kappa7 Posted 23 februari 2013 Report Share Posted 23 februari 2013 Hallo George, Ik heb een andere versterker neergezet ===> Geluid is nog beter geworden. Ik heb een andere tuner neergezet ====> Geluid is nog beter geworden. Simpele conclusie: de luidsprekers zijn geen beperkende factor, die geven het slechts door. Voor de aankoop heb ik heel wat research gedaan en ik verwacht niet dat er betere luidsprekers zijn in deze prijsklasse. Die aan mijn lange wenslijst voldoen. Ze hadden allemaal wel wat ... Ook die in een veel duurdere prijsklasse. Ik wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Maar ondanks een maanden lange speurtocht vooraf, heb ik ze niet gevonden. Verder zit ik meet technisch wel aan het maximum wat je met buizen en tuners kunt bereiken. Het is wel goed zo Groet, Jack Maar dan ben je toch niet klaar? Er zijn dan dus mogelijkheden om de installatie nog beter te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 februari 2013 Report Share Posted 23 februari 2013 Maar dan ben je toch niet klaar? Er zijn dan dus mogelijkheden om de installatie nog beter te krijgen. Hoe dan? Natuurlijk kan ik er méér geld tegenaan gooien. Maar ik verwacht niet, dat er veel buizen versterkers zijn die dit kunnen (ook niet die dure) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 februari 2013 Report Share Posted 23 februari 2013 Ik ook niet daarom verdenk ik ook je speakers als bottel nek. Maar daar mee wil ik niet zeggen dat het nu niet goed is. In tegen deel zelfs. Het wil er bij mij gewoon niet in dat een mens klaar kan zijn. Mooier en beter kan immers altijd wel, natuurlijk zal daar wel weer de nodige doekoes bij moeten maar daar had ik het maar even niet over. Maar dat is natuurlijk vaak wel zo, zeker op het niveau waar jij op speelt is 10% beter vaak 100% meer in de kosten. Of je dat er voor uit wil geven is een vraag die je alleen zelf kunt beantwoorden. Ik wil alleen zeggen dat ik het moeilijk kan geloven dat iemand echt klaar is. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 februari 2013 Report Share Posted 24 februari 2013 Nou voor de liefhebber, dan kun het nog iets "tweaken" met kabels b.v. De 2e harmonische die normaal bij buizenversterkers voor een wat "warm" geluid zorgt is voldoende onderdrukt aan die 3e die voor een wat "helder" geluid zou kunnen zorgen kun je nog iets onderdrukken. Hier een vergelijkbaar plaatje in dit geval een tuner waar de 3e harmonischen wat sterker is Ander kabeltje.... Nu zijn de 2e en 3e harmonischen nagenoeg even sterk, geen van de 2 zal meer overheersen. Dit is volgens mij een leuke en heel betaalbare tweak. Wil je een nog beter geluid, laten we de kant eens opgaan van "betere" luidsprekers. Ik heb nu een makkelijk aan te sturen 2weg met een hoog rendement en doordat de kast niet zo groot is een mooi afstraal gedrag. Dan ga je richting 3 weg maar dan haal je, je weer andere zaken op je hals. Ik had hiervoor prima Translators Impact 50 ondanks de Ikea akoestiek aanpassingen kreeg ik het laag nooit helemaal lekker. Het was strak, maar net even te veel. Ook kwam het geluid niet helemaal los, zoals een monitor dat zo mooi door het ontbreken van een grote kast kan. 3 weg moet ook een hoog rendement hebben zeker 90dB bij 1 watt in dan blijft de vervorming van de versterker lekker laag en veel harder speel ik toch niet. Een update zou een hele lichte haast massaloze bandtweeter kunnen zijn. Laten we voor het gemak eens bij hetzelfde merk blijven, dan kom ik bij de Sound Stone 20 dat is een niet al te fors 3 weg systeem kost €5100 per set. Bij de leverancier kan ik testen of mijn versterker deze luidsprekers kan aansturen. Ik verwacht geen problemen. Maar of dat zelfde 3 weg systeem weer niet dezelfde problemen geeft dan die Impact 50 is maar afwachten. Dus je kan wel iets willen, maar het moet ook kunnen in de ruimte waar je speelt. Oja die Impact 50' s spelen bij dochterlief heel mooi. Aangestuurd door zo'n zelfde buizen versterker, maar haar kamer is gewoon een stuk groter. En dit zijn nog maar een paar overwegingen, er zijn er veel meer. Wat ik nu heb staan heeft volgens mij een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Op een gegeven ogenblik ben je volgens mij wel uit geëxperimenteerd en wij zijn dik tevreden. De set staat elke dag uren lang aan en de TV meestal uit .... want ook mijn vrouw is muziekliefhebber. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 24 februari 2013 Report Share Posted 24 februari 2013 Tevreden zijn en blijven is ook een kunst. Natuurlijk kan alles beter, ook een set van 2 ton. Maar als je het ene verbetert, verslechtert het andere, dat heb je al gauw bij vervanging van grote onderdelen. Dan kun je je beter concentreren op de kleine onderdelen, de componenten. Dan haal je het onderste uit de kan van je bestaande set. Apparaten vervangen geeft altijd compromissen, en dan kun je weer opnieuw beginnen. Prima natuurlijk, als dat je hobby is. Als het leven saai wordt is dat een mooie kans. Maar wat is er nou saai aan een retegoeie set? Is die saaiheid niet het teken dat er toch iets kriebelt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 februari 2013 Report Share Posted 24 februari 2013 Klopt Jack, écht mooie muziekweergave went nooit. Daar ben je nooit mee klaar! Ik ga weer lekker luisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 24 februari 2013 Report Share Posted 24 februari 2013 Nou voor de liefhebber, dan kun het nog iets "tweaken" met kabels b.v. De 2e harmonische die normaal bij buizenversterkers voor een wat "warm" geluid zorgt is voldoende onderdrukt aan die 3e die voor een wat "helder" geluid zou kunnen zorgen kun je nog iets onderdrukken. Hier een vergelijkbaar plaatje in dit geval een tuner waar de 3e harmonischen wat sterker is Ander kabeltje.... Nu zijn de 2e en 3e harmonischen nagenoeg even sterk, geen van de 2 zal meer overheersen. Dit is volgens mij een leuke en heel betaalbare tweak. In meerdere opzichten interessant. Voordat ik hieruit verkeerde conclusies trek: Kun je iets vertellen over de nauwkeurigheid van jouw meetketen? En kun je iets vertellen over de reproductie van je meetresultaten? Kun je ook iets zeggen over de hoorbaarheid van signaaltcomponenten in muziek met een amplitude van -70 dB? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 februari 2013 Report Share Posted 24 februari 2013 Dit is gemeten met, 24bit 48khz 2 kanalen te gelijk. Hoger kan ook, maar één kanaal. Wat "hoorbaar" is, daar zijn, en blijven de meningen over verdeeld. Een van mijn leraren Menno van de Veen heeft het zelfs over nano watts. En heeft daar een heel model voor gemaakt met een aantal metingen ter bewijs. Meerdere mensen vinden zo'n Marantz ST-17 standaard wat scherp en plat klinken. Subjectief dus. Objectief is -70dB natuurlijk extreem laag. Het zijn verschillen die ik zichtbaar kan maken, die mensen kennelijk kunnen waarnemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 24 februari 2013 Report Share Posted 24 februari 2013 Dit is gemeten met, 24bit 48khz 2 kanalen te gelijk. Een van mijn leraren Menno van de Veen heeft het zelfs over nano watts. Objectief is -70dB natuurlijk extreem laag. Het zijn verschillen die ik zichtbaar kan maken, die mensen kennelijk kunnen waarnemen. Het viel mij op dat zowel de ruisvloer rond 500 Hz als de piek bij 50 Hz (die uit je meetketen komt?) in beide grafieken een andere waarde hebben terwijl de amplitude van de testtoon gelijk blijft. Met nauwkeurigheid bedoel ik de foutmarge in de meetresultaten, dat is iets anders dan de resolutie van de ADC. Het heeft weinig zin om een meting te doen met tien cijfers achter de komma als de gehele meetketen één cijfer achter de komma onnauwkeurig is. Met reproductie bedoel ik de mate waarin opeenvolgende metingen hetzelfde resultaat geven. Van der Veen heeft het over nanowatts? Reken eens uit hoeveel dB honderd nanowatt is als je uitgaat van een referentie van 1 watt. Dan kom je tot de conclusie dat Van der Veen een goed ontwikkeld gevoel heeft voor dramatiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 februari 2013 Report Share Posted 24 februari 2013 De meetopstelling is niet ideaal, hij pikt wat brom op, is tijdens de cursus geijkt. Het meten aan versterkers gaat goed. Voor tuners zeker goed genoeg. Ik kom in het gebied waar vanaf gemeten wordt, 1Khz op bijna dezelfde waardes als professionele meetapparatuur. Nanowatt = 10-9W dus -90dB t.o.v. 1 watt Ik heb vertrouwen in mijn leraren, ze onderbouwen hun onderzoeken, publiceren op AES Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 24 februari 2013 Report Share Posted 24 februari 2013 hm 90 db, das gewoon de s/r verhouding van mijn tuner. hear hear Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 24 februari 2013 Report Share Posted 24 februari 2013 De meetopstelling is niet ideaal, hij pikt wat brom op, is tijdens de cursus geijkt. Het meten aan versterkers gaat goed. Voor tuners zeker goed genoeg. Ik kom in het gebied waar vanaf gemeten wordt, 1Khz op bijna dezelfde waardes als professionele meetapparatuur. Nanowatt = 10-9W dus -90dB t.o.v. 1 watt Ik heb vertrouwen in mijn leraren, ze onderbouwen hun onderzoeken, publiceren op AES Niet helemaal mee eens. Ik gebruik wel als waar een andere kaart en een meetkast die met behulp van het ZBA forum is gemaakt maar constateer dan wel degelijk variabelen tijdens het meten. Met name bij het op pikken van brom is de set erg gevoelig. Leg de meet kabels maar iets anders (in mijn geval standaard meetsnoer RG58) dan zal je al verschil waarnemen in de metingen. Dat is denk ik het punt dat r.a.v.o.n. wil maken. Tijdens meten moet je bij elke meting jezelf afvragen of het geen gemeten is ook klopt en reproduceerbaar is. Soms meet ik daarvoor wel een aantal keer terwijl ik de verbindingen en routes van de kabels controleer. Meten is weten maar wat meten we nu eigenlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 25 februari 2013 Report Share Posted 25 februari 2013 De meetopstelling is niet ideaal, hij pikt wat brom op, is tijdens de cursus geijkt. Het meten aan versterkers gaat goed. Voor tuners zeker goed genoeg. Ik kom in het gebied waar vanaf gemeten wordt, 1Khz op bijna dezelfde waardes als professionele meetapparatuur. Nanowatt = 10-9W dus -90dB t.o.v. 1 watt Ik heb vertrouwen in mijn leraren, ze onderbouwen hun onderzoeken, publiceren op AES Niet in jou, jij probeert alleen maar mensen onderuit te halen. -70 dB is het juiste antwoord voor 100 nanowatt, -90 dB voor 1 nanowatt. 100 nanowatts zijn ook nanowatts. Het meetresultaat wat je laat zien is om de redenen die ik eerder gaf niet geschikt om er conclusies uit te kunnen trekken zoals jij doet. Dat heeft niets te maken met vertrouwen in andeeren maar met een goed begrip van de meettechniek. Je moet constant kritisch zijn op je meetresultaten en het kan ook geen kwaad om je docenten af en toe scherp te houden met wat kritische inhoudelijke vragen. Doe er je voordeel mee en voel je niet zo snel aangevallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 25 februari 2013 Report Share Posted 25 februari 2013 Tijdens meten moet je bij elke meting jezelf afvragen of het geen gemeten is ook klopt en reproduceerbaar is. Dat wordt er bij elke ingenieur tijdens zijn opleiding ingeramd. Het lijkt er op dat er iets in de meetketen van Tubejack niet klopt, over wat er aan schort zal ik het verder maar niet hebben want voor je het weet ben ik weer "niet aardig". Jammer dat hij dit niet ziet als een kans om zijn resultaten te verbeteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 februari 2013 Report Share Posted 25 februari 2013 Dat wordt er bij elke ingenieur tijdens zijn opleiding ingeramd. Het lijkt er op dat er iets in de meetketen van Tubejack niet klopt, de reproductie kan beter en over de nauwkeurigheid zal ik het verder maar niet hebben want dan ben ik niet aardig. Jammer dat hij dit niet ziet als een kans om zijn resultaten te verbeteren. Die kans zie ik zeker Ravon. XP waar ik nu mee meet, wordt volgend jaar niet meer ondersteund. Dus ik moet sowieso wat doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 februari 2013 Report Share Posted 25 februari 2013 Tijdens meten moet je bij elke meting jezelf afvragen of het geen gemeten is ook klopt en reproduceerbaar is. Soms meet ik daarvoor wel een aantal keer terwijl ik de verbindingen en routes van de kabels controleer. Vooral in het begin van 2012 zat ik elke avond te meten totdat e.e.a. reproduceerbaar was. Nu doe ik elke meting meestal 2x Van een aantal apparaten heb ik al een reeks metingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 februari 2013 Report Share Posted 27 februari 2013 Niet helemaal mee eens. Ik gebruik wel als waar een andere kaart en een meetkast die met behulp van het ZBA forum is gemaakt maar constateer dan wel degelijk variabelen tijdens het meten. Met name bij het op pikken van brom is de set erg gevoelig. Leg de meet kabels maar iets anders (in mijn geval standaard meetsnoer RG58) dan zal je al verschil waarnemen in de metingen. Dat is denk ik het punt dat r.a.v.o.n. wil maken. Tijdens meten moet je bij elke meting jezelf afvragen of het geen gemeten is ook klopt en reproduceerbaar is. Soms meet ik daarvoor wel een aantal keer terwijl ik de verbindingen en routes van de kabels controleer. Meten is weten maar wat meten we nu eigenlijk Hoi Gerorge Pc opnieuw geïnstalleerd Windows 7, dus ik kan voorlopig weer vooruit. Het gekochte van der Veen /Tent Arta kastje, waar ik meet is ongevoelig voor brom. Ik kan gewoon standaard "dropveters" als meetkabel gebruiken. Ik heb e.e.a. nagekeken in de documentatie . Die 50hertz brom wordt door de geluidkaart opgepikt. Dat is het nadeel van dit systeem. Bij laagohmige belastingen zoals meten via een 4ohm dummyload aan de luidspreker heb ik er geen last van. Je sluit dan de ingang van de geluidkaart bijna kort. Ik heb ook even 24bit/96khz geprobeerd dan kan ik tot 48Khz meten i.p.v. 2 kanalen 24bit/48khz en dan tot 24Khz Bij tuners maakt het niet zoveel uit. Je kunt wel goed de onderdrukking van de 19 en 38khz resten zien (piloottoon) Het is niet perfect, maar ik ben er blij mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 27 februari 2013 Report Share Posted 27 februari 2013 Die kans zie ik zeker Ravon. XP waar ik nu mee meet, wordt volgend jaar niet meer ondersteund. Dus ik moet sowieso wat doen. Daar heb ik dus ook last van. Mijn meetsystemen werken met XP, upgraden naar de software die onder W7 werkt kan alleen met een investering in een nieuwe licentie van enkele tienduizenden euro's. Fijne upgrade policy hebben sommige leveranciers! Het is voor mij en m'n klanten waarschijnlijk aantrekkelijker om naar een ander systeem over te stappen. Gelukkig zal XP nog wel een tijdje kunnen blijven functioneren, desnoods als virtuele machine in een W7 omgeving. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 27 februari 2013 Report Share Posted 27 februari 2013 Die 50hertz brom wordt door de geluidkaart opgepikt. Mijn USB geluidskaart pikt alleen brom op als ik de laptop aan het net heb hangen. Is dat bij jou ook zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 februari 2013 Report Share Posted 27 februari 2013 Daar heb ik dus ook last van. Mijn meetsystemen werken met XP, upgraden naar de software die onder W7 werkt kan alleen met een investering in een nieuwe licentie van enkele tienduizenden euro's. Fijne upgrade policy hebben sommige leveranciers! Het is voor mij en m'n klanten waarschijnlijk aantrekkelijker om naar een ander systeem over te stappen. Gelukkig zal XP nog wel een tijdje kunnen blijven functioneren, desnoods als virtuele machine in een W7 omgeving. Tja XP is wel het langst ondersteund van alle windows versies. In de nieuwe CT! van maart daar een goed stuk. Ik heb nog even geprobeerd XP in een virtuele machine onder Linux te draaien, maar dat gaat niet lekker met drivers die ik o.a. voor de geluidkaart nodig heb. Maar misschien interessant voor jouw? gratis Oracle Virtual Box ?. Werkt heel mooi. Zelf ga ik t.z.t. proberen Arta onder Wine te draaien. Met Wine kunnen sommige windows programma's onder Linux draaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 februari 2013 Report Share Posted 27 februari 2013 Mijn USB geluidskaart pikt alleen brom op als ik de laptop aan het net heb hangen. Is dat bij jou ook zo? Ik heb een commerciële licentie van Arta en mag deze software op meerdere pc's installeren Dus was gister in 1e instantie bezig om Windows 7 een laptop te installeren. Alleen die werkte niet mee, dus ik heb dat nog niet kunnen proberen. Maar meten los van het lichtnet lijkt me ook ideaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 27 februari 2013 Report Share Posted 27 februari 2013 Tja XP is wel het langst ondersteund van alle windows versies. In de nieuwe CT! van maart daar een goed stuk. Ik heb nog even geprobeerd XP in een virtuele machine onder Linux te draaien, maar dat gaat niet lekker met drivers die ik o.a. voor de geluidkaart nodig heb. Maar misschien interessant voor jouw? gratis Oracle Virtual Box ?. Werkt heel mooi. Zelf ga ik t.z.t. proberen Arta onder Wine te draaien. Met Wine kunnen sommige windows programma's onder Linux draaien. Ik heb Virtual Box al een tijdje draaien op een oude PC met Ubuntu en sinds kort ook op een laptop met W7. Gaat prima, vooral op de W7 laptop maar dat is dan ook een behoorlijk vlotte machine. Ik ben nog geen problemen met drivers tegengekomen en ook alle interne apparaten en poorten worden keurig herkend. Ik zal eens kijken of Arta bij mij draait in een Virtualbox XP image in combinatie met mijn externe USB geluidskaart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 februari 2013 Report Share Posted 27 februari 2013 Heb inmiddels ook Arta op de laptop draaien onder windows 7. Werkt prima. Met de externe USB M-audio geluidskaart Helaas ook hier, ondanks accu voeding een 50 hertz brom met precies dezelfde waarde als desktop. De interne 24 bits geluidskaart van de laptop heeft nog steeds een probleem dat hij niet werkt via de hoofdtelefoon ondanks de juiste drivers. Mooi klusje voor mijn schoon zoon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts