velothrux Posted 25 oktober 2010 Report Share Posted 25 oktober 2010 [flauwe modus aan] Ah.. dus je gaat naar een beurs om ontevreden te worden [flauwe modus uit] M rc Uhm... Dat risico loop je natuurlijk wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 25 oktober 2010 Report Share Posted 25 oktober 2010 Dat we onze ervaringen hier delen is natuurlijk prima, maar om nou een oordeel te kunnen geven nadat je 2 plaatjes gehoord hebt..?? En dan bovendien nog staande achter de paar stoelen die er soms waren opgesteld, of met je rug tegen de muur. Ik denk niet dat dit lukt. Ik ben vrij lang bij de Kharma - Oktave set geweest (ik kon zelfs even op de hot spot zitten.. ). Ik heb daar de CD speler Link to comment Share on other sites More sharing options...
velothrux Posted 25 oktober 2010 Report Share Posted 25 oktober 2010 Dat we onze ervaringen hier delen is natuurlijk prima, maar om nou een oordeel te kunnen geven nadat je 2 plaatjes gehoord hebt..?? En dan bovendien nog staande achter de paar stoelen die er soms waren opgesteld, of met je rug tegen de muur. Ik denk niet dat dit lukt. Ik ben vrij lang bij de Kharma - Oktave set geweest (ik kon zelfs even op de hot spot zitten.. ). Ik heb daar de CD speler én de platenspeler gehoord en bovendien op twee plaatsen kunnen zitten om te luisteren. Ik kan je vertellen... een zinnige beschrijving van de klank lukt mij niet. Elke plaat klonk anders, elke CD klonk anders en de twee plaatsen ook nog behoorlijk anders. Laat staan wat ik in andere kamers hoorde. Oordelen... daarom maar niet doen.!! Het is niet meer dan een momentopname in een meestal verkeerde situatie (akoestiek, opname, soort muziek, luisterplek, enz.). Hier ben ik het niet mee eens. Vaak heb je aan tien tellen luisteren (naar een opname die je goed kent en op veel verschillende sets hebt gehoord) genoeg om al enkele belangrijke conclusies te trekken. Natuurlijk maakt de luisterruimte veel uit. Maar ik mag er toch wel vanuit gaan dat je de boel optimaal neerzet als je apparatuur van € 50.000 laat horen op een show? Kharma had echt wel de ruimte om wat te laten horen. Daarnaast merken sommigen op dat we maar niet teveel kritiek moeten geven. Ook daar ben ik het niet mee eens. Met kritiek moet je je voordeel doen. Sommigen hier weten al dat ik musicus ben. Ten eerste kijk ik zelf kritisch naar wat ik doe. Daarnaast waardeer ik het bijzonder als mensen na een concert feedback geven. Gelukkig is die meestal positief, maar ik kan ook felle negatieve kritiek waarderen. Daar leer je wat van. Dus, laten we gewoon eerlijk zeggen wat we vinden. Iedereen kan inschatten wat de kritiek waard is. Als ik de demo van Audio Note niet geweldig vond vanwege de kleuring, zegt dat misschien meer over mij, dan over Audio Note. Dat is duidelijk. Toch kan ook degene die de demo heeft opgezet met deze kritiek zijn voordeel doen. En ik twijfel er niet aan of dit forum door de betreffende personen wordt gelezen. Mijn conclusie blijft, dat ik de Xfi show meer heb gewaardeerd dan de AV-NU, maar dat ik (gelet op de indrukwekkende lijst van deelnemende merken) er meer van had verwacht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 25 oktober 2010 Report Share Posted 25 oktober 2010 Heeft er nog iemand geluisterd naar de Kanzy KAAM-1000 ? Vriendelijke groet, Jack Ik heb de Kanzy zien staan maar ben niet wezen luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 25 oktober 2010 Report Share Posted 25 oktober 2010 [flauwe modus aan] Ah.. dus je gaat naar een beurs om ontevreden te worden [flauwe modus uit] Uhm... Dat risico loop je natuurlijk wel. Welnee......... Als je gewoon tevreden bent met wat je hebt kun je hooguit constateren dat je veel, heel veel geld uit zou moeten geven om het eventueel beter te krijgen. Ik mocht demonstreren met een set van iets van anderhalve ton......klonk IMO erg goed maar ik kan dat nooit betalen dus is het zinloos om dat te willen. Bij die shows is het voor mij altijd 1 van 2: OF het klinkt nergens naar, OF ik kan het niet betalen (beide kan ook nog trouwens ). Neemt niet weg dat ik een heerlijk weekend heb gehad (waar ik nu even de tol voor moet betalen maar soit). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 oktober 2010 Report Share Posted 25 oktober 2010 Dat we onze ervaringen hier delen is natuurlijk prima, maar om nou een oordeel te kunnen geven nadat je 2 plaatjes gehoord hebt..?? En dan bovendien nog staande achter de paar stoelen die er soms waren opgesteld, of met je rug tegen de muur. Ik denk niet dat dit lukt. Ik ben vrij lang bij de Kharma - Oktave set geweest (ik kon zelfs even op de hot spot zitten.. ). Ik heb daar de CD speler Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 25 oktober 2010 Report Share Posted 25 oktober 2010 daarbij is het geluid thuis wat je gewend bent. dat klinkt altijd ....bekend en dus vaak okay. wat Hans zegt...een indruk is snel gemaakt. verder wat KT zegt of het boeit me niet of ik heb er het geld niet voor. zo'n beurs is ook alleen voor de spulletjes, de mensen de sfeer, het biertje erna. als ik de hele dag geen enkele goede set hoor, zal het me ook worst zijn als ik goede sets zie en het klinkt daar belabberd...jammer dan , kan er niet mee zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
velothrux Posted 25 oktober 2010 Report Share Posted 25 oktober 2010 Dat we onze ervaringen hier delen is natuurlijk prima, maar om nou een oordeel te kunnen geven nadat je 2 plaatjes gehoord hebt..?? En dan bovendien nog staande achter de paar stoelen die er soms waren opgesteld, of met je rug tegen de muur. Ik denk niet dat dit lukt. Ik ben vrij lang bij de Kharma - Oktave set geweest (ik kon zelfs even op de hot spot zitten.. ). Ik heb daar de CD speler én de platenspeler gehoord en bovendien op twee plaatsen kunnen zitten om te luisteren. Ik kan je vertellen... een zinnige beschrijving van de klank lukt mij niet. Elke plaat klonk anders, elke CD klonk anders en de twee plaatsen ook nog behoorlijk anders. Laat staan wat ik in andere kamers hoorde. Oordelen... daarom maar niet doen.!! Het is niet meer dan een momentopname in een meestal verkeerde situatie (akoestiek, opname, soort muziek, luisterplek, enz.). Hier ben ik het niet mee eens. Vaak heb je aan tien tellen luisteren (naar een opname die je goed kent en op veel verschillende sets hebt gehoord) genoeg om al enkele belangrijke conclusies te trekken. Natuurlijk maakt de luisterruimte veel uit. Maar ik mag er toch wel vanuit gaan dat je de boel optimaal neerzet als je apparatuur van € 50.000 laat horen op een show? Kharma had echt wel de ruimte om wat te laten horen. Daarnaast merken sommigen op dat we maar niet teveel kritiek moeten geven. Ook daar ben ik het niet mee eens. Met kritiek moet je je voordeel doen. Sommigen hier weten al dat ik musicus ben. Ten eerste kijk ik zelf kritisch naar wat ik doe. Daarnaast waardeer ik het bijzonder als mensen na een concert feedback geven. Gelukkig is die meestal positief, maar ik kan ook felle negatieve kritiek waarderen. Daar leer je wat van. Dus, laten we gewoon eerlijk zeggen wat we vinden. Iedereen kan inschatten wat de kritiek waard is. Als ik de demo van Audio Note niet geweldig vond vanwege de kleuring, zegt dat misschien meer over mij, dan over Audio Note. Dat is duidelijk. Toch kan ook degene die de demo heeft opgezet met deze kritiek zijn voordeel doen. En ik twijfel er niet aan of dit forum door de betreffende personen wordt gelezen. Mijn conclusie blijft, dat ik de Xfi show meer heb gewaardeerd dan de AV-NU, maar dat ik (gelet op de indrukwekkende lijst van deelnemende merken) er meer van had verwacht. Denk je dat een set alles laat horen wat ie kan wanneer die in zo'n luisterruimte wordt gezet...?? Nee, dat zeg ik niet. Ik vind het wèl een mager excuus om de ruimte als boosdoener aan te wijzen. Had er dan wat meer aan gedaan. Het is echt niet zo moeilijk om wat aan reflecties te doen. En misschien is de referentie CD die je thuis zo mooi vind klinken, helemaal niet zo goed opgenomen, of maskeert jouw set de onhebbelijkheden van die opname.????? Wederom, nee. Een referentie cd is pas een referentie, wanneer ik hem op veel verschillende sets heb gehoord. Als ik mij dan thuis vergaap aan een enorm 3D geluidsbeeld, dan kan ik toch niet zeggen dat mijn set een "onhebbelijkheid" maskeert? Daarnaast weet ik hoe de opgenomen instrumenten live klinken. Ik heb meestal ook snel een indruk, maar een echt oordeel is toch iets anders. Ik heb tijdens demo's heel slecht geluid gehoord en dezelfde set bij mensen thuis prachtig horen klinken. Een halve minuut is echt genoeg. Langer luisteren bevestigt over het algemeen mijn eerste conclusies. Misschien komt het doordat muziek mijn vak is en ik dagelijks klank beoordeel. Als ik bijvoorbeeld met een koor werk, kan ik de mensen ook niet eerst een uurtje of drie laten zingen voordat ik wat aan de klank ga doen. Dat moet na een paar tellen al kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 25 oktober 2010 Report Share Posted 25 oktober 2010 met een halve minuut ben je soms nog niet eens door het intro heen in een halve minuut heb je een beeld van hetgeen die set laat horen in die halve minuut , niet heel veel meer. om een speaker te beoordelen is vaak ook wel iets anders nodig dan de muziek die jij die dag daar gehoord hebt. dus geen tingel tangel als ik echt een speaker wil beoordelen dan gebruik ik toch snel minstens 2 soorten muziek. muziek is mijn hobby wat niets zegt over mijn gave of talent tot oordelen tov mensen die er hun vak van gemaakt hebben. er zijn vollop profesionals in meerdere professies te vinden die er geen snars van snappen kortom , ik ben het niet helemaal met je eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
velothrux Posted 25 oktober 2010 Report Share Posted 25 oktober 2010 met een halve minuut ben je soms nog niet eens door het intro heen in een halve minuut heb je een beeld van hetgeen die set laat horen in die halve minuut , niet heel veel meer. om een speaker te beoordelen is vaak ook wel iets anders nodig dan de muziek die jij die dag daar gehoord hebt. dus geen tingel tangel als ik echt een speaker wil beoordelen dan gebruik ik toch snel minstens 2 soorten muziek. Bijna alle sets heb ik beoordeeld met mijn eigen cd's. Ik was vroeg en kreeg altijd de gelegenheid om iets te luisteren van meegebrachte cd's. Alleen daar waar men alleen gebruikmaakte van streaming of vinyl heb ik niet kunnen luisteren naar mijn eigen muziek. Nogmaals; voor mij is een halve minuut meestal genoeg (hangt natuurlijk af van de muziek). Meer luisteren is prettig, maar niet noodzakelijk om tot conclusies te komen. Ik wil daarmee niet zeggen, dat een halve minuut voor iedereen genoeg is. muziek is mijn hobby wat niets zegt over mijn gave of talent tot oordelen tov mensen die er hun vak van gemaakt hebben. er zijn vollop profesionals in meerdere professies te vinden die er geen snars van snappen kortom , ik ben het niet helemaal met je eens Natuurlijk zegt dat niets. Ik kan alleen zeggen, dat ik serieus met mijn vak bezig ben. En ik hoop iets van muziek maken te begrijpen. Ik wil mij er niet op voor laten staan. Er zijn vast amateurs en hobbyisten waarvan ik nog wat kan leren. Ik zocht alleen naar een mogelijke verklaring van mijn "vaardigheid" om in een paar tellen een goed idee te hebben van de sterke en zwakke punten van een set. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 25 oktober 2010 Report Share Posted 25 oktober 2010 (...) Volgens mij hebben ze daar nog nooit van baffle step correctie gehoord. Dat is het effect dat lage tonen om de kast heen fietsen en zo theoretisch 6 dB aan energie kwijtraken waarvoor gecompenseerd moet worden. (...) Beste Threshold, Hmmm... het is toch zo dat alle Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 25 oktober 2010 Report Share Posted 25 oktober 2010 Ik ben helaas niet naar het circus geweest,maar een set van anderhalve ton is spinnerei Een beetje veel onzin,daar hoor je het geld niet er vanaf Laten jullie niks aan binden ,jullie moeten zelf aan de installatie werken om het goed voor mekaar te krijgen. Hulp is goed ,maar zelf oordelen en beslissen,en met simpele middelen lukt het best. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 25 oktober 2010 Report Share Posted 25 oktober 2010 Ik ben helaas niet naar het circus geweest,maar een set van anderhalve ton is spinnerei Een beetje veel onzin,daar hoor je het geld niet er vanaf Laten jullie niks aan binden ,jullie moeten zelf aan de installatie werken om het goed voor mekaar te krijgen. Hulp is goed ,maar zelf oordelen en beslissen,en met simpele middelen lukt het best. Juist dan is het leuk om zo'n beurs te bezoeken en erachter te komen dat de leuke Von Schweikertjes gewoon Dayton kastjes zijn die 150 dollar kosten. Stop daarin het drivertje (zal wel Seas o.i.d. zijn) en kijk het filtertje af, of maak je eigen filter, en klaar is Kees. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 25 oktober 2010 Report Share Posted 25 oktober 2010 Ik wil daarmee niet zeggen, dat een halve minuut voor iedereen genoeg is. Hallo, Voor een volledige beoordeling heb ik meestal wat meer tijd nodig. Toch heb ik vaak op de gang al een indruk van een set die binnen staat te spelen (wel met de deur open natuurlijk). Als de klankkleur me dan al niet bevalt, ga ik vaak niet eens naar binnen. Aspecten als los komen van speakers en stereobeeld en al of niet scherpe sss jes, kosten wat meer tijd. Dreunend laag hoor je op de gang al. Verder ben ik gisteren op beide shows geweest. Bij de AV-NU kom ik dus nooit meer. Waardeloos: alleen bij Analogue Audio was het in orde. Voor de rest: imponeergedrag! Gedreun, gesis te hard enz. We waren met zijn drie Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 25 oktober 2010 Report Share Posted 25 oktober 2010 Ik ben helaas niet naar het circus geweest,maar een set van anderhalve ton is spinnerei Een beetje veel onzin,daar hoor je het geld niet er vanaf Laten jullie niks aan binden ,jullie moeten zelf aan de installatie werken om het goed voor mekaar te krijgen. Hulp is goed ,maar zelf oordelen en beslissen,en met simpele middelen lukt het best. Juist dan is het leuk om zo'n beurs te bezoeken en erachter te komen dat de leuke Von Schweikertjes gewoon Dayton kastjes zijn die 150 dollar kosten. Stop daarin het drivertje (zal wel Seas o.i.d. zijn) en kijk het filtertje af, of maak je eigen filter, en klaar is Kees. Dat durf ik te betwijvelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 25 oktober 2010 Report Share Posted 25 oktober 2010 [...]Het meest geslaagde moment kwam namelijk 's avonds toen ik thuis op de bank plaatsnam en een muziekje opzette. De tevredenheid die ik toen ervaarde was mij deze dag meer dan waard. Dat is natuurlijk wel een klassieker. Ik zou pas naar een beurs gaan als ik behoefte had aan iets nieuws. Dus als ik ONtevreden zou zijn met mijn eigen set. Maar misschien diskwalificeer ik me zo als gediplomeerd audiofiel. M rc Ik ga naar een beurs om kennis te maken met producten of combinaties die mij onbekend zijn. Deze kennis kan je soms gebruiken om zwakke punten in je eigen set waar te nemen en te verbeteren, al dan niet met gebruikmaking van apparatuur die tentoongesteld werd. Ik ga niet naar een beurs omdat ik ontevreden ben met mijn eigen set. Ik geef toe dat mijn concluderende zinnen wel klassiek zijn. Ik heb het echter nog nooit zo intens ervaren als na het bezoek aan de genoemde show/beurs. Ik vind het ook vaak verfrissend om erachter te komen dat de eigen set thuis (in mijn geval al behoorlijk oud) zo slecht niet is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 25 oktober 2010 Report Share Posted 25 oktober 2010 Heeft er nog iemand geluisterd naar de Kanzy KAAM-1000 ? Vriendelijke groet, Jack Eigenlijk niet...Die Tannoy bakken klonken dusdanig beroerd, dat ik er niet lang gebleven ben. Maar Kanzy krijgt een herkansing. Ze willen volgend jaar n.l. op onze audioclub komen demonstreren. Ben er twee keer binnengelopen, en het resultaat was beide keren duf en zielloos. Meestal staat een slechte weergave voor hardheid, scherpte en schel geluid. Hier ontbrak ieder greintje dynamiek en levendigheid. Had ook het idee dat vooral de speakers de schuldigen waren. Zoniet dat heeft die versterker als verkoopprodukt een behoorlijk probleem. De Sonneteer/Pen Audio combi deed het prettig. Geen spektakel, maar prettig warm muzikaal. Een andere set die me opviel waren de kleinere (witte!) Leema 's (Stream CD en Pulse versterker) die een setje zwart glimmende Monitor Audio vloerstaandertjes aanstuurden. Op dat moment stond de Tragically Hip (zeg Canadese versie van de Black Crowes) te spelen, en dat deden ze heel overtuigend, met kleur en een aangename drive. Geeft ook weer eens aan wat het belang is van repertoire, want toen ik later terugkwam stond er zo'n tuttebel a la Krall een foute cover te kwelen, en hoewel tonaal nog steeds prima was het kunnen van de combi van alle spanning verdwenen. Had helaas niet door dat de X-fi op loopafstand was, dus dat heb ik dit jaar gemist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 oktober 2010 Report Share Posted 25 oktober 2010 [flauwe modus aan] Ah.. dus je gaat naar een beurs om ontevreden te worden [flauwe modus uit] Uhm... Dat risico loop je natuurlijk wel. Welnee......... Als je gewoon tevreden bent met wat je hebt kun je hooguit constateren dat je veel, heel veel geld uit zou moeten geven om het eventueel beter te krijgen. Ik mocht demonstreren met een set van iets van anderhalve ton......klonk IMO erg goed maar ik kan dat nooit betalen dus is het zinloos om dat te willen. Bij die shows is het voor mij altijd 1 van 2: OF het klinkt nergens naar, OF ik kan het niet betalen (beide kan ook nog trouwens ). Neemt niet weg dat ik een heerlijk weekend heb gehad (waar ik nu even de tol voor moet betalen maar soit). Het is toch mooi als je mag demonstreren met een set die je zelf ook mooi vind. Vermoedelijk is dat niet iedereen op zo'n beurs gegeven. Maar dat op de beurs staan niet in je kouwe kleren gaat zitten weet ik ook uit ervaring. Uitgeteld ben je erna. Dus je zult al wel in bed liggen, maar dan toch nog dit: het moet ook mogelijk zijn voor veel minder geld iets te laten horen dat de set thuis minstens naar de kroon steekt. het zit 'm vast niet in het peperdure. Ik krijg sterk de indruk dat de heren fabrikanten allemaal puur bij toeval tot iets komen wat 'wel lekker' klinkt. maar gericht op het doel af kunnen ze niet, kennelijk. Terwijl het wiel al uitgevonden is trouwens, ik heb het hier thuis (en velen met mij). Daarom ga ik ook niet naar zo'n beurs, want ik kan er niet doorheen horen hoe het in mijn opzet zou klinken. Tegen de tijd dat hier thuis iets stuk gaat hoop ik daar wat vorderingen in gemaakt te hebben. Het helpt natuurlijk enorm als je zoals Velo in de muziek zit. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 25 oktober 2010 Report Share Posted 25 oktober 2010 Waardeloos: alleen bij Analogue Audio was het in orde. Zo zie je maar dat indrukken kunnen verschillen. Hier kreeg ik juist het idee dat er een hele dikke prop stof onder de naald zat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 25 oktober 2010 Report Share Posted 25 oktober 2010 Mag ik even? Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 25 oktober 2010 Report Share Posted 25 oktober 2010 Ik ben helaas niet naar het circus geweest,maar een set van anderhalve ton is spinnerei Een beetje veel onzin,daar hoor je het geld niet er vanaf Laten jullie niks aan binden ,jullie moeten zelf aan de installatie werken om het goed voor mekaar te krijgen. Hulp is goed ,maar zelf oordelen en beslissen,en met simpele middelen lukt het best. Mee eens Wollie Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 oktober 2010 Report Share Posted 25 oktober 2010 (...) Volgens mij hebben ze daar nog nooit van baffle step correctie gehoord. Dat is het effect dat lage tonen om de kast heen fietsen en zo theoretisch 6 dB aan energie kwijtraken waarvoor gecompenseerd moet worden. (...) Beste Threshold, Hmmm... het is toch zo dat alle ècht lage frequenties meterslange geluidsgolven produceren? En dat die (voor een groot deel) "om de kast fietsen" en vervolgens een muur, vloer of plafond raken? En dat alle ècht lage frequenties waarvan de golf zó lang is dat die nog in gelijke fase met de basspeaker wordt gereflecteerd (fasehoek van inval = fasehoek van uitval) een energiewinst van 3 dB per reflectie oplevert? De fasestep levert toch pas energieverlies op, wanneer er (bij stijgende frequentie) fasetegenstelling ontstaat tussen het directe geluid van de speaker en de reflecties van wanden e.d.? Het fasestep-verhaal is nogal ingewikkeld, en hangt af van de akoestische omstandigheden en de plaatsing van de speakers. (Tenzij je in een dode kamer / echovrije ruimte zou wonen, natuurlijk...) Wat we overigens ook niet moeten vergeten, is dat fysieke afstand tussen de beide woofers in een stereo-set ervoor zorgt dat die - afhankelijk van de frequentie -ten opzichte van elkaar zowel in als uit fase weergeven: elkaar dus versterken en verzwakken, afhankelijk van de looptijd. Dat maakt het nòg ingewikkelder... Beste Spido, A Wat je zegt klopt, daarom had ik het over de theoretische 6 dB. Vaak blijft er een dB-tje of 4 over, door de effecten die jij noemde. Onder de 500Hz zien lage frequenties de baffle niet meer en stralen ze 360 graden rond, zogenaamd 4pi i.p.v. de halve bol die je hebt bij hogere frequenties. Bij een 3-weg kun je daar heel mooi omheen filteren, maar bij een 2 weg gaat dat soms wat moeilijker. B (...) De kleuring bij Audionote had ik ook gehoord, al heel snel. Het kan ook ergens anders aan liggen, maar het klonk als extreme kleuring van de kast (die was niet van speksteen maar van blijkbaar heel dun hout ) en na wat langer luisteren blijft die eerste indruk overeind. Beste Threshold, Ad A De +3 dB "winst" per reflectiewand, die ik noemde, is theoretisch en houdt geen rekening met verliezen door absorptie of transport. Een deel van de energie wordt immers in muren, vloer, plafond omgezet in warmte (adiabatisch - isothermisch), of gaat daar gewoon dwars doorheen (lekken). (Lekker voor de buren!) Maar wat ook van belang is: de koppeling van directe output vanaf de luidsprekers met de reflecterende muren speelt zich af in het frequentiebereik waarin ook de eigentonen / staande golven worden opgewekt. Vooral wanneer luidsprekers dicht bij hoeken zijn geplaatst, kunnen pieken tot wel +10 dB voorkomen! Ad B Audionote moet eigenlijk óók maar audiostoned worden... (Bob Dylan: "Everybody must get stoned!" ("Rainy Day Women #12 & 35", album "Blonde on Blonde", 1966.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 26 oktober 2010 Members Report Share Posted 26 oktober 2010 Ga'k straks doen... Ben benieuwd wat je er van vind Tja, erg moeilijk. In de eerste plaats werden er luidsprekers gebruikt die ik erg hoog heb zitten, maar waarvan mijn ervaring is dat hier gewoon veel stroom voor nodig is. Gezien het ontwerp van de Kanzy vind ik dat dus verkeerd gekozen. Dan de ruimte, als je zoveel pretenties hebt als Kanzy kún je (in mijn optiek) niet in zo'n beroerd kleine ruimte gaan demonstreren. Zorg dan voor een mooie grote ruimte, alles ruim en vrij opgesteld en geef een spetterende demo. Bestaat een dergelijke mogelijkheid niet, zorg dan desnoods slechts voor een statische display, maar doe het niet op deze manier. In ieder geval, tijdens de 2 minuten dat ik even rustig kon luisteren was ik niet onder de indruk. Wel veel detail, maar de vewachtte druk en autoritet kon ik in dit korte tijdsbestek niet ontdekken. De dimensies waren in deze situatie ook niet naar verwachting. Ik ga hier dan ook geen conclusies uit trekken, ik zal hem binnenkort nog wel ergens in de juiste omstandigheden gaan beluisteren, dan verwacht ik er eigenlijk veel meer van. Wel wil ik nog een kleine kanttekening maken betreffende het ''showgeluid''. Ook deze keer was het weer zo, op de vrijdag moet er tegen de avond opgebouwd worden waarna er op zaterdag al een geweldige sound wordt verwacht. Leuk natuurlijk, maar niet te doen. Zeker in het hogere segment, waarbij alles moet kloppen, is dat gewoonweg onmogelijk. Op de laatste showdag (en dan vaak nog tegen het eind van de dag) begint een set vaak pas weer dat te krijgen wat het moet doen. Dit is geen excuus, ook geen uitvlucht voor dergelijke shows, het is gewoon realiteit waar we steeds weer mee te maken krijgen. Om hier een voorbeeld van te geven, (en sorry dat ik je als voorbeeld gebruik Hans) neem de Watt Puppy's van HvL. Fantastische speakers waarmee een geweldig resultaat kan worden gehaald. Hans is al een maand bezig om alle puzzelstukjes op zijn plek te laten vallen zodat alles klopt en het maximale uit de set kan worden gehaald. Wat nu als dit op vrijdagavond voor zijn deur neer wordt gezet met de medeldeling ''morgen komt het hele forum langs voor een impressie''? Ga daar maar aanstaan! Dat is eigenlijk gewoon niet te doen. Zie dergelijke shows dan ook beter als iets waar je een indruk op kan doen, bij gebleken interesse maak je bij de dealer een vervolgafspraak, daar is dan beter een conlusie te trekken. Dat men showsituaties vergelijkt met de set thuis die in jaren langzaam is opgebouwd en getuned is simpelweg niet reeel. Laat hier uw gedachten nog maar eens over varen voor er weer met de fakkel in de rondte wordt gegaan. O ja, voor wie de Octave/Kharma setup nog een keer onder echt goede omstandigheden wil horen, op 6 en 7 november doen we dat nog een keer dunnetjes over in Amsterdam bij A10 Audio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 26 oktober 2010 Members Report Share Posted 26 oktober 2010 (edited) Toppie software ook weer hier, 1 x klikken, 3 minuten wachten, en daar staat je bericht 2 maal.... Edited 26 oktober 2010 by Arden Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 26 oktober 2010 Report Share Posted 26 oktober 2010 Beste Arden, Ik begrijp dat het lastig is om in een avondje alles goed te krijgen. Toch filtert het wel het een en ander uit. Zo had Hanze hifi meerdere speakers meegenomen en koos voor de beste - de kleinste - voor die specifieke ruimte. Je weet van tevoren wel hoe groot de kamer is, dus je kunt al een inschatting maken van wat waarschijnlijk wel en niet gaat werken. Veel mensen wonen in zo'n relatief kleine kamer van niet meer dan 20 m2. Daar ga je geen Wilson of Kharma in zetten. Ik heb persoonlijk wat moeite met speakers als de Wilson waar je zo aan moet "pielen" om het geluid goed te krijgen... Is het afstraalgedrag van die dingen zo complex dat het maar op 1 manier goed klinkt? Dan is het gewoon geen goede speaker, althans: voor de verkoop. Ik denk dat alle grote merken al lang voorbij dit experimenteer stadium zijn en het afstraalgedrag onder controle hebben, zodat ze in veel kamers goed klinken. Nu over die buizenversterker. Nu zitten er mensen in zo'n kleine kamer te luisteren naar 2 hele grote klassieke Tannoys. Wat hoor je dan? Ik schat: 40% de kamer, 40% de Tannoys, 19% het bronmateriaal, 1% versterker. Als je hier 50% of meer van de versterker zou moeten horen, dan is het de slechtste die ik ken! Het was dus een onzinnige demo. Ook ik vond het muf en vlak klinken. De enige zinnige versterker demonstratie zou zijn als een AB demo met een hoog rendement-speaker aangesloten op een bekende transistorversterker en de buizenbak in kwestie. Op zo'n show kun je best wat horen. Neem de tijd om de akoestiek van de luisterruimte tot je te nemen en hoor de karakteristieken van de speaker, daarbij wetende dat het wel eens meer kan dreunen dan thuis, het stereobeeld in een kleine kamer niet optimaal is. Wil je grote speakers verkopen, dan moet je ook een grote kamer huren in dat hotel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts