Guest tubejack Posted 8 september 2010 Report Share Posted 8 september 2010 Zowel het zaaltje, als de organisatie was prima Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 september 2010 Report Share Posted 8 september 2010 Je zou ook eens wat aan accessoires kunnen doen. Demo's om te kijken of het de moeite waard is het thuis zelf uit te proberen. Ik denk aan klankschalen of iets dergelijks, een paar platenmatten of een draaitafelvoeding en dat misschien in combinatie met een Feickert set up. Het leuke is dan ook dat je de set constant houdt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 8 september 2010 Report Share Posted 8 september 2010 Is het wat om versterkers, die met een bepaalde designfilosofie zijn gebouwd te vergelijken? Maar dan de extremen! Bijvoorbeeld een Array tegen een 47 Labs tegen een Sonore Sound. Dan weten we tenminste waarom we elkaar uit de tent slaan, virtueel gezien he! Naast bovenstaande idee kunnen we ook een streamer of een DAC vergelijk doen. Een arm vergelijk gaat misschien wat ver. Verschillende constructies & merken. Of de 'kies de juiste kabel bij dit systeem' vergelijk. Dan wordt de discussie misschien wat minder virtueel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 september 2010 Report Share Posted 8 september 2010 Of Berbers e.d.? Hoogpolig v.s. laagpolig? Op de vloer moet tenslotte ook wat audiofiel gezien Je kunt natuurlijk ook gelijk op het terras gaan zitten en/of een hapje gaan eten samen. Dat deden we i.i.g. in de tijd van het hifi.nl forum met een aantal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 september 2010 Report Share Posted 8 september 2010 Laat een ieder duidelijk zijn dat een Hear meeting altijd erg leuk is en als je daar nog nooit bent bij geweest, zou ik het zeker eens gaan doen. Een Hear aanrader van de bovenste plank !! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 september 2010 Author Report Share Posted 8 september 2010 Laat een ieder duidelijk zijn dat een Hear meeting altijd erg leuk is en als je daar nog nooit bent bij geweest, zou ik het zeker eens gaan doen. Een Hear aanrader van de bovenste plank !! Kennelijk denkt Tubejack daar anders over, Audiofreak.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 september 2010 Author Report Share Posted 8 september 2010 B.T.W., ik ben benieuwd wat we de volgende keer gaan doen. Geopperd werd trouwens om het weer in hetzelfde zaaltje te regelen. Als jullie het daarmee eens zijn zal ik het de volgende keer weer op poten zetten. En hetzelfde restaurant natuurlijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 8 september 2010 Members Report Share Posted 8 september 2010 Naar mijn idee kun je beter een keer een opzet maken in de trant van ideale bron. Stel een set samen welke onveranderd blijft, zet daar een streamercombinatie van zeg 2500, een cd speler van 2500 en een draaitafelcombinatie van 2500 bij (of 1500, 1000). Kun je heel snel klaar zijn, een drie of viertal nummers welke (na gelijktrekken van de volumes) tussen de 3 bronnen geschakeld kunnen worden. Mag een ieder eerst aangeven welke bron het was, daarna welke de voorkeur draagt. Krijg je natuurlijk wel de discussie betere/minder persing (of hoe noem je dat bij digitaal, uitgave?), er moet namelijk wel wat te z#&ken blijven. We zijn boven alles wel ''ollanders''... Natuurlijk gaan we daarna nog ''even'' met een select groepje ergens een vorkje prikken, hebben we mooi weer een topdag achter de rug! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 september 2010 Report Share Posted 8 september 2010 Ik vind alles best als het maar niet weer in Roermond is. Beetje centraler liefst, heren. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 8 september 2010 Report Share Posted 8 september 2010 On a side note: Wat was Rammstein 'plat' geproduceerd! Het rockt wel, maar productie-technisch was het maar zo, zo... Ik had er gewoon wat meer van verwacht. Over welke Rammstein LP heb je het hier? Ik heb hier "Liebe ist fúr all da". Als je deze hiermee bedoeld kan ik me daar iets bij voorstellen. Die heb ik pas op 3 installaties écht goed horen klinken. Zelfs met een ACE lo. aan een SME M2 op eem MF M1, met een Acoustech PH1 klonk die 'plat', maar met een Transfiguration in die zelfde configuratie...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 8 september 2010 Report Share Posted 8 september 2010 Weet niet, er draaide op eens een LP met Duitse metal. Ik dacht he dat moet Rammstein zijn. Zou niet weten wie 'm in de collectie had. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 september 2010 Report Share Posted 8 september 2010 Kennelijk denkt Tubejack daar anders over, Audiofreak.. Nee, ik kwam toevallig deze smiley tegen en kon het niet laten.... sorry Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 september 2010 Report Share Posted 8 september 2010 Hebben jullie niet de doelstelling te breed gekozen? Wellicht kun je tot betere, meer eenduidige conclusies komen, wanneer je een beperkter onderzoeksvraag stelt. Bijvoorbeeld: "Welke afsluitimpedantie is optimaal voor MC-elementen X, Y en Z?" Want die afsluitimpedantie (de ingangsimpedantie van de phono-trap) blijkt erg belangrijk te zijn. Dat heb ik zelf ook ondervonden. http://www.extremephono.com/Loading.htm Voor dit "onderzoek" / deze "beoordeling" zou je een goed phono-trapje (of een voorversterker zoals de Accuphase C-275) kunnen gebruiken met instelbare / regelbare ingangsimpedantie. Kun je nagaan of het klopt: Generally, the input impedance setting should be about 2 to 3 times the rated cartridge impedance. http://www.accuphase.com/c-275_e.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 9 september 2010 Members Report Share Posted 9 september 2010 Weet niet, er draaide op eens een LP met Duitse metal. Ik dacht he dat moet Rammstein zijn. Zou niet weten wie 'm in de collectie had. Het was idd "Liebe ist fúr all da" van Rammstein. Die was (en is nog steeds) van mij. Op de gebruikte luidsprekers kwam dit er niet echt naar verwachting uit, hier beukt hij ongeveer je haar door de war met regelmatig de opmerking ''hé, best goed opgenomen''... Hebben jullie niet de doelstelling te breed gekozen? Wellicht kun je tot betere, meer eenduidige conclusies komen, wanneer je een beperkter onderzoeksvraag stelt. Bijvoorbeeld: "Welke afsluitimpedantie is optimaal voor MC-elementen X, Y en Z?" Want die afsluitimpedantie (de ingangsimpedantie van de phono-trap) blijkt erg belangrijk te zijn. Dat heb ik zelf ook ondervonden. http://www.extremephono.com/Loading.htm Voor dit "onderzoek" / deze "beoordeling" zou je een goed phono-trapje (of een voorversterker zoals de Accuphase C-275) kunnen gebruiken met instelbare / regelbare ingangsimpedantie. Kun je nagaan of het klopt: Generally, the input impedance setting should be about 2 to 3 times the rated cartridge impedance. http://www.accuphase.com/c-275_e.htm Dit ''vooronderzoek'' heeft wel degelijk plaatsgevonden en heb ik hier van te voren gemeld wat de afsluitimpedantie zou moeten zijn. Ook de fabrikant geeft dit op (eenvoudig terug te vinden via het www) : Resistance >/= 470 ohms minimum reccomended load, 1-2K usually optimal for most systems Dat er in de openingspost EMT is blijven staan terwijl ik wel duidelijk had doorgegeven dat dit de Sussurro werd, tja, dáár kan ik verder weinig aan doen. Dan wilde ik ook de volgende opmerkingen nog even plaatsen over de gebruikte pre's, het is namelijk nooit de bedoeling geweest wat voor pre dan ook af te kraken. Dat er een kans bestaat dat er een topper een keer minder top uitkomt, die dingen gebeuren nu eenmaal. Zoals door meerderen opgemerkt (waaronder door mijzelf) de Array hebben we allemaal wel een keer beter horen klinken. De Bluenote van Stef kwam er ook boven verwachting goed uit, zeker gezien de nog grotere mismatch met het Sussurro element (100 Ohm). Dat instellingenverhaal heeft dus toch niet altijd een negatief effect! Wel begreep ik later dat dit een reeds zwaar gemodificeerde versie betrof, maar toch mocht dat de pret niet drukken. Ook de enkele malen gehoorde opmerking ''mag het, met zo'n prijsverschil'' is wat misplaatst. De Array wordt door de fabrikant direct en via het web aan de eindconsument verkocht. Wanneer dit via de normale kanalen verkocht zou moeten worden, inclusief distributie in het buitenland en al, hangt daar toch een iets ander prijskaartje aan. Prachtig voor de consument, dát wel, op deze manier kan er voor relatief erg weinig geld een zeer goede pre worden aangeschaft. Wat dat voor de Roksan betekend, dat hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen? Overigens, ik heb vooraf nog wat andere kanalen gevraagd hier aan mee te werken door enkele pre's af te staan voor dit vergelijk, dat die niet kwamen geeft nog maar een keer aan op welk niveau de gebruikte pre's worden ingeschat (en dan doel ik op de Audio Researchen, vd Hullen en consorten)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 9 september 2010 Report Share Posted 9 september 2010 Naar mijn idee kun je beter een keer een opzet maken in de trant van ideale bron. Stel een set samen welke onveranderd blijft, zet daar een streamercombinatie van zeg 2500, een cd speler van 2500 en een draaitafelcombinatie van 2500 bij (of 1500, 1000). Kun je heel snel klaar zijn, een drie of viertal nummers welke (na gelijktrekken van de volumes) tussen de 3 bronnen geschakeld kunnen worden. Mag een ieder eerst aangeven welke bron het was, daarna welke de voorkeur draagt. Krijg je natuurlijk wel de discussie betere/minder persing (of hoe noem je dat bij digitaal, uitgave?), er moet namelijk wel wat te z#&ken blijven. We zijn boven alles wel ''ollanders''... Natuurlijk gaan we daarna nog ''even'' met een select groepje ergens een vorkje prikken, hebben we mooi weer een topdag achter de rug! lijkt me een leuke opzet voor de volgende meeting. Misschien is het beter de draaitafel combinatie eruit te laten en te focussen op cd en streaming. Het is toch niet eenvoudig dezelfde muziek op cd en lp te selecteren zonder grote verschillen in kwaliteit. En we hebben al eens een cd/vinyl vergelijk gedaan recent. Iets meer tijd besteden aan de af te spelen muziek door wat meer muziekstijlen te laten horen, zodat iedereen aan zijn trekken komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 september 2010 Report Share Posted 9 september 2010 Ikz Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 9 september 2010 Report Share Posted 9 september 2010 De Bluenote van Stef kwam er ook boven verwachting goed uit, zeker gezien de nog grotere mismatch met het Sussurro element (100 Ohm). Dat instellingenverhaal heeft dus toch niet altijd een negatief effect! Wel begreep ik later dat dit een reeds zwaar gemodificeerde versie betrof, maar toch mocht dat de pret niet drukken. Hey Marco, als ik mij eventjes mag quoten van het phonotrappen topic Gepost 23 juni 2010 - 13:28Stef mag je ook onder voorbehoud toevoegen ... hangt af van de gezinsplanning en familie zoals jullie weten ... Zonder probleem kan ik mn gemodde Bluenote Phono 1 meebrengen Gewoon om aan te geven dat ik van in het begin heb gezegd dat deze was gemodificeerd. Leek mij logisch dat ik het eerlijk vermeldde Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 9 september 2010 Report Share Posted 9 september 2010 Het was idd "Liebe ist f Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 september 2010 Report Share Posted 9 september 2010 Bij mijn phono kabeling is dat 170pF, maar nu komt het ook zo' n trafo kent enige capaciteit bij deze 202pF maakt samen 370 pF. In een tabelletje gekeken en het blijkt dat 110Ω de beste optie is. Ook even in de documentatie van de MC-10 gekeken... hij heeft standaard een ingangsimpedantie van 348Ω maar door een extra weerstand te solderen van +/- 150Ω wordt dat 110Ω. Capaciteit speelt bij een laagohmige low output MC nauwelijks een rol, al hang je er 100 nF aan. Of doel je hier op de capaciteit van de kabel achter de trafo, dus van trafo naar phono pre? Dan ligt het anders. W.b.t. afsluitweerstand: Meestal is het slimmer om die aanpassing te doen aan de secundaire zijde i.p.v. aan de primaire zijde. Je dempt dan beter eigen resonanties van de trafo. Helemaal optimaal krijg je het door een combinatie van zowel aanpassing aan primaire zijde als aan secundaire zijde. Menno heeft een uitstekend PDF'je geschreven over het optimaal aanpassen met een step-up. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 september 2010 Report Share Posted 9 september 2010 (...) Voorbeeldje: mijn MCML05 preamp die heeft een MC-10 step-up trafo Nadeel van deze trafo: slechts beperkte aanpassing mogelijkheden van 10Ω tot 350Ω. Voordeel: een versterkend component (10x) met geen eigen ruisbijdrage.(...) Beste Jack, Ach, "nadeel"? Hij is dus met name geschikt voor laagohmige MC-types. En dat zijn toch de beste? Mijn antieke MCA 76 en MCA 10 MC-versterkertjes, bijvoorbeeld, hebben een ingangsimpedantie van ca. 11 Ω. Zij vormen, gehoormatig beoordeeld, een veel betere belasting voor mijn MC 200 element (3 Ω) dan de MC-trap in mijn voorversterker (PRA 1200). Die heeft een ingangsimpedantie van 100 Ω. Overigens besteedt http://www.extremephono.com/Loading.htm ook aandacht aan de invloed van capacitatieve impedantie. Heb je dat gezien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 september 2010 Report Share Posted 9 september 2010 Hallo Spido, Hmmm, ja ..... d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 september 2010 Report Share Posted 9 september 2010 Ha Jack, Wat ik stelde was meer algemeen voor MC. Het kan natuurlijk best zijn dat jouw Lyra door ontwerpkeuzen gevoeliger is voor de afsluit capaciteit. Wil je het echt goed doen dan wordt het toch meten van de frequentie response met een testplaat. Maar ach, als het goed klinkt, waarom zou je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 september 2010 Report Share Posted 9 september 2010 Hoi Peter, Ik vond het ook opmerkelijk, tot twee weken terug dacht ik ook dat capaciteit bij MC niets uitmaakte. En dàt zoiets àlleen voor MD van toepassing is. Ik heb even met een prof capaciteit meter e.e.a. nagemeten en die +/- 150pF kabel capaciteit klopt aardig. Aan de MC trafo zélf zit ik liever niet te meten. Ik ga van 200pF uit maar 100% zeker weet ik het niet. Je hebt een (primaire secundaire) Cps-eff van 427pF en die staat weer in serie met Cis...van 202pF maar ok laat het samen 150pF zijn samen met de armbekabeling etc zit ik op 300pF Zal niet zo heel veel extra uitmaken ..... Maar het is leuk dat e.e.a. zo royaal is gedocumenteerd en klinkt fijn Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 september 2010 Report Share Posted 9 september 2010 (...) Hmmm, ja ..... dàt had je toch al een keer gepost? (...) Beste Jack, Ja, dat klopt! Maar ik had de indruk dat het gedeelte over de invloed van capacitieve belasting (in combinatie met de resistieve / "ohmse") op lo-imp MC's je was ontgaan. Overigens: in impedantie speelt ook dikwijls een inductieve component mee. Weet jij of dat bij de ingangsimpedantie van phono-amps van belang is? Bij step-up trafo's kan ik me dat eerder voorstellen. (Het advies van Pjotr wijst ook in die richting, nietwaar?) In zijn heel duidelijke en instructieve PDF over de MC-10 step-up trafo stelt Menno van der Veen ondermeer: Afstemming MC-10In de MC-10 zelf zitten inducties en capaciteiten en weerstanden. In de taal van de natuurkunde betekent dit opnieuw: er kunnen resonanties optreden. Nu is de MC-10 zo ontwikkeld dat dit bij de meeste elementen niet zal gebeuren. Als echter de draadweerstand RDC van het element kleiner of gelijk dan 20 Ohm is, dan is er externe correctie nodig. Dus nu wordt de draadweerstand van het elementspoeltje de bepalende factor.(...) http://www.mennovanderveen.nl/mc10/mc-10.pdf Wat me hierbij opvalt: Menno doet alsof een MC-element een zuiver lineaire ohmse weerstand is. (En hij is niet de enige, die dat doet!) In werkelijkheid zal er echter - omdat het MC-element een motortje is (of eigenlijk zelfs twéé motortjes!), net zoals een luidspreker, en bovendien een resonant massa-veersysteem, alweer net zoals een luidspreker - sprake zijn van impedantie: van frequentie-afhankelijke "schijn"weerstand (inductie & capaciteit), dus, in combinatie met de ohmse ("gelijkstroom")weerstand. (R + C + L = Z) En met name wanneer het element gemonteerd is in een arm (resonantie!) op een armboard (resonantie!) boven een draaiende motor (resonantie!) in een houten behuizing (resonantie!), terwijl het een hobbelige plaat aftast (resonantie!), enz., enz. Men zou dus eigenlijk op individuele basis en naar bevind van zaken moeten zobelen en zo, dunkt me, bij die afsluiting. En zelfs dan zou men voor die dynamische niet-lineariteit op z'n best een statisch optimale compensatie kunnen bereiken, nietwaar? In jouw "stukje" mis ik de waarde die aan de mechanische demping van armresonantie moet worden toegekend. Alle deskundigen wijzen op de juiste of gewenste frequentie van de eigenresonantie van arm+ element. Maar de Q-factor (de "sterkte", of - andersom - juist de demping van die eigenresonantie: lage Q-factor) is m.i. veel belangrijker! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 september 2010 Report Share Posted 10 september 2010 Hallo Spido, De MC-10 gaat uit van 47kΩ op haar secundaire wikkeling (je kunt er een beetje mee experimenteren b.v. 33kΩ of 68kΩ) Door de zelfinductie ontstaat een Z van ongeveer 350Ω. Met een weerstandje paralel aan de primaire kant kun je e.a.a. instellen tussen 10.......350Ω Inderdaad met een zobel netwerkje kun je deze trafo zélf kritisch dempen. (dat doe ik ook) De resonantie frequentie van mijn arm ligt nu op 9hertz http://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator.php?eff_mass=17&submit=Submit Q-factor bij toonarmen???? hoe moet je dat dempen? de step-up trafo werkt gelukkig in het laag m.i. als een soort subsonisch filter... Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts