Jump to content

De Ware Audiofiel -

spido
 Share

Recommended Posts

Op een forum zoals dit geeft iedereen zomaar zijn mening.

Net alsof alle meningen gelijkwaardig zijn! :o

Het lijkt verd*rie wel een democratie, hear! :angry:

Natuurlijk zijn in werkelijkheid de meningen allesbehalve gelijkwaardig!

De ene mening is van véél groter belang dan de andere.

De ene mening is véél meer gebaseerd op kennis, inzicht en ervaring dan de andere.

En de mening van een gehoorgestoorde, een bejaarde, een popliefhebber, een jeugdig-onervarene, een hardcore heavy-metal maniac, een hardrock fan... kàn die er wel toe doen, gezien de onvermijdelijk opgedane gehoorschade?

De mening van een dronkaard of junk... is die van belang? Zij hebben immers een heel ander Idee van "De Werkelijkheid" dan de gewone, doorgesneden, altoos kliene burgerlijke burgermensen?

Altoos Kliene Kleine Burgermensen... zijn zij niet altijd en in alle opzichten de ideale beoordelaars?

Zij weten van haren noch snaren. Van toeten noch blazen.

Hun onbevangenheid, hun onbevooroordeeldheid, hun onbeschadigde trilhaartjes (in het orgaan van Corti)... welke audiofiel zou zich niet wensen zo'n kleine kliene burgerman of -vrouw te zijn?

Zo stel ik het profiel van de Ware Audiofiel als volgt vast:

• Jong genoeg voor een nog intact orgaan van Corti

• Oud genoeg voor een rijp oordeel, gebaseerd op een goed gestoffeerd referentiekader (m.n. ten aanzien van natuurlijke instrumenten)

• Nooit drank of drugs gebruikt, altijd vroeg naar bed, geen sex, sport, sensatie en zware maaltijden, omwille van optimale sensibiliteit.

• Laat elk halfjaar zijn oren uitspuiten. En boven 45 jaar: elke drie maanden.

Wie van u (ons) is nu de Ware Audiofiel? :unsure:

Guest tubejack

Hahaha humor :lol:

Alleen al, door deze criteria valt Iedereen af :P

......] • Nooit drank of drugs gebruikt, altijd vroeg naar bed, geen sex, sport, sensatie en zware maaltijden, omwille van optimale sensibiliteit.

Maar het zit denk ik ànders Spido.... een ware audiofiel blijft op de e.e.a. manier "etaleren" met zijn of haar speeltjes :rolleyes:

Is érg gauw op zijn of haar teentjes getrapt ..... immers àls "ware" audiofiel heeft hij/zij toch àltijd gelijk :P

Wat mij betreft is elke mening er 1.

Iedereen kan namelijk heel simpel een referentie hebben.

Iedereen komt namelijk buiten en hoort daar live geluiden en kan ook plaatsen waar deze vandaan komen.

Ook als je een beschadiging hebt aan het gehoor.

Deze is namelijk constant en daarom verwaarloos baar.(tenzij je echt doof bent natuurlijk.)

Uiteindelijk is dat dan ook het kenmerk van de ware audiofiel.

Deze kan aangeven waar het geluid vandaan komt en vertellen wat hij hoort.

Natuurlijk is de een daar meer geoefend in dan de ander.

Maar toen ik mijn nieuwe speakers aan mijn vriendin liet horen kan zij heel goed beschrijven wat er gebeurde bij het aanpassen van de speaker opstelling.

Zij is zeker geen audiofiel en heeft daar ook geen interesse in (Heeft wel een heel goed gehoor.)

Groetjes George

De ware audiofiel zie je niet op fora als deze. Die zit lekker elke vrije minuut van zijn muziek te genieten op zijn topset en heeft totaal geen behoefte om daar lang en breed over door te lullen. :P

Ik? Ik ben een muziekliefhebber met een technische knobbel. Meer niet.

De ware audiofiel is nooit klaar met zijn hifi installaties :)

Dus Jack er is werk in de winkel :lol: doe eens aan vergelijk e-kern,ring-kern en schmitband-kern trafo en vertel de verschillen :D

Hahaha humor :lol:

Alleen al, door deze criteria valt Iedereen af :P

......]

Guest tubejack

Ik niet, M44 goed lezen ;) [ .....] • Nooit drank :rolleyes: of drugs gebruikt <_< altijd vroeg naar bed :blink: geen sex :lol: sport, :P sensatie :unsure: en zware maaltijden B)

Waar staat "plaatjes '....... nergens <_<

Maar wees gerust jij valt af.... "gehakt :lol: " "Bose :blink: ".....

Guest tubejack

De ware audiofiel is nooit klaar met zijn hifi installaties :)

Dus Jack er is werk in de winkel :lol: doe eens aan vergelijk e-kern,ring-kern en schmitband-kern trafo en vertel de verschillen :D

Ik heb ze alledrie en eigenlijk hoor ik geen verschil :unsure:

Guest tubejack
[

etaleren?

dat kun je op een forum heel goed doen hoor middels plaatjes... ;)

en jij hebt inmiddels al heel wat plaatjes....

Klopt M44, dàt is er een uit eigen doos..... het meeste daarvan staat allang elders te spelen.

Maar dan heb jij ook boter op je voorhoofd a065.gif

{.....] bose 1801 amp/rogers studio speakers alles vintage

Net alsof alle meningen gelijkwaardig zijn! :o

Het lijkt verd*rie wel een democratie, hear! :angry:

Deze nietsweter houdt zijn mond en luistert eerbiedig naar al die anderen. (die er ook niets van weten)

Heb wel al jaren niet meer geneukt.

Guest tubejack

Maar het zit denk ik ànders Spido.... een ware audiofiel blijft op de e.e.a. manier "etaleren" met zijn of haar speeltjes :rolleyes:

Is érg gauw op zijn of haar teentjes getrapt ..... immers àls "ware" audiofiel heeft hij/zij toch àltijd gelijk :P

Hoezo.. mensen onderverdelen..?? Ook wel ooit generaliseren genoemd..

:confused:

Denk eens na .... waar "adverteert" Spido vaak mee... juist... :P

Ik vind de "ware audiofiel" wel een geuzennaam k020.gif

Guest tubejack

Maar dan hoef je hem toch niet te gaan helpen..??

Je lijkt Ruud Jonker wel.. :huh:

1) Ik ken Ruud Jonker niet.

2) ik ga zijn niet virtuele evenknie zeker helpen ;)

Speksteen for all g010.gif

De term audiofiel is van het Grieks en Latijn afkomstig en betekent vrij vertaald hoor-liefhebber oftewel: geluidsliefhebber.

De audiofiel zal, voor zover budget en andere (rand)voorwaarden het toelaten, een audioinstallatie zo inrichten dat de reproductie van hoge, midden- en lage tonen zo natuurgetrouw mogelijk is.

Dit wil in beginsel zeggen dat gepoogd wordt het geluid precies zo weer te geven als dat het klonk ten tijde van de opname, bij live-concert of in opnamestudio.

Wie of wat dan "De Ware Audiofiel" is hangt wat mij betreft niet samen met de installatie en het budget wat hij/zij daarin gestoken heeft, maar meer met wat die installatie ten gehore brengt.

Een installatie kan en/of mag in theorie dan nog zo goed zijn, maar kan nog steeds geen muziek maken, zoals ik vandaag ook weer 2 keer gehoord heb.

2 Heel verschillende installaties, beide in de klasse "tweede hypotheek", maar bij beide installaties had ik niet het gevoel dat ik naar een werkelijke liveuitvoering zat te luisteren.

De eerste installatie bestond uit Primare versterkers (voor + 2X mono eind), een DCS DC-speler en Lumen White Artisan speakers.

De tweede installatie bestond uit Accuphase voor + eindversterker + CD-speler + Audio Physic Cardeas speakers.

Beide klonken heel verschillend, maar kwamen voor mij absoluut niet in de buurt van een liveoptreden. Zelfs niet aangenaam voor mij.

Wat mij betreft beiden verkeerde combinaties.

Bij de laatste gaan de speakers deze week dan ook retour winkel waarvan ze zijn, en komen de Cabasses die er normaal staan (Van die regenjassen met hoofd erop. Type weet ik niet. Ziet er niet uit, maar klinkt geweldig met die versterkers.)

De eerste instal hoorde ik in een winkel. Die ruimte ken ik vrij goed, en ook die speakers in die ruimte, en die kunnen v