Jump to content

uitleg specificatie versterkers/luidsprekers enz

Guest tubejack
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

On-topic, ik heb hem zelf nog niet gehoord, maar kan me er iets bij voorstellen.

Die Leben CS300 lijkt me een uitstekende versterker.

cs300main_l.jpg

Uitstekende specificaties en helemaal niet duur.

TUBES EQUIPPED - EL84/6BQ5(SOVTEK) X 4

12AX7A(Sovtek) X 2

- OUTPUT POWER - STANDARD - 12W X 2

- FREQUENCY RESPONSE - 15Hz - 100KHz (-2 dB) <=== super

- DISTORTION - 0.7%(10W) <=== erg laag

- INPUT SENSITIVITY - 600mV <=== top

- INPUT IMPEDANCE - 100K Ohms. <=== alles kun je aansluiten

- OUTPUT IMPEDANCE - 4/6/8 Ohms (Selectable) <==== over nagedacht!

- POWER CONSUMPTION - 65W <=== milieuvriendelijk

- WEIGHT - 10 Kgs.

- DIMENSIONS - 360(W) X 270(D) X 140(H) mm

- ATTACHMENT - Detachable AC Power Cable x 1 <=== top

http://lebenhifi.com/products/cs300.html

Dit is m.i. een toppertje, het enige wat je nodig hebt

een paar luidsprekers met een beetje fatsoenlijk rendement zeg vanaf 90dB bij 1 meter

of beter.

http://www.hinoetp.com/leben-cs300-parts.htm

Lekker veel aansluitingen :) En "goede-koop" buizen, dus m.i. op termijn lage onderhoud kosten.

Vriendelijke groet,

Jack

Hey Jack,

kijk, de info die je meegeeft bij de specificaties dr je jarenlange ervaring, is aangenaam om lezen en nodigt uit tot een nieuw topic bvb. Waarom is het volgens jou top, Waarom kun je alles aansluiten? begrijp je, kan heel leerrijk zijn vr velen ... zo krijgen we mss een mini mini handboek die als leidraad kan dienen

Om je verder te tikkelen, er is ook een 300XS versie van leben en een fameuze 600 :)

Guest tubejack

Waarom is het volgens jou top, Waarom kun je alles aansluiten? begrijp je, kan heel leerrijk zijn vr velen ..

1) Een EL84 is een uiterst muziekale en goede-koop buis ...onderschat.

2) De ingangsgevoeligheid van 600mv is m.i. ideaal, niet t

Pik ik effe in met mijn amp :)

daar is de gevoeligheid 270mv

Wat kan er verkeerd lopen bij een te gevoelige ingangsgevoeligheid?

wanneer spreek je, door de band beschouwd, van een te gevoelige ingansgevoeligheid?

Hoe moet je specs interpreteren als er bij de ene staat : frequentie van 10Hz tot 40kHz +- 5db en bij de andere staat er 10Hz 40Khz +-2db, welke is dan het best?

Kun je zelf de waarden op een gemakkelijk manier omzetten zodat je bij amp weet hoe het zou zijn als het ook bij +-2db gemeten wordt.

Sorry als ik mij niet goed uitdruk of duidelijk maak. Mij valt vaak op dat het db cijfer verandert bij amps als je de specs doorneemt

Guest tubejack

Ik vind hem spuuglelijk en zolang je hem niet gehoord hebt is het maar gissen of het echt een toppertje is.

M :ph34r: rc

Dàt zijn slechts "uiterlijke" schoonheden ;)

Die amp van mij en jouw blinkt ook niet uit van "schoonheid" pfffff :rolleyes:

"Gissen" valt mee, mijn 1e buizenversterker was ongeveer hetzelfde. ;)

En horen, daar kun je vreselijk de mist mee ingaan, zolang dat niet via je

eigen speakers doet.

Maar mijn gevoel zegt nog steeds: "toppertje" :wub: En die laat me zelden....

Groet,

Jack

Stef recht = beter àl zijn de meningen zélfs daarover verdeeld...

