Jump to content

Heardag 2010 Roermond Phonotrappen

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Leuk leesvoer. Het leuke van analoog is dat element zowel met phonotrap als met arm moet gaan. Lastig. Daarbij is bekabeling ook nog eens veel kritischer. Niet te doen in een dagje. Ook dat wordt wel duidelijk in de verslagen.

De middag was bijna ten einde, maar Hans had nog een verrassing in petto! Hij had zijn Wilson Audio Watt monitoren meegenomen:

DSC_0107.jpg

Deze jongens glimmen je tegemoet! Maar waar zijn de Puppy's, Hans?

Thuis in m'n luisterhok. Die waren echt te zwaar om nog eens te versjouwen.

Overigens vond KT88 afgelopen zaterdag, dat ze ook niet nodig waren.

De Watt's staan nu weer op de Puppy's (ik was blij dat Wim er ook eentje naar boven sjouwde).

Wat zijn die krengen zwaar.

Het klinkt hier nu een stuk homogener dan in Roermond.

:)

Ivan ,Paul en Onno bedankt voor d emooie foto's

geeft een goede indruk van die dag :)

Graag gedaan. Dat "ventje" wrijft trouwens even aan z'n neus, hij zit er niet in! :D

Ivan, mooi verslag! Ik zet van de week ook nog een korte foto-impressie van deze dag op Audiopaul.nl. Omdat ik niet aan de luistersessies heb meegedaan zal ik voor de luisterindrukken naar deze topic verwijzen.

:);)

wie is U pioniertje?

samen met wol de 2 mysteries van die dag voor mij.

ik heb niks met phono maar als ik dit allemaal bekijk zeg ik "best jammer eigenlijk"

wie is U pioniertje?

samen met wol de 2 mysteries van die dag voor mij.

Laten we dat maar zo houden, Robin.;)

Ritchie en Tom en John Hifi en Chris en andere Tom weet je ook niet en waren er wel bij.:o

nou zeg :huh::lol:

ik wil ze allemaal weten eigenlijk B)

Heren, maak jullie toch niet zo moe. Dat de Supa fout stond wist ik. Ik had geen zin om de load te wijzigen, dus heeft ie zo meegedaan. Dat de load van de Octave fout stond voor de Goldring heb ik in overleg met Marco ook gewoon door laten gaan. Zo'n vergelijk is er om indrukken op te doen. Het kan nooit perfect gaan. Een geoefend luisteraar kan dergelijke misaanpassingen "eruit filteren" en alsnog bepalen wat goed en minder goed is. Iemand die dat niet kan,. kan aan de hand van zijn waarnemingen en een aantal postings in dit topic zijn kennis bijschaven.

We hebben het allemaal naar eer en geweten zo goed mogelijk proberen te doen. Volgens mij is dat aardig gelukt ;)

Ik zou de geoefende en niet geoefende luisteraar willen adviseren niet al te veel waarde te hechten aan de meningen van de aanwezige luisteraars. Een goed oordeel is alleen mogelijk als alle onderdelen van de analoog keten optimaal zijn afgesteld en afgestemd op elkaar. Juist bij analoog luistert dit heel nauw. Ik weet dat uit eigen ervaring en alle analoog liefhebbers zullen dit herkennen.

Optimaal was het zeker niet afgelopen zaterdag, is logisch gezien de voorbereidingstijd en ook zeker niet erg. Het leidt tot leuke discussies hoe iets moet klinken en dat is een belangrijke doelstelling van een dergelijke bijeenkomst.

Ik blijf me verbazen over de expliciete mening van sommige aanwezigen ondanks de niet altijd correcte instellingen en niet optimale combinaties.

dat is typisch audiofielen onder elkaar. :ph34r:

zelfs op de VAD show kunnen sommige mensen onder die erbarmelijke omstandigheden allerlei "objectieve" conclusies trekken.

het moto lijkt "soms" dat de beste audiofiel altijd het meeste aan te merken heeft.

op de hear dagen viel me dat meestal nogal mee.

Dat weten we toch allemaal. Maar we moeten toch wat te zeggen of te 'mekkeren' hebben ;-)

Ik heb er van genoten. Je krijgt toch een indruk.

zekers :)

Jack,ik heb tijdens de meeting al aangegeven dat de niet winnaars een kabel probleem hadden

Maar ja, WOL nemen jullie ook niet serieus :lol:

En met Jack heb ik wel een goed gesprek kunnen voeren,dus ik moet wel nu een beetje veel op mijn tellen letten :lol:

Ik zou de geoefende en niet geoefende luisteraar willen adviseren niet al te veel waarde te hechten aan de meningen van de aanwezige luisteraars. Een goed oordeel is alleen mogelijk als alle onderdelen van de analoog keten optimaal zijn afgesteld en afgestemd op elkaar. Juist bij analoog luistert dit heel nauw. Ik weet dat uit eigen ervaring en alle analoog liefhebbers zullen dit herkennen.

Toch zit er wel iets in wat Sodejuu schrijft.

In de 30 jaar dat ik in hartje Amsterdam woonde ging ik zowat iedere zaterdag naar het Stedelijk Museum. Daar leer je wel waarnemen van en beoordelen van wat goed is en wat niet.

Om het even bij schilderkunst te houden: De ene keer maakt een schilderij de eerste keer bekijken een grote indruk, de tweede keer al wat minder en de 3e keer zegt het je totaal niets meer. Zo'n schilderij is dan eigenlijk meer effect dan kunst. Ook zijn er schilderijen die de eerste keer niet zo aanspreken maar wel pakken, Barnett Newman is daar voor mij een voorbeeld van. Daar kon ik jaren langs lopen, het bleef pakken. Dat is dan voor mij wel echte kunst.

Op een gegeven moment leer je na veel kijken en ervaren wel om heel snel onderscheid te maken bij een eerste aanblik hoe iets in de toekomst gaat uitpakken: Is het een effect of is het echt kunst. Kortom je ontwikkelt op een gegeven moment wel een soort intuïtie voor kwaliteit. Die voor mij overigens los staat van of ik het mooi vind of niet.

Met heel veel ervaring gaat dat ook op voor audio spullen. Zonder dat de entourage optimaal is (de VAD shows b.v.) of wanneer de match niet helemaal goed is kun je best een goede indruk hebben van de onderliggende kwaliteiten. Moet er natuurlijk niet technisch iets grondig mis zijn, het "weerstandje" van Stef b.v. of op de VAD de speakers uit fase ;) Dan krijg je zoiets als een schilderij achter matglas.

Sodejuu heeft die ervaring (voor zover ik hem van Hear ken). Anderen ook en weer anderen minder. Op zich heeft hij dus wel gelijk maar het gaat niet algemeen voor iedereen op. En daar zit een zwak puntje.

;)

Guest tubejack

Jack,ik heb tijdens de meeting al aangegeven dat de niet winnaars een kabel probleem hadden

Maar ja, WOL nemen jullie ook niet serieus :lol:

En met Jack heb ik wel een goed gesprek kunnen voeren,dus ik moet wel nu een beetje veel op mijn tellen letten :lol:

Ik wacht even de reacties af, Wol ik kan n.l. het een ander tot in de details motiveren.

Tipje van de sluier voor degene die vind dat zijn apparaat tekort gedaan is.

Degene die dit georganiseerd hebben, hebben daar m.i. veel tijd

Even voor mijn beurt 22KΩ :)

Dank je Jack.

Ik zal het eens gaan uitproberen.

Speel namelijk ook met een Bluenote Phono 1 mk2 met Benz Ace low.

Welke weerstand wordt er gebruikt?

Ik heb wel eens ergens gelezen dat een koolweerstand het mooiste is?

Klopt dat?

Groetjes

Ps Mooie foto

het enige jammere voor mij was, dat ik in het gips lag :)

had graag de P25 met ace meegenomen

mn eigen phono vergeleken op 100 ohm en 22K EN jullie mening gehoord :D

wat ik begrepen heb, kan de astin op 20K en de array ook op 22K, zou leuk geweest zijn toch

hans, ik ken je huidige instelling niet die je gebruikt, maar ik zou de glider ook eens beluisteren op 20k of 22k

en Wol wil ik ook nog eens extra bedanken vr het vervoer van en naar maastricht

merci h

Even voor mijn beurt 22KΩ :)

Dank je Jack.

Ik zal het eens gaan uitproberen.

Speel namelijk ook met een Bluenote Phono 1 mk2 met Benz Ace low.

Welke weerstand wordt er gebruikt?

Ik heb wel eens ergens gelezen dat een koolweerstand het mooiste is?

Klopt dat?

Groetjes

Ps Mooie foto