mart Posted 8 oktober 2010 Report Share Posted 8 oktober 2010 Ik ben niet zo heel technisch maar ik heb gelezen dat een schakelende voedingsadapter niet goed is voor het geluid. Nu bestaat er sinds kort een 'sbooster' waar ik lovende reacties over lees. Maar ik kan nergens vinden wat die sbooster dan doet. Wat voor slechts gebeurd er in een schakelende voeding en wat zou er dan in dat doosje moeten zitten om dat slechte weer goed te maken? Eigenlijk wil ik alleen maar weten of dat technisch kan. En omdat dezelfde firma ook een lineaire voeding met sbooster levert, is dan ook de vraag wat de invloed van dat doosje is op gewone voeding? Ik ga sowieso een keer luisteren want het lijkt me een goedkope verbetering. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 8 oktober 2010 Report Share Posted 8 oktober 2010 Staan een paar halve waarheden in dat stukje...... "1) A switch-mode adapter is not suitable for high-end audio, true 2) A linear regulated power supply improves the sound quality for only X%, true 3) Ripple and noise of the power supply cause less quality in sound, false" 1. Switch mode voedingen zijn niet per sé fout, bijv. Linn en Wadia gebruiken ze al jaren, enkele andere high end merken ook. Ook de SMPS van Hypex is een mooi product. Maar zoals met alles kun je de dingen goed, minder goed of fout doen. Een stekker-adaptertje zoals je die bij de Squeezebox krijgt, is van het foute soort. Slechte regulatie, veel RF emissie, rommel op de voedingslijn enz. enz. Kan ook niet anders want die dingen komen per miljoen uit China en mogen niet meer kosten dan 1 dollar inkoop. Dat na een jaar de elco's van ellende openbarsten is dan ook niet gek. 2. Lineaire voedingen (trafo, brugcel, elco's) geven meer "troep" terug naar het lichtnet (powerfactor). Hoe mooi je het ook ontwerpt en wat voor hoge kwaliteit onderdelen je ook gebruikt, die powerfactor wordt er niet beter van. Vraag: is dat erg? Antwoord: ja en nee. Soms kan omringende apparatuur er last van hebben (net zoals ze last van dimmers kunnen hebben), voor het betreffende apparaat maakt die powerfactor niet uit want aan de secundaire kant merk je er niets van. 3. De manier van gelijkrichten (soft-recovery, schottky, hard-knee avalanche diodes), de snubbers, de elco's, de bypass condensatoren, de ground-layout en de eventuele stabilisatie bij een lineaire voeding heeft wel degelijk invloed op de prestaties van een audio-apparaat. Ook hier kun je de dingen goed, minder goed en fout doen. Een goede SMPS werkt hier technisch gezien beter dan een lineaire voeding. Een goede lineaire voeding zal zijn werk gewoon prima doen. Verder is de spanning/stroomdistributie binnenin een apparaat van veel meer belang dan het zuivere feit of er SMPS danwel lineair wordt gevoed van buiten. Een DAC bijvoorbeeld moet een erg goed gescheiden voedingscircuit hebben waarbij het digitale deel, het analoge deel en de clock ieder hun eigen stabilisatie moeten hebben. Ook de ground-layout (retourstromen) is enorm van belang, de print waarop alles zit maakt dus ook een deel uit van de schakeling en bepaalt mede het uiteindelijke eindresultaat. Simpelweg een stekkerfiltertje toevoegen kan misschien iets doen, misschien ook niet. Zelf proberen lijkt me het devies (wat je dus ook gaat doen). Maar hopelijk heb je wat aan deze achtergrondinfornatie die noodzakelijkerwijs beknopt en versimpeld is, om dit alles goed te begrijpen moet je electronisch goed onderlegd zijn. Voor een leek is dat wat teveel gevraagd vrees ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 8 oktober 2010 Author Report Share Posted 8 oktober 2010 Dank kt88 voor de reply. inderdaad ik ben een leek en het is me al eerder opgevallen dat de stelligheid van sommige bewering soms wat nuance behoeven. Simpelweg een stekkerfiltertje toevoegen kan misschien iets doen, misschien ook niet. Op de genoemde site wordt juist beweerd dat het geen filter is. maar wat dan wel wordt mij niet duidelijk. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 8 oktober 2010 Report Share Posted 8 oktober 2010 Inderdaad wordt er niets losgelaten over wat het dan wel is. Het zou nog kunnen dat men een switch mode voeding in het kastje heeft zitten, die van de aangeboden 5V 3A DC via een omzetting weer 5V DC maakt (voor de Squeezebox althans) maar dan met een beter ontwerp en regulatie. In dat geval is die 40 euro geen geld. Ben benieuwd naar je bevindingen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 oktober 2010 Report Share Posted 8 oktober 2010 Gekke vraag, hoe goed is een (niet te dure) regelbare laboratorium voeding eigenlijk? Die hebben meestal zo'n regel IC. Zijn dat soort voedingen een beetje "schoon"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 8 oktober 2010 Author Report Share Posted 8 oktober 2010 Gekke vraag, hoe goed is een (niet te dure) regelbare laboratorium voeding eigenlijk? Die hebben meestal zo'n regel IC. Zijn dat soort voedingen een beetje "schoon"? even op marktplaats gekeken en daar staan er nog wel wat! Inderdaad benieuwd of dat een alternatief is i.p.v. zgn audiofiele voeding? Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 8 oktober 2010 Author Report Share Posted 8 oktober 2010 Inderdaad wordt er niets losgelaten over wat het dan wel is. Het zou nog kunnen dat men een switch mode voeding in het kastje heeft zitten, die van de aangeboden 5V 3A DC via een omzetting weer 5V DC maakt (voor de Squeezebox althans) maar dan met een beter ontwerp en regulatie. In dat geval is die 40 euro geen geld. Ben benieuwd naar je bevindingen! Op de website staat dat de sbooster zowel voor een schakelende voeding als voor een gewone voeding kan worden gebruikt. Zij doen dat ook in hun 'best of two worlds' product. en ik zou natuurlijk dat dan ook apart willen horen: eerst de voeding en dan de voeding met de sbooster. in vergelijk met de adapter met en zonder sbooster. Maar begrijp ik ook uit je eerdere bijdrage dat het nog beter kan als je de squeezebox uit elkaar haalt en de voeding differentieert over de door jou genoemde drie gebieden? met drie afzonderlijke trafo's? dat heeft toch geen enkele cd speler? Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 oktober 2010 Report Share Posted 8 oktober 2010 ............. En omdat deze firma.......... Beetje groezelige site. De foto's zien er i.i.g. uit als of het allemaal het daglicht niet kan verdragen. Hang een goede DAC achter je SB en dan heb je al die poespas niet nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 8 oktober 2010 Report Share Posted 8 oktober 2010 [.....] Maar begrijp ik ook uit je eerdere bijdrage dat het nog beter kan als je de squeezebox uit elkaar haalt en de voeding differentieert over de door jou genoemde drie gebieden? met drie afzonderlijke trafo's? dat heeft toch geen enkele cd speler? Asithappens, ik heb inderdaad mijn SB Classic "herzien" met oa. een andere analoge uitgangstrap, en gescheiden voedingen. De DAC chip is goed genoeg. Aparte trafo's is niet nodig, wel aparte stabilisaties en dat is dus wat ik oa. heb gedaan. Daarbij moest de boel wel in een ander kastje........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 oktober 2010 Report Share Posted 8 oktober 2010 Met de Classic is dat nog redelijk te doen maar met de nieuwere Touch uitvoeringen wordt dat al lastiger. Ik heb het met mijn Touch uitgeprobeerd. Een goede low noise lineaire lab voeding (Agilent) geeft ietsiepietsie verbetering op de analoge uitgangen van de Touch zelf t.o.v. het bijgeleverde voedinkje. Meer rust in het geluid, maar het is echt marginaal. Via mijn externe DAC over S/PDIF is er geen enkel verschil te bemerken. Wel klinkt de Touch merkbaar verfijnder via de externe DAC dan op zijn eigen uitgangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 oktober 2010 Report Share Posted 9 oktober 2010 Toen een goede bekende van mij nog in de Vredesindustrie werkte, werd m.n. in de vestiging te Den Haag (o.m. sonar) gebruik gemaakt van de ontwikkelingen van de heer Schwarz op het gebied van schakelende voedingen. Wie zichzelf wil bijlezen om op de hoogte te komen van de stand van zaken anno jaren '80 (sindsdien is volgens sommigen niets van belang meer ontwikkeld), kan als uitgangspunt kiezen: http://www.freepatentsonline.com/4523139.html http://www.freepatentsonline.com/4464619.html http://www.freepatentsonline.com/4316242.html In diezelfde bedrijfstak ondervond in die dagen de oude (vooroorlogse?) delta-modulatie overigens grotere waardering dan de modernere pulse code modulatie voor het digitaliseren van audio. http://en.wikipedia.org/wiki/Delta_modulation Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 9 oktober 2010 Author Report Share Posted 9 oktober 2010 ............. En omdat deze firma.......... Beetje groezelige site. De foto's zien er i.i.g. uit als of het allemaal het daglicht niet kan verdragen. Hang een goede DAC achter je SB en dan heb je al die poespas niet nodig. dacht ik ook altijd maar ik heb wel wat recensies gevonden over de sbooster (gebruikerservaringen bij wifimedia o.a.) en het idee van 'rommel in, rommel uit' zou natuurlijk ook voor de voeding kunnen gelden. Maar ik ga nog een luisterafspraak maken voor dat mysterieuze doosje. Mart ps ik zie nu dat er een flash filmpje op de site staat die het verschil zou moeten laten horen. en er is een gastenboek met nog meer positieve recensies. Ik wordt toch wel nieuwsgierig ook al weet ik niet wat er in dat doosje zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 9 oktober 2010 Report Share Posted 9 oktober 2010 Een beter idee lijkt mij om voor de SB een nieuwe voeding te gebruiken. De resultaten zijn positief. http://www.vi-fi.nl/downloads/vifi26sqeeuzeboxrevisitednieuwe.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 10 oktober 2010 Author Report Share Posted 10 oktober 2010 Een beter idee lijkt mij om voor de SB een nieuwe voeding te gebruiken. De resultaten zijn positief. http://www.vi-fi.nl/downloads/vifi26sqeeuzeboxrevisitednieuwe.pdf heee Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 13 oktober 2010 Author Report Share Posted 13 oktober 2010 Ik heb het apparaat inmiddels in huis maar twijfel nog. mijn eerste indruk was absoluut niet geweldig; vreselijke onbalans. vandaar de vraag: moet zo'n ding ingespeeld worden? het daar lijkt het een beetje op een paar uur later. maar als ik dan de apparatuur uitzet 's avonds en de volgende avond weer aan, moet dan opnieuw worden ingespeeld? of heeft dat alleen te maken met dat het nieuw is en is nu alleen een kwestie van 'even' op temperatuur komen? Ik ga nog eens rustig verder luisteren. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 oktober 2010 Report Share Posted 13 oktober 2010 Welk apparaat bedoel je? Een SB of een voeding daarvoor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 13 oktober 2010 Author Report Share Posted 13 oktober 2010 Welk apparaat bedoel je? Een SB of een voeding daarvoor? sorry: sbooster voeding. squeezebox classic had ik al een paar jaar. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 17 oktober 2010 Author Report Share Posted 17 oktober 2010 ik ga de voeding teruggeven. het doet wel iets maar in mijn set toch te weinig voor het geld. Ik kan me voorstellen dat in meer high end situaties het veel meer waar voor het geld biedt. Ik ga het geld besteden aan een filter update in mijn oude speakers. Maar op het spoor gezet door de link van goodtube ga ik kijken of ik het zelf kan maken. zie topic bij zelfbouw. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 18 oktober 2010 Report Share Posted 18 oktober 2010 Kan ook niet anders want die dingen komen per miljoen uit China en mogen niet meer kosten dan 1 dollar inkoop. Alleen het tweede deel van deze zin is zinvol. Het eerste deel zegt niets. Het feit dat er veel worden gemaakt en dat ze uit China komen zegt immers niets over de kwaliteit. Slechts een afkeer van de schrijver als het om volumes en bepaalde landen gaat denk ik dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 18 oktober 2010 Report Share Posted 18 oktober 2010 Kan ook niet anders want die dingen komen per miljoen uit China en mogen niet meer kosten dan 1 dollar inkoop. Alleen het tweede deel van deze zin is zinvol. Het eerste deel zegt niets. Het feit dat er veel worden gemaakt en dat ze uit China komen zegt immers niets over de kwaliteit. Slechts een afkeer van de schrijver als het om volumes en bepaalde landen gaat denk ik dan. Zoals de waard is vertrouwt die zijn gasten, denk IK dan. Niets tegen China en niets tegen volumeproductie. Maar dan moet het WEL goed gebeuren (wat best kan maar dat kost een dollar meer). Kan toch moeilijk zeggen dat ze per miljoen uit Zimbabwe komen, wel? Verder vraag ik me af of jij wel ervaring hebt met de kwaliteit van die weggooi-adaptertjes (en andere weggooi-electronica for that matter). Ik zie er helaas veel te veel. En het komt al kapot uit de doos of het gaat binnen een jaar kapot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts