Jump to content

Op Bezoek Bij Johnhifi

Sodejuu
 Share

Recommended Posts

Na afloop van de phonotrappen"test" in Roermond, nodigde Johnhifi me weer uit om bij hem te komen luisteren. De eerste poging dat te doen was 1 week eerder gepland, maar die was letterlijk in het water gevallen. De vrijdag ervoor was er een moesonachtige zondvloed over Roermond gekomen. Door een lek in het dak, stond het huis van Tom (de echte naam van Johnhifi) helaas blank.

De tweede poging lukte dus wel en afgelopen zaterdagmiddag ben ik dus naar stadgenoot Tom gegaan, bepakt en bezakt met muziek, kabels en een paar tweakspulletjes.

Tom woont in een oud huis dat hij enkele jaren geleden gekocht heeft. De buurt is erg rustig en een paar jaar geleden in z'n geheel opgeknapt. Vroeger was het een volksbuurt. Sinds de opknapbeurt is er toch wel veel veranderd. De straat loopt dood en daardoor blijft de buurt nu veel netter.

Tom zat blijkbaar al te wachten, want toen ik aanbelde ging de deur ook al gelijk open. Als je binnenkomt zie je links al gelijk de imposante Reference 3A speakers staan. Dit model kende ik nog niet. Reference is vooral bekend dooe de monitoren, maar hier stond een serieuze zuil te pronken. Omdat Tom nogal wat apparatuur heeft waarmee hij behoorlijk afwisselt, heeft het weinig zin een opsomming te geven van de set. Vandaag werd gespeeld met een Unison Research geintegreerde versterker die onlangs een modificatie heeft gekregen (andere buizen etc). Nu is het ook mogelijk met de Unison de speakers aan te sturen. Als bron diende een Meridian en een Sony cd-speler. De laatste werd na een tijdje vervangen door een Micromega Solo. Naast de Meridian staat de Sphinx Phono en eronder een ASR bakbeest dat die dag dus niet gebruikt werd.

De speakers staan midden in de kamer, gericht naar de voorgevel, waar een comfortabele hoekbank staat. De ruimte is ca 3½m breed en ongeveer 7m lang.

De set, die dus achter de linker speaker tegen de muur staat is wel een mooi geheel. Tom let op kwaliteit en design. Zo is alle apparatuur zwart of zwart acryl. Alleen de draaitafel, een Transrotor, es van doorzichtig acryl. Erop staat een SME series III arm met een Grado Refence Master erin. Alle apparatuur is door Tom van een wisse dood gered. Hij koopt nl niks nieuw

Tom had de set de vrijdag ervoor zo neergezet. Hij is blijbaar nog zoekende hoe alles moet komen te staan.

Nadat Tom me iets te drinken had aangeboden begon de luistersessie. Het eerste dat opvalt is de rust die je waarneemt. De set klinkt gecontroleerd en enigsins "laid back" zoals Hans van Liempd dat placht te noemen. Het basfundament is wat aan de dunne kant, maar voldoende en makkelijk en strak. Het midden is prima voor elkaar. Bovenin is wel een vervelend randje te horen bij S-, F- en T-klanken. De oorzaak daarvoor wijtte ik aan de vdHul CS-122 LS kabel, maar blijkbaar geeft een andere LS-kabel eenzelfde resultaat. De vraag is nu, wat zorgt ervoor dat je dergelijke harde klanken in het hoog krijgt en hoe krijg je het weg.

De muziek waar Tom op dit moment naar luistert is voornamelijk Singer/Songwriter. Royal Wood en Bonnie "Prince" Billie passeren de revue. De eerste is echt goed. De stem staat mooi en klopt. De piano is wat klein, maar je hoort wel dat het een vleugel is. Alles wart op de juiste plaats "in de ruimte" neergezet en je krijgt genoeg "info" over de plek waar het opgenomen is. Bij Bonnie Billy is het net zo, al wordt ik een beetje kriegel van de breekbare stem van de man. Ik kan daar nu eenmaal erg slecht tegen. Stemmen zoals Roy Orbison, Neil Young, de laatste opname van Johnny Cash en dus ook Bonnie Billy zijn dus helemaal niet aan mij besteedt. Bonnie verdwijnt dan ook weer snel uit de cd-speler.

Vervolgens gaat mijn Bluezeum album erin om te horen hoe het laag is. Zoals reeds eerder gezegd is het laag ook hier wat dun, maar het is er wel. De basgitaar en basklarinet zijn makkelijk van elkaar te onderscheiden en goed te volgen. Ondanks dat het wat dun is, is zit het wel goed met het laag. De ss-en en t's blijven echter prominent aanwezig.

Na nog wat diverse cd-s te hebben beluisterd gaan we over naar de platenspeler. Vorige week bleekd at de Sphinx Phono niet onder doet voor de AT8000. Beiden kregen evenveel stemmen. De Sphinx klinkt strakker dan de AT. Dat was nu ook merkbaar. Met plaat klinkt de set nog wat dunner. NIet verkeerd, maar wel wat dun dus. Misschien dat door wat instellingen te veranderen dit op te lossen is. Nu staat de phono iig "volgens het boekje".

We hebben tijdens het luisteren vooral gepraat over muziek, stijlen, design en de 2de hands markt. De sessie verliep iig erg snel en voor we het wisten moest Tom alweer naar een ander afspraak.

Ik heb iig genoten van de middag en ik kan alleen maar zeggen dat deze audioset op een behoorlijk niveau staat te schitteren. Natuurlijk zijn er verbeterpuntjes. Die heeft iedereen imeers wel. Maar je kunt er zeker met veel pelzier naar luisteren en dat ook nog eens uren lang.

Bij deze wil ik Tom dan ook bedanken voor de uitnodiging. Het was echt een geslaagde middag.

P.S.: Mocht Tom het nodig vinden, mag hij een opsomming van zijn set geven ;)

Het was zeer zeker een geslaagde middag! Altijd leuk om te ouwhoeren met een mede-audioliefhebber. Zeker als je muzikaal ook nog eens behoorlijk wat raakvlakken hebt. Alleen onbegrijpelijk dat je Bonnie Prince Billie niet kan waarderen... ;)

De set waar we naar luisterden was de Meridian 508, de Micromega Solo H, de Transrotor Galileo, de Unison Research S6, de Sphinx Phonostage en de Reference 3A Aura, oftewel de Master 5. Naar ik meen destijds het topmodel uit de range.

En het klopt inderdaad wat Roger zegt. Ik ben de laatste tijd erg aan het schuiven met de meubels en de set, een ideale inrichting heb ik nog niet gevonden.

De S klanken krijg ik moeilijk onder controle. Roger raadde me aan andere speakerkabel te proberen en diezelfde avond heb ik de Linn K20 die ik nog had liggen aangesloten. Dat had geen (voor mij) merkbaar resultaat. Ook het vervangen van de S6 door mijn ASR Emitter 1+ leverde niets op. Zelfs het vervangen van de Ref 3A door de Thiel CS1.5 veranderde er niets aan! Ik heb het vermoeden dat er iets aan de plaatsing of akoestiek mankeert, maar w

Inderdaad een leuke review...

Maar minder leuk dat het tonaal niet klopt. Ik denk dat het toch alles met de speakeropstelling en akoestiek te maken heeft. Speakers midden in de ruimte geven meestal een prachtig stereobeeld, maar krijgen daar vaak de ruimte niet met laag gevuld.

Dat scherpe krijg je mischien wat milder door de speakers wat rechter te zetten. Wat meer demping in de kamer zou ook kunnen helpen. De electronica kan ook de oorzaak zijn. Dat twee verschillende versterkers hetzelfde laten horen, kan ook betekenen dat beide versterkers wat scherp zijn.

:)

ik ben dat van die master toch niet gewend hoor. die prominente ss

Dat klopt ook niet, dat hebben die speakers niet in zich. Het feit dat alles dat ik tot nu toe probeerde aan andere bronnen, andere kabels en andere versterkers, zelfs andere speakers, het niet opgelost heeft doet mij inderdaad vermoeden dat het toch aan de akoestiek of plaatsing ligt. Maar, zoals Roger kan beamen, mijn kamer is niet kaal en niet 'hol'. Integendeel, hij staat behoorlijk vol

ik ben dat van die master toch niet gewend hoor. die prominente ss

Dat klopt ook niet, dat hebben die speakers niet in zich. Het feit dat alles dat ik tot nu toe probeerde aan andere bronnen, andere kabels en andere versterkers, zelfs andere speakers, het niet opgelost heeft doet mij inderdaad vermoeden dat het toch aan de akoestiek of plaatsing ligt. Maar, zoals Roger kan beamen, mijn kamer is niet kaal en niet 'hol'. Integendeel, hij staat behoorlijk vol

De S klanken krijg ik moeilijk onder controle. Roger raadde me aan andere speakerkabel te proberen en diezelfde avond heb ik de Linn K20 die ik nog had liggen aangesloten. Dat had geen (voor mij) merkbaar resultaat. Ook het vervangen van de S6 door mijn ASR Emitter 1+ leverde niets op. Zelfs het vervangen van de Ref 3A door de Thiel CS1.5 veranderde er niets aan! Ik heb het vermoeden dat er iets aan de plaatsing of akoestiek mankeert, maar w

Met mijn vorige luidsprekers kon het ook redelijk scherp, of toch hoog

S klanken weet ik zo niet meer maar mss kunnen Onno en Hans en Miracle en ... daar iets over kwijt

Ondanks de woonkamer hier redelijk gevuld is, knapte alles op nadat ik de 1e reflectiepunten heb aangepakt + een tapijt op de grond. Zelfde componenten maar dus minder scherp. Met de nieuwe luidsprekers is het nog beter en meer in evenwicht allemaal.

De muziek kletterde en schetterde mij voordien om de oren. Hebben de boys mij toen geleerd.:)

De S6 heb ik nooit scherp weten klinken hoor, mss ligt het aan de nieuwe buizen.

Ik ga vr akoestiek en opstelling en dan pas de versterker. Over de luidsprekers kan ik helemaal niets zeggen, ken ze niet.

Suc6

Stef

Inderdaad een leuke review...

Maar minder leuk dat het tonaal niet klopt.

Wie zegt dat..... <_<

Hij heeft gelijk, er is iets niet in de haak. Valt niet te ontkennen, het is nu zaak om het op te lossen. :)

EDIT: ik heb zojuist eens een andere test gedaan. Ik haalde mijn Sony SCD-555ES cd speler uit de HT ruimte naar beneden en sloot rechtstreeks op de hoofdtelefoonuitgang mijn Sennheiser HD600 aan. En warempel, dezelfde 'scherpe' S klanken in die ene CD (Van Gogh by Van Eck) die ik als een soort van referentie gebruik, maar ook in al die andere cd's waarbij we het zaterdag ook constateerden.

Kan iemand bevestigen of ontkennen dat deze Sony cd speler en de Sennheiser van huis uit scherpe S klanken bezitten?

John, wat duurkoop is , hoef niet goed te zijn :D

Het apparaat krijgt lovende reacties en de Sony SCD-555ES klinkt niet,dat wordt trollen snotten :D

Sony klinkt normaal muzikaal :)

zal wel bij deze, aan cd liggen,

probeer eens via sacd af te spelen

de mijne Sony en de Meitner kan dat

EDIT: ik heb zojuist eens een andere test gedaan. Ik haalde mijn Sony SCD-555ES cd speler uit de HT ruimte naar beneden en sloot rechtstreeks op de hoofdtelefoonuitgang mijn Sennheiser HD600 aan. En warempel, dezelfde 'scherpe' S klanken in die ene CD (Van Gogh by Van Eck) die ik als een soort van referentie gebruik, maar ook in al die andere cd's waarbij we het zaterdag ook constateerden.

Kan iemand bevestigen of ontkennen dat deze Sony cd speler en de Sennheiser van huis uit scherpe S klanken bezitten?

Ik heb verschillende Sony CD spelers gehad. Allemaal hadden in het hoog wel wat van dat scherpe. Mijn Consonance heeft dat veel minder. Toch denk ik dat het veel met de opname op CD te maken heeft.

Zacht opgenomen CD's hebben er n.l. veel minder last van. Het zijn vooral die "moderne" overstuurde opnamen die dat probleem extreem hebben.

Ik snap er inmiddels niets meer van. Dus ga ik binnenkort eens ergens een set beluisteren die geen scherpe S klanken heeft. Dan doe ik die ene cd erin en hoor ik vanzelf of het aan de opname ligt of aan mijn set.

En ik moet zeggen, sinds Roger op bezoek is geweest valt het me pas

Ik snap er inmiddels niets meer van. Dus ga ik binnenkort eens ergens een set beluisteren die geen scherpe S klanken heeft. Dan doe ik die ene cd erin en hoor ik vanzelf of het aan de opname ligt of aan mijn set.

En ik moet zeggen, sinds Roger op bezoek is geweest valt het me pas écht op dat het zo is. Ik meende het eerst ook wel al te horen maar het stoorde me niet. Dit heb ik Roger ook verteld trouwens. ;)

Roger is gisteren bij mij geweest en (bof ik even) geen scherpe S-en :)