Jump to content

Programma Av-Nu 2010

BellaVista
 Share

Recommended Posts

Van een ander forum, een fotoverslag, van Twitter geplukt:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105692.0&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Weet niet of het me lukt dit jaar om te gaan. Ik denk het niet. <_<

Op dat andere forum wordt ook wel geklaagd: te kleine luisterruimten.

Bij Hanzehifi hadden ze daarom de kleinste Sonics speaker opgesteld. Daar kwam nog wel een beetje laag uit, ondersteund door de ruimte-resonanties. Bij Harbeth had om deze reden de ruimte niet klein genoeg kunnen zijn. Leuke badkamer-speakertjes, of zijn ze voor op het toilet? Of nog steeds voor kleine spreekstudios bij de BBC? Volgens mij hebben ze daar nog nooit van baffle step correctie gehoord. Dat is het effect dat lage tonen om de kast heen fietsen en zo theoretisch 6 dB aan energie kwijtraken waarvoor gecompenseerd moet worden. Ze hadden ze daarom beter tegen de wand kunnen plaatsen.

Omdat ik zelf nog steeds bezig ben de wisselfilters in m'n speakers te " tweaken" , was ik op zoek naar neutraal geluid. Dat vond ik naar mijn mening in de ruimte met de Kharma speakers, met de charmante dame die de platen opzette en tevens even weg was om te klagen over de house-dreun van Audionote. Bij Audionote zelf moest het dus vooral hard. Wellicht om te verbloemen dat die kasten kleuren. Wel een mooie kleuring, trouwens. Ook niet neutraal waren de grote hoorns bij X-fi. Maar omdat ze zo groot waren zat daar de kleuring vooral in het lage midden, wat altijd nog aangenamer klinkt dan de kleuring bij de hoorns op de begane grond bij AV-NU (Lowther neem ik aan :confused: ). Nog meer gekleurd geluid bij JK: daar had de herfst al flink z'n intrede gedaan. Alle zangers en zangeressen klonken flink verkouden (nasaal) en het publiek had z'n oorwarmers nog op, waardoor het hoog flink opgepept moest worden. Wel een zeer fraai hoog, die diamant-poeder dingen van Thiel (in de VS Accuton).

Die Thiel units zie je wel veel. Was het eerst ScanSpeak met ringradiatortjes, nu is het het dure keramiek van Thiel. Dat zag je ook al eerder op de zelfbouwbeurzen. Wat moeten die Duitsers daar in hun handen wrijven! Maar eerlijk is eerlijk: meestal klinkt het erg goed als je Thiel (Accuton) ziet! En die zijn toch allemaal zeer stijl gefilterd.

Wat me nog meer opviel was het veelvuldig demonstreren met de platendraaiert :) En niet zomaar een pick-upje, maar de mooiste creaties van nu en toen (SP10 bij JK en Thorens TD124 bij Hanzehifi).

Irritant en grappig tegelijk: iemand die steeds zat mee te fluiten met een demonstratie cd-tje die je overal hoort, waar de zanger zelf ook ineens begint te fluiten. M.i. was dit een protest tegen die k*t-demo-muziek. Audiofiele flut die je overal hoort omdat je speakers er zo mooi door klinken. Ik wil gewoon horen wat je zelf ook draait en het volledige spectrum, niet alleen een stem of een gitaar. De meneer van MP Audio had dat door en draaide vanalles en nog wat, wat een leuke demo was dat!

Vandaag dus naar beide shows geweest. Het was maar goed dat de X-fi er was, anders hadden we om 13:30 buiten gestaan. :huh:

De AV-nu... een paar aardige demo's, voor de rest display.

Behoorlijk goed waren:

JK

Hifinesse

MP

Analogue Audio

Canor

Eigenlijk best wel schraal voor "de opvolger" van de VAD.

Dan bij X-fi:

Omdat ik geen lijst met deelnemers kreeg uit m'n geheugen, met de kans dat ik wat vergeet.

Hier heb ik verschillende mooie demo's gehoord, Vooral de Oktave set met Karma luidsprekers en Reimyo CD speler presteerde erg goed. Verder leuke demo's bij Pink Faun, Daluso (alleen veel te hard), Hanze, Musical Reality en Manley (met Reference 3A i.p.v. WLM).

Audionote speelde heel beschaafd toen we daar waren. Helaas zijn die Audionote luidsprekers niet aan mij (ons) besteed.

Wanneer ik 't vergelijk met de Doelen Lente show (dat een betere vergelijking dan met de VAD), dan is de Doelen show beter dan de AV-nu en de parallel show X-fi beter t.o.v. Pluijmgraaf.

Wat mij betreft volgend jaar weer een VAD in Veldhoven, nu is het n.l. geen vlees en geen vis, maar meer een vegaburger.

:)

Dat laatste zal de organisatie zelf denk ik niet onderschrijven. Het zal Utrecht blijven en hetzelfde concept, met misschien een aanpassing hier en daar. Ik ben niet geweest, zeg ik er even bij. Ik denk dat shows als X-Fi en Studio Alkmaar etc. wel in het gat zullen springen, dat de VAD-show oude stijl open laat. Dank voor je update, Hans!

En we hebben al een nieuwe bijnaam voor die show: de pArVeNU. :D

De video- en surround gamez boys zullen geen traan laten om het magere audio-aanbod, laat die dus maar lekker 15 mille betalen voor een klein kippehokkie.

Op de Xfi was het goed toeven, gezellige beurs van een hoog niveau.

Dat gaat nog wel een groeispurt nemen. Pet af voor de organisatoren!

Ha die forummers :D vandaag kwam ik er een aantal tegen , audiofreak gruiter kappa 7 m44 en ook nog een aantal die ik vergeten ben .

Leuke dag gehad eerst naar de av nu en dan naar de x fi , ik benoem alleen de dingen die ik leuk vond .

Bij eltim de nieuwe producten van mundorf en morel bekeken .

Erg leuk racen op de beweegelijke race stoel { arvendi ) uit alkmaar , en de raceconsole met groot projectorscherm , is misschien iets voor de toekomst , tv film kijken via de epson projector /computer en een beetje gamen .

Audiac , wilson en levinson bekijken mooi spul.

Even bij HVT geweest , als het goed is ,komt er in het dec nummer een test van de illusion diamond van andromeda audio.

Ketelaar hifi , de demo van de kleine speaker vond ik erg goed mede door de prijs , de grote heb ik ook gehoord , leuke demo ,

X fi , beste demo vond ik kharma , octave , sounsmith en de platenspeler van.... ik kan zo niet op de naam komen.

Verder veel audiomensen gesproken en een paar prosecos gedronken .

Niet erg veel vooruitgang ontdekt verder , loopt de techniek op zijn eind op deze manier ,....het lijkt me eigenlijk wel een beetje .

gr :( hj :D

Niet erg veel vooruitgang ontdekt verder , loopt de techniek op zijn eind op deze manier ,....het lijkt me eigenlijk wel een beetje .

Van de AV-NU had ik veel meer verwacht op het gebied van integraal tv, video, internet, gaming en natuurlijk muziek op

Inderdaad dat was zeker niet mis stom dat ik die vergat , de muons stonden in de hoek en de boel(kef reference) was zeer goed geintegreerd met die sub, er speelde een italiaanse opera op het beeldscherm en het klonk geweldig inderdaad .

gr :D hj :)

Wat ik wel goed vond was dat men tijdens een stukje Bach het volume ook naar normale proporties terugbracht, zodat je kon horen hoe goed het spul onder huiskamercondities klonk. Hard spelen is immers geen kunst.

Ik vond overigens de "good old stereo" demo beter dan al dat surround gedoe.

Vandaag voorgenomen om eerst naar de X-fi te gaan en vervolgens naar Av-Nu.

Op de Av-Nu ben ik niet gekomen maar heb mij uitstekend vermaakt op de X-fi waar ik de meeste bekende wel weer ben tegen gekomen en heb met Stef samen daar de ronde gedaan.

Natuurlijk ook hele mooie dingen gehoord.

Wat mij opviel is dat het niveau dusdanig hoog lag en er over het algemeen geen slecht geluid was.

Wel een paar sets waar ik niet ben gaan luisteren dus daar kan ik niet over oordelen.

Deze sets hadden al meteen niet mijn interesse en die heb ik dan ook over geslagen.

Over het algemeen vind ik dit een prima opvolger van de VAD en dan hoeft het gedoe in de jaarbeurs van mij niet meer plaats te vinden al help dat wel om extra publiek te trekken.

Groetjes George

x fi of wahetever

excuseer mij ..... de dronken m44op het toetsenbord :lol:

winnaar s audio note + von schweikert daar werd duidelijk muxiek gemaakt. kharma ook erg mooi maar bas te overheersend, lag voornamelijk aan de akoestiek.

audio note stonden speakers teveel uit elkaar daardoor gat in midden.

rest was erg audiofiel en veel tingel tangel hoog

sonics was ook heel behoorlijk trouwens.

(...) Volgens mij hebben ze daar nog nooit van baffle step correctie gehoord. Dat is het effect dat lage tonen om de kast heen fietsen en zo theoretisch 6 dB aan energie kwijtraken waarvoor gecompenseerd moet worden. (...)

Beste Threshold,

Hmmm... het is toch zo dat alle

Leuk om zoveel verschillende reacties te lezen in dit topic. Bij deze dan mijn bijdrage.

Xfi

Eerst heb ik mijn oor maar eens te luister gelegd bij de Xfi show.

Kharma/Octave klonk evenwichtig en mooi breed, maar de stage was zo plat als een dubbeltje. Bij het luisteren naar een stukje orkest was het net of het geluidsbeeld werd geprojecteerd op een groot scherm zonder enige diepte in het klankbeeld. Aan de opname lag het niet. Die was van Reference Recordings.

Audio Note was de volgende. Bij binnenkomst was de eerste indruk wel aardig. De ontluistering kwam op het moment dat een door mij meegebrachte cd werd opgezet. Wat een gekleurde set zeg. Niet mijn ding.

In de ruimte ernaast (Triple M) leek het wel of er een partijtje aan de gang was. Van luisteren is weinig gekomen. Een kamertje verder stonden speakers van Avantgarde. Zag er spectaculair uit, maar klonk in mijn oren niet bijzonder.

Daarna overgestoken naar Von Schweikert. Hè hè, eindelijk muziek. Goede stage, goede focussering. Beetje dik midden, maar verder een hele goede demo. Daarna heb ik Reference 3a gehoord. Ook erg goed. De stage was (te) smal, maar wel mooi in balans en doorzichtig.

Bij Harmonix bracht men het begrip kastkleuring op een hoger plan dan ik tot nu toe had gehoord. Wie koopt dit? Hoe kan Harmonix bestaan? Onvoorstelbaar. Een Sharp setje van vijf tientjes bij de Mediamarkt vandaan klinkt ook ongeveer zo.

Bij Hanze was men alleen plaatjes aan het draaien. Met name oude opnames op een hele oude Thorens. Erg leuk, maar niet erg zinnig om de kwaliteit van de speakers en versterkers te beoordelen. De Sonics klonken volgens mij erg fel.

De buurman stond met spullen van 47 Labs en Konus. Na een vriendelijk welkom volgde zulke slecht opgenomen takkemuziek dat ik meteen wegvluchtte. Onbegrijpelijk dat je op die manier een demo verzorgt.

Ernaast stonden kleine Harbeths met 47 Labs (Shigaraki). Ook hier weer een plat beeld. Ik heb deze speakers ook eens bij mij thuis gehoord en kan u verzekeren dat ze tot veel meer in staat zijn dan ze daar hebben laten horen.

Excuses als "de ruimte is slecht" aanvaard ik maar tot op zekere hoogte. Als je als dealer een demo met zoveel klasse spullen verzorgt moet het ondanks de ruimte toch echt beter kunnen. Je kan niet zomaar je speakers neerzetten en gaan draaien. Tevens is het eenvoudig genoeg om een paar dempende panelen langs de wanden te zetten.

AV-NU

Na de lunch ben ik bij de AV-NU geweest. Eigenlijk was het te druk om goed te kunnen luisteren. Over het algemeen vond ik de demo's ook hier onder de maat. Uitzonderingen waren Dynaudio, Kanzy, Totem en Spendor, maar ik ben niet overal binnen geweest. Kef heb ik bv. niet gehoord.

Concluderend kan ik zeggen, dat de AV-NU niet voor herhaling vatbaar was. De Xfi vond ik leuker. Daar was beter te luisteren, ookal vond ik het niveau in verhouding tot de prijsstelling van de gedemonstreerde apparatuur over het algemeen teleurstellend. Toch was het een hele mooie dag. Het meest geslaagde moment kwam namelijk 's avonds toen ik thuis op de bank plaatsnam en een muziekje opzette. De tevredenheid die ik toen ervaarde was mij deze dag meer dan waard.

de plaza show was erg verfrissed tov van de vad show vorig jaar. ik ben nu helemaal niet naar de av-nu geweest.

zo'n beetje om dezelfde reden als pijpoloog.( audiofreaks forumgenoot met een mening over de VAD die ik hier niet zal herhalen)

de show in plaza was om 13:00 nog lekker rustig en overal kon je nog zitten. dat was om 14:00 wel over, toen werd het sardientjes in ene blik en luisteren maar. mooi moment om weg te gaan dus.

positief opvallend was. voor mij audio note. op het punt na dat de speakers veeeuuuls te ver uit elkaar stonden, dus een groot gat in het stereo beeld, zat je iets te links dan hoorde je alleen de linker speaker, zat je iets meer naar rechts hoorde je alleen de rechter speaker...jammer maar klankmatig het mooiste van de show voor mij. Ik heb daar half uurtje gezeten en geen enkel moment het gevoel gehad dat het hard stond dus wederom kan ik er niet over meepraten. bij de kharma luidspreker stond het beduidend harder maar ook daar vond ik het geen probleem

von schweikert, de kleine dual concentric monitor. in begin vond ik hem wat te fel/schel maar als je er even zat had het wel charme en een heel mooi stereo beeld, speakers waren niet aan te wijzen en gaven een lekker live gevoel. En dat terwijl ik normaal geen schweikert fan ben.

avantgarde & bryston......tooooeeeeet!!!! en dat vat het wel samen denk ik. een hele dure vuvuzela...sorry maar dat klinkt behoorlijk nep.

kharma was goed. alleen er stond een stuk basgitaar aan en dat zoemde echt rond mijn hoofd. zodra ik naar voren ging ziitten was dat echter weer weg.

mijn idee was dat het qua akoestiek daar echt niet best was als het om de mid lage tonen ging.

daarna zette marco een stukje jazz op geloof ik en dat klonk helder als glas, niks op aan te merken wel erg audiofiel geluid dus het klopte allemaal maar het raakte mij niet zoals bijv de DSS speakers dat wel konden.

sonics was leuk voor zo'n klein speakertje een behoorlijk vol geluid en een goede felheid in de sound. de presentatie was wat dubieus, lange gozer met bril vond zichzelf wel erg grappig geloof ik maar hij probeerde er wel iets van te maken en dat waardeer ik dan wel weer.

reference was /leek ook erg goed, 2 stelletjes zaten op de stoelen en leken niet van plan voorlopig nog op te gaan staan, beetje kouwe kak "wij zitten en hebben geen haast" dus dan sta je daar op elkaar gepropt en dan luistert dat natuurlijk k*t. maar wat ik hoorde klonk zeker oke.

nivo oha genomen vond ik wel oke. Ik ben niet zo van het afzeiken ( behalve avantgarde dan maar die verdiend dat dan ook)van anderemanns moeite. ik vond het een leuke show met helaas wat voorspelbare muziek, erg mooie spulletjes, vriendelijke mensen en helaas zal het volgend jaar wel ernstig druk zijn en zal de charme eraf zijn vrees ik.

ik denk dus dat we nu iets redelijk unieks hebben meegemaakt

iedereen die eraan meedeed bedankt

[...]Het meest geslaagde moment kwam namelijk 's avonds toen ik thuis op de bank plaatsnam en een muziekje opzette. De tevredenheid die ik toen ervaarde was mij deze dag meer dan waard.

Dat is natuurlijk wel een klassieker.

Ik zou pas naar een beurs gaan als ik behoefte had aan iets nieuws. Dus als ik ONtevreden zou zijn met mijn eigen set. Maar misschien diskwalificeer ik me zo als gediplomeerd audiofiel.

M :) rc

[...]Het meest geslaagde moment kwam namelijk 's avonds toen ik thuis op de bank plaatsnam en een muziekje opzette. De tevredenheid die ik toen ervaarde was mij deze dag meer dan waard.

Dat is natuurlijk wel een klassieker.

Ik zou pas naar een beurs gaan als ik behoefte had aan iets nieuws. Dus als ik ONtevreden zou zijn met mijn eigen set. Maar misschien diskwalificeer ik me zo als gediplomeerd audiofiel.

M :) rc

Ik ga naar een beurs om kennis te maken met producten of combinaties die mij onbekend zijn. Deze kennis kan je soms gebruiken om zwakke punten in je eigen set waar te nemen en te verbeteren, al dan niet met gebruikmaking van apparatuur die tentoongesteld werd. Ik ga niet naar een beurs omdat ik ontevreden ben met mijn eigen set.

Ik geef toe dat mijn concluderende zinnen wel klassiek zijn. Ik heb het echter nog nooit zo intens ervaren als na het bezoek aan de genoemde show/beurs.

Dat we onze ervaringen hier delen is natuurlijk prima, maar om nou een oordeel te kunnen geven nadat je 2 plaatjes gehoord hebt..?? En dan bovendien nog staande achter de paar stoelen die er soms waren opgesteld, of met je rug tegen de muur.

Ik denk niet dat dit lukt.

Ik ben vrij lang bij de Kharma - Oktave set geweest (ik kon zelfs even op de hot spot zitten.. ;) ). Ik heb daar de CD speler

Heeft er nog iemand geluisterd naar de Kanzy KAAM-1000 ?

Vriendelijke groet,

Jack

Eigenlijk niet...Die Tannoy bakken klonken dusdanig beroerd, dat ik er niet lang gebleven ben.

Maar Kanzy krijgt een herkansing.

Ze willen volgend jaar n.l. op onze audioclub komen demonstreren.

:)