Henrie Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 Ja top Alleen dat kleed, niet een idee om er een paar mooie posters voor hangen ? Of gewoon een mooi kleed... Tja, dat is mijn smaak ook niet hoor. Maar het zal wel een hoop dempen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 En een plaatje van de huidige opstelling. Weg met dat kleed, meer diffusers! Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 En een plaatje van de huidige opstelling. Ziet er mooi uit, maar waarom staan de Tiny Tot's gekanteld..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 januari 2011 Author Report Share Posted 16 januari 2011 En een plaatje van de huidige opstelling. Ziet er mooi uit, maar waarom staan de Tiny Tot's gekanteld..? Bij latere versies van de W/P is deze mogelijkheid aanwezig om de afstand en luisterhoogte te corrigeren. Zoals je ziet staan de luidsprekers redelijk hoog. Bovendien kon het midden en hoog nog wel wat extra volume gebruiken. Je kunt dat doen door meer reflectie en minder demping in de kamer aan te brengen, maar dus ook door de Watt's te kantelen. Tja dat kleed... je kunt 't mooi vinden of niet... mensen die er verstand van hebben zeggen dat het een mooie echte pers is. Dat zou wel kunnen kloppen, het ding heeft n.l. 25 jaar in de huiskamer van m'n schoonouders gelegen en er zijn geen slijtplekken te vinden. Bovendien kwam hij indertijd van een gerenomeerd huis. Daar komt bij dat jullie het niet mooi moeten vinden, maar ik. Ik zou liever die difussers daar weg hebben... Maar met die dingen klinkt het beter... en dan is het niet zo lastig kiezen. Wanneer ik iets mooi vind, of de moeite van het bewaren waard, dan blijft het gewoon hangen of staan. Mode of niet. Wanneer er nog iets komt, wordt het een breedbandige bastrap om het laag nog een beetje te dempen. Er gaat in elke geval geen demping uit (zoals ik al eerder uitgelegd heb). De (voor mij) mooiste stereoweergave heb ik in stevige gedempte kamers gehoord (o.a. bij Jerry). Hopelijk kom ik nog eens in een ideale luistrruimte, want die heb ik eigenlijk nog niet gehoord. Behalve de ruimte van Hansko, maar die is wel aanzienlijk kleiner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 Mooie ruimte zo Hans. Het kan natuurlijk door de vertekening van de lens komen maar ik heb het idee dat je nu dichter op de luidsprekers zit dan de afstand tussen de speakers is. Krijg je dan niet een onrealistisch groot geluidsbeeld? Meestal vind ik het namelijk wat prettiger om wat verder van de speakers af te zitten zo dat het plaatje mooi kan worden neer gezet. Ook heb ik vaak dan het idee dat er een gat in het midden zit. Heb jij daar nu geen last van dan? Maar zo als gezegd dat kan ook door de lens komen dat het alleen maar zo lijkt. Groetjes George PS Tapijt mooi laten hangen hoor heeft wel wat. Andere vraag hoe doe je dat met de stofzuiger zo een tapijt aan de muur??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 januari 2011 Author Report Share Posted 16 januari 2011 Mooie ruimte zo Hans. Het kan natuurlijk door de vertekening van de lens komen maar ik heb het idee dat je nu dichter op de luidsprekers zit dan de afstand tussen de speakers is. Krijg je dan niet een onrealistisch groot geluidsbeeld? Meestal vind ik het namelijk wat prettiger om wat verder van de speakers af te zitten zo dat het plaatje mooi kan worden neer gezet. Ook heb ik vaak dan het idee dat er een gat in het midden zit. Heb jij daar nu geen last van dan? Maar zo als gezegd dat kan ook door de lens komen dat het alleen maar zo lijkt. Groetjes George PS Tapijt mooi laten hangen hoor heeft wel wat. Andere vraag hoe doe je dat met de stofzuiger zo een tapijt aan de muur??? Gemeten is de afstand tussen de speakers 240 cm en tussen m'n oor en de tweeter 230 cm. Ik kan nog een stuk naar achter, maar dan wordt het laag echt te veel. Het stereobeeld is mooi over de breedte verdeelt. Er is zeker geen gat in het midden. Omdat er geen rek tussen de luidsprekers staat, lijkt de afstand (op de luisterstoel) tot de speakers groter dan deze in werkelijkheid is. Ik dacht n.l. tot vandaag een 60 grd driekhoek te hebben. Stofzuigen...?? af en toe een keer uitkloppen en dan de vloer er onder stofzuigen. Maar misschien kloppen de Puppy's het kleed nou wel uit... wie weet.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 Behalve de ruimte van Hansko, maar die is wel aanzienlijk kleiner. Hoe zou dat toch komen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 januari 2011 Author Report Share Posted 16 januari 2011 Behalve de ruimte van Hansko, maar die is wel aanzienlijk kleiner. Hoe zou dat toch komen? Hopelijk kom ik nog eens in een ideale luisterruimte, want die heb ik eigenlijk nog niet gehoord. Behalve de ruimte van Hansko, maar die is wel aanzienlijk kleiner. Omdat ik die nog niet gehoord heb.. de enige echt akoestisch goed aangepastte grotere ruimte waarin ik mocht luisteren (in een studio) stond geen echte high end apparatuur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 Behalve de ruimte van Hansko, maar die is wel aanzienlijk kleiner. Hoe zou dat toch komen? Hopelijk kom ik nog eens in een ideale luisterruimte, want die heb ik eigenlijk nog niet gehoord. Behalve de ruimte van Hansko, maar die is wel aanzienlijk kleiner. Omdat ik die nog niet gehoord heb.. de enige echt akoestisch goed aangepastte grotere ruimte waarin ik mocht luisteren (in een studio) stond geen echte high end apparatuur. Ziet er goed uit Hans. Als het net zo klinkt als het eruit ziet....Verwacht ik dat het midden een stuk minder hoog geplaatst zal zijn als toen ik bij je luisterde (tegen die schuine wand geplaatst), en zul je ook minder last van die schuine wand met ramen achter de luisterplaats hebben. Iig goed dat je nu eindelijk het geluid gevonden hebt wat je zocht. Nu genieten! @Hoe stofzuig je kleden aan de wand: Het zelfde als wanneer ze op de grond liggen, maar dan verticaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 Mooie ruimte zo Hans. Wattie zegt. Enjoy! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 17 januari 2011 Report Share Posted 17 januari 2011 Behalve de ruimte van Hansko, maar die is wel aanzienlijk kleiner. Hoe zou dat toch komen? Hopelijk kom ik nog eens in een ideale luisterruimte, want die heb ik eigenlijk nog niet gehoord. Behalve de ruimte van Hansko, maar die is wel aanzienlijk kleiner. Omdat ik die nog niet gehoord heb.. de enige echt akoestisch goed aangepastte grotere ruimte waarin ik mocht luisteren (in een studio) stond geen echte high end apparatuur. Gaat nu erg verwarrend worden. Toch nog even op de spits drijven dit onderwerp. Je hebt het wandkleed en andere dempende maatregelen (kleden/gordijn, plafond) aangebracht om de aanzienlijke flutter echo in je ruimte te voorkomen. Dat dempen heeft de flutter ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 januari 2011 Author Report Share Posted 17 januari 2011 Behalve de ruimte van Hansko, maar die is wel aanzienlijk kleiner. Hoe zou dat toch komen? Hopelijk kom ik nog eens in een ideale luisterruimte, want die heb ik eigenlijk nog niet gehoord. Behalve de ruimte van Hansko, maar die is wel aanzienlijk kleiner. Omdat ik die nog niet gehoord heb.. de enige echt akoestisch goed aangepastte grotere ruimte waarin ik mocht luisteren (in een studio) stond geen echte high end apparatuur. Gaat nu erg verwarrend worden. Toch nog even op de spits drijven dit onderwerp. Je hebt het wandkleed en andere dempende maatregelen (kleden/gordijn, plafond) aangebracht om de aanzienlijke flutter echo in je ruimte te voorkomen. Dat dempen heeft de flutter ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 januari 2011 Report Share Posted 17 januari 2011 Neeeeee, niet doen! Alsjeblieft! Stop! Hou op! Ga genieten! M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 17 januari 2011 Report Share Posted 17 januari 2011 Neeeeee, niet doen! Alsjeblieft! Stop! Hou op! Ga genieten! M rc Tuurlijk wel: watervallen willen we zien. Anders komt er een eind aan dit topic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 januari 2011 Report Share Posted 17 januari 2011 Waar het op neer komt is dat Hans graag de muziek hoort zo als die daar en toen is opgenomen. Daarmee bedoel ik dat je het wil horen alsof je bij de opname aanwezig bent. Nu probeert Hans dit te realiseren door alle invloeden van zijn eigen ruimte uit te sluiten. In mijn optiek is dat een illusie die je zo probeerd na te streven. De ruimte zal altijd mee spelen in de weergaven. De oplossing is dan gebruik te maken van de hoofdtelefoon. Het tegenovergestelde van daar en toen is hier en nu. Je probeert dan een een orkest in je huiskamer te krijgen maar ook dat is een illusie natuurlijk. Er past immers nooit een groot symfonie orkest in de luister ruimte. Je zal dan altijd luisteren naar een schaal model daarvan en dat is redelijkgoed in de ruimte te plaatsen. Waar de voorkeur ligt kan dan van persoon tot persoon verschillen. Dit verklaart dan ook de voorkeur voor een gedempte ruimte. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 17 januari 2011 Report Share Posted 17 januari 2011 Waar het op neer komt is dat Hans graag de muziek hoort zo als die daar en toen is opgenomen. Daarmee bedoel ik dat je het wil horen alsof je bij de opname aanwezig bent. Nu probeert Hans dit te realiseren door alle invloeden van zijn eigen ruimte uit te sluiten. In mijn optiek is dat een illusie die je zo probeerd na te streven. De ruimte zal altijd mee spelen in de weergaven. Ja, de ruimte zal altijd mee spelen, echter je kunt de ruimte effecten verplaatsen in de tijd naar een tijdsdeel waar ze minder van invloed zijn, je wilt een zo groot mogelijk "Initial Time Delay Gap". Het liefst zo groot dat ze groter is dan die van de opname ruimte. Da gaat lang niet lukken voor alle opnamen, er wordt echte veel in relatief kleine set ups opgenomen en daar merk je de voordelen van een goed behandelde ruimte wel degelijk. Hoe denk je dat ze dat in studio's doen? De opname ruimte is daar ook veel groter dan de afluisterruimte ... De opname situatie kun je niet (in stereo) nabootsen en wil je ook niet. De afluister situatie echter wel, dichter kun je niet bij "het origineel" komen, waarbij "het origineel" ook maar iets fictiefs / virtueels is, multi mic, multi channel etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 januari 2011 Report Share Posted 17 januari 2011 (...) Ik zou liever die difussers daar weg hebben... Maar met die dingen klinkt het beter... en dan is het niet zo lastig kiezen. Wanneer ik iets mooi vind, of de moeite van het bewaren waard, dan blijft het gewoon hangen of staan. Mode of niet. (...) Beste Hans, Je zult dat schuiven nog gaan missen! Misschien mag ik je een suggestie doen voor nieuwe bezigheden? Het is inderdaad jammer dat die prachtige Pers gedeeltelijk schuil gaat achter dat lattenwerk. Nu dempt een (wand)kleed altijd veel beter wanneer het op enige afstand van de muur wordt gehangen. Zou het mogelijk zijn dit kleed zo op te hangen? Bijvoorbeeld hangend aan het plafond? Je zou de diffusers er dan wellicht Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 17 januari 2011 Report Share Posted 17 januari 2011 (...) Ik zou liever die difussers daar weg hebben... Maar met die dingen klinkt het beter... en dan is het niet zo lastig kiezen. Wanneer ik iets mooi vind, of de moeite van het bewaren waard, dan blijft het gewoon hangen of staan. Mode of niet. (...) Beste Hans, Je zult dat schuiven nog gaan missen! Misschien mag ik je een suggestie doen voor nieuwe bezigheden? Het is inderdaad jammer dat die prachtige Pers gedeeltelijk schuil gaat achter dat lattenwerk. Nu dempt een (wand)kleed altijd veel beter wanneer het op enige afstand van de muur wordt gehangen. Zou het mogelijk zijn dit kleed zo op te hangen? Bijvoorbeeld hangend aan het plafond? Je zou de diffusers er dan wellicht Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 januari 2011 Report Share Posted 17 januari 2011 Waar het op neer komt is dat Hans graag de muziek hoort zo als die daar en toen is opgenomen. Daarmee bedoel ik dat je het wil horen alsof je bij de opname aanwezig bent. Nu probeert Hans dit te realiseren door alle invloeden van zijn eigen ruimte uit te sluiten. In mijn optiek is dat een illusie die je zo probeerd na te streven. De ruimte zal altijd mee spelen in de weergaven. Ja, de ruimte zal altijd mee spelen, echter je kunt de ruimte effecten verplaatsen in de tijd naar een tijdsdeel waar ze minder van invloed zijn, je wilt een zo groot mogelijk "Initial Time Delay Gap". Het liefst zo groot dat ze groter is dan die van de opname ruimte. Da gaat lang niet lukken voor alle opnamen, er wordt echte veel in relatief kleine set ups opgenomen en daar merk je de voordelen van een goed behandelde ruimte wel degelijk. Hoe denk je dat ze dat in studio's doen? De opname ruimte is daar ook veel groter dan de afluisterruimte ... De opname situatie kun je niet (in stereo) nabootsen en wil je ook niet. De afluister situatie echter wel, dichter kun je niet bij "het origineel" komen, waarbij "het origineel" ook maar iets fictiefs / virtueels is, multi mic, multi channel etc. FFe aan het zoeken geweest op "Initial Time Delay Gap kom ik dit tegen. http://www.syntheticwave.de/ITDG.htm Je zou toch verwachten dat je deze zo klein mogelijk wil houden. Bij Hans heb ik het idee dat hij deze delay helemaal wil uitsluiten het geen mij ook erg on natuurlijk overkomt. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 17 januari 2011 Report Share Posted 17 januari 2011 (...) Ik zou liever die difussers daar weg hebben... Maar met die dingen klinkt het beter... en dan is het niet zo lastig kiezen. Wanneer ik iets mooi vind, of de moeite van het bewaren waard, dan blijft het gewoon hangen of staan. Mode of niet. (...) Beste Hans, Je zult dat schuiven nog gaan missen! Misschien mag ik je een suggestie doen voor nieuwe bezigheden? Het is inderdaad jammer dat die prachtige Pers gedeeltelijk schuil gaat achter dat lattenwerk. Nu dempt een (wand)kleed altijd veel beter wanneer het op enige afstand van de muur wordt gehangen. Zou het mogelijk zijn dit kleed zo op te hangen? Bijvoorbeeld hangend aan het plafond? Je zou de diffusers er dan wellicht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 17 januari 2011 Report Share Posted 17 januari 2011 Je zou toch verwachten dat je deze zo klein mogelijk wil houden. Bij Hans heb ik het idee dat hij deze delay helemaal wil uitsluiten het geen mij ook erg on natuurlijk overkomt. Groetjes George ITD Gap vanuit studio oogpunt. Ik heb het idee dat velen hear veel "hinein iterpretieren" bij wat Hans doet. Nergens uit blijkt dat hij de ITD helemaal wil uitsluiten. Hij is nu juist met een paar hele basic zaken bezig, schuiven met speakers en wat kleine akoestische dingetjes en krijgt hear de hele goegemeente over zich heen. @Hans, lees svp ook de bovenstaande link, met name het deel over te veel absorbtie in het hoog waardoor het laag te zwaar lijkt. Een kleine aanvulling op het artikel hearboven, men gaat hear van een redelijk beperkte frequentieband uit, ik zou toch proberen om de absorbtie op de eerste reflectiepunten veel breedbandiger te maken, hoewel dat vaak lastig te realiseren is. b.v 10 cm zware steenwol 10cm van de muur. De rest van de ruimte zo hard mogelijk en flutterecho's altijd met twee man onderzoeken, dat werkt niet in je eentje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 17 januari 2011 Report Share Posted 17 januari 2011 Je zou toch verwachten dat je deze zo klein mogelijk wil houden. Bij Hans heb ik het idee dat hij deze delay helemaal wil uitsluiten het geen mij ook erg on natuurlijk overkomt. Groetjes George ITD Gap vanuit studio oogpunt. Ik heb het idee dat velen hear veel "hinein iterpretieren" bij wat Hans doet. Nergens uit blijkt dat hij de ITD helemaal wil uitsluiten. Hij is nu juist met een paar hele basic zaken bezig, schuiven met speakers en wat kleine akoestische dingetjes en krijgt hear de hele goegemeente over zich heen. @Hans, lees svp ook de bovenstaande link, met name het deel over te veel absorbtie in het hoog waardoor het laag te zwaar lijkt. Een kleine aanvulling op het artikel hearboven, men gaat hear van een redelijk beperkte frequentieband uit, ik zou toch proberen om de absorbtie op de eerste reflectiepunten veel breedbandiger te maken, hoewel dat vaak lastig te realiseren is. b.v 10 cm zware steenwol 10cm van de muur. De rest van de ruimte zo hard mogelijk en flutterecho's altijd met twee man onderzoeken, dat werkt niet in je eentje. Welke goegemeente valt over hem heen????? Jij geeft ook een advies wat door Hans niet zal worden opgevolgd. Hans is voorstander van een aanzienlijk gedempte ruimte en zal harde wanden vermijden. Ik ben erachter gekomen dat teveel demping (was bij mij ook sprake van) ten koste gaat van een fris en open geluidsbeeld. Daardoor wordt het misschien wat onrustiger maar wel spannender. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 januari 2011 Author Report Share Posted 17 januari 2011 Neeeeee, niet doen! Alsjeblieft! Stop! Hou op! Ga genieten! M rc Tuurlijk wel: watervallen willen we zien. Anders komt er een eind aan dit topic. De watervallen die bij het programma mogelijk zijn, komen niet verder dan 3 oktaafsbanden. Dat is voor een waterval toch wel erg grof. Wat hij meet is binnen 0,5 sec stil... behalve de 800 Hz... maar dit bleek het rondzingen van de microfoon te zijn.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 17 januari 2011 Report Share Posted 17 januari 2011 Welke goegemeente valt over hem heen????? de andereversterkergoegemeente de anti-audiofielgoegemeente de pro-audifielgoegemeente de andereluidsprekergoegemeente de schuivenisgelulgoegemeente de anderekabelgoegemeent hier een daar een hondestaartaanhanger Jij geeft ook een advies wat door Hans niet zal worden opgevolgd. Hans is voorstander van een aanzienlijk gedempte ruimte en zal harde wanden vermijden. Mijn advies is eerder om in ieder gevel breedbandig te absorberen als je al meer absorbtie (dan nodig) wilt hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 januari 2011 Author Report Share Posted 17 januari 2011 Waar het op neer komt is dat Hans graag de muziek hoort zo als die daar en toen is opgenomen. Daarmee bedoel ik dat je het wil horen alsof je bij de opname aanwezig bent. Nu probeert Hans dit te realiseren door alle invloeden van zijn eigen ruimte uit te sluiten. In mijn optiek is dat een illusie die je zo probeerd na te streven. De ruimte zal altijd mee spelen in de weergaven. De oplossing is dan gebruik te maken van de hoofdtelefoon. Het tegenovergestelde van daar en toen is hier en nu. Je probeert dan een een orkest in je huiskamer te krijgen maar ook dat is een illusie natuurlijk. Er past immers nooit een groot symfonie orkest in de luister ruimte. Je zal dan altijd luisteren naar een schaal model daarvan en dat is redelijkgoed in de ruimte te plaatsen. Waar de voorkeur ligt kan dan van persoon tot persoon verschillen. Dit verklaart dan ook de voorkeur voor een gedempte ruimte. Groetjes George Goed gesnapt, mijn streven is inderdaad de kamer ZO WEINIG MOGELIJK mee te laten doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts