Jump to content

Heardag 2010 Roermond Phonotrappen

WanFie
 Share

Recommended Posts

Het belangrijkste wat ik gisteren geleerd heb, is dat er duidelijk twee smaken te onderscheiden zijn, maar daarover straks meer.

Gistermorgen om 7:30 op, om de spullen in de auto te zetten en om 9 uur de koffie voor Chris, Wim en Hansko klaar te hebben. Na een gezellig ritje naar Roermond, bleek dat Sodejuu en Arden de set al vrijwel klaar hadden staan. Er werd gelijk beslist om toch maar met de Sonus Fabers te gaan draaien. Dit, omdat ik de Watt's zonder Puppy's nogal weinig laag vond hebben. Bovendien deden de SF's het kwa volume in de grote zaal goed.

Dan komt iedereen binnen en is er een duidelijk groepsgevoel. Je merkt dat "het onder gelijkgestemden te zijn", iedereen een goed gevoel geeft.

Ondertussen stond alles klaar, was iedereen er en konden we starten.

Allereerst dus de "goedkopere" phonotrappen op de Thorens die voorzien was van een zware sokkel en een Linn basic arm. Als element een Goldring Eroica LX.

Mijn ervaringen:

1. de Supa 2.0G vond ik scherp en dun klinken. maar omdat er geen referentie is, krijgt die van mij nog een 6.

2. de Soundsmith MMC 2 krijgt t.o.v. de Supa een 7,5, heeft meer body en klinkt minder scherp.

3. de Bluenote phono 1klinkt weer wat ronder met meer laag en krijgt een 7 t.o.v. de Supa.

Mijn ronde winnaar is dus de Soundsmith.

Maar dan komt het... de eerste twee rijen stoelen zijn gevuld met mensen die de Soundsmith het mooist vinden en de achterste de Bluenote. een enkeling kiest zelfs voor de Supa... De meerderheid kiest voor de Bluenote, dus die gaat door.

De tweede ronde.

We schakelen over naar de dure draaitafel (Acoustic Signature, Impact) met 12" Jelco arm element..??

1. Astin Trew AT 8000. mooi stereobeeld, piano (te?) vol, laag royaal aanwezig.

2. Sphinx Phono equaliser, Schoon, iets scherp piano wat dunner. Violen wat rafelig.

3. Bluenote Phono 1, saaier, beetje scherp.

Mijn keuze is de Astin Trew,

Maar weer..?? voorin kiest men voor de AT, achterin voor de Sphinx. En wel precies 7 tegen 7 stemmen.

Dus nog maar een stukje muziek opgezet, maar weer, 7 tegen 7. We laten de AT uiteindelijk doorgaan.

De derde ronde.

1. Octave phonomodul, het eerste wat ik opschrijf is "Muziek!, maar ook: beetje wollig, fractie scherp, dynamisch en schoon.

2. Array Obsedian PH2, deze ken ik natuurljk als geen ander omdat het mijn phonotrap is. T.o.v. de Octave schrijf ik op, "vast" (het tegengestelde van flubberig) en schoon. Ik vond dit de meest neutraal klinkende phonotrap.

3. Roksan phono Reference DXP SE, t.o.v. de voorgaande vond ik deze wat korrelig , maar wel dynamisch.

4. De Astin Trew, weet zich in deze groep behoorlijk staande te houden. Ik schrijf op, laag minder, wél schoon iets minder dynamisch.

Voor mij was de Array overtuigend winnaar.

Omdat er vier mensen in de zaal zitten zo'n Array hebben, laat ik deze even niet mee stemmen. Het blijkt dat vrijwel iedereen voorkeur heeft voor de Octave. Van de Array mensen blijken er drie een duidelijke voorkeur voor de Array te hebben en één twijfelt een beetje richting Octave.

Algeheel "winnaar" de Octave.

En dan breekt de hel los... er ontaat een duscussie over hoe muziek (in de oren van het panel) moet klinken. En het blijkt dat de overgrote meerderheid de voorkeur aan een laidback geluid geeft. Mijn ervaring bij onze audioclub is dat die meestal achter in de zaal gaan zitten, dus de meningsverschil voor- en achterin, is daarmee te verklaren.

Ik vergeet nog een algehele indruk van de set weer te geven. Ik vond de klank niet mijn smaak. Een beetje wollig laag en niet erg gedefinieerd en krachtig. Ik houd dus van een snel en dynamisch, maar wel natuurlijk geluid. Wél is de laag, mid, hoogverhouding OK. Dit is natuurlijk een eerste vereiste om iets goed te kunnen beluisteren.

Ondertussen staat een groot deel van de club al weer buiten, maar we zouden de winnaar nog eens laten spelen met de Thorens. Nou... diegene die dat gemist hebben..., dat was toch een totaal andere (lees mindere) beleving. Ligt dit aan de draaitafel ??, het element ?? of de arm ?? Ik weet het niet. Misschien eens 'n keer een Heardag aan wijden.

Dan gaan we het Voice element via de Octave laten spelen. ook dit een totaal ander geluid dan wat we van het andere element hoorde. Ik vond het zelfs té upfront.

Dit werd pas echt duidelijk toen we als nog besloten om de Wilson Watt's aan te sluiten. Bij veel muziek begon het echt te krijsen. Ik zag verschillende mensen naar buiten vertrekken.

Hoe anders met het andere element. Dit was toch een stuk vriendelijker.

Sodejuu hartelijk bedankt voor de organisatie van de zaal, broodjes en vlaai. Prima gelegenheid. Ook de zaal akoestiek is erg geschik voor dergelijke bijeenkomsten.

En dan gaat het clubje wat nog over is naar "de Mert" in Swalmen. Eerst op het terras wat drinken en daar een prima etentje. Ook deze keuze is voor herhaling vatbaar.

Dan weer met de Array club terug naar huis. Er werd uiteraard nog behoorlijk gediscussieerd over het verschil in klank-smaak. Misschien moeten we toch maar eens meer bij anderen gaan luisteren. Dan is het beter te begrijpen waarom ieder voor ZIJN klank kiest.

Als laatste iedereen bedankt die mee heeft geholpen waarvan met name Sodejuu, Arden en Glenn, en KT88.

Op naar de volgende Heardag...

:)

• Members

Mooi verslag hans ,ik heb wat gemist,wellicht de volgende keer.

gr henkes

Er zijn er meerderen die idd wat gemist hebben gisteren.

Wat voor mij de opsteker van de dag was werd door Hans hierboven al haarfijn uitgelegd, er is niets zo bepalend als smaak! Hoevaak hier ook lollig over wordt gedaan, dit is allesbepalend. Bepaal doormiddel van je eigen smaak een lijst met producten en ga daar uiteindelijk mee aan de slag.

Als we het echter over autoriteit en muziekbeleving gaan hebben, tja dan wordt het toch wat anders. Met alle respect voor alle mededingers, op het moment dat de Octave zijn kunsten ging vertonen was de set, de ruimte en de opstelling niet meer belangrijk. Dit is autoritet met muziekbeleving voorop! Hoe duidelijk was dit toen Hans de muziek tot 3 maal wilde uitzetten en hij vanuit het publiek werd teruggefloten dit toch absoluut niet te onderbreken. Buiten deze beleving was ook de drive en dynamiek eenvoudigweg van een andere orde! Mag ook eigenlijk niet anders als je het prijsverschil in ogenschouw neemt.

De Roksan kwam hier nog het meest bij in de buurt,waarbij opviel dat tijdens drukkere muziekstukken alles meer een brei werd. Bij de Array vermoed ik eigenlijk een beetje een mismatch met de verdere set-up, deze heb ik namelijk wel eens beter gehoord. De Astin heeft zich in dit segment idd behoorlijk staande gehouden, hier kwam 1 makke gelukkig wel duidelijk naar voren, deze moet lang, zeer lang onder stroom staan. Tijdens de 2e sessie speelde hij namelijk al ruim boven het niveau van de eerste sessie, zet deze pre eigenlijk liever nooit uit!

Daar wij eigenlijk met 3 personen al wat bevooroordeeld waren hebben wij ons continue afgehouden van stemmen, de uitslagen werden daar dus niet door beinvloed.

Het strakke schema van Hans verdiend ook een pluim, zo zie je maar weer dat dit soor HEAR dagen tegenwoordig bijna op professionele manier worden georganiseerd! Ook de ingelaste pauze's met versnaperingen verliepen perfect getimed, met andere woorden: Zeer goed georganiseerd.

Voor een vervolg zou ik dan ook zeggen kies voor dezelfde locatie en probeer daar dan de dag van te voren reeds de set op te bouwen. Iedereen weet zo onderhand wel dat een set gewoon weer tijd nodig heeft op op ''klank'' te komen (vergelijk het geluid van de set in het begin maar eens met het naderende einde). Iedereen weet dit, maar er rekening mee houden tijdens...

Eindconclusie: Een geweldige HEAR dag!

Nou, dit is dus mijn verhaaltje over de HEAR meeting ;)

Een paar weken geleden waren we al begonne met de voorbereiding. Dat is wel belangrijk om de dag zo smooth mogelijk te laten verlopen en te zorgen dat iedereen van de nodige catering voorzien wordt. Dat laatste was weer een schot in de roos, al zeg ik het zelf. De eigenaar van de lokatie vond het ook erg geslaagd.

Afgelopen donderdag heb ik de Goldring nog in de Thorens gebouwd. Helaas was dat de eerste keer mis, want toen ik alles goed had staan, bleek dat de lift niet deugdelijk te werken. De arm moest omhoog om die functie te kunnen gebruiken. Dus element weer los, spacer ertussen, arm omhoog en opnieuw beginnen. Toen ik daarmee klaar was bleek het element te resoneren bij 300Hz. Ook dat heb ik er nog uit gekregen, dus wat mij betreft stond die combi wel OK.

De eigenlijke dag begon zelfs voor mij erg vroeg, ondanks dat ik maar 150m van de lokatie woon. Om de apparatuur niet ijskoud aan te leveren en eerst uren moeten spelen om op oorlogssterkte van aquite te gaan heb ik de spullen bij mij zo lang mogelijk op spanning laten staan. Om 9 uur heb ik pas de installatie afgebroken en deze stond om half 11 alweer te spelen, maar dan in het zaaltje waar de meeting was. Audiopaul en Richard (een ex-collega waar ik nog veel contact mee heb, hebben me geholpen met afbreken, opbouwen en het vervoer.

We kwamen dus om ca kwart over 10 op de lokatie, waar Glenn en Marco al aanwezig waren. Ik weet niet hoe vroeg ze thuis vertrokken zijn, maar hulde dat ze er als eerste waren.

Langzaam aan druppelde het zaaltje vol en de opkomst was m.i. ruim voldoende. Het zaaltje was met 20 luisteraars mooi gevuld.

Dan het vergelijk zelf. De set waarmee gespeeld werd was dus die van mij, bestaande uit een Ayre K-3-RP voorversterker, Bryston 4B-ST eindversterker en Sonus Faber Guarneri Homage speakers. De signaalbekabeling was van Audioquest en de netkabels van Siltech.

Gestart werd met de Thorens/Linn/Goldring en de Supa 2.0G, een low budget phonotrapje met 2 discreet opgebouwde opamps als versterkertrap. Dit klonk erg dun en had helemaal geen laag. De enige reden die ik daarvoor aan kan dragen is dat deze trap een load heeft van 2k2 en dat is wel erg vhoog voor dit element. Daarna kwam de Bluenote Phono1. Hier trok het beeld toch wel behoorlijk bij. Eindelijk laag, mischien iets vet, maar wel nog OK. Toen de Soundsmith MCP2MC. Die vond ik scherp en het laag rolde niet zo mooi als bij de Bluenote. Een groot veschil was er echter niet tussen beide trapjes. De Supa was dus wel beduidend minder. Volgende keer dan toch maar beter ff de load aanpassen ;)

Voor het tweede vergelijk stonden de Astin Trew AT-8000 en de Sphinx Phono. Als bron werd overgegaan naar een Acoustic Signature draaitafel (volgens mij de Model One), met een Jelco 12" arm en een Soundsmith Sussuro element. De Bluenote was doorgeschoven vanuit het vorige vergelijk. Helaas kon Paul Demo wegens omstandigheden niet aanwezig zijn en was derhalve de Ming Da phono er ook niet.

Mijn menig?

Astin Trew: veel te vet laag, zelfs wollig te noemen. Dat gaf ern een "buizen"sausje aan, wat dat ook mag betekenen. Niet mijn ding, als het om laagweergave gaat. Het midden en hoog wal wel in orde en zelfs goed te noemen.

Sphinx: Klonk wat dunner en meer greep op het laag. M.i. beter in deze opstelling dan de Astin Trew. Het hoog en midden waren op hetzelfde niveau, maar juist de grotere controle in het laag was in mijn optiek beter.

De Bluenote deed het niet ook best aardig, maar was met zijn 100Ω load net te min voor het Soundsmith element, waardoor het geheel wat erg wollig ging klinken.

Voor het laatste vergelijk werden de mastodonten van die dag klaargezet. De set bleef onverandert. De kandidaten met mijn beleving:

- Octave Phonomodul: Klasse!!!!! Wat een lucht en souvereiniteit. Alles klopte. Geen zwakheden wat mij betreft. Zo hoort analoog te klinken

- Array Obsydian Ph2: Niet mijn ding. Dat werd weer bevestigd. Het laag klonk ongelofelijk geperst, het hoog wat te fris en springerig.

- Roksan Phono Reference DXP SE: Wat een opluchting t.o.v. de Array. Speelt levendiger, maar ook wat grover dan de Octave, maar zeer goed mee te leven. Als ik moest kiezen, budget in acht nemend, de keuze voor mij als ik een andere phonotrap zou willen*.

- Astin Trew: Weer dat wollige laag waar ik niet van hou.

Tot slot werd de Octave nog aan de Thorens gekoppeld. Marco zei dat het wel wat werk wat om de oad aan te passen voor de Goldring, dus dat hebben we in onderling overleg, zonder medeweten van de luisteraars, niet gedaan. Het resultaat bleek dus ook. Veel te scherp en te dun. Wat dat betreft leek het wel op de Supa, met dien verstande dat de Octave er toch nog een fatsoenlijk geheel van wist te maken.

Het officiele gedeelte was nu voorbij. De Watt's van Hans werden nog even van stal gehaald, maar dat was het helaas niet. Zonder Puppy's is het geen speaker.

Hierdoor liep het volk naar buiten om daar van het heerlijke nazomerzonnetje te genieten en de dag nog eens door te nemen.

Toen alles opgeruimd was, werd afscheid genomen van de lui die niet mee gingen eten. De rest stapte de auto's in om naar eetcafé De Mert in Swalmen te gaan. Eerst lekker op het terras genieten van een Venlosch Wit en daarna binnen van een goed diner.

Ik heb een prima dag gehad en vandaag ga ik mijn set weer eenns op m'n gemak in elkaar zetten. Ik heb nu ook weer gelijk de kans om alles weer een fatsoenlijke beurt te geven, poetstechnisch gezien natuurlijk ;)

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de deelname aan dit evenement. Mensen die er door omstandigheden niet bij konden zijn hebben helaas iets gemist. Ik ga ervan uit dat we een dergelijk iets nog eens op poten gaan zetten. Wat er dan aand e orde komt et ik niet. Hopelijk kunnen de afwezigen van gistern er dan wel bij zijn.

Als allerlaatste opmerking wil ik Hans, Marco en Glenn, Audiopaul en Richard bedanken voor de organisatie, spullen en de nodige handjes. Ivan bedankt voor het fastleggen van de dag op beeld (hoewel ik waarschijnlijk niet van de foto's gecharmeerd zal zijn waar ikzelf op sta te pronken :P )

*) Ik gebruik zelf de phonotrap die in de Ayre ingebouwd zit. Deze heeft ongeveer dezelfde klank als de Octave. Ik zie vooralsnog geen reden om van phonotrap te wisselen :D . De reden waarom deze niet meegedaan heeft is omdat deze een gebalanceerde aansluiting heeft. Had ik geweten dat Marco dezelfde armkabels bij zich zou hebben dan ik nu thuis gebruik, had ik mijn - naar XLR omgebouwd - exemplaar meegenomen en had de Ayre ook mee kunnen doen.

Voor een vervolg zou ik dan ook zeggen kies voor dezelfde locatie en probeer daar dan de dag van te voren reeds de set op te bouwen.

Dat was ook mijn bedoeling Marco, maar dat was deze keer onmogelijk, gezien er op vrijdagavond een 25-jarig huwelijksfeest gevierd werd. Als de zaal vrijdag niet geboekt was, had ik mijn spullen daar toen al neergezet. :)

Mooie verslagen jongens, geeft mooi de sfeer weer en hoe het geklonken heeft. Heerlijk leesvoer. Maarreh...

Mijn ervaringen:

1. de Supa 2.0G vond ik scherp en dun klinken. maar omdat er geen referentie is, krijgt die van mij nog een 6.

2. de Soundsmith MMC 2 krijgt t.o.v. de Supa een 7,5, heeft meer body en klinkt minder scherp.

3. de Bleunote phono 1klinkt weer wat ronder met meer laag en krijgt een 7 t.o.v. de Supa.

Klonk de Blue Note wekelijk zo bleu? :D

;)

Mooie verslagen jongens, geeft mooi de sfeer weer en hoe het geklonken heeft. Heerlijk leesvoer. Maarreh...

Mijn ervaringen:

3. de Bleunote phono 1klinkt weer wat ronder met meer laag en krijgt een 7 t.o.v. de Supa.

Klonk de Blue Note wekelijk zo bleu? :D

;)

heb het ook meermaals gezien, bleunote :)

het merk gaat al een tijdje verder onder de naam Goldenote, en dit wegens een geschil met het bekende label

Gr

stef

Ik heb vanwege naweeën van de griep niet erg aktief aan de luistersessies meegedaan. Een korte luisterindruk met de Octave Phonomodule bevestigt voor mij dat ik dit apparaat een keer in de eigen set wil beluisteren.

Voor alle apparatuur geldt dat ze bij meer inspeeltijd en zorgvuldige afstemming/afstelling ongetwijfeld beter zullen presteren.

Verder was het een heel gezellige dag en vond ik het leuk om "oude" forummers weer te ontmoeten en met een aantal "nieuwe" kennis te maken. De opkomst en de sfeer was erg goed en het eten was ook prima. Tot een volgende keer maar weer. ;)

Was inderdaad een erg leuke hear dag met een perfectie organisatie zowel wat betreft zaal en apparatuur (dank aan Roger en helpers) en de sessie onder de goed voorbereide leiding van Hans van Liempd. Wat betreft de resultaten en conclusies is mijn idee dat er behoorlijk wat kanttekeningen moeten worden geplaatst bij het trekken van conclusies.

Alleen al de luister positie is van enorme invloed op de beleving. Ik zat op de "sweet spot" (in het midden van de speakers en op dezelfde afstand als de breedte van de speakers) Als ik verder naar achteren ging luisteren klonk het heel anders.

De geluid volumes verschilden behoorlijk. De Roksan klonk bijvoorbeeld veel harder dan de Array. Dus veel dynamischer?????

Ook schat ik in dat de ene phono anders cq beter klinkt met ander bekabeling. Ook de naar de perfecte afstemming met het element is niet tot in detail gezocht. Volgens Chris van Liempd was de Array niet optimaal ingesteld. Tenslotte hebbend meeste aanwezige hearders behoorlijk wat kritiek (en terecht) op de zogenaamde A/B vergelijkingen. Terwijl we dat nu wel als methode gebruiken voor onze eindconclusies.

Dus naar mijn mening zijn er maar een paar grove conclusies mogelijk en verbaas ik me over de gedetailleerdheid van sommige reviews.

Die grove conclusies zijn wat mij betreft:

- De Astin Trew is een is een uitermate goed klinkende phono met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Kon bijna mee met de duurste groep.

- De Octave klinkt erg lekker, maar was ook bijna tweemaal zo duur als de ander twee uit de hoogste categorie.

- De Roksan klonk erg dynamisch maar ook met het hoogste volume.

- De Array was erg gedetailleerd, maar wat minder spectaculair dan de ander twee, maar speelde ook duidelijk zachter.

En de belangrijkste conclusie: Hearders zijn eigenwijs, maar ook erg leuk gezelschap.

Weer voor herhaling vatbaar :)

Geplaatst op het analogaudio forum door Richard (in het topic: "Wat heb ik vandaag gedaan")

Vandaag naar een meeting van het hearforum geweest. Er werd een vergelijk gedaan tussen diverse phonotrappen. Van heel goedkoop (140 euro) tot aan behoorlijk prijzig (4500 euro, al was dat dan ook gelijk een voorversterker). Bezopen goed klonk die laatste, de Octave phonomodule. Ook een Roksan Phono Reference DXP DE van een slordige 2250 euro kon me erg bevallen.

Er werd de set van Roger (Sodejuu) gebruikt, althans de speakers en stands, en de voor- en eindversterker. Plus zijn zwaar verbouwde Thorens met Goldring Eroica LX, die werd gebruikt voor de phonotrappen onder de 1000 euro. Daarboven werd een draaitafel gebruikt waar een 12"en een 9" SME arm op was gemonteerd, met een respectievelijk Soundsmith MC element (naam ben ik effe kwijt, iets met sussudio), en een Soundsmith MI, The Voice.

Erg leerzaam, en vooral erg mooi om eens te horen wat een phonotrap voor een ongeloofelijk verschil kan zorgen in weergave.

Ik ben het heel erg eens met Hansko.

Voor een echt goede vergelijking waren de fragmenten te kort, en de instellingen aan de phonotrappen wellicht niet allemaal even goed gekozen.

Thuis zul je dat immers wel doen, net zolang tot het resultaat naar wens is. Dat kan soms afwijken van wat een fabrikant aanbeveelt.

Ook de onderlinge niveauverschillen zullen zeker een rol hebben gespeeld (vaak wordt de luidste als beste beoordeeld, dat kan de Array best parten hebben gespeeld).

Is het wellicht ook zo dat we allemaal verschillend luisteren?

Ik heb de neiging om in de muziek op te gaan, waar anderen heel erg op details en "dingetjes" schijnen te letten.

De enige phono's die mij op die manier "pakten" waren de Octave, de Roksan en (ja sorry) de Astin Trew.

Desalniettemin viel de authoriteit en de rust van de Octave mij meteen op (ook al zat ik achterin).

Met de Roksan als goede tweede in dat segment.

Ik heb als "belanghebbende" overigens niet aan de stemmingen meegedaan.

Nog 1 opmerking: dat het "Voice" element werd beoordeeld als zijnde te vol of modderig in het laag begrijp ik niet goed; bij een kort vergelijk op de Octave naderhand vond ik het verschil met de "Sussuro" niet extreem groot (zeker niet in het laagbereik).

Ook hier thuis nu alles weer staat aangesloten kan ik niet echt vinden dat het laag slecht is, integendeel zelfs. Smaak?

Of compenseer ik met het element een feilen van de luidsprekers? :unsure:

- edit - De "grote" draaitafel was geen Acoustic Solid en ook geen "Model one" maar een Acoustic Signature Impact, een drie-motoren tafel met electronische 90 graden sturing en een motor-upgrade naar de nieuwste versie.

Deze tafel is een ouder model van Acoustic Signature en dus niet meer verkrijgbaar.

De keuze viel hierop omdat deze tafel beschikbaar was, relatief makkelijk van andere armboards kan worden voorzien en weinig problemen kent mbt. vervoeren (geen subchassis e.d.).

• Members

[...]

De geluid volumes verschilden behoorlijk. De Roksan klonk bijvoorbeeld veel harder dan de Array. Dus veel dynamischer?????

Ook schat ik in dat de ene phono anders cq beter klinkt met ander bekabeling. Ook de naar de perfecte afstemming met het element is niet tot in detail gezocht. Volgens Chris van Liempd was de Array niet optimaal ingesteld.

[...]

Duidelijk! De Sussurro speelt met de Octave het beste op 1000 Ohm, terwijl deze met de Soundsmith phonopre het best presteerde op 2500 Ohm!

De Octave stond ingesteld op een gain van 56 dB, terwijl de Roksan (heeft die instellingen niet!) op 60 dB stond met een afsluiimpedantie van 800 Ohm. De Array was op mijn advies ingesteld op 1000 Ohm en 55 dB, hier hebben we verder niet meer mee kunnen experimenteren. Dat het verschil met de Roksan in volume enorm was (55 dB versus 60 dB) is dus logisch. Vreemd vond ik alleen wel dat de Array ook behoorlijk zachter speelde als de Octave, terwijl deze op 56 dB stond ingesteld. Aan de andere kant hebben we ook geleerd dat een veel hogere afsluitimpedantie meer gain geeft, dat zou dus ook een reden kunnen zijn geweest. Misschien had 2500 of zelfs 4750 Ohm tot een betere resultaat met de Array geleid.

Dit soort ''akkefietjes'' hou je dus echter altijd, nu weten jullie ook gelijk waarom het op professionele shows ook vaak niet optimaal klinkt. In de thuis situatie kun je weken, zoniet maanden bezig zijn voor het ultieme resultaat, ga er maar eens aanstaan, in een kwartier een set-up opbouwen met totaal onbekende componenten en dito luisterruimte!

Voor wat betreft het Voice elementje van KT, deze werd ineens koud in het diepe gegooid terwijl ook de Astin pre alweer een tijdje van stroom af was. De 2 elementen zijn later ook nog samen op de Octave aangesloten geweest, toen waren de verschillen behoorlijk kleiner te noemen. Ook is er een dergelijk groot klank verschil tussen de 9'' en de 12'' Jelco dat ieder vergelijk eigenlijk en beetje manco gaat...

Ha Arden,

Het verschil tussen 2500 ohm en 4700 ohm zal voor een MC niet voor noemenswaardig volumeverschil zorgen, hooguit voor wat klankverschil. Tussen 100 ohm en 2500 ohm is het verschil veel merkbaarder.

Het blijkt maar weer eens hoe lastig zo'n vergelijk is om dat goed te doen. Het geeft nu een globale indruk, die niet terecht hoeft te zijn. Zoiets laat echter wel een lang beklijvende indruk achter over een bepaald apparaat. Dat vind ik eigenlijk best gevaarlijk omdat een apparaat zo ten onrechte gebrandmerkt kan worden. Blijft dus erg oppassen.

Niettemin een mooi en leerzaam initiatief geweest en leuk om de verslagen te lezen.

;)

[...]

Ook schat ik in dat de ene phono anders cq beter klinkt met ander bekabeling. Ook de naar de perfecte afstemming met het element is niet tot in detail gezocht. Volgens Chris van Liempd was de Array niet optimaal ingesteld.

[...]

Duidelijk! De Sussurro speelt met de Octave het beste op 1000 Ohm, terwijl deze met de Soundsmith phonopre het best presteerde op 2500 Ohm!

De Octave stond ingesteld op een gain van 56 dB, terwijl de Roksan (heeft die instellingen niet!) op 60 dB stond met een afsluiimpedantie van 800 Ohm. De Array was op mijn advies ingesteld op 1000 Ohm en 55 dB, hier hebben we verder niet meer mee kunnen experimenteren. Dat het verschil met de Roksan in volume enorm was (55 dB versus 60 dB) is dus logisch. Vreemd vond ik alleen wel dat de Array ook behoorlijk zachter speelde als de Octave, terwijl deze op 56 dB stond ingesteld. Aan de andere kant hebben we ook geleerd dat een veel hogere afsluitimpedantie meer gain geeft, dat zou dus ook een reden kunnen zijn geweest. Misschien had 2500 of zelfs 4750 Ohm tot een betere resultaat met de Array geleid.

Kleine aanvulling op de instellingen van de Roksan; in overleg met Marco is de load verhoogd naar 1000 Ohm (1K) (dipswitch 5) in plaats van de 100 Ohm (dipswitch 4) waar deze normaliter op staat. Dipswitch 8 is ongewijzigd gebleven hetgeen overeenkomt met 0,25 mV ingangsgevoeligheid. De Roksan kan ook op 1,0 mV (MC) en 5 mV (MM) ingesteld worden, op loads van 10,100, 1K en 47K en capaciteit op 47 en 147 pF.

Links: Roksan page en Roksan page op Audiopaul.nl

Ha Arden,

Tussen 100 ohm en 2500 ohm is het verschil veel merkbaarder.

kan ik praktijkgericht over meepraten

mn bluenote is naar huis gekomen met 22K ipv de 100 ohm, nogmaals many many tanx sander :)

het verschil vind ik, na 1 luisterdag, enorm groot ... gigantisch is too much honor

nogmaals, ik heb genoten, heel sterk genoten

ik lees de verslagen met plezier, de kanttekeningen zijn verhullend om lezen

de phonomodule, komt deze niet als losse phono op de markt? ;)

Gr

stef

Ik heb gisteren verschillende keren gezegd, dat het vergelijk niet meer dan een weergave van dit moment is. Met de klank van de set zoals hij daar stond opgesteld. Dat instellingen van 8 phonotrappen niet optimaal zijn, elementen niet perfect passend bij elke phonotrap en het volume kan verschillen.

Het is dus niet meer dan een momentopname, waar weinig waarde aan gegeven kan worden.

Zo vraag ik me af of de Bluenote niet veel beter gepresteerd zou hebben, dan de Astin Trew met een goede instellng, De Thorens met Octave veel beter geklonken zou hebben met de juiste aanpassing en de Array niet veel beter wanneer het volume had geklopt. Ook het Voice element kwam niet uit de verf (om welke reden dan ook). Of een andere set niet beter zou zijn geweest om klanken te vergelijken en of de opstelling van de speakers niet beter had gekund. Enz....

Stefk merkte gisteren nog op dat we de dB meter hadden moeten gebruiken om de volumes juist in te stellen. Om de boel niet onnodig te vertragen hebben, we dat niet gedaan. Gemistte kans..??

Guest tubejack

Gemistte kans..??

Nee Hans, ik denk het niet. Alle phono-trappen hebben imho in ieder geval "een kans"

gekregen om te laten horen waar ze toe in staat zijn.

En dat kun je wel soebatten over "als dit of dat" maar dat heeft m.i. geen enkele zin.

Bovendien de eigenaar kan toch "vooraf" bedenken wat een beste instelling is ?

Kwestie van je huiswerk goed doen.

Mijn score: Plaat 1,2,3 voor wat het waard is.... natuurlijk :D

Sound Smith MMC2: prima, ietsje minder, strak

Bluenote Phono 1: meer zijig, compleet, beetje weinig (totaal beeld)

Supra: Saai, mooi, goed maar een beetje dun.

Ik vond het verschil tussen de Sound Smith em Bluenote lastig.

Maar je moet toch iets kiezen dus 1 BN... ietsje muziekaler, beide prima in deze klasse!

Groep 2:

AT-8000: Natuurlijk, top, wauw emotie

Sphinx: Iets behouder, prima!, randje.

T.o.v. winnaar groep 1 = Blue Note phono 1: randje, goed, goed.

Nummer 1 =AT-8000 het swingt en heeft lijkt wel een buizen sound. 2 Sphinx, ietsje minder ... iets korrelig. de Phono1 duidelijk

minder t.o.v. deze 2.

Groep 3:

Octave: Emotie, Super,te wat weinig details

Array: Mooi,wauw,goed

Roksan:Goed,muziekaal,wat minder

1=Octave, 2 Array top!, 3 Roksan ietsje minder.

Tot zover,

Jack

Stefk merkte gisteren nog op dat we de dB meter hadden moeten gebruiken om de volumes juist in te stellen. Om de boel niet onnodig te vertragen hebben, we dat niet gedaan. Gemistte kans..??

heb ik dit echt gezegd Hans?

can't remember it ... ;)

heb ik dit echt gezegd Hans?

can't remember it ... ;)

Je bent nou wel erg vergeetachtig...

;)

Guest tubejack

Stefk merkte gisteren nog op dat we de dB meter hadden moeten gebruiken om de ;)

Volgens mij was ik dat..... :o

Wat die 22K betreft = gewoon de standaard instelling van de Benz-Micro T9 Lukaschek PP-1 Phono Stage ;)

Wat weerstanden solderen betreft ben ik niet