Richard 2 Posted 2 januari 2011 Report Share Posted 2 januari 2011 Ik begrijp je kortzichtigheid niet en als ik de diverse posts juist interpreteer ben ik niet de enige. Misschien best te begrijpen hoor; accepteren dat het aan iets anders dan de luisterruimte kan liggen geeft cognitieve dissonantie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 2 januari 2011 Report Share Posted 2 januari 2011 Ik begrijp je kortzichtigheid niet en als ik de diverse posts juist interpreteer ben ik niet de enige. Misschien best te begrijpen hoor; accepteren dat het aan iets anders dan de luisterruimte ligt geeft cognitieve dissonantie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 2 januari 2011 Report Share Posted 2 januari 2011 Hans, je broer heeft momenteel een Mimetism versterker te koop staan. Waarom die niet eens proberen? Ik heb 'm ook gehad op de WP's en ben benieuwd hoe het bij jou op zolder klinkt... Ik zou willen dat dat eindeloze gezeik over die versterkers nou eens ophoudt. MET DE VERSTERKER IS NIKS MIS Sterkte dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 2 januari 2011 Report Share Posted 2 januari 2011 Bij alle versterker en kabelvergelijkingen die Hans doet komt Array als beste uit de bus. Hij zal dus wel een voorkeur voor die signatuur hebben. Nu zijn de speakers veranderd en plots klinkt het niet meer, ligt het dan aan de speakers of aan de versterker? En die luisterruimte zal wellicht ook ongelukkig zijn. De huiskamer weer eens proberen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 januari 2011 Report Share Posted 2 januari 2011 Hans, je broer heeft momenteel een Mimetism versterker te koop staan. Waarom die niet eens proberen? Ik heb 'm ook gehad op de WP's en ben benieuwd hoe het bij jou op zolder klinkt... Willem van de Brug is niet m'n broer. Ik zou willen dat dat eindeloze gezeik over die versterkers nou eens ophoudt. MET DE VERSTERKER IS NIKS MIS, HET GAAT OVER DE AKOESTIEK. Volgens mij luister je naar de som van de gebruikte componenten. Met de Infinity was de som prima met de kleine hondjes van Wilson is de som minder. Wel frappant dat je ruimte ineens het probleem is. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 januari 2011 Author Report Share Posted 2 januari 2011 Aha. Uit Toine zijn reacties maak ik toch duidelijk op dat het hoofdzakelijk niet ligt aan de akoestiek, maar dat de oorzaak op electronisch gebied gevonden zou moeten worden...zolang je hier niet aan toegeeft kan ik me voorstellen dat er reacties blijven komen mbt je versterker keuze. Ik zeg dit allemaal niet om de boel op scherp te zetten; dat zou heel flauw en heel naar zijn en zo zit ik niet in elkaar. Ik zeg dit omdat ik het vanuit mijn referentiekader oprecht meen. Ergens in die keten gaat een hele hoop informatie verloren en pas aan het eind is er het probleem met de staande golven. Maar daarv Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 januari 2011 Author Report Share Posted 2 januari 2011 Bij alle versterker en kabelvergelijkingen die Hans doet komt Array als beste uit de bus. Hij zal dus wel een voorkeur voor die signatuur hebben. Nu zijn de speakers veranderd en plots klinkt het niet meer, ligt het dan aan de speakers of aan de versterker? En die luisterruimte zal wellicht ook ongelukkig zijn. De huiskamer weer eens proberen? Precies. De luisterruimte heeft misschien nog wat aanpassing nodig. Ik ben nu aan het uitvogelen, wat. Het klinkt nu zo veel anders dan toen Toine hier was en alles wat ik eerder hier op m'n luisterzolder hoorde. Het laag (40 Hz) is veel vetter (waarschijnlijk te vet) en de boink (van de 87 hz piek) is totaal weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 januari 2011 Author Report Share Posted 2 januari 2011 Volgens mij luister je naar de som van de gebruikte componenten. Met de Infinity was de som prima met de kleine hondjes van Wilson is de som minder. Wel frappant dat je ruimte ineens het probleem is. Groetjes George Wel goed lezen... IN COMBINATIE MET DE WATT PUPPY'S. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 2 januari 2011 Report Share Posted 2 januari 2011 Bij alle versterker en kabelvergelijkingen die Hans doet komt Array als beste uit de bus. Hij zal dus wel een voorkeur voor die signatuur hebben. Nu zijn de speakers veranderd en plots klinkt het niet meer, ligt het dan aan de speakers of aan de versterker? En die luisterruimte zal wellicht ook ongelukkig zijn. De huiskamer weer eens proberen? Precies. De luisterruimte heeft misschien nog wat aanpassing nodig. Ik ben nu aan het uitvogelen, wat. Het klinkt nu zo veel anders dan toen Toine hier was en alles wat ik eerder hier op m'n luisterzolder hoorde. Het laag (40 Hz) is veel vetter (waarschijnlijk te vet) en de boink (van de 87 hz piek) is totaal weg. Als er nog maar een gebied is wat problemen oplevert, lijkt me dat eenvoudiger op te lossen Misschien goed om even niets te doen en eerst eens een paar dagen te luisteren. Je oren zijn toch het beste meetinstrument. Denk ook nog aan het plafond, wat behoorlijk mee resoneert met die lage frequenties. Vooral ook omdat er een grote loze ruimte boven zit die als een soort klankkast fungeert. Misschien wel een van de oorzaken van het probleem, ook omdat de nagalm tijd bij lage frequenties drie maal zo lang is las bij het midden/hoge gebied. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 2 januari 2011 Report Share Posted 2 januari 2011 Hans, je broer heeft momenteel een Mimetism versterker te koop staan. Waarom die niet eens proberen? Ik heb 'm ook gehad op de WP's en ben benieuwd hoe het bij jou op zolder klinkt... Willem van de Brug is niet m'n broer. Ik zou willen dat dat eindeloze gezeik over die versterkers nou eens ophoudt. MET DE VERSTERKER IS NIKS MIS, HET GAAT OVER DE AKOESTIEK. Volgens mij luister je naar de som van de gebruikte componenten. Met de Infinity was de som prima met de kleine hondjes van Wilson is de som minder. Wel frappant dat je ruimte ineens het probleem is. Groetjes George Daar heb je een pijnlijk goed punt George.. Dit is absoluut niet flauw bedoeld, maar misschien moet Hans zijn set eens in de tuin opstellen (als het wat mooier weer wordt..) om zodoende de akoestiek zoveel mogelijk uit te schakelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 2 januari 2011 Report Share Posted 2 januari 2011 Als je het vergelijkt met concert vleugel...... Een Yamaha vleugel klinkt al snel lekker en een Steinway nogal stug.Kun je echter een Steinway goed bespelen dan is er niets beters Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 januari 2011 Report Share Posted 2 januari 2011 (...) Je oren zijn toch het beste meetinstrument. (...) Beste Hansko, Dat is niet waar, en dat zou jij moeten weten. Objectiviteit is bij subjectief, gehoormatig beoordelen geheel uitgesloten. Het gehoorde wordt immers getoetst door een biodynamisch gegevensverwerkend systeem (het brein), dat gevoed is met continu verlopende referenties (gewenning), vooronderstellingen/vooroordelen, te (over)compenseren twijfels, ergernissen, frustraties, zelfgenoegzaamheid, enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 2 januari 2011 Report Share Posted 2 januari 2011 (edited) Nee, ik hoef het niet te weten, want mijn inziens is het een oneindig verhaal geworden en gaat het niet lukken om die laatste % goed te krijgen of je zou eens andere .... Och, laat ook maar Kip zonder kop geneuzel... :D Die kop had ik al van te voren ingetrokken, uit voorzorg. Van de andere kant... ik heb weer een hoop geleerd en hoop met al deze berichtjes dat jullie ook wat geleerd hebben. Ik weet nu, dat er met de akoestiek van een ruimte niet valt te spotten. Van die akoestiek en van Toine wist ik lang. Waarom denk je dat mijn ruimte destijds is aangepast. Iedereen hear die serieus wil weten hoe het er kwa akoestiek uitziet, zou Toine eens uit moeten nodigen en dan ook schrikken van de frequentiekarakteristiek en nagalmeigenschappen. Wanneer je er dan ook eerlijk en open over schrijft, hebben we misschien ook weer meer dan 30 pagina's. [ Daar heb je geen 30 pagina's voor nodig om een akoestiek probleem te tackelen. Je nodigt de man uit en laat meten en er volgt een keurig verslag met een aanbeveling van aanpak en dat voer je wel of niet uit. Als je het uitvoert volgens het plan van aanpak heb je geen behoefte meer om erover door te neuzelen en ga je genieten van je muziek. Het valt me nu op dat er toch weer vooral mensen aan het woord zijn, die niet gehoord hebben hoe het in werkelijkheid klinkt. Bovendien beginnen ze te schreeuwen dat het overal aan ligt, behalve aan de Watt Puppy's in combinatie met de akoestiek. Wie schreeuwt nou het hardst ? Sorrij Hans, een verschil van inzicht vrees ik. Jij wilt niet aan de goedbedoelde adviezen van meerderen hier dat je de puppy's met een andere versterker uit probeert. Wellicht dat het dat je erachter komt dat het niet (alleen) aan de akoestiek ligt, maar aan iets anders, namelijk de matching tussen versterkers en de speakers. In alle oprechtheid...probeer maar eens een Accuphase of een Mark Levinson of een Jeff Rowland erop. Als je dan nog steeds zegt dat het de combi is van de puppy's en akoestiek, dan weet je dat het niet aan de versterkers ligt (en wij dus ongelijk hebben en ik zal de eerste zijn die je mijn excuses aanbied ) en weet je wat je te doen staat v.w.b. je akoestiek en Toine's aanbevelingen op gaan volgen.. Of... De puppy's eruit en op zoek naar speakers die wel goed passen in combi versterkers en akoestiek. Anders zou het nog wel een heel lang topic kunnen gaan worden, vrees ik. groet van freakaudio Edited 2 januari 2011 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 3 januari 2011 Report Share Posted 3 januari 2011 De eerste reactie is dus... precies wat ik wilde bereiken. Helaas ben ik wel wat diep laag (20 - 35 Hz schat ik) kwijt. Maar of dat nou zo erg is..?? Als je nu eens naar deze situatie terugkeert Kun je het topic sluiten naar muziek gaan luisteren en wat minder forummen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 3 januari 2011 Report Share Posted 3 januari 2011 (...) Je oren zijn toch het beste meetinstrument. (...) Beste Hansko, Dat is niet waar, en dat zou jij moeten weten. Objectiviteit is bij subjectief, gehoormatig beoordelen geheel uitgesloten. Het gehoorde wordt immers getoetst door een biodynamisch gegevensverwerkend systeem (het brein), dat gevoed is met continu verlopende referenties (gewenning), vooronderstellingen/vooroordelen, te (over)compenseren twijfels, ergernissen, frustraties, zelfgenoegzaamheid, enz. Wat ik bedoel aan te geven is dat gewoon een tijdje lekker luisteren ook een goede manier is om een set opstelling te beoordelen. Je kunt alles wel meten, maar ik weet bijna zeker dat bij een ieder hier er meettechnisch iets niet klopt zonder dat het echt opvalt. ik krijg de indruk dat Hans veel meet en verplaatst en weinig luistert op dit moment. De een na laatste keer dat ik de set beluisterd heb klonk het erg goed, met een probleem in het laag. Eigenlijk alleen als dat laag extreem aanwezig was en erg dynamisch. Een strijkkwartet klonk prachtig en ook een groot orkest kwam er goed uit. Bij plukkende contrabassen en laag klinkende drums (dat lage bonken) ging het fout. Dat moet toch akoestisch op te lossen zijn. Is bij mij ook gelukt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 januari 2011 Author Report Share Posted 3 januari 2011 Bij alle versterker en kabelvergelijkingen die Hans doet komt Array als beste uit de bus. Hij zal dus wel een voorkeur voor die signatuur hebben. Nu zijn de speakers veranderd en plots klinkt het niet meer, ligt het dan aan de speakers of aan de versterker? En die luisterruimte zal wellicht ook ongelukkig zijn. De huiskamer weer eens proberen? Precies. De luisterruimte heeft misschien nog wat aanpassing nodig. Ik ben nu aan het uitvogelen, wat. Het klinkt nu zo veel anders dan toen Toine hier was en alles wat ik eerder hier op m'n luisterzolder hoorde. Het laag (40 Hz) is veel vetter (waarschijnlijk te vet) en de boink (van de 87 hz piek) is totaal weg. Als er nog maar een gebied is wat problemen oplevert, lijkt me dat eenvoudiger op te lossen Misschien goed om even niets te doen en eerst eens een paar dagen te luisteren. Je oren zijn toch het beste meetinstrument. Denk ook nog aan het plafond, wat behoorlijk mee resoneert met die lage frequenties. Vooral ook omdat er een grote loze ruimte boven zit die als een soort klankkast fungeert. Misschien wel een van de oorzaken van het probleem, ook omdat de nagalm tijd bij lage frequenties drie maal zo lang is las bij het midden/hoge gebied. mijn oren zeggen dat er te veel laag (40 Hz) is, maar de meter zegt dat dit nogal meevalt. dat plafond is een punt, maar waar het eerst te weinig was, is het nu teveel en andersom, kan dat aan een resonerend plafond liggen..?? De nagalmtijd is in het laag altijd langer dan in het midden en hoog. Alhoewel ik denk dat deze in mijn geval t.o.v. het midden en hoog misschien aan de lange kant is. Maar ik ga nu eerst maar eens een tijd luisteren en de huidige situatie met verschillende muziek goed in me opnemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 3 januari 2011 Report Share Posted 3 januari 2011 De nagalmtijd is in het laag altijd langer dan in het midden en hoog. Alhoewel ik denk dat deze in mijn geval t.o.v. het midden en hoog misschien aan de lange kant is. Van Toine begreep ik dat. De nagalm tijd in het midden/hoog is wel korter dan in mijn luisterhok. En toch heb ik daarna nog een vloerkleed weggehaald om wat meer reflectie te hebben. Iets meer reflectie cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 3 januari 2011 Report Share Posted 3 januari 2011 Hans, Sense of Music heeft momenteel een tweetal DAAD's in de verkoop. Misschien kan je deze eens proberen?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 3 januari 2011 Report Share Posted 3 januari 2011 Hans, Sense of Music heeft momenteel een tweetal DAAD's in de verkoop. Misschien kan je deze eens proberen?! Of...ik durf het haast niet te zeggen...een Aragon 8008ST proberen? Die van mij staat in de verkoop en is door Hans vrijblijvend te proberen. Natuurlijk een domme aanbieding want het ding kan natuurlijk nooit, in combinatie met de Wilson's, beter presteren dan de Array's Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 3 januari 2011 Report Share Posted 3 januari 2011 Component matching was also a sensitive issue. "These speakers are microscopes," one manufacturer claimed; "small stuff gets magnified until it seems monstrous." Every time I thought I could describe the WATT/Puppy sound, I found that changing a component in the system changed their character. This means that they're not a speaker system for the uncertain. If you're the type of audiophile who tends to be fickle in your sonic affections, these speakers will cost you a lot more money than their purchase price as you stagger from component to component in your search for perfection. las ik ergens op internet over de Watt Puppy 5...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 januari 2011 Author Report Share Posted 3 januari 2011 Zucht... Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 3 januari 2011 Report Share Posted 3 januari 2011 Zucht... DAAD 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 3 januari 2011 Report Share Posted 3 januari 2011 't Zijn maar gewoon een paar spiekertjes Hansko. Al dat gel*l van die verkopers daar zou ik me niets van aantrekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 januari 2011 Report Share Posted 3 januari 2011 Denk ook nog aan het plafond, wat behoorlijk mee resoneert met die lage frequenties. Vooral ook omdat er een grote loze ruimte boven zit die als een soort klankkast fungeert. Misschien wel een van de oorzaken van het probleem, ook omdat de nagalm tijd bij lage frequenties drie maal zo lang is las bij het midden/hoge gebied. Hans, het plafond is juist de reden dat de nagalmtijd in het laag en sublaag zo lekker kort is. Het plafond zelf 'resoneert' niet; het plafond in combinatie met de holle ruimte erachter is echter een puike, gratis basstrap / paneelabsorber die er de oorzaak van is dat de nagalmtijd ook in het laag eigenlijk geen problemen oplevert. Staande golven -- de pieken die je links en rechts in ELKE opstelling tegenkomt -- zijn echter een ander verhaal; die worden door zo'n plafond weliswaar gedeeltelijk gedempt, maar door hun aard nooit helemaal. Zou Hans een massief plafond hebben gehad, dan had je waarlijk een onluisterbare situatie in het laag gehad. Het plafond is zijn redding en de reden dat het qua laagweergave nog best meevalt, ondanks de gemeten staande golfpatronen. Het plafond zelf genereert GEEN geluid, anders zouden we dit bij de metingen zeer zeker hebben gehoord in de vorm van na-ijlen. Dat het trilt is uiteindelijk een goed teken, want elk absorberend element voor lage frequenties hoort te trillen -- hoort in resonantie te worden gebracht door de laagfrequente golven die erop vallen en er doorheen gaan. Het plafond van zichzelf is echter geen klankproducerend element, anders zouden de lage tonen niet nagenoeg onmiddellijk (wat 0,6s is) weggestorven zijn. Dan zou je de constructie hebben horen na-ijlen en dat doet ie beslist niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 3 januari 2011 Report Share Posted 3 januari 2011 Zucht... Dat gevoel krijg ik inderdaad na tientallen pagina's " audiofiel " geneuzel................. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts