stefk Posted 26 september 2010 Report Share Posted 26 september 2010 Hoi, Ben helemaal confused geworden ivm de antiskating van mn RB600. Zoals jullie weten gebeurt dit dr het fameuze schuivertje / veersysteem. De naaldruk op de arm zelf staat op 0.5g en de tracking force zelf is bijgeregeld naar 1.8g met het contragewicht. Op welke waarde moet ik nu dat schuivertje plaatsen? Zet ik het op 2 ongeveer en haal ik mijn arm omhoog, dan slingert deze gelijk naar rechts. Zet ik deze op 0.5, krijg ik het gevoel indruk, want een mens kan niet meer helder denken op den duur, is het stereobeeld niet correct ... Crazy word ik!!! Thanks Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 26 september 2010 Report Share Posted 26 september 2010 Een plaat met testsignalen is de handigste manier om je antiskating redelijk en op het gehoor af te stellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 26 september 2010 Author Report Share Posted 26 september 2010 Een plaat met testsignalen is de handigste manier om je antiskating redelijk en op het gehoor af te stellen. Maar dat heb ik jammerlijk niet ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 september 2010 Report Share Posted 26 september 2010 Een plaat met testsignalen is de handigste manier om je antiskating redelijk en op het gehoor af te stellen. Maar dat heb ik jammerlijk niet ... Ik heb er twee.... Eentje mag je van me hebben. Mocht je nog in de buurt komen, kun je hem meenemen, maar anders wil hem tegen kostprijs wel opsturen. Anti-skating zorgt er sowieso voor dat de arm van de plaat weg drijft, omdat het een tegenkracht is voor de neiging van de naald om naar het midden te worden getrokken. Dat komt doordat het element scheef op de arm staat. Tangentiale armen hebben er geen last van. Dus een beetje op het gehoor kan ook, maar met een testplaat ben je het heertje. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 september 2010 Report Share Posted 26 september 2010 Tussentijds kun je ook de waarde op de dwarsdrukcompensatie net zo hoog zetten als je naaldkracht. Dan klopt het in ieder geval bijna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 september 2010 Report Share Posted 26 september 2010 Jammer dat je er al aangezeten hebt. In de praktijk komt het vaak voor dat de antiskating zo hoog staat dat de arm de neiging heeft om naar buiten te vallen. Als ie dat daadwerkelijk doet en hij deed dat eerst niet, dan ligt dat niet aan de afstelling. In 95% van de gevallen is dan het rubber op de armlift vettig, of uitgedroogd. Ff schoonmaken met wasbenzine en eventueel licht opschuren is dan de remedie. Niet gelijk aan de afstelling zitten te klooien als die eerder door iemand met verstand van zaken afgesteld is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 26 september 2010 Author Report Share Posted 26 september 2010 Jammer dat je er al aangezeten hebt. In de praktijk komt het vaak voor dat de antiskating zo hoog staat dat de arm de neiging heeft om naar buiten te vallen. Als ie dat daadwerkelijk doet en hij deed dat eerst niet, dan ligt dat niet aan de afstelling. In 95% van de gevallen is dan het rubber op de armlift vettig, of uitgedroogd. Ff schoonmaken met wasbenzine en eventueel licht opschuren is dan de remedie. Niet gelijk aan de afstelling zitten te klooien als die eerder door iemand met verstand van zaken afgesteld is. Hey Roger Met naar buiten vallen, bedoel je dan dat de arm naar rechts vliegt bij het liften? Toen Hans was langsgekomen, stond het element eigenlijk niet goed ingebouwd. Hans heeft dan het element rechtgezet. Nu heb ik de naaldkracht heringesteld (zie hierboven) Bij die rega armen kun je heel moeilijk zien waar je nu best deze antiskating zet. Rubber heeft Hans ook eventjes gekuisd met ??? alcohol dacht ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 september 2010 Report Share Posted 26 september 2010 Rubber heeft Hans ook eventjes gekuisd met ??? alcohol dacht ik Veel rubbersoorten hebben een hekel aan benzine. Vandaar de aktie met alcohol. Een klein beetje opschuren helpt inderdaad ook goed. De schaal op 0,5 en het gewicht verder instellen met het contragewicht is overigens een truuk van Henk. Je arm is dan mooi in balans en de naalddruk varieert minder bij kromme platen. Die 0,5 gr is nodig om het veertje niet slap te laten hangen. Je moet dan eerst die 0,5 gram aanbrengen, daarna met het contragewicht de arm balanceren en daarna het gewicht erop zetten door aan het contragewicht te draaien. De dwarsdruk instellen met de dwarsdrukcompensatie kan inderdaad alleen goed met een testplaat met verschillende snijsnelheden. Maar voorlopig instellen volgens het Rega boekje kan ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 september 2010 Report Share Posted 26 september 2010 Met "naar buiten vallen" bedoel ik idd dat de arm weer terug naar zijn rustplaats wil, dus naar de armsteun. Ik weet niet wie je element ingebouwd heeft, maar blijkbaar is het toen niet helemaal goed gedaan. Dat de Rega armen geen schaalverdeling erop hebben is eigenlijk onbelangrijk, maar dan moet je wel in het bezit zijn van een naalddrukweger en een testplaat. Schoonmaken met alcohol kan, maar die oplossing is tijdelijker dan met wasbenzine aan de slag te gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 26 september 2010 Author Report Share Posted 26 september 2010 Alles is ingesteld zoals dr jullie beschreven, MET naalddrukweger schuif ik de antiskating te ver, dan komt de arm vanzelf terug en dat kan niet de bedoeling zijn ... Je hebt 2 als aanduiding en ik zorg dat ik er net onder blijf. Een testplaat blijft natuurlijk onontbeerlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 september 2010 Report Share Posted 26 september 2010 ... dat kan niet de bedoeling zijn ... Dat is idd niet de bedoeling, maar soms komt het wel eens zo uit dat je de antiskating zo hoog moet zetten om een onvervormd testsignaal te krijgen. Het is dus niet onmogelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 september 2010 Report Share Posted 26 september 2010 Wat testplaten betreft beweert Henk dat de naaldhoek bij moderne elementen anders is dan vroeger en dat daarom oude testplaten niet betrouwbaar zijn. Ik spaar ze overigens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 26 september 2010 Report Share Posted 26 september 2010 Komt goed Stef, lees je PM even. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 september 2010 Report Share Posted 26 september 2010 Jammer dat je er al aangezeten hebt. In de praktijk komt het vaak voor dat de antiskating zo hoog staat dat de arm de neiging heeft om naar buiten te vallen. Als ie dat daadwerkelijk doet en hij deed dat eerst niet, dan ligt dat niet aan de afstelling. In 95% van de gevallen is dan het rubber op de armlift vettig, of uitgedroogd. Ff schoonmaken met wasbenzine en eventueel licht opschuren is dan de remedie. Niet gelijk aan de afstelling zitten te klooien als die eerder door iemand met verstand van zaken afgesteld is. Goeie tip Rogier, Heb ik ook last van Zal ik morgen even schoonmaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 26 september 2010 Report Share Posted 26 september 2010 ... dat kan niet de bedoeling zijn ... Dat is idd niet de bedoeling, maar soms komt het wel eens zo uit dat je de antiskating zo hoog moet zetten om een onvervormd testsignaal te krijgen. Het is dus niet onmogelijk Mijn ervaring is ook dat het per element kan verschillen. Zo ziet de Goldring Eroica graag bijna de maximale druk die ik met de TP16 arm kon geven. De sumico evo III heeft aan heel weinig druk al voldoende. Hoe dat met jou ACE zit weet ik niet daar heb ik geen ervaring mee. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 27 september 2010 Report Share Posted 27 september 2010 Beste Stef, DE dwarskracht bij een RB 600 arm van Rega in samenhang met een Benz Micro Ace. Dan zal de schuif iets hoger moeten staan dan de naaldkracht , dus naaldkracht op 1.8 dan dwarskracht op 2. rubber houdt inderdaad niet van wasbenzine, daarom kun je het prima gebruiken, het rubber lost nl een klein beetje op , wordt zacht en schoon , daardoor wordt de wrijving groter en gaat de arm minder snel terug naar rechts. MvG, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 september 2010 Report Share Posted 27 september 2010 Wat testplaten betreft beweert Henk dat de naaldhoek bij moderne elementen anders is dan vroeger en dat daarom oude testplaten niet betrouwbaar zijn. Ik spaar ze overigens. O ja? Kun je oude platen dan wel goed met een modern element afspelen? Die testplaat krijg je van mij niet hoor. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 september 2010 Report Share Posted 27 september 2010 Aan een testplaat heb je sowieso niet veel om de anti-skating af te stellen als je niet weet hoe je dat moet doen met geschikte meetapparatuur. Er staat op sommige testplaten wel een stukje glad ijs waarop de naald rechtdoor zou moeten schaatsen. Dat is echt een foute manier waarmee je ook fout instelt, niet doen dus! Kun je toch het beste op gehoor doen of gewoon de handleiding van de fabrikant van de DT volgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 27 september 2010 Report Share Posted 27 september 2010 Aan een testplaat heb je sowieso niet veel om de anti-skating af te stellen als je niet weet hoe je dat moet doen met geschikte meetapparatuur. Er staat op sommige testplaten wel een stukje glad ijs waarop de naald rechtdoor zou moeten schaatsen. Dat is echt een foute manier waarmee je ook fout instelt, niet doen dus! Kun je toch het beste op gehoor doen of gewoon de handleiding van de fabrikant van de DT volgen. Die Dual van mij heeft een instelwieltje hiervoor, voor ronde en eliptische naalden. Niet shibata en andere moderne naaldvormen. De testplaat heeft voor verschillende maximale uitwijkingen sporen, waarbij je naalddruk en anti-skating zo moet instellen dat het zowel links als rechts niet stoort. Dat gaat inderdaad op het gehoor, en is een iteratief proces. Beetje lastig alleen dat je er eigenlijk een balansknop bij moet hebben. Ik vraag me af waarom dit voor moderne naalden niet meer goed zou werken. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 september 2010 Report Share Posted 27 september 2010 Dat is i.d.d. de manier Marc. Voorwaarde is dan wel dat de rest goed al staat: Fouthoek, VTA, Azimuth en naaldkracht. In feite lopen al die afstellingen i.d.d. iteratief een rondje. Mijn ervaring is dat je vaak best wel wat marge hebt bij de anti-skating. Er zijn zelfs lieden die zonder prefereren. Zou ook niet weten waarom dat bij moderne naalden/elementen niet op zou gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 september 2010 Report Share Posted 27 september 2010 Op de testplaat die Mumsoft ter beschikking stelt, staan groeven met testtonen op verschillende frequenties en hoge snijsnelheden. Hiermee is de dwarsdrukcompenstatie in combinatie met de naaldkracht best goed op het gehoor in te stellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 september 2010 Report Share Posted 27 september 2010 Wat testplaten betreft beweert Henk dat de naaldhoek bij moderne elementen anders is dan vroeger en dat daarom oude testplaten niet betrouwbaar zijn. Ik spaar ze overigens. O ja? Kun je oude platen dan wel goed met een modern element afspelen? Die testplaat krijg je van mij niet hoor. M rc Ik heb er natuurlijk al 2 Mumsoft, een in een doos en een andere als openklapbare LP hoes (ik spaar ze immers ). Natuurlijk kan je oude platen met een modern element afspelen. De vraag is alleen of een oude testplaat geschikt is voor een modern element met een iets andere naaldhoek en of je niet beter een modernere testplaat kan gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 september 2010 Report Share Posted 27 september 2010 De vraag is alleen of een oude testplaat geschikt is voor een modern element met een iets andere naaldhoek en of je niet beter een modernere testplaat kan gebruiken. Rijst de vraag waarom dat een vraag is. Die naaldhoek of VTA ligt vast in de RIAA standaard en daar is de laatste 40 jaar niets aan veranderd. Dus wat is er w.d.b. zo anders aan een modern element of een moderne plaat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 september 2010 Report Share Posted 27 september 2010 De vraag is alleen of een oude testplaat geschikt is voor een modern element met een iets andere naaldhoek en of je niet beter een modernere testplaat kan gebruiken. Rijst de vraag waarom dat een vraag is. Die naaldhoek of VTA ligt vast in de RIAA standaard en daar is de laatste 40 jaar niets aan veranderd. Dus wat is er w.d.b. zo anders aan een modern element of een moderne plaat? Dat klopt dan ook heel aardig, omstreeks 1970 is de snijhoek van 15 naar 20 graden gegaan. Kennelijk moet je naald dan ook op 20 graden staan. Of bij oudere platen op 15 graden natuurlijk (twee armen..??) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 27 september 2010 Report Share Posted 27 september 2010 Dat meen je niet Hans! Is dat zo? Spelen we al die klassiekers nu dan verkeerd af uit de jaren '60? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts