Jump to content

Mijn ervaringen met de Wilson Watt Puppy 5.1 e

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Past uitstekend in dit draadje.

Voor liefhebbers van roomprocessing

De franse firma TRINNOV.

Is een grote aanbieder/provider m.b.t. geluidsbewerking/roomcorrectie op de professionele markt (studio,s, concertzalen etc..) maar richt zich nu ook op de consumentenmarkt

Met hun "ST 2 Hifi" richten ze zich ook op de consumentenmarkt en ik lees hier zeer goede recensies over

Trinnov

(...) Achter de luisterplek heeft het veel meer effect.

Maar daar kom je nooit àchter, hè? B)

Overigens wil er nog even op wijzen dat (Eng., maar eig. Fr.) "diffusor" (Ned., maar eig. anglo/gallistisch: "diffuser") betekent: "wat wazig maakt".

"Wazig"... is dat nou ons werkelijkheidsweergave-ideaal? :o

Beste Spido,

Ik heb in een luister ruimte van 3,5 bij 4 zo'n 15 diffusers staan/hangen.(van het type die Hans heeft, maar dan tweemaal zo hoog)

Degene die hier op luister bezoek zijn geweest zouden dus een wazige geluidsweergave moeten hebben ervaren?

Ik denk het niet en ook mijn eigen luisterervaring brengt mij niet tot de conclusie dat het wazig klinkt.

Maar misschien weet jij het beter en heb je meer ervaring met die "multifrequentie resonerende trilhekjes"?

Mijn redenatie...:

Zo'n diffuser verspreid het geluid in één richting. De REFLECTIE wordt daar waziger van. Daar is volgens mij helemaal niks mis mee.... maaaaaar...

Door het verspreiden krijg je ook minder geluid op één punt gericht. kijk maar naar een waterstraal, wanneer ik die bundel heb ik veel water, maak ik de straal breder, komt er op elk punt minder water.

Wanneer ik dus een diffuser plaats, krijg ik dus minder geluidsdruk door de refectie.

Met absorbtie heb je dat ook. Mischien in meerdere mate, maar toch.

Wat wel een wezelijk verschil is, dat de reflecties van een diffuser in de ruimte blijven, terwijl deze er bij absorptie niet zijn.

De reflecties van de diffusers komen dus op enig moment weer bij m'n oor terecht. Maar dan sterk vertraagd en verzwakt.

Ik zou dus zeggen, dat door het gebruik maken van diffusers een meer versmeerd beeld ontstaat dan bij absorptie. En dat het "levendigere geluid" alleen het midden en hoog is, wat via allerlei vlakken indirect en met tijdvertraging bij m'n oren komt.

:)

Beste Hans,

Een diffuser, geplaatst op jouw manier, heeft tot doel virtuele secundaire geluidsbronnen (a.g.v. reflecties / mirror images van de luidsprekers op de wand) tussen de beide stereoluidsprekers te voorkomen c.q. te elimineren.

Zulke secundaire geluidsbronnen zouden, naar men meent, kunnen interfereren met de primaire (d.z. de luidsprekers zelf) en zo fasevervorming kunnen veroorzaken.

Echter, om een mirror image van een luidspreker op een wand te krijgen, zou die luidspreker loodrecht op die muur gericht moeten zijn.

Alleen dàn wordt de maximale output van hogere frequenties ook maximaal gereflecteerd (hoewel, door absorptie, zelfs in dit geval niet de totále output!) en veranderen de faseverhoudingen niet. (Immers: fasehoek van inval = fasehoek van uitval.)*

Bij een opstelling als die van jou is de fasehoek van reflectie tegen een wand afhankelijk van de frequentie (en dus van golflengte, en dus van looptijd), waardoor mirror images (en dus virtuele secundaire geluidsbronnen die zouden kunnen interfereren met de primaire, d.z. de speakers) feitelijk onmogelijk zijn. De afstand tussen speaker en muur werkt immers als fasedraaier...

Bovendien zien jouw hogetonenluidsprekers die diffusers nauwelijks stáán.

Zulke diffusers zijn bedoeld om een heilzame werking te hebben op m.n. de (fasegevoelige) hogere frequenties, maar die frequenties worden door de luidsprekers nauwelijks (direct) in hun richting afgestraald. (Zie hun spreidingskarakteristiek / bundeling).

Alles in een geluidsveld kan gaan trillen.

Alles wat van hout is, trilt van nature gemakkelijk en tamelijk breedbandig.

En alles wat van hout is, en óók nog dun & smal & lang, trilt héél gemakkelijk & heel breedbandig & heel hinderlijk luid en lang nà.

Trilling op eigen houtje is resonantie.

En resonantie is kleuring.

Wèg met die wasrekjes, dus! B)

P.S. Jouw PrachtPers dempt hogere frequenties - en voorkomt c.q. elimineert zodoende virtuele secundaire geluidsbronnen - zònder daarbij in eigenresonantie(s) te geraken, en zònder na-ijling. Allah is Groot!

* Okay... er ìs een situatieve brekingsindex voor de niet-loodrechte brekingen.

Maar we maken het hear toch niet tè moeilijk, hè?

't Moet wel een lolletje blijven, hoor, zo'n forumpie... :D

(...) Ik hoor een heilzame werking van die dingen (...)

Beste Hans,

Een bekend verschijnsel in de perceptie-psychologie! We noemen het "diffusillusie"... ;)

Och Spido... jouw diffusers bestaan uit het schone metselwerk op jouw schouw, jouw leefkuil, de boekenkast en andere ongelijke vlakken in jouw woonkamer... Zonder dat je het realiseert, luister je ook muziek met diffusie.

:)

Past uitstekend in dit draadje.

Voor liefhebbers van roomprocessing

De franse firma TRINNOV.

Is een grote aanbieder/provider m.b.t. geluidsbewerking/roomcorrectie op de professionele markt (studio,s, concertzalen etc..) maar richt zich nu ook op de consumentenmarkt

Met hun "ST 2 Hifi" richten ze zich ook op de consumentenmarkt en ik lees hier zeer goede recensies over

Trinnov

Gatver... roomcorrectie.... :eek:

valt wel mee, als je .m gewoon gebruikt voor de laatsye puntjes op de i

Dit lijkt me een logische volgorde (gegeven, dat de ruimte een vast gegeven is)

1e luidsprekers kopen die in de ruimte passen

2e luidsprekers optimaal plaatsen

3e akoestische aanpassingen met WAF-factor (kleedje, gordijnte, plantje, meubels schuiven)

4e akoestische panelen, diffusers, absorbers

5e roomcorrectie

Voor lieden, die normaal al tweaken en het uiterste uit de kan willen halen

KAN de roomcorrectie een verbetering zijn.

Als je vaak ziet, wat er qua geld, al in hardware, tweaks en kabels is gestoken,

is zo,n investering in een roomcorrector echt niet buitensporig te noemen.

Maar er zijn mensen, die wars zijn van extra zaken in het signaaltraject

of allergisch zijn voor toonregeling op de versterker, ze zullen is moeten weten

wat er allemaal in de signaalweg heeft gezeten, voordat e.e.a. uberhaupt op

vinyl of een cd-schijfje staat :o

Hans, je bent toch ook iemand, die het onderste uit de kan wil :D

Hans, je bent toch ook iemand, die het onderste uit de kan wil :D

Maar ik ga toch geen digitaal apparaat in een analoog signaalpad zetten...

:confused:

Zie je hans, soms zijn we het eens :D

Hoewel er vast wel goede zijn/of nog komen.

De hier vaak genoemde Behringer verziekte in ieder geval de weergave.

valt wel mee, als je .m gewoon gebruikt voor de laatsye puntjes op de i

Dit lijkt me een logische volgorde (gegeven, dat de ruimte een vast gegeven is)

1e luidsprekers kopen die in de ruimte passen

2e luidsprekers optimaal plaatsen

3e akoestische aanpassingen met WAF-factor (kleedje, gordijnte, plantje, meubels schuiven)

4e akoestische panelen, diffusers, absorbers

5e roomcorrectie

Voor lieden, die normaal al tweaken en het uiterste uit de kan willen halen

KAN de roomcorrectie een verbetering zijn.

Als je vaak ziet, wat er qua geld, al in hardware, tweaks en kabels is gestoken,

is zo,n investering in een roomcorrector echt niet buitensporig te noemen.

Maar er zijn mensen, die wars zijn van extra zaken in het signaaltraject

of allergisch zijn voor toonregeling op de versterker, ze zullen is moeten weten

wat er allemaal in de signaalweg heeft gezeten, voordat e.e.a. uberhaupt op

vinyl of een cd-schijfje staat :o

Nummer 5 : de room correctie...

Die heb je echt niet nodig als je nummer 1 t/m 4 goed heb uitgevoerd.

Uitdeuken is niet wrong, maar de vergelijking van uitdeuken en room-correction is dat wel.

Ik ben er ook geen liefhebber van, maar kan je omschrijven waarom het 'wrong' is/je het 'wrong' vindt..?

Uitdeuken is niet wrong, maar de vergelijking van uitdeuken en room-correction is dat wel.

Ik ben er ook geen liefhebber van, maar kan je omschrijven waarom het 'wrong' is/je het 'wrong' vindt..?

Als er sprake is van deuken betekent het dat er ooit dus een "ideale" situatie heeft bestaan, die door een ongeluk plotseling en gewelddadig is opgeheven.

In het geval van een akoestische ontoereikende kamer heeft er nooit een ongeluk plaatsgevonden waardoor de kamer plotseling 'gedeukt' is geraakt. Zo'n kamer is gewoon van zichzelf zo.

't Is meer een Landwind auto, zeg maar... en slechte auto.

Als je dan toch vergelijkt met auto's, vergelijk dan tussen het tunen van een auto en het tunen van de akoestiek, zou ik denken.

Als er sprake is van deuken betekent het dat er ooit dus een "ideale" situatie heeft bestaan, die door een ongeluk plotseling en gewelddadig is opgeheven.

In het geval van een akoestische ontoereikende kamer heeft er nooit een ongeluk plaatsgevonden waardoor de kamer plotseling 'gedeukt' is geraakt. Zo'n kamer is gewoon van zichzelf zo.

Als je dan toch vergelijkt met auto's, vergelijk dan tussen het tunen van een auto en het tunen van de akoestiek, zou ik denken.

Da's helder, maar eigenlijk wil ik graag weten wat er minder is aan roomcorrectie...

Da's helder, maar eigenlijk wil ik graag weten wat er minder is aan roomcorrectie...

Hallo,

Ten eerste is het op die manier geen "roomcorrectie", maar installatie correctie.

Ten tweede stop je een heleboel componenten in je signaalweg, die allemaal hun verliesfactoren hebben. Ik heb diverse "roomcorrectiesystemen" gehoord. Allemaal deden ze wat er verwacht werd. De frequentie karakteristiek werd glad getrokken. Echter bij allemaal was de muziek verdwenen. Het werd een steriele toestand.

Als je een "room probleem" hebt, moet je de ruimte aanpakken en niet je set. Als je set niet deugt, moet je je set aanpassen, maar niet corrigeren.

groet,

Leobus

Nou bijna niets. De insteek is goed: ik heb een ruimte met eigenschappen voor geluid, ergo ik filter het geluid zodat het past in de ruimte.

Maar de praktijk blijkt lastiger, het kan werken als tijdelijke oplossing maar niet in een vaste opstelling. Ga dan schuiven en ruimte of installatie aanpassen.

Hierbij sluit ik me aan, dat " nou bijna niks " neem ik met een vracht zoutkorrels cool.gif

Hallo,

Ten eerste is het op die manier geen "roomcorrectie", maar installatie correctie.

Ten tweede stop je een heleboel componenten in je signaalweg, die allemaal hun verliesfactoren hebben. Ik heb diverse "roomcorrectiesystemen" gehoord. Allemaal deden ze wat er verwacht werd. De frequentie karakteristiek werd glad getrokken. Echter bij allemaal was de muziek verdwenen. Het werd een steriele toestand.

Als je een "room probleem" hebt, moet je de ruimte aanpakken en niet je set. Als je set niet deugt, moet je je set aanpassen, maar niet corrigeren.

groet,

Leobus

Eén aspect dat bij "room correction" een rol speelt, is "smaak".

Goede smaak, maar veel vaker nog: slechte smaak.

Men kan bijvoorbeeld vinden, zonder daarvoor argumenten aan te voeren en bewijzen (akoestische metingen) te leveren, dat een "stereobeeld veel rustiger is geworden" nadat een bouwsel van latten ("deflector") tussen de speakers werd geplaatst.

Dat kàn en màg men vinden, na het beluisteren van diverse hedendaagse opnamen van pop- en/of jazzmuziek.

Zulke opnamen zijn gewoonlijk het resultaat van een mix van geluidssporen, waarop de diverse zangers/zangeressen, instrumenten of instrumentgroepen apart zijn opgenomen: "Dít helemaal of gedeeltelijk links... en dát helemaal of gedeeltelijk rechts," geheel naar de smaak van de jongen in het zwarte T-shirt.

En als er van een spoor net zoveel op links als op rechts wordt gezet, wordt dat vanzelf "midden". Dan nog een beetje of een beetje boel galm toevoegen... de bas en het hoog nog wat opschroeven... comprimeren (dynamiek afvlakken, zodat alles hard klinkt)... klaar!

De stereomix wordt in dat proces beluisterd via hoofdtelefoons (links-midden-rechts, maar géén front) en via basloze near-field monitorretjes op de rand van de regietafel.

En dus niet via full-range huiskamerluidsprekers in een huiskamer (met de ambiance van de huiskamer, en met een luisterafstand van enkele meters.)

"Een rustiger stereobeeld", dankzij "room correction" met diffusers, berust op diffusillusie.

Want er ìs helemaal geen stereobeeld.

Wàs er ook nooit: in de opname al niet!