Jump to content

Mijn ervaringen met de Wilson Watt Puppy 5.1 e

WanFie
 Share

Recommended Posts

Da's helder, maar eigenlijk wil ik graag weten wat er minder is aan roomcorrectie...

Ah zo... nou, wat mij betreft is er helemaal niks mis met roomcorrectie, zeker niet als je het gebruik met de beperkingen indachtig.

De term is wel wat misleidend en eigenlijk zelfs onjuist, omdat er in het geheel geen 'room' wordt gecorrigeerd maar een electrisch signaal.

Da's helder, maar eigenlijk wil ik graag weten wat er minder is aan roomcorrectie...

Ah zo... nou, wat mij betreft is er helemaal niks mis met roomcorrectie, zeker niet als je het gebruik met de beperkingen indachtig.

De term is wel wat misleidend en eigenlijk zelfs onjuist, omdat er in het geheel geen 'room' wordt gecorrigeerd maar een electrisch signaal.

.....waarbij delen van het (originele) signaal weg gehaald worden.

SomsVaak is de kunst van het weglaten de juiste weg naar een goed geluid, maar dingen weghalen uit het geluid....... :rolleyes:

Zelfs de beste/duurste "room"corrector is nog steeds niet in staat iets bij te voegen.

Ze nemen allemaal een deel van het signaal weg om de fouten van de ruimte te compenseren.

Daarmee los je nog steeds de fouten van de ruimte niet op, die blijven gewoon bestaan.

Je compenseert ze enkel met een signaal wat de zelfde fouten bevat als de ruimte, maar dan in tegenstelling.

Het is dus fout op fout stapelen. ;)

Voorbeeld: Jouw ruimte geeft een boost van 100-300Hz (grondtoon van de menselijke stem).

Deze ga je met een "room"corrector corrigeren.

Wat denk je dat dat met oa. de kracht in die stem gaat doen? En nog maar te zwijgen over de emotie overdracht.....

Veel, neen, eigenlijk héél veel.

Ga je echter de ruimte zelf aanpakken, en dus niet het signaal wat uit de set komt, zul je horen dat die kracht en emotie overdracht wel behouden blijven.

Mvg. Miracle.

(...) Kom eens langs, dan kun je zelf ervaren wat een fantastische resultaat je kunt bereiken met diffusers. Aan prachtige opnames hier geen gebrek, dus je hoeft geen muziek mee te nemen.

Beste Hansko,

Spido heeft geen interesse in fantastische resultaten.

Maar realistische resultaten boeien hem in hoge mate.

(Philips heeft ooit apparatuur aangeprezen met de term "incredible sound!".

Van die dingen, ja! Van die dingen!)*

*

"Van die dingen, ja! Van die dingen!"

Cor van der Laak

http://nl.wikiquote.org/wiki/Van_Kooten_en_De_Bie

Ben ook een keer naar den set van Hansko wezen luisteren.

Het is na het beluisteren ervan gewoon een setje van 13 in een dozijn.

En wat betreft de prachtige opnames en de diffusers is er meer hoor :lol:

Jammer dat ik je review gemist heb daarover, misschien kun je hier een link plaatsen.

Henk plaatst hear geen reviews, alleen foto's (van zijn eigen set) :D

(...) Kom eens langs, dan kun je zelf ervaren wat een fantastische resultaat je kunt bereiken met diffusers. Aan prachtige opnames hier geen gebrek, dus je hoeft geen muziek mee te nemen.

Beste Hansko,

Spido heeft geen interesse in fantastische resultaten.

Maar realistische resultaten boeien hem in hoge mate.

(Philips heeft ooit apparatuur aangeprezen met de term "incredible sound!".

Van die dingen, ja! Van die dingen!)*

*

"Van die dingen, ja! Van die dingen!"

Cor van der Laak

http://nl.wikiquote.org/wiki/Van_Kooten_en_De_Bie

Ik bedoel ook realistisch, was even te enthousiast.

Zo'n set waarop een hobo klinkt als een hobo en niet als een bas klarinet, weet je wel.

En waar "oude" opnames (LP) uit eind jaren vijftig en jaren 60 en 70 vaak juweeltjes (zowel artistiek als opname technisch) blijken te zijn. En de door jou vermelde recente cd opnames geweldig door de mand vallen.

Ik bedoel ook realistisch, was even te enthousiast.

Zo'n set waarop een hobo klinkt als een hobo en niet als een bas klarinet, weet je wel.

En waar "oude" opnames (LP) uit eind jaren vijftig en jaren 60 en 70 vaak juweeltjes (zowel artistiek als opname technisch) blijken te zijn. En de door jou vermelde recente cd opnames geweldig door de mand vallen.

Ach, zo'n set....dat boeit toch niemand. :P

Gewoon t originele filter eruit en dit erin (of voor) zetten (met een kwartet extra arrays bakjes erachter)

http://www.hypex.nl/?var1=http://www.hypex.nl/products/DLCP.html

Wedden dat t veel beter gaat klinken.

Eindelijk weer een on topic post...

Maar... ik had al gezegd dat ik geen digitale zooi in m'n analoog signaalpad wil.

Overigens is het nog maar sterk de vraag of ik iets met basstraps ga doen. Er zijn n.l. maar heel weinig platen en CD's waarbij het laag overheerst.

Dit kan dan ook, heel erg goed aan die opnamen liggen.

:)

Dit kan dan ook, heel erg goed aan die opnamen liggen. :)

Dat weet ik wel zeker. ;)

Misschien wel, maar toch...

Afgelopen donderdag ben ik weer eens bij Hansko gaan luisteren.

In het begin viel dat niet mee... :( de apparatuur stond kennelijk nog maar kort aan (ca 10 min) en zowel Hansko als ik vonden het extreem plat klinken.

Gelukkig werd dit na een paar CD's en platen rap beter en konden we weer vanouds van z'n set genieten.

In vegelijking met mijn set (zoals die nu opgetseld staat)is toch vooral het laag. Bij Hansko is dit iets meer op de achtergrond dan bij mij.

Reden om de ultracurve eens uit de kast te halen en daarme en met de meetmicrofoon en rose ruis de frequentiekarakteristiek te meten. Ik vertrouw mijn dB meter n.l. niet helemaal.

Met de ultracurve heb ik een kleine bult van een paar dB in het gebied tussen 40 en 50 hz. Dat zal dan wel het verschil in het laag zijn.

In het begin viel dat niet mee... :( de apparatuur stond kennelijk nog maar kort aan (ca 10 min) en zowel Hansko als ik vonden het extreem plat klinken.

Gelukkig werd dit na een paar CD's en platen rap beter en konden we weer vanouds van z'n set genieten.

In vegelijking met mijn set (zoals die nu opgetseld staat)is toch vooral het laag. Bij Hansko is dit iets meer op de achtergrond dan bij mij.

Reden om de ultracurve eens uit de kast te halen en daarme en met de meetmicrofoon en rose ruis de frequentiekarakteristiek te meten. Ik vertrouw mijn dB meter n.l. niet helemaal.

Met de ultracurve heb ik een kleine bult van een paar dB in het gebied tussen 40 en 50 hz. Dat zal dan wel het verschil in het laag zijn.

10 minuten is inderdaad te kort. De verwarming stond ook nog eens uit de hele week, dus het was er extreem koud en dan is 10 minuten te kort om alles op temperatuur te brengen.

Alleen de phono stond op stand by.

Ik zou niet zeggen het laag meer op de achtergrond. Het laag is beter onder controle.

10 minuten is inderdaad te kort. De verwarming stond ook nog eens uit de hele week, dus het was er extreem koud en dan is 10 minuten te kort om alles op temperatuur te brengen.

Alleen de phono stond op stand by.

Ik zou niet zeggen het laag meer op de achtergrond. Het laag is beter onder controle en er is meer informatie te beluisteren in dat frequentie gebied. Vooral goed merkbaar als een cello staat te spelen. (Starker met de cello suites van Bach bijvoorbeeld)

Of er meer controle is in het echte laag... betwijfel ik. Een cello komt n.l. niet echt laag. Het is vooral de aansluiting met het mid-laag wat dan van belang is. En daar zit bij mijn luidsprekers nog een overnamepunt.

Maar het elektrische gitaarintro van 'Tell it like it is', van Tracy Chapman vind ik juist met mijn set realistischer overkomen. Eigenlijk in hetzelfde frequentiebereik.

Het gaat dan nog over de opname-eigenschappen van de ene of de andere CD, niet over beter of slechter.

Of ik voor die paar dB in het laag nog wat ga ondernemen ...?? Ik weet het echt niet...

• 3 weeks later...

Bij het vergelijk hadden ze het nadeel dat ze speelden met het Voice element, wat toch wel veel feller is dan de andere gebruikte elementen.

Al met al waren de Watt's dus veel te fel en hebben we er maar kort naar geluisterd.

Ben benieuwd naar welke andere gebruikte elementen, The Voice is in mijn oren een uitgebalanceerd klinkend element, dus zeker niet fel in het hoog, wel natuurlijk(voor zover ik kan beoordelen) Wellicht is de oorzaak te zoeken in een eigenschap van de Wilson's, ik noem het maar eigenschap omdat ik het vaak terug hoor bij de Wilson's, de ietwat metalige klank van het mid/hoog.

De Watt's zijn totaal andere luidsprekers dan de Sonus Fabers. En dat lieten ze daar ook duidelijk horen. Allereerst het rendement wat bij de Watt's veeeeeeel hoger ligt. Dan is het laag veel minder aanwezig dan bij de SF's. Als laatste vind ik de Watt's veel dynamischer.

Bij het vergelijk hadden ze het nadeel dat ze speelden met het Voice element, wat toch wel veel feller is dan de andere gebruikte elementen.

Al met al waren de Watt's dus veel te fel en hebben we er maar kort naar geluisterd.

Ben benieuwd naar welke andere gebruikte elementen, The Voice is in mijn oren een uitgebalanceerd klinkend element, dus zeker niet fel in het hoog, wel natuurlijk(voor zover ik kan beoordelen)

Soundsmith Sussurro en Goldring Eroica LX. Maar kennelijk stonden de verschillende phonotrappen niet optimaal ingesteld.

• 1 month later...

Na 2,5 maanden weer een update.

De opstelling is nog steeds hetzelfde. Over dwars dus. Ik heb alleen wat MEER dempingspanelen geplaatst. Deze zijn nu uit de hoeken weg en staan tegen de muur achter naast de speakers. De baspijpen "blazen" nu tegen die houtwolcementplaten.

Toch is er nog wat veranderd. De Array's hebben een upgrade naar de nieuwe M-10 versie gekregen. Eigenlijk zijn het nu kompleet nieuwe versterkers, omdat vrijwel het hele binnenwerk is vervangen.

Dit is wat Array er van schrijft:

De Array M-10 heeft een volledig nieuw ontwikkelde driver voeding, voltage gain stage en current buffer. Ongeveer 80% van alle elektronische schakelingen zijn geheel nieuw ontworpen. Het signaalpad, het belangrijkste deel natuurlijk, is zo vrij mogelijk van memory distortion volgens alle methoden die wij op dit moment kennen, en dat zijn er veel. De ingangstrap bevat 2 volledige differentiele antifase geschakelde transistorparen gecascodeerd met FET's voor minimale memory distortion. Een discrete DC servo zorgt ervoor dat volledige DC koppeling kon worden toegepast van ingang naar uitgang. De stroomversterker bevat een unieke bufferconfiguratie die gebruik maakt van een 8 bij 8 uitganstransistorarray waarbij opnieuw memory distortion door een unieke vernieuwde cascodeconfiguratie tot het absolute minimum wordt beperkt.

En dat hoor je... enkele kreten van mensen die de Watt Puppy's op de nieuwe versterkers hier beluisterden.

- Stemmen klinken nu nog beter dan ik eerder hoorde op mijn referentie de Magnepan 20.1.

- Wat een dynamiek en kracht.

- Zelfs de kleinste details in ruimte en stereo beeld hoor je nu.

- Dat er nog meer op die plaat staat kan ik me echt niet voorstellen.

- enz...

Ik heb dus uiteindelijk gedaan wat jullie me voorstelde... een andere versterker... alleen niet om het laagprobleem op te lossen. Het laag is nu nog meer doortekend dan wat het vroeger was, maar tonaal is er eigenlijk niks veranderd.

Nu staat er een CD van Hans Theessink met Terry Evans op. Wat klinkt dat lekker. Gitaren alsof het recht uit de gitaarluidsprekers komt en stemmen... gewoonweg prachtig.

Nu laten de Watt Puppy's pas horen wat ze kunnen. Een modificatie is daarvoor echt niet nodig.

Ik ben een gelukkig mens... :rolleyes:

:D:D:D

De opstelling is nog steeds hetzelfde. Dit is wat Array er van schrijft:

Ik heb dus uiteindelijk gedaan wat jullie me voorstelde... een andere versterker... Nu laten de Watt Puppy's pas horen wat ze kunnen.

Kan je nagaan wat een andere versterker voor invloed heeft :D

Gelukkig ben je nu een nog tevredener luisteraar ;)

De opstelling is nog steeds hetzelfde. Dit is wat Array er van schrijft:

Ik heb dus uiteindelijk gedaan wat jullie me voorstelde... een andere versterker... Nu laten de Watt Puppy's pas horen wat ze kunnen.

Kan je nagaan wat een andere versterker voor invloed heeft :D

Gelukkig ben je nu een nog tevredener luisteraar ;)

Je verkracht het verhaal een beetje... volgens mij... :huh:

Hans 80% van je versterker is toch anders :rolleyes:

Is ook, alleen ik moest toen de versterker vervangen vanwege het laagprobleem. Daar is dus tonaal weinig aan verandert. Ik schrijf dat in m'n verhaal ook, maar juist dat laat hij weg.

Je kunt ook op woordniveau quoten.. dan kun je zelf zinnen maken.

Zoals..

Hans is toch anders :rolleyes:

;)