Jump to content

Mijn ervaringen met de Wilson Watt Puppy 5.1 e

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Twee verschillende opstellingen met dezelfde luidsprekers, dezelfde versterkers, dezelfde kabels en in dezelfde kamer.

Nu je zo een tijdje aan het meten bent zul je ook zelf wel tot de erkenning zijn gekomen dat meetgrafieken helemaal niets zeggen over hoe iets feitelijk klinkt.

Het bewijs dat "overtuigende muziekweergave" meer behelst dan een mooie meetgrafiek is geleverd en is natuurlijk ook geen verrassing of nieuwigheid!

Ik zou metingen dan ook niet de doorslag laten geven. Hoe iets klinkt als je er ontspannen voor gaat zitten zal voor een muziekliefhebber vele malen doorslaggevender zijn.

Waar ik van in het begin verbaasd over ben, is de aankoop zonder thuis eerst gehoord te hebben.

Als er 1 raad is wat ik op dit forum heb onthouden, thuis luisteren alvorens te kopen!

Ok niet simpel met een WP, maar ik vermoed dat zo'n 2e hands WP 5 ook wel zijn prijs heeft ...

Waar ik van in het begin verbaasd over ben, is de aankoop zonder thuis eerst gehoord te hebben.

Als er 1 raad is wat ik op dit forum heb onthouden, thuis luisteren alvorens te kopen!

Ok niet simpel met een WP, maar ik vermoed dat zo'n 2e hands WP 5 ook wel zijn prijs heeft ...

Ik heb de luidsprekers in de winkel gehoord, bovendien weet ik dat het toch enige tijd duurt voordat je aan het geluid gewent bent en voordat de luidsprekers hun plaats hebben gevonden. Dat ik er zo lang over zou doen om ze aan het klinken te krijgen... Dat had ik zelf ook niet verwacht. Maar het grootste probleem zit 'm toch in de akoestiek.

Maaaaaaaaaaaaar er gloort licht aan de horizon. Nu de speakers dwars in de ruimte staan opgesteld, klopt het tonaal erg goed. Wanneer ik te dicht tegen de achtermuur ga zitten boost het laag op 45 hz enorm, dat dus beter niet doen. Gelukkig is de irritante boink rond 80 - 100 hz nu volledig weg. Het stereobeeld klopt ook weer nu alle difussers achter de luidsprekers staan. De speakers staan nu vanwege die 45 hz bult iets naar voor (85 cm van de muur en 265 cm uit elkaar). Mijn luisterhoek is nu stomper dan 60 grd, maar een kniesoor die daar op let.

Al met al... voorlopig blijft het zo staan. Nu gewoon naar muziek luisteren (en nog langere interlinks maken zodat de versterkers tussen de speakers kunnen staan).

A.s vrijdag krijg ik de S10 weer voor een weekje hier.. ok moi... :D:D

:)

Twee verschillende opstellingen met dezelfde luidsprekers, dezelfde versterkers, dezelfde kabels en in dezelfde kamer.

Nu je zo een tijdje aan het meten bent zul je ook zelf wel tot de erkenning zijn gekomen dat meetgrafieken helemaal niets zeggen over hoe iets feitelijk klinkt.

Het bewijs dat "overtuigende muziekweergave" meer behelst dan een mooie meetgrafiek is geleverd en is natuurlijk ook geen verrassing of nieuwigheid!

Ik zou metingen dan ook niet de doorslag laten geven. Hoe iets klinkt als je er ontspannen voor gaat zitten zal voor een muziekliefhebber vele malen doorslaggevender zijn.

Hier ben ik het dus niet mee eens.

Mijn regels (in volgorde):

1. tonaal kloppend

2. natuurlijkheid van klank

3. kloppend stereobeeld

4. dynamisch klinkend

5. diepte in het stereobeeld

Ik weet dat voor veel mensen dit lijstje er anders uitziet. Maar ik kan echt niet naar een prachtig diep stereobeeld luisteren wanneer er geen laag en geen hoog is (als voorbeeld). Maar eigenlijk vind ik dat het met een topset allemaal in orde moet zijn.

:)

Nou, wat ik ervan begrepen heb, komt er alleen geluid uit, geen muziek. Dat is het wezenlijke verschil.

M :ph34r: rc

Je hebt het niet gehoord dus je kan er niets over zeggen.

Het maakt ook niets uit wat of hoe het eruit komt

Hans vind het goed dus is het goed

Ik luister ook vaak naar sets waarvan ik denk,hier zou ik niet mee kunnen leven.

Er zit nog niet 1 buis in :blink::lol:

Maar de eigenaar heeft het toch op die manier en zijn gehoor uitgezocht en is tevreden.

en dat is het belangrijkste :)

Als ik iets heb geleerd van dit draadje is het dat Thingman ánders luistert dan Hans.

Hans zal nu tevreden kunnen zijn, maar Thingman zal nog steeds iets wezenlijks missen.

Nou, dat weten we dan ook weer :blink:

Het belangrijkste is dat Hans tevreden is

het maakt niet uit wat iemand anders er van vind

als je het zelf goed vind is het goed

het heeft lang geduurd en ik had geen hoop meer voor hem maar Hans GEFELICITEERD .

het is eindelijk gelukt.

Nu kan je eindelijk de speakers gaan gebruiken waar ze voor bedoeld zijn

lekker muziek luisteren.

Je kan wel nog een beetje schuiven met je speakers om de juiste balans te vinden ............. :lol::lol::lol:

Nee hoor bljf er nou maar lekker af

Nou, wat ik ervan begrepen heb, komt er alleen geluid uit, geen muziek. Dat is het wezenlijke verschil.

Wat Toine ervan vindt heeft hij duidelijk aangegeven. Wat jij ervan vindt is blijkbaar gebaseerd op die mening. Natuurlijk heb je een rotsvast vertrouwen in Toine die jouw set de hemel in prijst.

Maar ik zou een dergelijk statement ("dat is het wezenlijke verschil") toch alleen maar opschrijven op basis van mijn eigen oren en niet die van een ander.

Het ligt er maar net aan wat de bezitter van die set ermee doet, is het goed onderbouwd en kun je jezelf vinden in die kritiek zou je wellicht samen een ander traject bewandelen om het beter te krijgen, als je er niet in kunt vinden zou ik de boel de boel laten. Probleem is altijd bij een luisterbezoek om eventuele minpunten zo diplomatiek mogelijk te verwoorden naar de bezitter van de set zonder deze onherstelbare schade toe te brengen. Ik ben daarin niet zo goed, enkele hebben van mij slapeloze nachten gehad.

Het ligt er maar net aan wat de bezitter van die set ermee doet, is het goed onderbouwd en kun je jezelf vinden in die kritiek zou je wellicht samen een ander traject bewandelen om het beter te krijgen, als je er niet in kunt vinden zou ik de boel de boel laten. Probleem is altijd bij een luisterbezoek om eventuele minpunten zo diplomatiek mogelijk te verwoorden naar de bezitter van de set zonder deze onherstelbare schade toe te brengen. Ik ben daarin niet zo goed, enkele hebben van mij slapeloze nachten gehad.

Toine heeft prima en respectvol verwoord wat hij ervan vindt. Iedereen mag eerlijk zeggen wat hij ervan vindt, maar volgens mij is het wel correct als je dat baseert op je eigen luister bevindingen en niet die van een ander.

Volgende week ga ik weer een keer luisteren (met m'n eigen cd's en lp's) en ik zal de nieuwe opstellingen ervaren en mijn mening geven hier.

Je bent trouwens van harte uitgenodigd eens naar mijn set te luisteren. Sta open voor kritiek, die je niet diplomatisch hoeft te verwoorden.

Je bent trouwens van harte uitgenodigd eens naar mijn set te luisteren. Sta open voor kritiek, die je niet diplomatisch hoeft te verwoorden.

Dat is een buitengewoon vriendelijk aanbod waar ik in de nabije toekomst zeker een keer gebruik van zou willen maken. Ook zou ik wel bij Hans willen gaan luisteren om me daar mijn, eigen dus zeer persoonlijke, mening over te geven. Ik beloof dat ik al mijn versterkers thuis zal laten ;)

p.s. Hoe vinden jullie mijn nieuwe avatar :rolleyes:

Toine heeft prima en respectvol verwoord wat hij ervan vindt. Iedereen mag eerlijk zeggen wat hij ervan vindt, maar volgens mij is het wel correct als je dat baseert op je eigen luister bevindingen en niet die van een ander.

Dan zit het dus allemaal in woorden... ik kan het daar wel mee eens zijn.

Wat Marc (Mumsoft) heeft gedaan is al mijn zorgvuldig gekozen en respectvolle woorden samengevat in één zin, die de hele kwestie nogal condenseert en tevens een beetje op scherp zet.

Hij kon dat doen, doordat hij tussen de regels met al mijn woorden door heeft gelezen, en daar dus de boodschap in heeft gezien die hij met die ene zin samengevat heeft.

Ik denk niet dat hij bedoelde te spreken vanuit zijn eigen waarneming en luisterbevinding. Hem kennende denk ik eerder dat hij probeerde om al die zorgvuldig door mij gekozen en makkelijk te omzeilen woorden van alle diplomatieke lading te ontdoen om de essentie bloot te leggen van wat ik nu eigenlijk zo omzichtig heb willen zeggen.

Of dat allemaal zinvol is waag ik te betwijfelen, maar elk vogeltje zingt zoals het gebekt is en -- om met Eva de Roovere te spreken -- de kleinste vogel zingt het mooiste lied... ;)