Heb je wel eens geprobeerd watt en puppies te separeren? Puppies optimale posities hoeven niet voor watts optimaal te zijn. Het gaat dan natuurlijk niet om meters.

Als je dat wilt doen moet je externe x-overs hebben en dubbele versterkers ,zodat je de fase weer 'recht' kunt trekken, anders klopt er niks meer van.

Als je dat wilt doen moet je externe x-overs hebben en dubbele versterkers ,zodat je de fase weer 'recht' kunt trekken, anders klopt er niks meer van.

Beste MarcB,

"De fase weer recht trekken?" Van wat en wat? En bij welke frequentie(s)? En op welke hoor- of meetafstand?

En hoe weet je dat die fase nu gelijk is?

Beste MarcB,

"De fase weer recht trekken?" Van wat en wat? En bij welke frequentie(s)? En op welke hoor- of meetafstand?

En hoe weet je dat die fase nu gelijk is?

Beste spido

De watt en de puppy overlappen elkaar voor een gedeelte ( zoals je met iedere subwoofer in combinatie met een andere luidspreker moet doen)

De x-over zit in de puppy en is niet in te regelen.Voor een experiment zou ik daar niets aan veranderen.( zijn bovendien ingegoten)

Op de luisterplek

Daar heb je meetprogramma's voor, maar je kunt ook luisteren. :D

Mvg Marc

Ik hou me absoluut niet vast aan verhalen van wie dan ook, maar sta wel open om proefondervindelijk vast te stellen of iets anders/beter kan met andere apparatuur/bekabeling o.i.d.

Het is juist de starheid van jou die me verbaast. Vasthouden aan 1 bekabeling en 1 merk versterker...?

Nogmaals, je hebt al aangegeven op de WP's nog helemaal niets anders te hebben aangesloten dan je Array kabel en Array versterking. Hoezo 'al met zoveel anders vergeleken'..?!

Afijn, ik hoop dat de meting a.s. week een hoop informatie oplevert. ;)

Laat ik t anders zeggen...

Wanneer de Array's en mijn bekabeling de Watt Puppy's niet voildoende aan het klinken krijgen, gaan de Watt Puppy's er uit.

De Array is ontworpen door de broer van Hans en de kabels volgens mij door Hans zelf. Nog even los van het inkoopvoordeel heeft de versterker ook een sentimentele waarde voor Hans. Daarnaast is in een set de LS veel dominanter dan de versterker.Ik kan me er iets bij voorstellen dat Hans de Array in ere houdt. Ik zou zelf mijn spulletjes ook niet vlug wegdoen op de CD speler na want daar heb ik niet veel mee. Overigens had ik in de situatie van Hans de Infinitys pas weggedaan als ik 100% tevreden was met de nieuwe aankoop.Dat vind ik dus stom.

De Array is ontworpen door de broer van Hans en de kabels volgens mij door Hans zelf.

Ik ken deze geschiedenis, alleen was ik me er niet van bewust dat dit de reden was van Hans' hardnekkig vasthouden aan 1 merk versterker en betreffende bekabeling. Had ie dat nou eerder aangegeven had me dat wat posts bespaard... B)

De Array is ontworpen door de broer van Hans en de kabels volgens mij door Hans zelf. Nog even los van het inkoopvoordeel heeft de versterker ook een sentimentele waarde voor Hans. Daarnaast is in een set de LS veel dominanter dan de versterker.Ik kan me er iets bij voorstellen dat Hans de Array in ere houdt. Ik zou zelf mijn spulletjes ook niet vlug wegdoen op de CD speler na want daar heb ik niet veel mee. Overigens had ik in de situatie van Hans de Infinitys pas weggedaan als ik 100% tevreden was met de nieuwe aankoop.Dat vind ik dus stom.

Door de Infinity's in te ruilen werden de Watt Puppy's bereikbaar. Bovendien wou ik toch echt wat anders. De W/P's geven dit echt wel. Alleen nog even de puntje op de i voor wat betreft de akoestiek. Met de Infinity's was dat eigenlijk ook wel nodig, omdat ik er een hekel aan begon te krijgen dat het laag achterin (achter de luisterstoel) zo overheerste. Met meer mensen luisteren werd hierdoor vrijwel onmogelijk.

Mijn Array's zijn niet alleen ontworpen, maar ook gebouwd door mijn broer. Overigens heb ik de naam Array verzonnen en het logo ontworpen. De eerste prototypen komen ook vrijwel altijd als eerste hierheen. Zoals Ruud dat altijd zegt dus ook een klein beetje "mijn kindje". Over inkoopvoordeel kun je het eigenlijk niet hebben, omdat ik (behalve de phonotrap) altijd met prototypes draai. De kabels zijn inderdaad gemaakt volgens mijn idee.

Hans hoi,

Zowel jij als George hebben jullie eind aan mn masters 3 aangesloten, tov mn buizen was het steeds beter! Meer grip ...

Mn linkluidsprekers hebben uiteindelijk nooit een krachtige amp gehad, wie weet hoe ze klonken ... ok ik heb geen spijt van de verkoop, vind mn masters beter en beter bij me passen, tenslotte weet ik ook niet hoe de sound zou geweest zijn!

Leen eens een VV en eind, of desnoods enkel eind, en luister naar je WP :)