carl Posted 5 oktober 2010 Author Report Share Posted 5 oktober 2010 Toch vind ik het wat moeilijk om voor te stellen. Er is een apparaat waar je een CD in doet die vervolgens overgespeeld wordt op een harde schijf. Het apparaat heeft een midelmatige dac. Daarnaast kan je ook vanuit je computer overzenden naar dat apparaat hetzij via een kabel of via de lucht. Heb ik het goed? (voor mij is een computer een hulpmiddel en niet meer) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 oktober 2010 Report Share Posted 5 oktober 2010 Toch vind ik het wat moeilijk om voor te stellen. Er is een apparaat waar je een CD in doet die vervolgens overgespeeld wordt op een harde schijf. Het apparaat heeft een midelmatige dac. Daarnaast kan je ook vanuit je computer overzenden naar dat apparaat hetzij via een kabel of via de lucht. Heb ik het goed? (voor mij is een computer een hulpmiddel en niet meer) Ja. Maar i.m.o. heeft de Olive 4HD een meer dan middelmatige DAC, of je moet gaan denken aan spulletjes die net zo duur zijn als die Olive. Mijn Olive Opus No.4 heeft een middelmatige dac. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 oktober 2010 Author Report Share Posted 5 oktober 2010 Ik ben meer een platenman maar zitten er zoveel verschillen tussen die dacs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 oktober 2010 Report Share Posted 6 oktober 2010 Ik ben meer een platenman maar zitten er zoveel verschillen tussen die dacs. Carl, Pjotr zou nog een keer langskomen met een paar dacjes, maar recent heb ik alleen ervaring met de door KT88 gemodificeerde Dacmagic en de interne dac van de Olive, dat niet meer is dan een chip. Met die laatste bleef het geluid tussen de boxen, met de eerste is het kamerbreed, huizenhoog en stille-wateren-diep. Hoe die chip het nu doet weet ik niet, want momenteel is alleen de Dacmagic aangesloten. Verder 'stikt' het van de DACs in de markt, dus ze zijn er te kust en te keur. Ayre heeft een flink dure en door sommigen hier bewierookte DAC in de aanbieding, die helaas alleen een USB-ingang heeft, en dus bedoeld is voor aansluiting op een PC. Een Olive kun je er niet mee gebruiken. Aangezien ik meer een gehaktman ben moet ik erbij zeggen dat ik iemand ken die het verschil puur toeschrijft aan (de geschiktheid voor) dat fenomeen. Dat is wellicht zo. Verder zijn er technische verschillen in de digitale filters, de behandeling van jitter, wat een DAC slikt, en of hij up- of oversampelt. maar die vind ik niet erg van belang. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 oktober 2010 Author Report Share Posted 8 oktober 2010 Wat is de concurrentie van die Olive Mumsoft.Ook wel eens leuk om daar bij te kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 oktober 2010 Report Share Posted 8 oktober 2010 Even Off-topic. Wel bijzonder, dàt een vegetariër zich: "gehaktman" noemt Laat je niet van de wijs brengen Marc, menig mens, -zou mogen willen- dat ze zo' n mooi geluid hebben. Carl, gewoon even bij Marc gaan luisteren, als je zoiets wilt. 5 minuten muziek zegt meer dan 1000 woorden. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 oktober 2010 Report Share Posted 10 oktober 2010 Wat is de concurrentie van die Olive Mumsoft.Ook wel eens leuk om daar bij te kijken. Je vraagt veel Carl, want ik houd het niet zo bij. Niet alleen stikt het van de DACs (net als draaitafels) in de markt, maar ook de oplossingssoorten bij streamen zijn wis en waarachtig niet gering in aantal. Want de ingrediënten waaruit zo'n alles-in -een-oplossing als de Olive 4HD bestaat zijn allemaal ook los te weken hieruit en leveren dan een deel-oplossing. Dus een harde schijf, muziekserver-software en DAC zijn in allerlei combinaties te vatten. Ik heb gekozen voor de Olive omdat die ook zo geschikt is voor klassiek, en vooralsnog is daar geen concurrentie te bespeuren. Heb je geen klassiek, dan kun je zat andere oplossingen verzinnen. Een Naim, een Cambridge, een 'Tubed miziekserver' (hier te vinden), een stel Linn's, allerlei dacjes, allerlei muziek-clients zoals de Logitech touch, Philips WAS-jes, enfin, teveel om op te noemen. Maar als je het niet te moeilijk wilt maken ga je zoals ik voor die alles-in -een oplossing, die tenslotte een alles-in-twee oplossing werd. (Beste platenman, ik ga die op een kwade dag vergelijken met de draaitafel van KT88, en hoop dan van de waan genezen te worden dat mijn combinatie onverslaanbaar is) @Tubejack: gehakt heeft geen vastgelegd niveau, maar wordt op afstand steeds verbeterd; zoals jij het hebt gehoord klinkt het inmiddels niet meer. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 oktober 2010 Author Report Share Posted 10 oktober 2010 Waarom geschikt voor klassiek Marc? Wat mij aanspreekt als platenman is dat ik het hele digitale zooitje bij elkaar heb en dat ik CD en steramer bij elkaar heb in een handzaam apparaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 oktober 2010 Report Share Posted 10 oktober 2010 Waarom geschikt voor klassiek Marc? Wat mij aanspreekt als platenman is dat ik het hele digitale zooitje bij elkaar heb en dat ik CD en steramer bij elkaar heb in een handzaam apparaat. Omdat hij klassieke genres onderscheidt. en dan ook componist, dirigent, koor, orkest, soloisten e.d. als ingangen geeft, wat andersoortige muziek niet kent. De nieuwste versie van de software stelt je ook in staat op componist te zoeken. De andere streamers laten je klassiek in het keurslijf artiest-album-song persen. Misschien de Naim niet, die heb ik nooit bekeken. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 oktober 2010 Report Share Posted 10 oktober 2010 De andere streamers laten je klassiek in het keurslijf artiest-album-song persen. Nu ik daar een tijdje mee werk vind ik dat wel zo overzichtelijk en eigenlijk helemaal geen beperking. Je krijgt het tenslotte meestal ook zo aangeleverd van het net. Met de zoekfunctie vind je daarmee alles terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 oktober 2010 Report Share Posted 11 oktober 2010 Nu ik daar een tijdje mee werk vind ik dat wel zo overzichtelijk en eigenlijk helemaal geen beperking. Je krijgt het tenslotte meestal ook zo aangeleverd van het net. Met de zoekfunctie vind je daarmee alles terug. Ik zie Mum's probleem ook niet zo, gewoon componist als artiest invullen, je wilt toch in eerste instantie naar Mozart luisteren en pas dan naar Karajan oid. Net zo als in de platenbak dus. Maar het zou wel mooi zijn als de FLAC mannen en streamer boys XMP gaan ondersteunen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 oktober 2010 Report Share Posted 11 oktober 2010 Het is geen probleem, maar een mogelijkheid. Iets waar ik sterker aan hecht is de uiteenrafeling van je cd's in composities. Ik heb hier een dubbel-cd van Tsjaikovsky met 6 symfonie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 oktober 2010 Report Share Posted 11 oktober 2010 Ah, dus eigenlijk wil je een database structuur die automatisch losse brokstukken voor je selecteert dan wel aan elkaar plakt met afspelen? Dat is niet zozeer een indexering probleem maar meer een sorteer probleem, alhoewel die twee in elkaar grijpen. Met sommige media players (op een PC) zou je daarvoor wel scripts kunnen schrijven. Gaat dat niet wat ver? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 oktober 2010 Report Share Posted 11 oktober 2010 Ja Pjotr, dat gaat wat ver. De Olive gaat zo ver. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 11 oktober 2010 Report Share Posted 11 oktober 2010 Een beetje off topic, maar zijn er ook dergelijke systemen die van een sd kaart kunnen spelen? Binnenkort komen de eerste 128gb kaarten uit, waarmee het wel heel interessant wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 oktober 2010 Report Share Posted 11 oktober 2010 Vind 64GB kaartjes nog een prijs hebben van doe nog maar even niet, dus laat staan 128GB Iig kun je in de SB Touch SD kaartjes steken en daarvan afspelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 oktober 2010 Report Share Posted 11 oktober 2010 In de Olive kun je helemaal niks steken om ook vanaf te spelen. Hij speelt wel van andere servers af. Wel jammer, want ik denk dat het verschil met de interne schijf drastisch zou kunnen zijn. Ik bedoel de geluidsweergave. Hmm, wacht, ik weet wat... M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 oktober 2010 Report Share Posted 11 oktober 2010 Speelt die niet via USB af? Kaartlezertje misschien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 oktober 2010 Report Share Posted 11 oktober 2010 Speelt die niet via USB af? Kaartlezertje misschien? Nope, Nada. Minpuntje M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 oktober 2010 Report Share Posted 12 oktober 2010 Bij opera's e.d composities die verscheidene cd's omvatten wordt het dus ook mogelijk die per compositie af te spelen. Desnoods verdeel je ze in sc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 oktober 2010 Report Share Posted 12 oktober 2010 Dat kan wel, maar dan zou ik gigantisch veel playlists hebben, en die zijn niet te doorzoeken op een Olive. Het is een typische work-around. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 oktober 2010 Report Share Posted 12 oktober 2010 Dat kan wel, maar dan zou ik gigantisch veel playlists hebben, en die zijn niet te doorzoeken op een Olive. Het is een typische work-around. Workaround zou ik het zeker niet noemen, sterker nog, playlists maken deel uit van de FLAC spec. Een hele grote FLAC van een CD met geintergreerde playlist die je de mogelijkheid geeft een enkel nummer uit de grote FLAC af te spelen. Helaas is er weinig software die hiermee op de juiste manier overweg kan. Ik gebruik eigenlijk alleen maar playlists, tenzij ik een enkel specifiek nummer wil horen. Een cd heeft een playlist. Een playlist voor een pop dubbelalbum heeft als inhoud de twee enkel cd playlists. Het merendeel van deze lists worden al tijdens het rippen of kort daarna automatisch gegenereerd. Als ik de gehele Kruidvat Bach doos wil horen hoef ik slechts een enkele playlist te starten, bij wijze van spreken. De grap van het gebruik van playlists is dat je twee volledig separate directory structuren kunt beheren, een voor de data en een voor de lists (erg handig als je geen server gebruikt maar rechtstreeks vanuit de verkenner oid werkt). De tweede grap is dat je, met een beetje programmeerwerk, playlists ook kunt taggen Playlists zijn er echt niet alleen om het disco uurtje op een feestje mee te vullen ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 oktober 2010 Report Share Posted 13 oktober 2010 Beste Seed7, Mijn opmerking over work-around betreft slechts de mogelijkheid om voor composities playlists te maken. De Olive maakt ze van huis uit. Dat zie ik als een voordeel. Dat playlists voor andere zaken ook heel nuttig kunnen zijn snap ik ook wel, en die kun je ook te kust en te keur aanleggen. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts