carl Posted 3 oktober 2010 Report Share Posted 3 oktober 2010 Gisteren even binnengelopen in een audio zaak in het noorden van het land. In gesprek met de eigenaar een zekere Henk beweerde ik dat als de Olive Audio CD computer ook nog een beetje goed zou klinken hij alle CD spelers van de markt zou spelen. Werkelijk een ideaal apparaat met een opslagcapaciteit van 6000 CD,s. Henk was het met me eens. Hij kreeg het apparaat binnenkort binnen als demo en misschien mocht het zelfs in de buurt van een platenspeler komen staan (vrijwel onmogelijk om zo'n apparaat niet in de buurt van een platenspeler te zetten in zijn zaak). Heeft iemand ervaring met Olive audio. Leuk om uit te wisselen bij zo'n revolutionair apparaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 3 oktober 2010 Report Share Posted 3 oktober 2010 De enige echte Mumsoft weet hier meer over, menukeuze inclusief gehakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 oktober 2010 Report Share Posted 3 oktober 2010 Gisteren even binnengelopen in een audio zaak in het noorden van het land. In gesprek met de eigenaar een zekere Henk beweerde ik dat als de Olive Audio CD computer ook nog een beetje goed zou klinken hij alle CD spelers van de markt zou spelen. Werkelijk een ideaal apparaat met een opslagcapaciteit van 6000 CD,s. Henk was het met me eens. Hij kreeg het apparaat binnenkort binnen als demo en misschien mocht het zelfs in de buurt van een platenspeler komen staan (vrijwel onmogelijk om zo'n apparaat niet in de buurt van een platenspeler te zetten in zijn zaak). Heeft iemand ervaring met Olive audio. Leuk om uit te wisselen bij zo'n revolutionair apparaat. Deed die zekere Henk niet eerst in platenspelers? Vind het ook maar een vreemde visie wanneer iets een beetje goed klinkt het alle CD spelers van de markt zou spelen. Het is een mooi gerucht Carl maar over Olijven wordt hier al jaren gepost en Olijven die 6000 CD's kunnen opslaan zijn nog niet gesignaleerd, of het zou in lo-res MP3 moeten zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 oktober 2010 Report Share Posted 3 oktober 2010 Nou, 3 Tb is toch niet onbereikbaar voor een beetje pc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 oktober 2010 Report Share Posted 3 oktober 2010 En peanuts als je het vergelijkt met wat Google wereldwijd heeft staan Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 oktober 2010 Author Report Share Posted 4 oktober 2010 Deed die zekere Henk niet eerst in platenspelers? Vind het ook maar een vreemde visie wanneer iets een beetje goed klinkt het alle CD spelers van de markt zou spelen. Ik bedoelde niet zozeer de klank maar het gebruiksgemak van zo'n Olive. Vergeet niet dat het succes van de CD met name te danken is geweest aan het gebruiksgemak voor de massa. De klank was er toen ook al met een goede platenspeler en daar waren er rond 1980 al heel wat van (misschien nog wel zelfs beteren als nu). Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 oktober 2010 Report Share Posted 4 oktober 2010 Gisteren even binnengelopen in een audio zaak in het noorden van het land. In gesprek met de eigenaar een zekere Henk beweerde ik dat als de Olive Audio CD computer ook nog een beetje goed zou klinken hij alle CD spelers van de markt zou spelen. Werkelijk een ideaal apparaat met een opslagcapaciteit van 6000 CD,s. Henk was het met me eens. Hij kreeg het apparaat binnenkort binnen als demo en misschien mocht het zelfs in de buurt van een platenspeler komen staan (vrijwel onmogelijk om zo'n apparaat niet in de buurt van een platenspeler te zetten in zijn zaak). Heeft iemand ervaring met Olive audio. Leuk om uit te wisselen bij zo'n revolutionair apparaat. Nou moe, dat Carl, onze platenman, hiermee komt... Je bedoelt denk ik deze: http://www.qualityhi...West_Audio.html Of deze om precies te zijn: http://www.olive.us/...d/overview.html Ik heb die niet, maar de voorganger, Olive Opus No. 4, met 1TB aan boord, voldoende voor 3000 cd's (zeggen ze). Dus die hooguit 2000 van mij passen er wel op. Maar waarom denk jij nou dat die 4HD alle cd-spelers van de markt zou spelen? Die van mij doet dat denk ik wel, met zijn gemodificeerde maatje DacMagic, en daarenboven met gehakt. Hij speelt zelfs heel wat draaitafels van de markt. Er zitten m.i. twee duidelijk onderscheiden aspecten aan: beide apparaten werken met een harde schijf, en die klinken net als LP's meestal lekkerder dan CD's, vanwege het materiaal (daar zijn andere meningen over, maar die zijn niet de mijne) En er zit een verwerking achter, die verder bepalend is voor het geluid, en net zoiets hebben cd-spelers. Dat gedeelte hoeft niet per se beter te zijn dan wat andere cd-spelers hebben, en kan dus afbreuk doen aan het voordeel van de harde schijf t.o.v. de cd. (Toen Hans van Liempd bij mij kwam luisteren, was dat de eerste keer dat hij een streamer overtuigend vond spelen, ik bedoel maar) Dus je kunt wat fout doen, maar vermoedelijk levert die 4HD eenzelfde plaatje als mijn Opus no.4+ DacMagic, ongemodificeerd. Ik heb hem nog niet gehoord helaas. Het is bij mijn weten ook de enige streamer die goed voorbereid is voor klassieke muziek. Maar volmaakt is hij softwarematig zeker niet! Zo, genoeg reclame gemaakt weer. Straks ga jij in elke kamer Olive's zetten bij die Phonar speakers M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 oktober 2010 Report Share Posted 4 oktober 2010 Klinkt een SDD dan weer beter dan een (electro magnetiche) harddisk? En wat als je er TS op smeert? Maar alle gekheid daar, tis een redelijk complete oplossing zo'n olijfje. Kost dat eigenlijk? Kan je er ook video mee opnemen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 oktober 2010 Report Share Posted 4 oktober 2010 Klinkt een SDD dan weer beter dan een (electro magnetiche) harddisk? En wat als je er TS op smeert? Maar alle gekheid daar, tis een redelijk complete oplossing zo'n olijfje. Kost dat eigenlijk? Kan je er ook video mee opnemen? Die 4HD is zeker wel compleet, maar ik zou die niet willen ruilen tegen mijn combi. Hij is m.i. te duur met iets van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 oktober 2010 Report Share Posted 4 oktober 2010 2400 euro is veel geld, maar in deze markt vindt ik t nog wel mee vallen. Ik vermoed wel dat er nog erg veel marge zit op deze apparaten. Aan de andere kant zijn het wellicht nog geen massaproducten, dus dan is het altijd wat kostbaarder. Dat ts wil ik niet echt aanvragen. Ik geloof er niet in en dan vind ik t niet tof om te gaan bedelen om een sample. En eerlijk gezegd ik ben nu eenmaal zo kortzichtig dat ik ook niet wil geloven vrees ik (wat de boer niet kent ...). Tenzij er een aannemelijke verklaring gevonden wordt. Natuurlijk zou ik een onafhankelijk onderzoek wel toejuichen, maar dat loopt meestal toch weer stuk op discussies over de methode (en als je het goed doet, is het heel veel werk). Maar we dwalen af natuurlijk, het ging hier om de Olive. Met 2T zijn ze in ieder geval niet te zuinig geweest (ook al heb je zo;n HD al voor minder dan 100 euro). Iemand al eens de nuforce streamer gezien? Slecht 500Gb, maar wel dac-loos, dus kan je lekker je eigen dacje blijven gebruiken http://www.nuforce.com/hi/products/musicserv/index.php Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 oktober 2010 Report Share Posted 4 oktober 2010 Ja Duck het wachten is even op Carl's bijdrage. En je weet, je bent hier welkom. Ik wacht alleen nog op wat kabeltjes, maar nu al kan het geluid niet meer stuk. groetjes M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 4 oktober 2010 Report Share Posted 4 oktober 2010 Iemand al eens de nuforce streamer gezien? Slecht 500Gb, maar wel dac-loos, dus kan je lekker je eigen dacje blijven gebruiken http://www.nuforce.com/hi/products/musicserv/index.php Hey Duck! Die heb ik een tijd in huis gehad. Het apparaat had een geweldige interface (bediening) maar is eigenlijk gewoon een op Windows gebaseerde computer en klinkt ook zo. Een losse dac is dus wel verplicht! En ik denk dat een Olive door het hebben van een eigen scherm en snellere opstarttijd meer gemak biedt. Je kan even googlen voor een review op een bekende Nederlandse hifi-site. Greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 5 oktober 2010 Report Share Posted 5 oktober 2010 Kan je op een Olive 4 (HD) ook een Touch screen aansluiten of zoiets zodat je door je CD collectie kan bladeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 oktober 2010 Report Share Posted 5 oktober 2010 Kan je op een Olive 4 (HD) ook een Touch screen aansluiten of zoiets zodat je door je CD collectie kan bladeren. Die zit erop. Je kunt wel een scherm aansluiten (alleen bij de HD), maar geen touchscreen (of ik vergis me deerlijk). Bediening kan met de zeldzaam lelijke afstandsbediening, met een pc en er is een Ipod app iMaestro met nukken. Software updates zorgen voor verbeteringen en nieuwe ergernissen. Maar dat is van alle tijden... M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 5 oktober 