-3dB is ongeveer een verzwakking tot 70% van het oorspronkelijke signaal

Voor de meeste mensen goed hoorbaar.

Ingang gevoeligheid kun je vaak niet zo heel veel aandoen. Ik vind 270mV een lage waarde

die er voor zorgt dat als je de volumeknop een beetje opendraait al keiharde muziek hebt.

De volume knop staat vaak maar een klein beetje open. En laat het begin van een potmeter

nu niet het meest lineaire deel zijn van zo' n potmeter... Is wel wat aan te doen maar per

versterker ànders. Verder heb je het geluk dat buizen meestal zo ingesteld staan dat een

ruime oversturingsmarge mogelijk is.

Mijn volume staat op 12 uur bij lekker-afspeel-zonder-geklets-volume...

In jouw geval kàn een 5751 ipv een ECC83 er voor zorgen dat e.e.a. prettiger regelt.

De versterking van een 5751 is maar 70% t.o.v. een ECC83.... :)

Kun je er zó inpluggen.

Ikzélf zou nieuwe kopen van EH.

Groet,

Jack

daar is de gevoeligheid 270mv

Wat kan er verkeerd lopen bij een te gevoelige ingangsgevoeligheid?

wanneer spreek je, door de band beschouwd, van een te gevoelige ingansgevoeligheid?

Als een versterker makkelijk overstuurd kan worden door het ingangssignaal.

Een CD speler bijv. geeft officiëel bij 0 dB (harder kan niet) 2V eff. af, dat is 5.64V top-top.

Ga je dat onverzwakt in een ingang van 270 mV stoppen dan wordt de boel overstuurd en zal gaan vervormen.

Dit kan gebeuren als je een (voor)versterker hebt waar de volumeregelaar wordt voorafgegaan door een versterkertrap.

Vandaar het bestaan van oa. Rothwell-verzwakkers die het ingangssignaal eerst verzwakken alvorens het de versterker ingaat.

Zit de volumeregelaar wel helemaal "voorin" de versterker dan kan het zijn dat je bij standje "9 uur" al gillend wegrent omdat het zo hard staat.

De meeste (eind)versterkers hebben een gevoeligheid van 775 mV....2V eff voor volle uitsturing.

Hoe moet je specs interpreteren als er bij de ene staat : frequentie van 10Hz tot 40kHz +- 5db en bij de andere staat er 10Hz 40Khz +-2db, welke is dan het best?

Kun je zelf de waarden op een gemakkelijk manier omzetten zodat je bij amp weet hoe het zou zijn als het ook bij +-2db gemeten wordt.

Sorry als ik mij niet goed uitdruk of duidelijk maak. Mij valt vaak op dat het db cijfer verandert bij amps als je de specs doorneemt

De tweede versterker is technisch beter, de bandbreedte blijft binnen engere grenzen.

Is dat hoorbaar beter? Kan, hoeft niet. Het zegt niet zo heel veel. Lineaire vervorming (afwijkingen in het frequengtiegebied) is niet zo heel erg.

THD (harmonische vervorming) zegt eigenlijk ook weinig, als het lager ligt dan ca. 1% is het al wel onhoorbaar.

IMD (intermodulatievervorming) ligt wat vervelender in het gehoor en moet doorgaans een factor 4 onder de THD liggen, dus in ons voorbeeld 0.25%.

SNR (signaal-ruis verhouding): als die beneden de -70 dB zit is het (vrijwel) onhoorbaar, maar nog lager is wel aardig.

Dempingsfactor: ook al een weinigzeggend getal, het wordt meestal gemeten met een vaste belasting en op 1 frequentie.

Wat er met een echte speaker gebeurt over het gehele frequentiebereik wordt zelden of nooit gepubliceerd.

Een getal van boven de 10 is meestal voldoende, sommige buizenversterkers halen de 2 niet eens en kunnen toch ook prima klinken met bepaalde speakers.

Een getal van 10.000 zoals transistorboys nogal eens presenteren is volkomen zinloos en houdt hooguit in dat de ontwerper een enorme hoeveelheid tegenkoppeling heeft weten te realiseren zonder dat de versterker instabiel wordt.

Maar zelfs zo'n versterker kan in de problemen komen met moeilijke belastingen als de voeding ondermaats is bemeten, en dat komt voor.

Voor de ontwerper/electronicus kunnen de getallen wel iets zeggen over de opbouw van een schakeling en de kunde van de ontwerper.

Ik vind het zelf heel moeilijk om uitspraken over de klank te doen adhv. die getallen.

In jouw geval kàn een 5751 ipv een ECC83 er voor zorgen dat e.e.a. prettiger regelt.

De versterking van een schakeling (GKS, SRPP) wordt voor het grootste deel door de omringende componenten bepaald en niet zozeer door de buis zelf.

De 83 heeft een mu van 100, maar die ga je in de praktijk niet halen of gebruiken. Met een kathodeweerstand soupeer je al een groot deel op (locale tegenkoppeling).

Een SRPP haalt ten hoogste de halve mu, dus in het voorbeeld van de 83 vs. de 5751 zou je van ca. 50 naar ca. 35 x spanningsversterking gaan.

Staat die buis ook nog eens in een loop-tegenkoppeling dan gaat het verschil nog minder zijn.

Maar mijn gevoel zegt nog steeds: "toppertje" :wub: En die laat me zelden....

Kan ik alleen maar mee eens zijn, hebb'm inmiddels een keer op m'n eigen speakers beluisterd en ja, het is mooi. Heerlijke no nonsense versterker, mist alleen een phono trapje. Nu nog eens de Luxman SQ-N100 beluisteren en dan gaat het Graafje er om practische redenen misschien wel uit. snif

Guest tubejack

De versterking van een schakeling (GKS, SRPP) wordt voor het grootste deel door de omringende componenten bepaald en niet zozeer door de buis zelf.

De 83 heeft een mu van 100, maar die ga je in de praktijk niet halen of gebruiken. Met een kathodeweerstand soupeer je al een groot deel op (locale tegenkoppeling).

Een SRPP haalt ten hoogste de halve mu, dus in het voorbeeld van de 83 vs. de 5751 zou je van ca. 50 naar ca. 35 x spanningsversterking gaan.

Staat die buis ook nog eens in een loop-tegenkoppeling dan gaat het verschil nog minder zijn.

Klopt, ik heb jammer genoeg het schema niet :rolleyes:

Maar wel.....

Stukje uit de handleiding van de Primaluna Dialogue One a020.gif

http://www.primaluna-usa.com/manuals/dia1manual.pdf

d010.gif:lol:

Common Replacements:

• 12AX7: ECC83, ECC803S, E83CC, 7025, CV4004. You can also use a 5751, but please note that

the 5751 is a lower gain tube than a 12AX7 and the sound will be altered.

• 12AU7: ECC82, ECC802S, E82CC, 5814, 6189, CV4003

• EL-34: 6CA7, E34LS, E34L. You may also use 6L6GC, 7581A and KT66 B) though power will drop

slightly

Best véél mogelijkheden dus :)

Met buisjes van EH heb ik zéér goede ervaringen

Ik heb ook de 5814(A) 6189 met lange anodes en als ik eerlijk ben zijn

die EH' s vrijwel net zo goed.... Mooi setje Genalex KT66 in triode erachter

en je hebt een hele àndere versterker ;)

Verder zélf proberen.

Groet,

Jack

Guest tubejack

Seed 7 Stukje geleend van audiofreak....

5- Verity met Leben

Verity is voor mij zeker niet onbekend. Een goede vriend heeft de Verity Lohengrin en die heb ik al zo vaak gehoord met heel veel verschillende versterkers combi's dat ik gerust durf te zeggen dat wat je ervoor hangt krijg je ook terug. Dus zet je er een vintage Luxman C-05/M-05 voor, dan krijg je een geluid wat hard kan , maar plat is als een duppie met een wollig laag. Zet je er een Accuphase voor en eind combi ervoor, dan heb je prachtig en gelukkig huwelijk en waar je jaren van geniet en je zoektocht is voorbij. Zet je er een Leben versterker van 12 watt ervoor, ook dan heb je een mooi en goed huwelijk en sta je versteld van wat er een mooi geluid met een losse, diepe en brede soundstage wordt voortgebracht. Samen met de Octave set waren dit de snoepjes van de show.

Een "snoepje" dus :D

Edited by tubejack

Guest tubejack

In de loop van 2010 verschillende mensen en dealers gecontacteerd, en uit ervaring kan de KT77, die niet in de specs staan, ook absoluut in de dialogue one

Stef er zullen nog wel meer en stevigere buizen kunnen, KT88... of de 6550.

Ik heb namelijk ergens gelezen dat de Two de opgewaardeerde versie is van de one.

Het is niet zo, dat een hoger nummer beslist beter is.

Een KT66 is een duidelijk meer verfijnder en muziekale buis dan een KT77.

http://www.hifistudio-weerdinge.nl/NIEUWS/tekst_nieuws/PLDL2StereoTimes1.pdf

Een KT88 schat ik wel hoger in dan een KT77 maar een KT66 is meer verfijnder.

Om het "makkelijk" te maken :D

Zélf vooraf luisteren is lastig, dàt gaat niet met buizen e.e.a. moet zeker 100 inspelen voordat je echt

wat zinnigs kunt zeggen. Het is daarom handig om bij een buizen versterker meerdere setjes buizen te

hebben dus zeg een set EL34, 6550 en KTxx en wat pre-amp buisjes.

Zo duur is dat spul nieuw ook niet en dan kun je een beetje spelen.

Nieuwe productie 6550 kan ik Svetlana aanbevelen daar speel ik zelf mee. Ook een set oude Softeks 6550WA beneden in

de versterker is iets ruwer maar klinkt ook prima. Er zit m.i. méér verschil tussen de types dan de merken.

Een setje EH EL34 klinkt heel anders wat dunner .... in mijn versterkers.

Mn oude luxman CDspeler kan je achteraan op 1V of 2V zetten, ik heb altijd de 1V gekozen omdat ik dan meer controle heb over de volumeknop, ik wist dus niet dat de ingangsgevoeligheid ook mee oorzaak kan zijn van te vroege vervorming bij het draaien aan de volumeknop ;)

Dáár is over nagedacht door Luxman, dàt zouden er meer moeten doen ;)

Groet,

Jack

@KT88 uiteraard ! {......} openlus versterking veranderen,

heb ondertussen een beetje, echt een beetje maar ;) , gelezen over ingangsgevoeligheid en vervorming

Concludeer ik het volgende juist?

als er met de dialogue one op hoger volume w gespeeld, neemt de vervorming redelijk toe ... had ik een hogere ingangsgevoeligheid, zou de vervorming minder snel optreden

Guest tubejack

heb ondertussen een beetje, echt een beetje maar ;) , gelezen over ingangsgevoeligheid en vervorming

Concludeer ik het volgende juist?

als er met de dialogue one op hoger volume w gespeeld, neemt de vervorming redelijk toe ... had ik een hogere ingangsgevoeligheid, zou de vervorming minder snel optreden

Verkeerde conclusie. Ingangsgevoeligheid heeft feitelijk niets met vervorming te maken.

Het is wel zo, dat je bij een (te) hoge ingangsgevoeligheid eerder aan het maximum uitgangsvermogen komt van de versterker en daar is de vervorming het grootst.

Volgens de handleiding is bij 240mV input het maximum vermogen voor handen en daar is de vervorming minder dan 1,2%

Niet iets om je druk over te maken, dàt is m.i. onhoorbaar.

Wat wél vervelend is, dat je de volumeknop maar een klein beetje hoeft open te draaien (zoals al eerder genoemd) voor max vermogen.

Moet je hem verder draaien dan zeg een kwart dan is er een kans in dat hij stevig vervormd. Ik zou dan toch eens kijken naar een zwaardere versterker of gevoeliger boxen, de match tussen die 2 klopt dan niet ...en nee specificaties zeggen nooit àlles.

Power Ultralinear 36 Watts per channel Power Triode 18 Watts per channel

Frequency Response THD with AABB < 0,3% @ 1W; less than 1,2% at rated power

240 mV (for rated power at maximum volume setting

Om je een idee te geven bij mijn versterker in Ultralineair is dat 775mV bij 1 watt 0,18% en bij 30watt rond 1%

En nu weer on-topic.

Die Leben CS300 is m.i. technisch gezien netjes gemaakt en heeft 600mV en 0,7% bij 10watt is het praktische max vermogen van een EL84 in Ultralineair.

Groet,

Jack

Edited by tubejack

Verkeerde conclusie. Ingangsgevoeligheid heeft feitelijk niets met vervorming te maken.

Het is wel zo, dat je bij een (te) hoge ingangsgevoeligheid eerder aan het maximum uitgangsvermogen komt van de versterker en daar is de vervorming het grootst.

Volgens de handleiding is bij 240mV input het maximum vermogen voor handen en daar is de vervorming minder dan 1,2%

Niet iets om je druk over te maken, d

On-topic, ik heb hem zelf nog niet gehoord, maar kan me er iets bij voorstellen.

Die Leben CS300 lijkt me een uitstekende versterker.

cs300main_l.jpg

Uitstekende specificaties en helemaal niet duur.

TUBES EQUIPPED - EL84/6BQ5(SOVTEK) X 4

12AX7A(Sovtek) X 2

- OUTPUT POWER - STANDARD - 12W X 2

- FREQUENCY RESPONSE - 15Hz - 100KHz (-2 dB) <=== super

- DISTORTION - 0.7%(10W) <=== erg laag

- INPUT SENSITIVITY - 600mV <=== top

- INPUT IMPEDANCE - 100K Ohms. <=== alles kun je aansluiten

- OUTPUT IMPEDANCE - 4/6/8 Ohms (Selectable) <==== over nagedacht!

- POWER CONSUMPTION - 65W <=== milieuvriendelijk

- WEIGHT - 10 Kgs.

- DIMENSIONS - 360(W) X 270(D) X 140(H) mm

- ATTACHMENT - Detachable AC Power Cable x 1 <=== top

http://lebenhifi.com/products/cs300.html

Dit is m.i. een toppertje, het enige wat je nodig hebt

een paar luidsprekers met een beetje fatsoenlijk rendement zeg vanaf 90dB bij 1 meter

of beter.

http://www.hinoetp.com/leben-cs300-parts.htm

Lekker veel aansluitingen :) En "goede-koop" buizen, dus m.i. op termijn lage onderhoud kosten.

Vriendelijke groet,

Jack

Deze Leben CS300 heb ik gezien en gehoord bij de ACF show ,persoonlijk vind ik hem er mooi uit zien, een zeg maar vriendelijke uitstraling hebben.Ik had zelf een cd mee genomen van Sara K. Hell or High Water een Stockfisch Records opname. Dit klonk wel erg lekker.. Voor mij ook een topper .

gr henkes

Guest tubejack

Sorry dat ik het weer eens niet versta ...

Probeer ik het nog een keer, voor het gemak en zuiver als voorbeeld:

Stel: je hebt 2 versterkers de ène A met een ingangsgevoeligheid van 1 volt en de andere B met 0,25volt of 250mV.

Je sluit er een cd-speler op aan waar zeg 2 volt uit komt.

Dan weet je dat bij die versterker A met 1 volt ingangsgevoeligheid de volumeknop ongeveer in het midden staat (= de helft! van het ingangsignaal) tot het maximale uitgangs vermogen is bereikt en bij die andere hoef je maar een klein beetje de volume knop open te draaien zeg een achtste immers 2000/250=8

Moet je, de versterker vérder opendraaien dan het maximale uitgangsvermogen van je versterker, dan zal de versterker gaan vervormen of in het ergste geval gaan clippen.

Er is dan zoveel vervorming dat het uitgangssignaal meer op een blokgolf

lijkt of zaagtand dan een sinus .....

Dit gebeurt vaak op feestjes en niet zelden sneuvelen dan de tweeters.

Het is niet, helemaal zwart/wit. W ant de meeste volumeregelaars zijn logaritmisch en dat geeft een geleidelijker regelbereik

Maar als jij regelmatig je versterker verder moet opendraaien dan het maximale uitgangsvermogen, dan heb je m.i. gewoon een verkeerde match tussen versterker en boxen. Kennelijk hebben die weergevers dan een zwaardere versterker nodig.

Aan zo' n Leben CS300 heb je dan helemaal niets, die levert nóg minder uitgangs vermogen dan jouw versterker.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is, anders moet iemand ànders nog maar eens een poging wagen.

Groet,

Jack

Volledig duidelijk nu Jack, echt bedankt en ik waardeer het heel sterk!!

Dus gelukkig dat ik mijn luxman CD op 1V kan zetten met de 2V zou het nog beroerder zijn

1V CD versus 600mV amp geeft een max vermogen op 13 uur ongeveer. Als ik op die 13 uur dan nog eens 70W in buizen zou hebben dan de 36 nu, heb ik ten 1e meer vermogen vr de luidsprekers aan te sturen, en ten 2e ik heb een veiligere marge qua aansturing nl tot 13 uur ongeveer

Concreet de leben dan, op 13 uur geeft deze 12W

Maar als jij regelmatig je versterker verder moet opendraaien dan het maximale uitgangsvermogen

Als ik vaak naar 11 of 12 uur moet om luid te spelen, dan overbelast ik mijn versterker, zit ik in feite in het rood te spelen :)

Los van dit alles

Hoe kan je gemakkelijk weten wat het vermogen is dat je luidspreker nodig heeft om vlot te presteren

Guest tubejack

Volledig duidelijk nu Jack, echt bedankt en ik waardeer het heel sterk!!

Wat tube 300 zegt klopt natuurlijk en zoiets heb ik ook al genoemd.

De volumeregelaar werkt logaritmisch i.p.v. lineair.

Waar het om gaat dat je, je beseft dat "vol vermogen" uit je versterker meestal niet helemaal

rechts onder zit. Dat dit afhangt hoeveel signaal je in de versterker stopt en hoe gevoelig hij is.

Maar met een beetje natte vingerwerk schat dat het voor jouw versterker zo rond 12 uur zit.

Moet je daar regelmatig overheen dan zou het kunnen dat je versterker te licht is in jouw

specifieke geval. Eigenlijk zou je dit moeten meten, dan weet je het zeker.

En als je meent vervorming te horen da's niet goed he.

Los van dit alles

Hoe kan je gemakkelijk weten wat het vermogen is dat je luidspreker nodig heeft om vlot te presteren

Kortsamengevat m.i. niet!

Daar zijn wel tabelletjes voor, maar dan nog is elk huis

Edited by tubejack

Dat kun je alleen door veel te luisteren Stef.

Een Apogee Stage, met een behoorlijk grillig impedantie verloop, en slechts 86Db rendement, zou op papier een behoorlijk vermogen nodig hebben om goed te presteren.

Toch doen deze speakers het niet heel erg lekker met een MF Tri-Vista 300 Integrated.

Juist met het tegenovergestelde, een setje Jadis JCA-30 monoblokken, slechts 30WPC, komen deze speakers echt tot leven.

De gemodde Dali Helicon 400's, met een rendement van 89,5Db, en een vrij lineair impedantie verloop zouden het al met een heel eenvoudige versterker goed moeten kunnen doen.

Niets is echter minder waar.

Deze speakers krijg ik haast met geen enkele versterker

Met name bij buizen versterkers is een hoog rendement weergever een must.

Geldt volgens mij niet voor alle buizenversterkers.

Die beesten van mij matchen ook met laag renderende speakers.

Ook zegt rendement niet alles. Een transmissielijn hoeft meer vermogen nodig bijvoorbeeld.

Mijn JMR Offrandes monitoren zijn 89 dB (zou dus niet zo moeilijk aan te sturen moeten zijn) maar hebben toch wel wat power nodig.

ook dit is weer off topic, maar so what....