Hans van Liempd Posted 31 december 2010 Author Report Share Posted 31 december 2010 Vandaag de software werkend gekregen en wat gemeten. Eigenljk ben ik weinig opgeschoten. In het gunstigste geval heb ik pieken en dalen van ongeveer 12 db. In het slechtste geval zelfs 20 db. Op zich allemaal normaal, alleen die dip tussen 35 en 50 hz is wel erg breed. Wanneer ik de speakers op de lange wand van de kamer zet, lijkt het iets beter. Tenminste kwa frequentiemeting. Hoe het klinkt kan ik pas zeggen wanneer er twee luidsprekers aan die kant staan. Het is jammer dat de deur bijna in het midden van een lange wand zit. Aan die kant kan de luisterstoel dus alleen uit het midden staan. De speakers dus ook, maar ik denk dat dit minder problemen oplevert. De schuine opstelling is ook een van de betere. Ik heb situaties gehad dat de 80 - 100 hz piek totaal verdwenen was, maar 87 hz is toch bijna altijd een piek(je). Maar zoals ik al schreef... weinig opgeschoten. Vanavond eerst maar eens oud op nieuw vieren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 1 januari 2011 Report Share Posted 1 januari 2011 Heb je de luidsprekers wel goed aangesloten? Fase van de Puppy's beide gelijk en de fase van de Watts gelijk met de Puppy's? Als het probleem echt aan de akoestiek van de luisterruimte ligt dan zou het probleem ook met andere luidsprekers moeten optreden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 1 januari 2011 Report Share Posted 1 januari 2011 Hans is logischerwijs een beetje vergroeid met Array en uiteraard de kabel. Wat imo niet wegneemt dat je in elk geval eens een andere versterker + kabel kan proberen... Ik heb ooit een Array gebruikt op het laag van een Oris systeem van Bert Doppenberg om dat Bert dat toen ook gebruikte maar niet lang er was snel iets beters gevonden. Ik heb met de Array ook nog gespeeld op Quad 63, saai muf en duf zo herinner ik het me nog ---------------------------------------------------------------------- Wat IK schrijf is vanuit MIJN belevingswereld. Het zijn dus geen wetenschappelijke feiten. ---------------------------------------------------------------------- Ik zou echt eens een andere versterker proberen ---------------------------------------------------------------------- Wanneer je nooit van mening bent veranderd, heb je niks bijgeleerd... ---------------------------------------------------------------------- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 januari 2011 Author Report Share Posted 1 januari 2011 Nou Hans, je geeft zelf antwoord op je eigen topic met de Puppy's Array eruit en Jeff Roland erin. Ben je klaar en kan je gaan genieten van je puppy's. Fijne jaarwiselling alvast Of Watt Puppy's er uit en iets anders er in. Maar voorlopig geef ik 't niet op. Wisselen kan altijd nog... die luidsprekers moeten toch gewoon goed kunnen klinken..?? Persoonlijk heb ik welke Wilson dan ook nog nooit goed horen klinken maar als jij het hebt gehoord toen je ze aanschafte dan zou het toch goed moeten komen had je ook in combinatie met Array gehoord? Ik heb ooit een Array gebruikt op het laag van een Oris systeem van Bert Doppenberg om dat hij dat toen ook gebruikte maar niet lang er was snel iets beters gevonden. Ik heb met de Array ook nog gespeeld op Quad 64, saai muf en duf zo herinner ik het me nog ---------------------------------------------------------------------- Wat IK schrijf is vanuit MIJN belevingswereld. Het zijn dus geen wetenschappelijke feiten. ---------------------------------------------------------------------- Ik zou echt eens een andere versterker proberen ---------------------------------------------------------------------- Wanneer je nooit van mening bent veranderd, heb je niks bijgeleerd... ---------------------------------------------------------------------- Quad 64..?? of Quad 63..?? Dat ging bij Kermit indertijd toch heel redelijk, de Array S1 kwam toen op ongeveer het zelfde niveau dan een zware Musical Fidelity klasse A bak. Saai muf en duf zijn de tegenovergestelde kreten dan wat ik vaak als reactie krijg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 1 januari 2011 Report Share Posted 1 januari 2011 Volgens mij maakt iemand hier een rotzooi van Vlecht de topics niet in elkaar, is op z'n minst wat verwarrend en onoverzichtelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 1 januari 2011 Report Share Posted 1 januari 2011 Misschien wel erg toepasselijk ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 januari 2011 Author Report Share Posted 1 januari 2011 Zo ziet het er uit met de opstelling over dwars. Waar ik nu het meest last van heb, is de piek bij 44 hz. Zoals je ziet, is van de 87 hz piek geen sprake meer. Ook is het bereik veel minder piekerig. voor het idee nog even de mating van Toine, met de luidsprekers in de lengte van de kamer. Zoek de verschillen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 1 januari 2011 Report Share Posted 1 januari 2011 En hoe klinkt het nu? (stereobeeld, ruimtelijkheid,etc) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 januari 2011 Author Report Share Posted 1 januari 2011 En hoe klinkt het nu? (stereobeeld, ruimtelijkheid,etc) Ik heb nu een live CD van de gebroeders Beets met Hans Dulfer op staan. Het lijkt of de luidsprekers er voor nop bij staan. Diepte en ruimtelijkheid mis ik nog wat. De speakers staan nu 3 m uit elkaar, wat wel een heel breed stereobeeld oplevert. Ik moet de plaats van de difussers en dempingmateriaal ook nog optimaliseren. Maar ik ben zeker niet ontevreden voor een eerste proefje. Ik vind het wel jammer dat ik de set zo niet precies symmetrisch in de kamer kan zetten. Anders staat de luisterstoel n.l. recht voor de deur. Het scheelt niet veel (ca 30 cm), maar toch... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 januari 2011 Report Share Posted 1 januari 2011 Ik vind het wel jammer dat ik de set zo niet precies symmetrisch in de kamer kan zetten. Anders staat de luisterstoel n.l. recht voor de deur. Het scheelt niet veel (ca 30 cm), maar toch... Dan draai je dat toch om de speakers links en rechts van de deur en de stoel in het midden. De set dan aan de zijkant plaatsen anders kan je de deur weer niet door . Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 1 januari 2011 Report Share Posted 1 januari 2011 Zo ziet het er uit met de opstelling over dwars. Waar ik nu het meest last van heb, is de piek bij 44 hz. Zoals je ziet, is van de 87 hz piek geen sprake meer. Ook is het bereik veel minder piekerig. voor het idee nog even de mating van Toine, met de luidsprekers in de lengte van de kamer. Zoek de verschillen.. leg ze op elkaar en je weet het !! Nee, ik hoef het niet te weten, want mijn inziens is het een oneindig verhaal geworden en gaat het niet lukken om die laatste % goed te krijgen of je zou eens andere .... Och, laat ook maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 januari 2011 Report Share Posted 2 januari 2011 Nou ja... het valt in elk geval op dat er bij groen weinig treble-energie is boven 10 kHz, en bij rood reeds vanaf 6 kHz. Verder ziet 't er allemaal verschrikkelijk uit, zo zonder octaaf- of tertsmiddeling (averaging) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 januari 2011 Author Report Share Posted 2 januari 2011 Nou ja... het valt in elk geval op dat er bij groen weinig treble-energie is boven 10 kHz, en bij rood reeds vanaf 6 kHz. Verder ziet 't er allemaal verschrikkelijk uit, zo zonder octaaf- of tertsmiddeling (averaging) Dat er bij de oorspronkelijke opstelling boven de 6 khz een terugval is, zou door de batterijen van de db meter van Toine kunnen komen. Later was dat een stuk beter (batterijen warm). Ik merkte dat ook... bij mijn db meter waren de batterijen ook bijna leeg en meette ook terugval. Met nieuwe batterijen was het een stuk beter. Zo'n db meter meet trouwens boven de 10 khz weinig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 januari 2011 Author Report Share Posted 2 januari 2011 Ik vind het wel jammer dat ik de set zo niet precies symmetrisch in de kamer kan zetten. Anders staat de luisterstoel n.l. recht voor de deur. Het scheelt niet veel (ca 30 cm), maar toch... Dan draai je dat toch om de speakers links en rechts van de deur en de stoel in het midden. De set dan aan de zijkant plaatsen anders kan je de deur weer niet door . Groetjes George Dat heb ik wel overwogen, maar dan moet ik met de speakerkabel om de deur heen wanneer ik met een stereoversterker zou willen gaan werken. De kans is n.l. groot dat ik m'n monoblokken ga vervangen door de nieuwe S10. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 januari 2011 Author Report Share Posted 2 januari 2011 Nee, ik hoef het niet te weten, want mijn inziens is het een oneindig verhaal geworden en gaat het niet lukken om die laatste % goed te krijgen of je zou eens andere .... Och, laat ook maar Kip zonder kop geneuzel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 2 januari 2011 Report Share Posted 2 januari 2011 Hans, je broer heeft momenteel een Mimetism versterker te koop staan. Waarom die niet eens proberen? Ik heb 'm ook gehad op de WP's en ben benieuwd hoe het bij jou op zolder klinkt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 2 januari 2011 Report Share Posted 2 januari 2011 30 pagina's vol over de klank van een zolderkamer ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 2 januari 2011 Report Share Posted 2 januari 2011 30 pagina's vol over de klank van een zolderkamer ..... hobby... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 2 januari 2011 Report Share Posted 2 januari 2011 Hanss, je broer heeft momenteel een Mimetism versterker te koop staan. Waarom die niet eens proberen? Ik heb 'm ook gehad op de WP's en ben benieuwd hoe het bij jou op zolder klinkt... 't is niet mijn broer, maar toch is het een....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 2 januari 2011 Report Share Posted 2 januari 2011 30 pagina's vol over de klank van een zolderkamer ..... hobby... Officieel hebben we dezelfde hobby. Dat lijkt verder ook de enige overeenkomst.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 januari 2011 Author Report Share Posted 2 januari 2011 Hans, je broer heeft momenteel een Mimetism versterker te koop staan. Waarom die niet eens proberen? Ik heb 'm ook gehad op de WP's en ben benieuwd hoe het bij jou op zolder klinkt... Willem van de Brug is niet m'n broer. Ik zou willen dat dat eindeloze gezeik over die versterkers nou eens ophoudt. MET DE VERSTERKER IS NIKS MIS, HET GAAT OVER DE AKOESTIEK. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 2 januari 2011 Report Share Posted 2 januari 2011 Willem van de Brug is niet m'n broer. D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 januari 2011 Author Report Share Posted 2 januari 2011 30 pagina's vol over de klank van een zolderkamer ..... Uiteindelijk komt het daar op neer. Ik had ook gehoopt dat ik de W/P's eerder echt goed aan het klinken had. Van de andere kant... ik heb weer een hoop geleerd en hoop met al deze berichtjes dat jullie ook wat geleerd hebben. Ik weet nu, dat er met de akoestiek van een ruimte niet valt te spotten. Iedereen hear die serieus wil weten hoe het er kwa akoestiek uitziet, zou Toine eens uit moeten nodigen en dan ook schrikken van de frequentiekarakteristiek en nagalmeigenschappen. Wanneer je er dan ook eerlijk en open over schrijft, hebben we misschien ook weer meer dan 30 pagina's. Het valt me nu op dat er toch weer vooral mensen aan het woord zijn, die niet gehoord hebben hoe het in werkelijkheid klinkt. Bovendien beginnen ze te schreeuwen dat het overal aan ligt, behalve aan de Watt Puppy's in combinatie met de akoestiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 januari 2011 Author Report Share Posted 2 januari 2011 Willem van de Brug is niet m'n broer. D Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 2 januari 2011 Report Share Posted 2 januari 2011 Willem van de Brug is niet m'n broer. Dûh, Chris van L wel... of staat ie voor spek en bonen vermeldt op de site? Nee, hij was medeoprichter en een tijd lang mede-eigenaar geweest. Nu ontwerpt hij alleen voor Array en bouwt de prototype's Aha. Uit Toine zijn reacties maak ik toch duidelijk op dat het hoofdzakelijk niet ligt aan de akoestiek, maar dat de oorzaak op electronisch gebied gevonden zou moeten worden...zolang je hier niet aan toegeeft kan ik me voorstellen dat er reacties blijven komen mbt je versterker keuze. Ik zeg dit allemaal niet om de boel op scherp te zetten; dat zou heel flauw en heel naar zijn en zo zit ik niet in elkaar. Ik zeg dit omdat ik het vanuit mijn referentiekader oprecht meen. Ergens in die keten gaat een hele hoop informatie verloren en pas aan het eind is er het probleem met de staande golven. Maar daarvòòr is er al een hoop ruimtelijke, tonale en dynamische informatie aan een niet nader te identificeren strijkstok blijven hangen. Mogelijke strijkstokken (en zere benen): scheidingstrafo, bekabeling, netsnoeren, ontkoppeling (hardware en speakers), voorversterker en misschien ook eindversterker. Ik begrijp je kortzichtigheid niet en als ik de diverse posts juist interpreteer ben ik niet de enige. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts