Jump to content

Analoog Gadget

carl
 Share

Recommended Posts

http://www.dino-lite.eu/index.php/nl/digitale-microscopen

Een micoskoop met usb poort. Je kan hem aansluiten op je computer en zo je naald of kras op plaat beter bestuderen desnoods door plaatsing op dit forum.

Zoiets heb ik een jaar of geleden gezien op "het instrument". Dat is best leuk speelgoed.

Ik heb laatst een 'microscoop', die maximaal 200x gaat gekocht bij de Aldi. Leek me wel grappig kan ook aan de PC gekoppeld worden. Het zou leuk zijn om 3 nieuwe LP's van dezelfde makelij op 3 verschillende schoonmaakmachines schoon te maken en om ze dan te vergelijken.

Leuke gadget Carl, maar helaas onbruikbaar. Je kunt bij die dingen het brandpunt niet goed instellen. Zo'n microscoop moet je op het object plaatsen. De doorzichtige ring om de lens is de afstand waarop het ding focuseert. Alleen met een steady hand of een goed statief kun je er iets mee. Ik heb een dergelijk ding ook geprobeerd. Het ding werkte prima onder W2k, maar al onder WinXP werkte het nog maar met vlagen.

Ik heb inmiddels an een aantal van dergelijke USB dingen aangeschaft en telkens kwam ik van een koude kermis thuis. Voor al dat geld had ik ook een goede ouwerwetse stereo-microscoop gehad. Die heb ik voor de lange lest alsnog aangeschaft. Alleen heb ik er nog geen usb camera voor. Vind ik ook niet zo belangrijk. Belangrijk is dat ik nu een microscoop heb die ik wel kan gebruiken. Hij vergroot 40x en 80x. Voldoende iig voor de toepassingen waar ik 'm voor wil gebruiken.

Wat willen jullie eigenlijk zien?

Goed dan, eentje uit de praktijk. Heeel veeel jaren geleden kon je LP's huren, maar dan moest je eerst laten zien of je naald goed was. Dat werd bij ons in de buurt onder een Jenoptik stereo microscoopje bekeken. Natuurlijk werd mijn naaldje afgekeurd, versleten, konden ze toch weer een paar euro verdienen als ik ter plekke wat anders kocht. Daar trapte ik niet in, wetende hoe weinig uren dat ding achter de rug had.

Op dat moment liep ik ook toevallig stage hier op de UT, dus naaldje onder de microscoop, niets te zien. Naaldje in de SEM, niets te zien. Nieuw en "oud" naaldje in de SEM, niets te zien, toe een echt heel oud afgergd naaldje gezocht en in de SEM, wel wat te zien. Dat naaldje onde de optische microscoop, niets te zien. Pas op een speciale microscoop bij ca 1000x vergroting, met een lange afstands objectief (voor wat meer bewegingsruimte) en heel veel truuks met de verlichting, ja, misschien wat te zien. Om dat voor elkaar te krijgen moet je een ervaren microscopist zijn (en ook weer toevallig, was dat deel van mijn studie en een hobby). Een dergelijke microscoop kost een veelvoud van de duurdere Hear aanwezige draaitafels. En conclusies zijn er alleen te trekken in direct vergelijk met een nieuwe naald.

Nu, wat kun je dan wel zien door een stereo microscoop? Of de naald er nog is, of die vuil is en als de microscoop werkelijk perfect onderhouden en afgesteld is of e.a. een beetje recht staat. Dat laatste zou ik echter liever onder een niet stereo microscoop doen, nog beter een zgn meetmicroscoop. Dan kun je eventuele afwijkingen aan de cantilever en naaldplaatsing nameten.

Heeft iemand al eens een spiegelreflexcamera (op statief, met telelens en tussenringen, en met veel licht) hiervoor geprobeerd?

Gaat heel aardig, hoor.

Overigens, vroeger waren er speciale microscoopjes voor naaldcontrole, met een lampje er in. Die apparaatjes leken wat op buisvormige zaklantaarns: je moest de naaldhouder in een voor de lens uitstekend, schuin buisgedeelte vasthouden en het vergrootte beeld aan de achterzijde van de "zaklantaarn" bekijken. Ergens moet ik nog zo'n dingetje hebben...

Tamelijk waardeloos, overigens: je zag de naald slechts vanuit één perspectief (d.i recht op de naaldpunt) en de vergroting was onvoldoende.

Hetzelfde gold eigenlijk ook voor de naaldmicroscoop van MetroSound (deel van en onderhoudssetje), die veel leek op de bovenvermelde:

(...)I would also advise removing the pickup headshell from the arm, where this is feasible, and turning it on its back, to permit more careful cleaning action. This will then allow the stylus to be inspected, before and after cleaning, by means of the pocket microscope provided. The lane' consists of a black plastic tube containing three lenses: the word 'view' is engraved near one end to show that this end should be held towards the eye and the other end should be held about one inch away from the object being viewed. Magnification is said to be 25 times, which is probably enough to check that a stylus and its cantilever have been cleaned successfully. I feel that the image is not nearly large enough for one to make any valid decision as to the state of stylus wear. The 'flats' which develop on a worn stylus are very tiny and need high magnification plus a good deal of experience before they can be interpreted correctly.(...)

http://www.gramophone.net/Issue/Page/May%201975/141/788407/The+Technics+SLI300+combines+direct+drive+with+autoplay+facilities+Technics+SL1300+automatic+turntable#header-logo

Deze microscoop moest je in focus brengen door hem met de losse pols dichter naar de naald toe te bewegen: menig cantilever werd hierdoor om het leven gebracht. En als dat niet gebeurde, danste de naald steeds in en uit focus, op het ritme van je hartslag (en/of tremoren)...

Profi's gebruikten veelal de Shure SEK-2. 140426534299.jpg

Zie http://www.shure.com/idc/groups/public/documents/webcontent/us_pro_sek-2_ug.pdf

Of bijvoorbeeld deze, uit Eindhoven (1961): Philips%20naaldmicroscoop%201961.jpg

http://www.oldradioandturntablerepair.nl/oldradioandturntablerepair/turntables/fotogallerij_philips/pages/Philips%20naaldmicroscoop%201961.htm