Jump to content

Upgrade Streaming Audio

Theo
 Share

Recommended Posts

Beste forumleden,

Omdat ik mezelf een kadootje wil geven, overweeg ik om een upgrade door te voeren voor wat betreft mijn streaming audio hardware.

Op dit momemnt bezit ik een Squeezebox 3 met aparte voeding van CI, waarbij ik niet de DAC gebruik van de SB3, maar die van mijn Accuphase CD78 CD-speler. De muziek (vooral in flac) komt van mijn Synology DS408 NAS.

Het geluid klinkt zeer behoorlijk via mijn installatie, maar ik vraag me af of het nog (een stuk) beter en meer futureproof kan door bijvoorbeeld ook hi-res materiaal te kunnen streamen.

Ik heb de volgende lijst met selectiecriteria:

1. Ik wil 192 kHz/ 24 bits materiaal kunnen afspelen

2. Ik wil wireless kunnen werken

3. Ik moet een NAS kunnen aansluiten (wireless)

4. Het apparaat hoeft geen eigen harde schijf te hebben (liever niet zelfs vanwege het geluid)

5. Het apparaat moet gebalanceerde analoge uitgangen hebben

6. Afstandbediening

7. Te bedienen via webinterface

8. Digitale ingangen om DAC in apparaat te kunnen gebruiken

9. Minimaal Flac, WAV en MP3 (320 kbits) kunnen afspelen

10. Geruisloos

11. Goede voeding of upgrade mogelijk

Wat zouden jullie mij aanraden? Zelf zie ik zo snel geen enkel apparaat dat aan alle criteria voldoet.

Budget +/-

Beste Theo,

Je wilt HD audio gaan afspelen. Ik ken een paar apparaten die wellicht zouden voldoen aan je eisen, maar de klank kan jij enkel zelf over oordelen. Je gebruikt nu al een Accuphase cd-speler als DAC, wat heel mooi kan zijn en de SB vele malen beter doet klinken dan wanneer je hem zijn eigen dacs laat gebruiken. Ik denk dat je die Synology als NAS bedoelt, i.p.v. DAC, zoals je hier hebt beschreven, maar dat terzijde.

Hoewel ik een webinterface betwijfel, (wat je wel gewend bent van je SB), zou je kunnen kijken naar een Naim NDX (volgens mij niet via XLR aan te sluiten)

ndx_front_3-4.jpg

Welke klankmatig erg prettig k

Interessant topic en ik ben ook wel erg nieuwsgierig wat er zo al op de markt is.

1. Ik wil 196 kHz/ 24 bits materiaal kunnen afspelen

Wat bedoel je hier precies? 196 kHz is geen standaard formaat. Bedoel je 192/24 of 96/24? (kHz/bit).

192 kHz wordt al wel op internet aangeboden maar heel sporadisch. In 96 kHz is al veel meer beschikbaar, dat in nu al meer dan 10 jaar de standaard voor studio masters en die worden steeds meer vrijgegeven. Daar is de keuze aan spelers ook veel groter in. Los van de vraag of de stap van 96 kHz naar 192 kHz nog gehoormatig zinvol is, neemt het ook 2x zoveel schijfruimte in beslag. De SB Touch speelt b.v. al 96/24 Flac af.

Belangrijk is ook de bediening interface. Zo vind ik het zelf erg prettig om door de cover art te kunnen bladeren op zoek naar muziek voor het moment. Daarnaast is het van belang dat je je muziek database zo universeel mogelijk kunt houden in een map structuur op je server (NAS). Het rippen van muziek is een tijdrovende aangelegenheid. Je wilt dat niet bij aanschaf van een nieuwe/andere speler opnieuw hoeven doen.

Maar goed ik vertel je weinig nieuws denk ik.

;)

Ha Theo,

Ik heb ook zo'n 192 kHz track (betaald :D ) gedownload. Tussen 44.1/16 en 96/24 is het verschil hoorbaar maar wel heel miniem. Ik ervaar het als meer rust in het geluid en afwezigheid van scherpte, het vloeit meer. Tussen 96/24 en 192/24 hoor ik echt met de beste wil van de wereld geen enkel verschil. Ook niet via een AKG hoofdtelefoon met een top klasse-A headphone amp.

De winst zit toch ook vooral in het feit dat hi-res uitgaven meestal heel zorgvuldig opgenomen en gemasterd zijn. Dat gaat denk voor ons audio liefhebbers wel een mooie toekomst worden.

Ben wel benieuwd of jij verschil gaat horen tussen 96/24 en 192/24.

;)

Pjotr,

De stap naar 96/24 zou al mooi kunnen zijn. Mijn SB3 Classic kan dat volgens mij niet aan.

Ik ben niet dogmatisch.

Waarschijnlijk hoor ik het verschil ook niet met mijn ook niet meer zo jonge oren.

De SB Touch kan wel 24/96 Flac afspelen. Overigens heb ik die 192 kHz tracks van af mijn laptop als player beluisterd via een Musiland USB --> S/PDIF converter (werkt niet met een Mac!)

Als je zoiets voor niet al te veel geld zou willen uitproberen kun je ook hier eens kijken: http://www.m2tech.biz/products.html Dat werkt wel ook op een Mac(book) en is van het beste wat je op dit vlak krijgen kunt. Moet je DAC wel 192 kHz aankunnen.

;)

Btw. hier een audiofiele klassieker in hi-res: "Jazz at the Pawnshop" Niet goedkoop maar toch is dit voor velen een ijk album.

[...] evenals de nieuwe Olive 4HD wellicht.

[...]

Ik wil vooral verdere verfijning in het geluidsbeeld bereiken.

De Olive 4 heb ik zelf, maar wilde die niet noemen aangezien die niet past bij al je eisen. Hij heeft een harde schijf (ik hoor die niet) en geen gebalanceerde uitgang. Ik heb hem gekoppeld aan een gemodificeerde DacMagic, die wel een gebalanceerde uitgang heeft. De Olive 4HD heeft die ook niet.

Zelf hecht ik weinig waarde aan die kleine verbeteringen, zoals XLR of high resolution downloads. Maar een goede opname is uiteraard nooit te versmaden.

Ik hecht wel degelijk waarde aan een goede DAC, en ik zou de Olive 4HD dus prefereren boven de Olive 4 + Dacmagic, ware het niet dat die laatste zo goed te modificeren is en er dus nog iets mooiers van te maken valt.

Een Olive 4HD zo uit de doos zal overigens zeker in het stof bijten naast mijn Olive + DAC, waar een 3D-geluid uitkomt die je het idee geeft bij de opname aanwezig te zijn.

Over verfijning in het geluidsbeeld gesproken...

M :ph34r: rc

Ik weet niet of het is wat je zoekt. Maar een tijdje geleden was ik bij Multifoon in Rotterdam. Daar zag ik een systeem van Qsonix staan. Volgens mij klinkt dat systeem niet verkeerd, zover ik heb kunnen beoordelen en is het erg gebruikers vriendelijk. Zelf heb ik wel eens zitten kijken naar dingen als een SB maar veel van die apparaten hebben een schermpje van een paar cm2 en dat vind ik toch verre van ideaal.

Zelf heb ik wel eens zitten kijken naar dingen als een SB maar veel van die apparaten hebben een schermpje van een paar cm2 en dat vind ik toch verre van ideaal.

Nah, dat valt reuze mee, dat schermje van de Touch is toch nog wel 9,5 cm breed. Ruim voldoende. Overigens bedien ik hem via mijn iPod Touch als remote en dat werkt erg lekker. Het is ook de layout van zo'n interface of het snel en overzichtelijk te bedienen is.

@Marc, lees op de site van M2Tech dat Linux drivers er voor onderweg zijn.

;)

Beste forumleden,

Omdat ik mezelf een kadootje wil geven, overweeg ik om een upgrade door te voeren voor wat betreft mijn streaming audio hardware.

Op dit momemnt bezit ik een Squeezebox 3 met aparte voeding van CI, waarbij ik niet de DAC gebruik van de SB3, maar die van mijn Accuphase CD78 CD-speler. De muziek (vooral in flac) komt van mijn Synology DS408 NAS.

Het geluid klinkt zeer behoorlijk via mijn installatie, maar ik vraag me af of het nog (een stuk) beter en meer futureproof kan door bijvoorbeeld ook hi-res materiaal te kunnen streamen.

Bedoel je de DP-78?

http://www.accuphase.com/cat/dp-78_e.pdf

Mooie spelen (voor n prikje neem ik m graag over :D ).

Ik lees iets over een option board waarmee je 192khz/24 bit PCM hebt (en DSD, maar daar kun je zoveel mee iha). Wellicht is daar nog een te komen...

Anders zijn er losse DACs zat (bv de DAC2 van Wired4Sound), teveel eigenlijk.

Soloos (tegenwoordig via Meridian) is ook een optie (wel duur). http://www.meridian-audio.com/

Ja klopt, de DP-78 naturlijk.

Inderdaad een hele fraaie speler, zowel met SACD als CD.

Ik heb nog even getwijfeld toen op internet (hifi.nl) laatst zowel een DP-700 als DP-800/801 voor half geld als occassion te koop stonden, maar een investering in een moderner medium leek mij verstandiger.

Nah, dat valt reuze mee, dat schermje van de Touch is toch nog wel 9,5 cm breed. Ruim voldoende. Overigens bedien ik hem via mijn iPod Touch als remote en dat werkt erg lekker. Het is ook de layout van zo'n interface of het snel en overzichtelijk te bedienen is.

;)

Ik neem aan dat bedoelt dat ik daarmee mijn netbook aan de dac kan hangen?

Correct wat betreft die interface.

Aan de Olive 4HD kun je een breedbeeld tv hangen en krijg je dezelfde waardeloze interface die je op het aanraakschermpje ook al hebt.

Ik bedien de Olive vrijwel altijd via de webinterface met Maestro, tot ze een keer wakker worden bij Olive en wat aan de bediening gaan doen.

;)

Aan de Olive 4HD kun je een breedbeeld tv hangen en krijg je dezelfde waardeloze interface die je op het aanraakschermpje ook al hebt.

Ik bedien de Olive vrijwel altijd via de webinterface met Maestro, tot ze een keer wakker worden bij Olive en wat aan de bediening gaan doen.

maar als je een webinterface gebruikt betekend dat dat je een PC erbij moet hebben staan? Mijn PC's staan niet in de buurt van waar ik muziek luister.

I.d.d.

maar als je een webinterface gebruikt betekend dat dat je een PC erbij moet hebben staan? Mijn PC's staan niet in de buurt van waar ik muziek luister.

Nee, die PC (of netbook) was nou juist waar ik van af wilde. De squeezeserver draait op mijn NAS die toch al 24 uur aan staat. De SB communiceert direct daarmee (over UTP in mijn geval). De iPod communiceert weer via Wifi met de squeezeserver op de NAS die op zijn beurt de SB bestuurt. Op de iPod draait daarvoor een speciaal progje iPeng wat voor een paar euro in de Apple store te koop is. Dergelijke progjes zijn er ook voor Android telefoons.

De squeezeserver heeft ook een eigen web interface waarmee je de SB met een browser kunt besturen. Dat kan natuurlijk dan ook met een Android telefoon of de iPod/iPad maar iPeng werkt vele malen prettiger en sneller vind ik. Squeezeserver kan overigens ook gewoon op een PC op zolder draaien als je die als server toch 24 uur per dag aan hebt staan.

;)

;)

Jawel, voor mijn doel wel, veel klassieke muziek met lange bijna gelijkluidende titels is op het scherm van de Olive anders niet te onderscheiden. Voor pop etc is dat meestal geen probleem vanwege de kortere titels.

Maar ik gebruik gewoon mijn netboekje hiervoor, klein, stil en handig. Overigens staat mijn/onze pc wel in de muziekruimte, maar die is fluisterstil.

Er zwerft ook nog een ipod-app rond.

Yamaha komt ook met een fraai opgebouwde muziek server (zonder disk, dus meer streamer). Maar ik kan me voorstellen dat je nog naar iets mooiers zoekt (vooral kwa DAC), gezien de rest van de set.

http://europe.yamaha.com/en/products/audio-visual/hifi-components/network-players/np-s2000__w_color_variation/?mode=model

http://lydogbilde.custompublish.com/yamaha-gaar-tilbake-til-roettene.4814609-45376.html

http://www.dolc.de/forum/viewthread.php?tid=1172978&extra=&page=49

Helaas doet ie maar tot 96Khz/24b en moet er een utp kabeltje in geloof ik.

En Marantz hadden we al eens genoemd (in het digitale subforum)

mijn tip

Weiiss dac 2 (firewire)

Apple mac mini(320 GB)

Hou je nog 1500 euro over om een stroom en firewire kabel te kopen plus eventueel een externe hardisk.

Weiss is al weer wat verder

http://www.computeraudiophile.com/content/Weiss-Engineering-DAC202-Review

Voor iets minder geld kun je ook voor de pro range gaan.

Dat ziet er verdomd interessant uit die DAC202.

Hoe zou de hele configuratie er dan uitzien?

Ik lees dat je het beste je PC via firewire met de DAC202 kunt verbinden voor het beste resultaat.

Mijn PC en/of mijn laptop hebben geen firewire-aanlsuiting. Dat is eenvoudig te realiseren neem ik aan?

Je bent verder ook niet afhankelijk hoop ik van de kwaliteit van de geluidskaart in de PC?

Met welke software kan ik dan muziek die op mijn NAS staat afspelen via de DAC202, die ik dan via XLR zou aansluiten op mijn MBL5011 voorversterker?

Zal ook wel wat kosten die DAC202. Ik zag een prijs in dollars van +/- 7000.