2010 Report Share Posted 5 oktober 2010 Kan je op een Olive 4 (HD) ook een Touch screen aansluiten of zoiets zodat je door je CD collectie kan bladeren. Die zit erop. Je kunt wel een scherm aansluiten (alleen bij de HD), maar geen touchscreen (of ik vergis me deerlijk). Bediening kan met de zeldzaam lelijke afstandsbediening, met een pc en er is een Ipod app iMaestro met nukken. Software updates zorgen voor verbeteringen en nieuwe ergernissen. Maar dat is van alle tijden... M rc Ik zeur altijd over hetzelfde, maar een 4inch schermpje is toch veel te klein om lekker door de CD collectie te bladeren en een PC heb ik niet in de huiskamer en ook geen TV. De Qsonix Q205 met een touchscreen is wat dat betreft toch een stuk fijner maar ook veel duurder. Ik denk dat je zoiets als de Q205 wel goedkoper moet kunnen maken. Een audio server met een groot touch screen is toch geen rocker science. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 oktober 2010 Report Share Posted 5 oktober 2010 Kan je op een Olive 4 (HD) ook een Touch screen aansluiten of zoiets zodat je door je CD collectie kan bladeren. Die zit erop. Je kunt wel een scherm aansluiten (alleen bij de HD), maar geen touchscreen (of ik vergis me deerlijk). Bediening kan met de zeldzaam lelijke afstandsbediening, met een pc en er is een Ipod app iMaestro met nukken. Software updates zorgen voor verbeteringen en nieuwe ergernissen. Maar dat is van alle tijden... M rc Ik zeur altijd over hetzelfde, maar een 4inch schermpje is toch veel te klein om lekker door de CD collectie te bladeren en een PC heb ik niet in de huiskamer en ook geen TV. De Qsonix Q205 met een touchscreen is wat dat betreft toch een stuk fijner maar ook veel duurder. Ik denk dat je zoiets als de Q205 wel goedkoper moet kunnen maken. Een audio server met een groot touch screen is toch geen rocker science. Wel duur kennelijk. Maar je hebt gelijk, dat bladeren doe ik dan ook niet. Zoeken op album of artiest, of via genre gaat ook fijn. Je moet zo'n apparaat wel verbinden met het internet, en voor het editen van de tags is een pc wel het handigste. Dan volstaat zo''n leuk netbookje of tabletje, wie weet lukt het ook aardig met een smartphone. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 5 oktober 2010 Report Share Posted 5 oktober 2010 Kan je op een Olive 4 (HD) ook een Touch screen aansluiten of zoiets zodat je door je CD collectie kan bladeren. Die zit erop. Je kunt wel een scherm aansluiten (alleen bij de HD), maar geen touchscreen (of ik vergis me deerlijk). Bediening kan met de zeldzaam lelijke afstandsbediening, met een pc en er is een Ipod app iMaestro met nukken. Software updates zorgen voor verbeteringen en nieuwe ergernissen. Maar dat is van alle tijden... M rc Ik zeur altijd over hetzelfde, maar een 4inch schermpje is toch veel te klein om lekker door de CD collectie te bladeren en een PC heb ik niet in de huiskamer en ook geen TV. De Qsonix Q205 met een touchscreen is wat dat betreft toch een stuk fijner maar ook veel duurder. Ik denk dat je zoiets als de Q205 wel goedkoper moet kunnen maken. Een audio server met een groot touch screen is toch geen rocker science. Wel duur kennelijk. Maar je hebt gelijk, dat bladeren doe ik dan ook niet. Zoeken op album of artiest, of via genre gaat ook fijn. Je moet zo'n apparaat wel verbinden met het internet, en voor het editen van de tags is een pc wel het handigste. Dan volstaat zo''n leuk netbookje of tabletje, wie weet lukt het ook aardig met een smartphone. M rc Maar dan wordt het weer erg duur. De Olive kost tussen de Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 oktober 2010 Report Share Posted 5 oktober 2010 Maar dan wordt het weer erg duur. De Olive kost tussen de Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 5 oktober 2010 Report Share Posted 5 oktober 2010 Maar dan wordt het weer erg duur. De Olive kost tussen de Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 oktober 2010 Report Share Posted 5 oktober 2010 Ik weet dat ik niet aan de streaming moet. Maar ik vind het idee van streaming wel fijn, alleen al het gedoe er om heen wordt ik een beetje moe van. Internet verbinding aanleggen, verbinding maken met een computer software updates etc etc. Sluit je de Olive via een USB aan op je PC of op een andere manier? De USB-poort is er om backups op een externe (USB)-schijf te maken, en evt. te restoren. Ook kun je er updates van de software mee doorvoeren via een usb-stick (of zo). Aansluiten op de pc en internet gaat via een ethernetkabel of draadloos. Die laatste mogelijkhied heb ik uit mijn Olive gesloopt omdat ik het geen fijn audiofiel idee vind en bovendien wilde hij niet met de hoogste encryptie werken. Maar draadloos is wel erg praktisch natuurlijk. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 5 oktober 2010 Report Share Posted 5 oktober 2010 Ik weet dat ik niet aan de streaming moet. Maar ik vind het idee van streaming wel fijn, alleen al het gedoe er om heen wordt ik een beetje moe van. Internet verbinding aanleggen, verbinding maken met een computer software updates etc etc. Sluit je de Olive via een USB aan op je PC of op een andere manier? De USB-poort is er om backups op een externe (USB)-schijf te maken, en evt. te restoren. Ook kun je er updates van de software mee doorvoeren via een usb-stick (of zo). Aansluiten op de pc en internet gaat via een ethernetkabel of draadloos. Die laatste mogelijkhied heb ik uit mijn Olive gesloopt omdat ik het geen fijn audiofiel idee vind en bovendien wilde hij niet met de hoogste encryptie werken. Maar draadloos is wel erg praktisch natuurlijk. M rc Daar was ik al bang voor. Ik heb 2 PC thuis staat, deze zijn niet als netwerk met elkaar verbonden. Mijn modem gaat naar een router en daar hangen mijn PC's aan. Het is mij nog nooit gelukt om de 2 PC's in 1 netwerkt te krijgen. Denk dat ik ongeveer 25meter ethernet kabel nodig heb om naar mijn router te komen vanaf mijn stereo meubel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 oktober 2010 Report Share Posted 5 oktober 2010 Daar was ik al bang voor. Ik heb 2 PC thuis staat, deze zijn niet als netwerk met elkaar verbonden. Mijn modem gaat naar een router en daar hangen mijn PC's aan. Het is mij nog nooit gelukt om de 2 PC's in 1 netwerkt te krijgen. Denk dat ik ongeveer 25meter ethernet kabel nodig heb om naar mijn router te komen vanaf mijn stereo meubel. Als ze beide aan de zelfde router hangen die meestal ook als DNS dienst doet, is het een kwestie van een netwerk instellen. Om data te delen op de PC's is het een kwestie van folders delen. Is niet zo heel moeilijk en daar staan zat handleidingen voor op internet. Alternatief is al je muziek op een externe USB HDD of SSD zetten die je bij je set aan welk willekeurige speler hangt. Een 250 GB 2,5" extern USB schijfje kost je kop niet en die zijn heel stil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 oktober 2010 Report Share Posted 5 oktober 2010 Ik weet dat ik niet aan de streaming moet. Maar ik vind het idee van streaming wel fijn, alleen al het gedoe er om heen wordt ik een beetje moe van. Internet verbinding aanleggen, verbinding maken met een computer software updates etc etc. Sluit je de Olive via een USB aan op je PC of op een andere manier? De USB-poort is er om backups op een externe (USB)-schijf te maken, en evt. te restoren. Ook kun je er updates van de software mee doorvoeren via een usb-stick (of zo). Aansluiten op de pc en internet gaat via een ethernetkabel of draadloos. Die laatste mogelijkhied heb ik uit mijn Olive gesloopt omdat ik het geen fijn audiofiel idee vind en bovendien wilde hij niet met de hoogste encryptie werken. Maar draadloos is wel erg praktisch natuurlijk. M rc Daar was ik al bang voor. Ik heb 2 PC thuis staat, deze zijn niet als netwerk met elkaar verbonden. Mijn modem gaat naar een router en daar hangen mijn PC's aan. Het is mij nog nooit gelukt om de 2 PC's in 1 netwerkt te krijgen. Denk dat ik ongeveer 25meter ethernet kabel nodig heb om naar mijn router te komen vanaf mijn stereo meubel. Je hebt eigenlijk al een netwerk, maar je kunt het niet als zodanig gebruiken. Stuur maar een PM als je het op prijs stelt dat ik je ermee help, want het wordt behoorlijk off-topic M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 oktober 2010 Report Share Posted 5 oktober 2010 Stuur maar een PM als je het op prijs stelt dat ik je ermee help, want het wordt behoorlijk off-topic M rc Hoezo off-topic? Zijn toch de nukken die bij zo'n Olijf horen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 oktober 2010 Report Share Posted 5 oktober 2010 Stuur maar een PM als je het op prijs stelt dat ik je ermee help, want het wordt behoorlijk off-topic M rc Hoezo off-topic? Zijn toch de nukken die bij zo'n Olijf horen? En bij een NAS, en bij twee pc's aan een router. Ik denk dat Mordante eerder geholpen is met wat praktisch handwerk dan met de zoveelste uitleg van een lokaal netwerk. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts